2026-08-20, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
450kr i månaden för el låter extremt mycket efterrsom han e där 2v i mänaden.

Du låter cp skadad? Inte ett normalt beteende iaf!
En 20-minuters varmvattendusch drar runt 8–10 kWh. Gångra det med 14 dagar så är du uppe i 120–140 kWh enbart på att grabben står och slösurfar under rinnande hett vatten. Lägg på en stationär speldator med skärmar som drar 400–500W och står på åtta timmar om dagen så har du ytterligare 50 kWh där.

Räkna ihop elhandelspris, elnätsavgift, energiskatt och moms per kilowattimme så landar den extra förbrukningen busenkelt på 400–500 spänn under två veckor.

Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Varför i hela fridens namn går du in i relation med någon där du ser dens barn som en börda?
Ja, du är orimlig och jag hoppas att din nya sambo väljer att inte skaffa barn med dig.

Om det är väldigt jobbigt för dig i din planering(?) att grabben tar dina puddingar kan väl diskuteras. Vet inte hur många som vuxit upp med HELT fria tyglar där man får ta ”vad som helst” och ”när som helst”?
Exempelvis kan ni göra en överenskommelse där man får ta 2-3 puddingar i veckan? Dom är väl rätt dyra.
Och när det är er vecka att ha honom så köp hem några extra. Hur svårt ska de va.

Du låter jobbig som räknar in i minsta detalj på vad grabben gör gång på i hemmet. Rakt av lite obehaglig. Kan han ens slappna av i ditt sällskap?
Om han är spelberoende har mamman ansvar för det och tyvärr gör jag antagandet att du inte vill hjälpa till.

Edit, sätt lite enkla reglar tillsammans som familj och följ samma regler allihopa.
Varför ska jag köpa hem extra proteinpuddingar för mina egna pengar? Om ungen vill ha dyra mellanmål är det väl för fan hans mamma (eller pappa) som ska köpa hem det på sin egen budget?

Det handlar inte om att jag är "obehaglig", det handlar om att man planerar sitt kostintag och vill slippa komma hem från ett tungt arbetspass och inse att ens mellanmål är borta för att en 12-åring inte lärt sig skilja på mitt och ditt.

Att lära en unge att man frågar innan man tar andras saker och att resurser kostar pengar är inte att göra honom till en "börda" – det kallas grundläggande uppfostran och respekt. Hade han bott i en studentkorridor eller delat lägenhet med en polare i framtiden hade han åkt ut med huvudet före om han dammsugit andras hyllor.

Att ni i tråden tycker det är "känslokallt" att ställa krav på en 12-åring visar bara hur sjukt curlat samhället har blivit. Klara gränser skapar trygghet, daltande skapar bara bortskämda ungar.

Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Vilken trevlig människosyn du har, eller inte... Felet är din syn på att du "bara råkar dela säng med mamman". Så enkel är inte verkligheten. Du har valt att dela ditt liv (inte bara säng) med en kvinna som har barn. Och det barnet har inte valt något alls. Han får stå ut med dig oavsett. Så bli vuxen nu och steppa upp. Du behöver inte inta någon fadersroll, men du är en ny vuxen (?) person i pojkens liv och bör bete dig som en sådan.
Jag har valt att dela bostad med hans mamma under tydliga premisser som vi var helt överens om innan flyttlasset gick. Att framställa grabben som något slags offer som "får stå ut med mig" är ju bara fånigt – han har tak över huvudet, ett eget rum och två föräldrar som ansvarar för hans försörjning.

Att "bete sig som en vuxen" handlar om att ta ansvar för sina egna handlingar och kostnader, inte att snällt agera dörrmatta och betala för andras vanor bara för att hålla god min.

Jag är en vuxen i hans närvaro som visar att resurser kostar pengar, att man inte tar andras saker utan att fråga och att regler gäller alla i ett hushåll. Det är en betydligt nyttigare lärdom för livet än att växa upp i tron att man har frikort till andras resurser.

Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Kan iofs förstå att man inte vill ha in en okänd tonåring, men det kommer liksom på köpet när man väljer en ensamstående morsa.

Ni skulle haft två boenden. Fast det blir väl kontentan av det hela ändå.
Att grabben "kommer på köpet" innebär att man accepterar hans närvaro i hemmet – inte att man automatiskt signar upp för att sponsra hans mat, el och slitage. Det är två helt skilda saker som folk i den här tråden verkar ha enormt svårt att skilja på.

Men du har helt rätt i slutsatsen. Kan vi inte enas om ett fungerande schablonsystem som täcker de faktiska merkostnaderna så är två separata boenden tveklöst den bästa vägen framåt.

Då får hon sköta sin och sonens ekonomi exakt hur hon vill, och jag slipper lägga energi på att agera revisor i mitt eget hem. Total frihet slår dålig stämning alla dagar i veckan.
Citera
2026-08-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzespeien
Eftersom du varit tydlig innan ihopflytt ser jag inte riktigt problemet alla andra ser. Verkar onödigt att hålla så stenhård koll bättre att göra upp någon schablon där hon betalar för sin sons kostnader så köper ni proteinpudding så det räcker till grabben med. Kvinnan får skylla sig själv efterson hon är vuxen men det kan inte vara kul för grabben att gå omkring och vara rädd att ta saker ur kylen.

Håller med dig i övrigt om att du inte skall föda en annans mans barn men det blir rätt märkligt. Med din inställning bör ni vara särbos.
Tack för ett sansat och rationellt inlägg bland alla känslostormar här inne.

Håller helt med om att en fast schablonlösning är tusen gånger smidigare för vardagsfriden. Hela syftet är ju inte att grabben ska gå runt och vara rädd för att öppna kylskåpsdörren, utan principen att kostnaden för hans konsumtion inte ska belasta mig. Skjuter hon till en fast extrasumma till ett gemensamt hushållskonto varje månad kan man köpa hem ordentligt och helt släppa vem som tar vad.

Går hon inte med på en sån enkel kompromiss så blir det tveklöst särboskap. Jag har hellre mitt eget ställe och full kontroll än att leva i ett förhållande där grundläggande ekonomiska gränser möts med sura miner och drama.

Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Du är en karl. Ordna upp ett bättre ekonomiskt system åt dig och din sambo sinsemellan. Detta är ju ett skämt.

Hur svårt ska det vara? Du och din sambo för över lika stor summa varje månad till ett gemensamt konto ni skaffar. Dessa pengar ska täcka era gemensamma utgifter. Ni räknar även ut vad det kostar att ha hennes son boendes hos er 2 veckor i månaden och hon för också över detta extrabelopp till det gemensamma kontot.

Och på din punkt nummer 3 så beter du dig som ett jävla rövhål. Inte fan använder han per vecka 10 toalettrullar, 1 hel schampooflaska, en halv flaska diskmedel och tvättmedel. Inte heller förstör han dina möbler för några 3600kr per år.

Din sambo kommer göra slut med dig om du fortsätter vara en sådan här oattraktiv snåljåp och en man med tummen mitt i handen som inte ens kan styra upp er privatekonomi rättvist och ordentligt. Då blir du ensam och utan någon kvinna tillslut.
Ett gemensamt konto med en fast månadsschablon för sonens del är som sagt en alldeles utmärkt lösning. Det tar bort allt mikrotjafs och säkerställer att grundprincipen hålls intakt utan att någon behöver granska kvitton.

När det gäller punkt 3: han är här två veckor i månaden, vilket innebär 300 kr i månaden – inte 3 600 kr per år. Tror du på fullt allvar att 300 spänn i månaden är en orimlig summa för att täcka extra tvättmaskiner, diskmedel, toalettpapper, hygienartiklar och det allmänna slitaget som en växande 12-åring faktiskt innebär i en lägenhet? Det är kaffepengar i sammanhanget, men det handlar om att täcka de faktiska merkostnaderna.

Att sätta tydliga gränser och vägra agera dörrmatta kallas inte att ha tummen mitt i handen – det kallas ryggrad. En man som har stenkoll på sin ekonomi och kräver att vuxna människor tar ansvar för sina egna barn är betydligt mer verklighetsförankrad än en toffel som snällt öppnar plånboken för att hålla husfriden vid liv.

Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
Du är ju för fan störd ts!
Ska du ha en tjej som har ett barn får du ju ta grabben med på köpet, som en vuxen människa gör!
Jag kan inte på nåt sätt föreställa mig att tjejen kommer stanna kvar länge till....

Du har troligtvis redan sabbat precis allt som fanns redan, spelar nog ingen som helst roll om du pudlar o tar lite mer ansvar i låter killen ta en muffins från DIN sida i DITT kylskåp heller numer .
Grattis ditt plockmongo, du är singel inom en vecka igen !

SNÅLHET DÖDAR !

Din tjej i hennes pojk förtjänar allra troligast mycket bättre än det du beskrivit i ts.
tt ”ta hela paketet” innebär att man accepterar barnets närvaro under samma tak, inte att man automatiskt signar upp för att agera privat socialkontor och sponsra en annan vuxen mans unge. Det är två helt skilda saker som du uppenbarligen inte klarar av att hålla isär.

Och skulle jag bli singel? Ja, vad händer då egentligen? Då har jag min lägenhet kvar, mina egna pengar kvar på kontot, full kontroll över mitt kylskåp och slipper städa upp efter en tonåring varannan vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Jag tycker TS har rätt i själva grundgrejen. Gränser sätter man innan man flyttar ihop, inte när skiten redan är igång.

Man måste inte automatiskt bli plånbok och bonusfarsa bara för att man blir sambo med en kvinna som har barn. Vill man dela på allt och köra familjegrej, fine. Men då snackar man om det och är överens. Det är inget man bara tar för givet.

Sen att börja räkna 58 spänn för puddingar och 450 för duschen är ju helt bananas. Det är inte gränssättning, det är att sitta med miniräknaren och bli dum i huvudet.

Men principen är enkel: säg vad som gäller från början, kom överens och håll er till det. Folk måste sluta tro att deras partner ska läsa tankar och sen bli förbannade när det inte blir som de tänkt. Kärlek är kärlek. Men det är fan inte en blank check.
Exakt så, du sätter huvudet på spiken.

Jag kan köpa att miniräknaren på detaljnivå blir ohållbar och skapar onödig irritation i vardagen. Det var mest en direkt reaktion på att de gränser vi faktiskt kommit överens om från början började luckras upp direkt efter inflytt.

En fast månadsschablon via ett gemensamt hushållskonto löser hela problematiken: hon skjuter till sonens faktiska merkostnader i en fast klumpsumma, vi handlar in det som behövs och jag slipper bry mig om vem som tar vad ur kylen. Då hålls grundprincipen intakt utan att någon behöver sitta och bokföra kvitton.

Kärlek är inte en blank check, och att våga vara rak och överens om villkoren borde vara en självklarhet för alla vuxna människor.
Citera
2026-08-20, 21:31
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Jag tycker att TS gör helt rätt. Frånskilda sliddjur med barn är oftast riktiga parasiter som i första hand söker någon som bidrar till försörjningen av henne och barnen. Det gäller att göra klart från början att man inte tolererar att försörja andra mäns avkomma.
Senast redigerad av Eadric.Streona 2026-08-20 kl. 21:33.
Citera
2026-08-20, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.image
Du ska inte agera eller bli behandlad som en dörrmatta eller bankomat.
MEN!
Att räkna kronor och ören är vansinne!
Jag förutsätter att pojkens föräldrar betalar för allt som behövs, så som kläder, resor, fritidssysselsättning m.m.
Men att du ska kräva pengar för toapapper och varmvatten är riktigt svinigt av dig...
Å andra sidan kanske din sambo kan handla de veckor grabben är hos er, men där får du fan dra gränsen.
Väx upp eller hitta en barnfri kvinna.

Sen förundras jag över att du påstår att alla andra har fel.
Om Flashback av alla ställen försöker visa empati och medmänsklighet så säger enbart hur jävla sjuk du är.
Att hon står för hela mathandlingen de veckor grabben är här är som sagt en helt rimlig schablonlösning som jag kan gå med på – då raderas 90 % av allt mikrotjafs direkt.

Men det är knappast ”svinigt” att konstatera ren fakta: tre personer förbrukar mer el, vatten och resurser än två. Det är ingen välgörenhetsinrättning jag driver. Och snacket om att Flashback visar ”empati” handlar bara om det klassiska flockbeteendet att tävla i godhetssignalering så fort någon vågar ifrågasätta rådande normer.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du är sjukligt snål, så att hon börjar lessna på det är inte så konstigt. Att hon över huvud taget flyttade ihop med dig är väldigt konstigt, ditt beteende lär ha varit känt på förhand.

Ja, det är helt orimligt att dela upp kylen i "mitt" och "ert" när det är din sambo. Ni är inte inneboende, ni är partners. Det är också jävligt knäppt att flytta ihop med någon som har barn och sedan ha den inställningen du har. Även om det inte är ditt barn så är det ett barn. Var särbo om du vill leva uppdelat.

Knäppis.
Hon visste mina förutsättningar i detalj innan hon bar in första flyttkartongen. Att förvänta sig att en vuxen människa faktiskt håller sig till det man kommit överens om kallas inte snålhet, det kallas grundläggande hederlighet. Och som sagt: kan vi inte enas om en fast schablon så blir det särboskap. Ingen panik för min del.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Visst uppskattar jag min lön från mitt arbete, men inte mer än vad jag uppskattar min sambo och hennes barn.

Om du väljer att bli ihop med din tjej så väljer du ju oxå hennes barn. Det kan ju inte barnen påverka.
Du verkar inte förstå vad vuxna människor (bonusföräldrar eller vad du nu än vill kalla dig) har för inflytande på unga personer.

Du verkar helt enkelt lite fucked up.
Alla har vi olika prioriteringar i livet.

Och vad gäller inflytande och förebilder: vad sänder det för signaler till en 12-åring om man lär honom att resurser dimper ner gratis från himlen, att man kan ta vad man vill ur andras skåp och att någon annan alltid plockar upp notan?

Den absolut nyttigaste lärdomen en vuxen person kan ge en växande grabb är att man respekterar andras ägodelar, inte slösar och tar ansvar för sig själv. Det har han betydligt mer användning för i det verkliga livet än en curlande vuxenvärld som aldrig vågar sätta en enda gräns.
Citera
2026-08-20, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Att hon står för hela mathandlingen de veckor grabben är här är som sagt en helt rimlig schablonlösning som jag kan gå med på – då raderas 90 % av allt mikrotjafs direkt.

Men det är knappast ”svinigt” att konstatera ren fakta: tre personer förbrukar mer el, vatten och resurser än två. Det är ingen välgörenhetsinrättning jag driver. Och snacket om att Flashback visar ”empati” handlar bara om det klassiska flockbeteendet att tävla i godhetssignalering så fort någon vågar ifrågasätta rådande normer.

Hon visste mina förutsättningar i detalj innan hon bar in första flyttkartongen. Att förvänta sig att en vuxen människa faktiskt håller sig till det man kommit överens om kallas inte snålhet, det kallas grundläggande hederlighet. Och som sagt: kan vi inte enas om en fast schablon så blir det särboskap. Ingen panik för min del.

Alla har vi olika prioriteringar i livet.

Och vad gäller inflytande och förebilder: vad sänder det för signaler till en 12-åring om man lär honom att resurser dimper ner gratis från himlen, att man kan ta vad man vill ur andras skåp och att någon annan alltid plockar upp notan?

Den absolut nyttigaste lärdomen en vuxen person kan ge en växande grabb är att man respekterar andras ägodelar, inte slösar och tar ansvar för sig själv. Det har han betydligt mer användning för i det verkliga livet än en curlande vuxenvärld som aldrig vågar sätta en enda gräns.

Det finns inte ett enda väluppfostrat barn som bara går och tar saker (mat eller något annat) ur ett skåp utan att fråga först, varken bonusbarn eller egna barn.

Du kanske ska börja där?
Citera
2026-08-20, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amdrillo
Hen ger ett uttryck för tacksamhet – att vilja ge tillbaka för den kärlek och trygghet man fått under sin uppväxt.

Tror nog att alla förstår, utan du då Baheera.

Så han ska börja betala en massa räkningar då eller?

Var det dummaste jag hört. Började du betala dina föräldrars bolån när du blev vuxen eller?
Citera
2026-08-20, 21:41
Avstängd
Bättre vara särbo! Tips till dig
Citera
2026-08-20, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Så du skrev endast tråden för att få rygg-dunkningar? För henne och hennes sons skulle tycker jag ni ska separera omgående
Hade jag velat ha ryggdunkningar hade jag väl skrivit på Familjeliv och gråtit ut. Jag startade tråden för att höra hur folk faktiskt löser ekonomin rent praktiskt i en bonusfamilj utan att den ena parten blir reducerad till en ren sponsor.

Ett par vettiga personer i tråden har faktiskt levererat konstruktiva lösningar kring fasta månadsschabloner som jag tagit till mig. Att resten av tråden har havererat i emotionell moralpanik och diagnoshysteri är knappast mitt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det är väl för att du ska få knulla?
Hade det bara handlat om att få ligga hade det varit det absolut sämsta och mest ekonomiskt efterblivna beslutet i världshistorien att flytta ihop med en ensamstående morsa och dra på sig en tonåring på halvtid.

Då hade det varit tusen gånger billigare, enklare och betydligt mindre huvudvärk att förbli singel och bara dejta runt utan att någonsin behöva bråka om elräkningar eller uppätna proteinpuddingar.

Man flyttar ihop för att man vill ha en relation och en fungerande vardag som två jämställda, vuxna människor – inte för att agera dörrmatta och betala tusenlappar i månaden för någon annans unge bara för att få doppa. Men fint att du projicerar dina egna desperata prioriteringar på resten av världen.

Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Självklart ska du låta grabben äta eran mat och dusha, kanske inte 20 min men ändå.

Jag tycker du ska göra slut, men också förstår jag inte varför kvinnan valde att acceptera dina krav från början.
Blir man ihop med en kvinna som har barn sen tidigare får man också vara beredd på att ha en god relation till hennes unge om man bor ihop, tycker inte det är konstigt alls.
Vad tror du ungen tänker om dig då?
Lär vara nåt i stil med "jag hatar mammas nya gubbjävel".

Mina föräldrar skiljdes när jag var 14 och morsan skaffade snabbt en ny man som var ungefär som du.
En natt var jag på väg in i sovrummet och knivhugga han till döds men jag flyttade när jag började gymnasiet och såklart förlorade jag kontakten med min mamma då också eftersom hon hällre umgicks med honom.

Stick och låt hon hitta en man som faktiskt bryr sig om henne och ungen, det är bäst för alla.
Att ha en dålig styvfarsa påverkar ett barn otroligt mycket, vill du verkligen att han ska må dåligt och kanske börja knarka eller nåt?
Steget från att be en 12-åring att inte nalla andras träningsmellanmål eller slösa varmvatten till att han skulle ”börja knarka” eller dra kniv är så verklighetsfrånvänt att klockorna stannar. Det är klassisk offermentalitet där helt normal gränssättning och krav på respekt målas upp som ren ondska.

Grabben lider absolut ingen nöd: han har tak över huvudet, eget rum, fullt i magen och en morsa som har all frihet i världen att köpa hem precis vad hon vill till honom på sin egen budget.

Det enda jag kräver är att de faktiska merkostnaderna betalas av de som ska betala dem, och att man lär sig skilja på mitt och ditt. Har man som förälder så lite ryggrad att man inte kan lära sin unge grundläggande hyfs utan att ungen blir traumatiserad, då har man misslyckats totalt med uppfostran från dag ett.

Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Ingick det också i dealen innan ni flyttade ihop, att du meddelade att enda orsaken till att flytta ihop var att du skulle få ligga?
Om mitt enda mål i livet var att få ligga hade jag givetvis stannat som singel, haft min lägenhet helt ifred och tagit hem damer när det passade. Då slipper man samboavtal, tjafs om elräkningar och en 12-åring som ockuperar badrummet på morgnarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Helvete vilken dryg och snål jävel du är.
Detta är sjukt. ”Jag ska bannemig inte vara bonusfarsa”, nej skaffa egna barn då samt bli inte ihop och speciellt inte sambo med någon som har barn sedan innan.
För i helvete… tänk efter innan du agerar från första början!
Det var ju exakt det jag gjorde – tänkte efter och var glasklar med förutsättningarna redan innan vi ens packade första flyttlådan.

Problemet är inte hur jag agerat, utan att folk som du har fått för er att en man automatiskt måste ta på sig ett faderskap och agera privat bankomat bara för att man inleder en relation med en kvinna som har barn sedan tidigare.

Ungen har redan en farsa. Han behöver inte en till, och jag har noll intresse av att leka låtsaspappa åt någon annans avkomma. Att bli tillsammans med en vuxen kvinna handlar om relationen mellan oss två som jämställda partners.

Kan man inte skilja på relationen till sin partner och det ekonomiska ansvaret för sina egna ungar, då är det snarare ni som borde tänka efter ett par varv till innan ni kliver in i vuxenlivet.

Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Hon borde och kommer att lämna dig, du är störd.

Men imponerande att du tog över kvinna med ett 12-årigt barn, hur tänkte du då, har du svårt att få kvinnor?
"Tog över"? Vad är det för sunkig syn på relationer du sitter på egentligen? Hon är en vuxen människa med eget jobb, egen lön och eget ansvar – inte ett begagnat leasingavtal man "tar över".
Citera
2026-08-20, 21:49
Medlem
kaerakels avatar
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

”Råkar dela säng med mamman”? Det låter som att hon tvingat in dig i relationen. Om så är fallet gör slut istället för att älta detta. Du bör nog bo ensam.
Citera
2026-08-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Nej, det är ett övertydligt tecken på autism. "Slitage av möbler", du luktar intellektuell funktionsnedsättning.

58 kronor är du så jävla fattig att 58 spänn öht existerar i din värld så har du något allvarligt fel i huvudet din lille riksautist.

Du får nog be din handläggare på soc om lite mer fickpengar helt enkelt så 58 spänn inte svider lika mycket mellan skinkorna
Det handlar inte om att jag saknar 58 kronor på kontot – det handlar om att man respekterar det man kommit överens om och inte tar andras saker utan att fråga.

Jag jobbar heltid, har en stabil inkomst och noll bidrag, så spara dina trötta soc-fantasier till någon annan.

Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Jadu.. Eftersom ni pratade om detta innan ni flyttade ihop och du var tydlig så är det märkligt att hon börjar sura till. Märkligare är att hennes mamma lägger sig i.

Kan förstå från ditt perspektiv till viss del men inte fullt ut. Är väl inte så kul att betala för nån annans unge men samtidigt gick ni båda med på att bli sambos. Måste du verkligen räkna på exakt allt? Ner till minsta lilla?

Och din sambo borde inte ta dig förgivet eftersom ni diskuterade detta tydligt innan.

Ja jag tycker att det är rimligt att hon åtminstone betalar mer för maten när sonen är där och ser till att handla det han gillar. Vet inte hur mycket han sitter med datorn och hur mycket det drar i elförbrukning. Men dasspapper.. Kan du inte bjuda på det?
Svärmors inblandning är ren pajaskonst och visar bara på hur gränslöst det blir när en vuxen människa inte kan ta en diskussion på tu man hand utan måste springa hem till mamma och gråta ut.

Jag köper fullt ut att räkna toapapper och duschminuter i efterhand blir löjligt i längden. Det var en direkt reaktion på ren frustration när de överenskomna gränserna började ignoreras direkt efter inflytt. En fast månadsschablon där hon skjuter till en bestämd extrasumma till det gemensamma kontot för sonens mat och förbrukning löser hela skiten på ett smidigt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Jag skulle nog eventuellt sagt något i stil med att den andre får betala 1000 kr mer av hyran sen skulle jag inte bitchat som du över några 58 kr hit eller dit. Mer troligt skulle jag inte brytt mig, jag och min fru slog ihop våra ekonomier då vi fick vårt första barn sen har vi aldrig brytt oss om vem som tjänar mest eller drar in mest utan allt jämnar ut sig.
Hade din sambo varit smart skulle hon sagt att vi avrundar 58 kr till 60 och sen dragit ifrån dig
Att slå ihop ekonomin när man skaffar gemensamma barn är en helt annan femma – då är det ett gemensamt livsprojekt där båda har 50 % ansvar för avkomman. Här handlar det om en 12-åring som har två fullt levande biologiska föräldrar med egen försörjningsplikt.

Men ja, att hon lägger på 1 000–1 500 kr extra på hushållskontot varje månad är exakt den typen av fast schablon jag tänker lägga fram. Då slipper vi allt tjafs om enstaka kronor framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Nyfiken på om ni lagar mat ihop och äter tillsammans?
När det bara är hon och jag lagar vi och äter tillsammans varje dag, inga konstigheter alls. Då delar vi matkostnaden rakt av 50/50.

När grabben är här äter vi också ihop, men det är ju precis där problemet uppstod: matkontot sticker iväg, och saker jag köpt in till min egen träning och vardag äts upp mellan måltiderna utan att det fylls på eller kompenseras. Med en fast schablon handlar vi bara hem mer från start så är problemet ur världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Salva25g
Många säger att det är autismo men jag kan köpa kylskåpsuppdelningen faktiskt. Om man veckohandlar och köper precis det man vill konsumera under veckan är det sjukt drygt om någon annan äter upp det. Hade inte heller velat sponsra någon annans barn med mat.

Slitage, elräkning och annat dylikt som hygienartiklar är trams dock, tycker jag. Det får man se som en underhållskostnad för själva förhållandet. Helt rätt att ni inte är en familj, det motsäger väl inte din ståndpunkt heller?
Skönt att någon faktiskt förstår hur förbannat drygt det är att planera sin mat och träning bara för att mötas av ett tomt kylskåp när man ska äta.

Gällande el och hygien köper jag att detaljstyrning på enskilda artiklar blir fånigt i praktiken. Slår vi ihop sonens mat och en rimlig uppskattning av merkostnaderna till en fast totalsumma varje månad så släpper jag mer än gärna mikrostyrningen direkt.

Citat:
Ursprungligen postat av BigCahuna
Jag undrar hur du, TS, känner inför det övervägande antalet kritiska kommentarerna? Tänker du hålla fast vid ditt inskränkta, rigida tänkande?

För övrigt tycker jag synd om barnet som tvingas växa upp i rådande situation. Man skulle hoppas att mamman inte blir långvarig i det förhållandet.
Jag känner ingenting särskilt inför det.

Jag håller stenhårt fast vid principen: vuxna människor ska göra rätt för sig och ta fullt ansvar för sina egna barn. Däremot har jag tagit till mig att metoden med miniräknare på detaljnivå var kass. En fast månadsschablon är en betydligt bättre väg framåt.

Och grabben lider som sagt ingen nöd överhuvudtaget. Att lära sig att resurser inte är gratis och att man respekterar andras saker har ingen dött av – det kallas folkvett.
Citera
2026-08-20, 21:54
Medlem
Citat:

Jag rekommenderar också särboskap. 100% av hyran på dig. Inga konstigheter.
Citera
2026-08-20, 21:55
Medlem
sunny5s avatar
Har en vän som tyvärr levde med just en sån här snubbe ca 1 år, innan hon fick nog av snålheten 😂 trippmätaren ställdes vid gemensam biltur och hon fick betala sin del av bensinen, matkvitto räknades ut på öret och det noterades i hörnet ifall hon blev skyldig något! Har bara ett ord för såna människor Ähfyfan! 😂
Det värsta är att den typen av män tror de är Guds gåva till kvinnan 😂😂😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in