2026-08-22, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Men detta ska väl pappan stå för i form av underhållsbidraget, inte nya mannen
Det finns inget underhåll då föräldrarna har barnet halva tiden var.
Citera
2026-08-22, 15:08
Medlem
Citat:
Underhåll betalar man ju inte om barnen bor varannan vecka, vilket ju de allra flesta gör sedan rätt många år tillbaka. Underhåll är en ovanlig kvarleva från tiden när en skilsmässa innebar att pappan lämnade barnen och mamman för gott och försvann ur barnens liv (bortsett från typ varannan helg eller mindre)
Citera
2026-08-22, 15:12
Medlem
Fejkits avatar
Förutsättningar för trolltåd här… annars kan man ju undra varför ni ens flyttade ihop.
Citera
2026-08-22, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

Trolltråd eller så är du bara ett riktigt jävla rövhål och jag hoppas du blir lämnad i gruset av din sambo.
Citera
2026-08-22, 15:40
Medlem
526s avatar
Citat:
Jäklar vad det rullade in svar här, hinner knappt med. Ska försöka svara er alla mer i detalj senare när jag sitter vid datorn, har haft fullt upp hela kvällen med att skjutsa till träningar och fixa ärenden (och nej, jag har inte fakturerat soppapengarna än.. ).

Men om vi lägger påhoppen åt sidan en sekund – eftersom 99 % här inne verkar tycka att jag är helt rubbad i huvudet: bör jag faktiskt tänka om?

Hur hade ni själva lagt upp ekonomin rent praktiskt i en sån här situation utan att man känner sig utnyttjad som en ren bankomat för någon annans unge? Vad rekommenderar ni rent konkret att jag gör härnäst?
En riktig man betalar allt för sin kvinna och barn. Även bonusbarn.
Men en hyfsat modern man delar 50/50 på hushållsekonomin.

Och nej - man drar inte av för att barnet äter ur kylskåpet.
Däremot om ungen börjar tigga pengar titt som tätt och barnets biologiska far lever och har ett jobb - är det läge att säga till.
Fråga: Betalar biologiska-pappan underhåll?
Citera
2026-08-22, 17:21
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Så biomamman skall betala underhåll till biopappan och biopappan skall också betala underhåll till biomammam varje månad.
Vem är bajshjärna här?
Läs på om delad vårdnad, rikspucko!
Du är jättebajshjärnan här riksmegaidiot. Underhåll betalas av den som inte har barnet din ultrajubelidiot. 2223kr får man betala om man inte har en 14 åring. FÖR ATT MAN INTE HAR DEN PÅ HALVTID. DEN SOM HAR BARNET PÅ HALVTID FÖRVÄNTAS OCKSÅ BIDRA MED 2223kr.

Fan här sitter sådana korkade missfoster att man blir totalt mörkrädd för sveriges framtid.
Citera
2026-08-22, 18:02
Medlem
Citat:
Eftersom barnet bor 50/50 hos bägge föräldrarna, utgår inget underhållsbidrag
Citera
2026-08-22, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
Du är jättebajshjärnan här riksmegaidiot. Underhåll betalas av den som inte har barnet din ultrajubelidiot. 2223kr får man betala om man inte har en 14 åring. FÖR ATT MAN INTE HAR DEN PÅ HALVTID. DEN SOM HAR BARNET PÅ HALVTID FÖRVÄNTAS OCKSÅ BIDRA MED 2223kr.

Fan här sitter sådana korkade missfoster att man blir totalt mörkrädd för sveriges framtid.
Vem menar du ska betala till vem, när barnet är 50/50 hos föräldrarna?
Citera
2026-08-22, 18:12
Medlem
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Är du knäpp? Eller bara helt efterbliven? Vad är det som är galet? Eller är det bara en synnerligen allvarlig form av enorm självcentrering, bristande omtanke och empati om andra människor?
Citera
2026-08-22, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Mitt sätt att resonera är följande:
Den som har högst lön borde propsa på att betala mer än 50 % av hyran.

I min värld är det inkomst – inte kön – som avgör vem som borde betala mer än 50 % av hyran.

Så ja, om den kvinnliga sambon har högre månadslön så är det rimligt att hon betalar högre andel av hyran än sin lägre avlönade manliga sambo.
Instämmer helt.

Sen exakt hur man ska fördela det går ju att diskutera. Finns många sätt att göra det. Det enklaste sättet är att båda betalar lika stor andel av sin inkomst till hyran. Så om en har 10k i lön och den andra 20k och hyran ligger på 12k så betalar den rikare 8k och den fattigare 4k, vilket ger 12k respektive 6k över efter hyran.

Och en annan sak man ska ha med i ekvationen är om man tänker flytta om det tar slut, och om man i så fall tänker ta in en inneboende. Hade jag haft en fattig sambo hade hon inte behövt betala någon hyra alls, just för att det inte kostar mig just något att hon bor här.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-22 kl. 18:37.
Citera
2026-08-22, 19:59
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboristjavisst
Underhåll betalar man ju inte om barnen bor varannan vecka, vilket ju de allra flesta gör sedan rätt många år tillbaka. Underhåll är en ovanlig kvarleva från tiden när en skilsmässa innebar att pappan lämnade barnen och mamman för gott och försvann ur barnens liv (bortsett från typ varannan helg eller mindre)
Jaha alright. Ja då var det ju lite väl snålt om mamman ska stå för allt själv. Det är någonting man får räkna med om man träffar en kvinna med barn.
Citera
2026-08-22, 20:12
Medlem
Du är en slemhög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här