2026-08-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Nej, du är inte orimlig eller sjukligt snål. Hade jag pallat med dig? Kanske inte, men det finns någon för alla.

Du verkar vilja ge sken av att vara extremt snål och ordentlig, jag får inte riktigt siffrorna att gå ihop. Se över ditt elavtal och varför köper du proteinpudding och juice? Vem är det som är 12 i hushållet egentligen?
Proteinpudding är ett smidigt och snabbt mellanmål när man tränar på gym och vill ha ordentlig koll på proteinintaget och sina makros utan att behöva ställa sig och steka kyckling mitt på dagen. Det handlar om grundläggande kostdisciplin, inte om att vara 12 år.

Elavtalet är det absolut inget fel på. Men oavsett vilket avtal man har kostar det onödiga pengar när varmvatten står och sprutar i 20 minuter och elektronik går för fullt dygnet runt. Det handlar om principen att inte slösa med resurser, inte om att man inte har råd.

Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
TS verkar ha råkat ut för en golddigger.

Mitt råd är att fly genast.
Kanske inte en klassisk golddigger i den bemärkelsen att hon är ute efter lyxbilar och resor, men det är definitivt det klassiska fenomenet där en ensamstående förälder medvetet eller omedvetet försöker glida på en räkmacka och dryga ut sin egen ekonomi på den nya partnerns bekostnad.

Jag behöver inte fly i panik. Jag är helt trygg i min position och lägger fram lösningen med en fast månadsschablon. Går hon med på det så är problemet ur världen. Gör hon det inte och fortsätter kräva fri dränering av mina resurser, då är det bara att packa ihop och bli särbos. Bollen ligger helt på hennes planhalva.
Citera
2026-08-20, 21:59
Medlem
Svetsleffe roar sig med sin trollning.
Citera
2026-08-20, 21:59
Medlem
Eftersom du verkar lite efterbliven så ska jag försöka förklara hur livet funkar.

Hade din sambo utnyttjat dig ekonomiskt, alltså varit en golddigger så hade du fått stå för ALLT. Tutti! Vi snackar nya kläder varje vecka, veckopeng, äta ute, tjat om mer pengar osv. Det du beskriver är helt normala kostnader när man bor ihop.

Du har valt att flytta ihop med denna kvinna. Sonen fanns med från början och han valde definitivt inte dig. Oavsett om du vill bli hans nya extrapappa eller inte så måste du behandla honom med respekt. Han har rätt att få känna sig hemma i sitt eget hem. Även om han bor varannan vecka så är det hans hem den tiden. Han ska inte behöva trippa runt på tå i sitt eget hem. Var den vuxne nu för i helvete! Barn tjafsar om vad som är mitt och ditt lördagsgodis. Riktiga vuxna kan köpa hem extra utan att tjafsa. Du är bara pinsamt snål!

Om du och din sambo tjänar hyffsat lika så kan hon lägga pengarna hon får för underhållet direkt in på ert gemensamma konto. Då är saken löst. Att ha separata hyllor i kylskåpet är sjukt. Så gör inneboende, inte familj! Att hålla på att tjafsa om avdrag och kronor är ett väldigt barnsligt beteende. Lever man tillsammans så pratar man med varandra och man hjälps åt för att alla ska ha det bra. Men du verkar inte vara intresserad av att dela livet med någon på riktigt. Du vill ha ditt och det som är hennes liv vill du inte dela.

Det är sådana som du som gör att barn växer upp till riktigt trasiga människor med feta barndomstrauman. Antingen så får du acceptera situationen och sluta larva dig eller så får du leva själv. Jag hoppas verkligen att ni separerar för jag tror inte du kommer förändras till en bättre människa. Du är för egoistisk helt enkelt.
Citera
2026-08-20, 22:00
Medlem
Får ge ts rätt när jag nu läst alla inlägg. Lät lite överdrivet först, men i grunden har han helt rätt.

Det är inte hans barn, mamman får stå för kostnaderna för sitt barn , däremot behöver de hitta en smidigare lösning, vilket ts också önskar.

Mer mamman som är sniken och vill att ts ska stå för kostnader för sitt eget barn, trots att det finns en pappa med som (antar jag) bidrar med pengar han också.

Något många inte tänker på att om ts bygger upp en bra relation med sin sambos barn, och sen tar det slut, så har han ingen som helst rätt att träffa pojken, även om de under många år skulle ha byggt upp en motsvarande far-son relation, och det oavsett hur mycket pengar han skulle ha lagt ut genom åren

Så klokt av ts att hålla lite distans till sambons barn
Citera
2026-08-20, 22:02
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Ditt största misstag var att flytta tillsammans med kärringen.

Kärringar är blodsugande parasiter och ser varje chans att manipulera till sig extra pengar, till och med för andras barn.

Gör slut med hoan innan hon suger ut din själ.
Citera
2026-08-20, 22:05
Medlem
😂😂😂
Kvinnan bör ta sin son och springa så långt bort från dig som möjligt!
Citera
2026-08-20, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?
Jisses, att din sambo orkar med dig. Du verkar otroligt snål och dryg. Hon kommer lämna dig.
Citera
2026-08-20, 22:26
Medlem
Citat:
58 kr är en principfråga. Låter man folk nalla lite i början utan konsekvenser sitter man snart där med en tonåring som dammsuger hela kylskåpet på ens bekostnad medan biologiska farsan skrattar hela vägen till banken. Tydliga gränser från dag ett sparar enormt mycket tjafs i längden.

Empati" betalar varken elräkningen eller ICA-kassen. Det är inte brist på empati att förvänta sig att två vuxna människor tar ekonomiskt ansvar för sina egna avkommor.

Att ha stenkoll på sin privatekonomi och vägra bli utnyttjad kallas grundläggande självbevarelsedrift, inte autism. Och ja, 50/50 är det enda rimliga i ett vuxet förhållande – allt annat är bara förtäckt försörjningsstöd.

Grabben svälter knappast, hans morsa har två egna hyllor och grönsakslådorna fulla med mat.
Problemet är att han saknar respekt för andras ägodelar och tar saker som inte är hans. Grundläggande hyfs och uppfostran kallas det.

Håller det inte så beror det på att hon letade efter en ekonomisk sponsor och inte en jämbördig partner. Ingen större förlust i så fall.
Du borde befria henne och göra slut omgående
Citera
2026-08-20, 22:28
Medlem
Citat:
Proteinpudding är ett smidigt och snabbt mellanmål när man tränar på gym och vill ha ordentlig koll på proteinintaget och sina makros utan att behöva ställa sig och steka kyckling mitt på dagen. Det handlar om grundläggande kostdisciplin, inte om att vara 12 år.

Elavtalet är det absolut inget fel på. Men oavsett vilket avtal man har kostar det onödiga pengar när varmvatten står och sprutar i 20 minuter och elektronik går för fullt dygnet runt. Det handlar om principen att inte slösa med resurser, inte om att man inte har råd.

Kanske inte en klassisk golddigger i den bemärkelsen att hon är ute efter lyxbilar och resor, men det är definitivt det klassiska fenomenet där en ensamstående förälder medvetet eller omedvetet försöker glida på en räkmacka och dryga ut sin egen ekonomi på den nya partnerns bekostnad.

Jag behöver inte fly i panik. Jag är helt trygg i min position och lägger fram lösningen med en fast månadsschablon. Går hon med på det så är problemet ur världen. Gör hon det inte och fortsätter kräva fri dränering av mina resurser, då är det bara att packa ihop och bli särbos. Bollen ligger helt på hennes planhalva.
Du borde fly i panik för att befria henne och hennes oskyldiga barn
Citera
2026-08-20, 22:33
Medlem
Att du kallar din sambo för golddigger trots att hon står för hälften av era utgifter gör att jag avfärdar allt du skrivit. Det är inte vad golddigger innebär.

Gör slut, mogna till och hitta sen en barnfri kvinna så du inte förstör psyket på ett oskyldigt barn. För det är vad du kommer att göra med den här ungen så som du håller på. Han förtjänar att vara fri i sitt eget hem utan att vara rädd för att han ska råka ta fel pålägg i kylen som i sin tur ger mamma konsekvenser.

Att ens gå in i en relation där barn finns med tanken att du absolut inte tänker bli någon bonusfarsa är helt sjukt. Både från dig och mamman som gett sig in i det.
Citera
2026-08-20, 22:34
Avstängd
Outlaw&Folkhems avatar
Tycker det låter rätt rimligt.

Föräldrarna får köpa sitt eget käk till deras egna ungar.

Varför i helvete skulle man betala mat för någon annans unge? Föräldrarna får lösa det.
Citera
2026-08-20, 22:35
Medlem
Tack för allt engagemang och alla inlägg – har försökt beta av så mycket jag hinner, men fortsätter svara på resten imorgon.

Jag har kokat ner läget till en tydlig plan inför morgondagen:

* Släpper miniräknaren: Att sitta och bråka om enstaka proteinpuddingar eller toarullar i efterhand lägger jag ner helt. Det skapar bara onödig irritation i vardagen.

* Fast månadsschablon: Jag sätter mig ner med sambon imorgon och presenterar en rak och rättvis modell. Vi delar våra gemensamma kostnader 50/50 via ett gemensamt konto, och hon skjuter till en fast månadsschablon (1 500 kr) som täcker sonens mat, el och slitage under hans veckor.

* Tydliga gränser: Hon får ta det faktiska föräldraansvaret och sätta ner foten mot grabben gällande 20-minutersduschar och allmänt slöseri.

Köper hon den lösningen är problemet ur världen och vi kan gå vidare. Börjar hon däremot dra offerkortet, blanda in svärmor eller kräva att jag ska agera gratis sponsor – då åker flyttkartongerna fram och vi blir särbos. Bollen ligger helt på hennes planhalva.

Nu stänger jag ner för idag. Återkommer med svar på resten av inläggen samt en uppdatering imorgon när samtalet är avklarat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in