Citat:
En 20-minuters varmvattendusch drar runt 8–10 kWh. Gångra det med 14 dagar så är du uppe i 120–140 kWh enbart på att grabben står och slösurfar under rinnande hett vatten. Lägg på en stationär speldator med skärmar som drar 400–500W och står på åtta timmar om dagen så har du ytterligare 50 kWh där.Räkna ihop elhandelspris, elnätsavgift, energiskatt och moms per kilowattimme så landar den extra förbrukningen busenkelt på 400–500 spänn under två veckor.
Citat:
Varför ska jag köpa hem extra proteinpuddingar för mina egna pengar? Om ungen vill ha dyra mellanmål är det väl för fan hans mamma (eller pappa) som ska köpa hem det på sin egen budget?
Varför i hela fridens namn går du in i relation med någon där du ser dens barn som en börda?
Ja, du är orimlig och jag hoppas att din nya sambo väljer att inte skaffa barn med dig.
Om det är väldigt jobbigt för dig i din planering(?) att grabben tar dina puddingar kan väl diskuteras. Vet inte hur många som vuxit upp med HELT fria tyglar där man får ta ”vad som helst” och ”när som helst”?
Exempelvis kan ni göra en överenskommelse där man får ta 2-3 puddingar i veckan? Dom är väl rätt dyra.
Och när det är er vecka att ha honom så köp hem några extra. Hur svårt ska de va.
Du låter jobbig som räknar in i minsta detalj på vad grabben gör gång på i hemmet. Rakt av lite obehaglig. Kan han ens slappna av i ditt sällskap?
Om han är spelberoende har mamman ansvar för det och tyvärr gör jag antagandet att du inte vill hjälpa till.
Edit, sätt lite enkla reglar tillsammans som familj och följ samma regler allihopa.
Ja, du är orimlig och jag hoppas att din nya sambo väljer att inte skaffa barn med dig.
Om det är väldigt jobbigt för dig i din planering(?) att grabben tar dina puddingar kan väl diskuteras. Vet inte hur många som vuxit upp med HELT fria tyglar där man får ta ”vad som helst” och ”när som helst”?
Exempelvis kan ni göra en överenskommelse där man får ta 2-3 puddingar i veckan? Dom är väl rätt dyra.
Och när det är er vecka att ha honom så köp hem några extra. Hur svårt ska de va.
Du låter jobbig som räknar in i minsta detalj på vad grabben gör gång på i hemmet. Rakt av lite obehaglig. Kan han ens slappna av i ditt sällskap?
Om han är spelberoende har mamman ansvar för det och tyvärr gör jag antagandet att du inte vill hjälpa till.
Edit, sätt lite enkla reglar tillsammans som familj och följ samma regler allihopa.
Det handlar inte om att jag är "obehaglig", det handlar om att man planerar sitt kostintag och vill slippa komma hem från ett tungt arbetspass och inse att ens mellanmål är borta för att en 12-åring inte lärt sig skilja på mitt och ditt.
Att lära en unge att man frågar innan man tar andras saker och att resurser kostar pengar är inte att göra honom till en "börda" – det kallas grundläggande uppfostran och respekt. Hade han bott i en studentkorridor eller delat lägenhet med en polare i framtiden hade han åkt ut med huvudet före om han dammsugit andras hyllor.
Att ni i tråden tycker det är "känslokallt" att ställa krav på en 12-åring visar bara hur sjukt curlat samhället har blivit. Klara gränser skapar trygghet, daltande skapar bara bortskämda ungar.
Citat:
Jag har valt att dela bostad med hans mamma under tydliga premisser som vi var helt överens om innan flyttlasset gick. Att framställa grabben som något slags offer som "får stå ut med mig" är ju bara fånigt – han har tak över huvudet, ett eget rum och två föräldrar som ansvarar för hans försörjning.
Vilken trevlig människosyn du har, eller inte... Felet är din syn på att du "bara råkar dela säng med mamman". Så enkel är inte verkligheten. Du har valt att dela ditt liv (inte bara säng) med en kvinna som har barn. Och det barnet har inte valt något alls. Han får stå ut med dig oavsett. Så bli vuxen nu och steppa upp. Du behöver inte inta någon fadersroll, men du är en ny vuxen (?) person i pojkens liv och bör bete dig som en sådan.
Att "bete sig som en vuxen" handlar om att ta ansvar för sina egna handlingar och kostnader, inte att snällt agera dörrmatta och betala för andras vanor bara för att hålla god min.
Jag är en vuxen i hans närvaro som visar att resurser kostar pengar, att man inte tar andras saker utan att fråga och att regler gäller alla i ett hushåll. Det är en betydligt nyttigare lärdom för livet än att växa upp i tron att man har frikort till andras resurser.
Citat:
Att grabben "kommer på köpet" innebär att man accepterar hans närvaro i hemmet – inte att man automatiskt signar upp för att sponsra hans mat, el och slitage. Det är två helt skilda saker som folk i den här tråden verkar ha enormt svårt att skilja på.Men du har helt rätt i slutsatsen. Kan vi inte enas om ett fungerande schablonsystem som täcker de faktiska merkostnaderna så är två separata boenden tveklöst den bästa vägen framåt.
Då får hon sköta sin och sonens ekonomi exakt hur hon vill, och jag slipper lägga energi på att agera revisor i mitt eget hem. Total frihet slår dålig stämning alla dagar i veckan.
är du så jävla fattig att 58 spänn öht existerar i din värld så har du något allvarligt fel i huvudet din lille riksautist.