2026-08-20, 22:48
Medlem
Gugugagas avatar
Därför man inte blandar sig med kärringar som har barn sedan innan. Jag menar ni har inte ens egna barn tillsammans, skulle se det som sjukt värdelöst vara ihop med en sådan kärring.
Citera
2026-08-20, 22:49
Medlem
QueenKoralls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvetsLeffe
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Alltså, på allvar är detta nåt av det sjukaste jag läst gällande en familj med icke gemensamt barn.
Att kalla ett barn till någon man älskar ( jag antar att du älskar din sambo ) för ” en unge som är någon annan man avkomma” 😳 Att lägga på såna struntsummor som din sambo ska betala i slitage, extra el osv… Det är ju så sjukt snålt, icke empatiskt och verkligen galet egoistiskt beteende från din sida att jag knappt kan tro att det är sant 🥺 Finns det människor som ens tänker såhär 🤷🏻‍♂️
Vi är en familj sedan 20 år, där en av oss har barn sedan tidigare och därefter 1 tillsammans.
Vi har ALDRIG NÅGONSIN gjort skillnad, varken i ansvar av barnuppfostran, ekonomiskt osv på det vi kallar ” våra barn ”
Träffar man någon med barn, då får man både och! och man tar emot både och -”hela paketet ”
Ta din chans nu och tänk om, gör rätt framöver för er allas skull✨

I annat fall, sök hjälp för att hantera ditt beteende och dina känslor
Hoppas hon tar sitt barn och flyttar från dig snarast! Om du inte tänker till kring hur en familj lever tillsammans..
Citera
2026-08-20, 22:50
Medlem
Citat:
Tack för allt engagemang och alla inlägg – har försökt beta av så mycket jag hinner, men fortsätter svara på resten imorgon.

Jag har kokat ner läget till en tydlig plan inför morgondagen:

* Släpper miniräknaren: Att sitta och bråka om enstaka proteinpuddingar eller toarullar i efterhand lägger jag ner helt. Det skapar bara onödig irritation i vardagen.

* Fast månadsschablon: Jag sätter mig ner med sambon imorgon och presenterar en rak och rättvis modell. Vi delar våra gemensamma kostnader 50/50 via ett gemensamt konto, och hon skjuter till en fast månadsschablon (1 500 kr) som täcker sonens mat, el och slitage under hans veckor.

* Tydliga gränser: Hon får ta det faktiska föräldraansvaret och sätta ner foten mot grabben gällande 20-minutersduschar och allmänt slöseri.

Köper hon den lösningen är problemet ur världen och vi kan gå vidare. Börjar hon däremot dra offerkortet, blanda in svärmor eller kräva att jag ska agera gratis sponsor – då åker flyttkartongerna fram och vi blir särbos. Bollen ligger helt på hennes planhalva.

Nu stänger jag ner för idag. Återkommer med svar på resten av inläggen samt en uppdatering imorgon när samtalet är avklarat.
Så för två veckor i månaden vill du ha mer än hela barnbidraget. Vet inte om det säger mer om dig än om barnbidraget, men för den summan hoppas jag att du pitchar in 50/50 på skor, kläder, fritidsintressen etc för ungen.
Citera
2026-08-20, 22:59
Moderator
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outlaw&Folkhem
Varför i helvete skulle man betala mat för någon annans unge? Föräldrarna får lösa det.

Det kan t.ex vara för att man skaffar ett annat barn med personen, eller gifter sig med denne. Då blir man automatiskt skyldig att försörja även tidigare barn. Det finns hundratusentals svenskar som enligt lag är försörjningsskyldiga för andras barn. Känner du verkligen inte till det?

Så är det förstås inte i det här fallet, men om man bor tillsamman med någon som har barn så tycker väl de flesta normala människor att man hjälper till med försörjningen, även om man inte är tvingad till det.
Citera
2026-08-20, 23:02
Medlem
Citat:
Varför i hela friden är det min skyldighet att subventionera en annan vuxen mans avkomma? Grabben har en biologisk pappa som ska betala underhåll, och mamman plockar ut barnbidrag. De pengarna är öronmärkta för ungens mat, förbrukning och slitage – varför ska mina surt förvärvade pengar täcka upp för det?

Vi har varit sambos i sex månader. Vi är inte gifta, jag har inte adopterat grabben och jag var stenhårt transparent med mina villkor redan innan flyttlasset gick.

Att sätta tydliga gränser och kräva att vuxna människor tar ekonomiskt ansvar för sina egna ungar är varken "stört" eller "känslokallt" – det handlar om att ha lite självbevarelsedrift och vägra bli utnyttjad som en gratis serviceinrättning.

Att ni andra verkar tycka det är helt normalt att agera dörrmatta och betala för andras ungar för att få ligga säger betydligt mer om er än om mig. Principen kvarstår.
Pappan ska inte betala underhåll eftersom barnet bor 50/50 hos vardera förälder.
Det borde du veta om du och din sambo pratat om ekonomi.
Citera
2026-08-20, 23:12
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Jag och min sambo flyttade ihop i min trea för drygt ett halvår sedan. Hon har en 12-årig son sedan ett tidigare förhållande som bor hos oss varannan vecka. Jag har inga egna barn.

Redan innan vi flyttade ihop var jag stenhård med att jag inte tänker gå in i någon "bonusfarsaroll" eller agera ekonomisk sponsor åt en annan mans unge. Hyran delar vi rakt av 50/50, men eftersom grabben sliter på lägenheten och förbrukar resurser när han är här har jag infört ett enkelt och rättvist system för att slippa irritation:

1. Kylskåpet: Vi har delat upp hyllorna. Jag har min mat och hon har sin och sonens mat. När ungen råkade ta två av mina proteinpuddingar och drack upp min juice förra månaden drog jag helt enkelt av 58 kr från min del av gemensamma räkningarna.

2. El och varmvatten: Grabben duschar i 20 minuter varje morgon och sitter med en speldator som drar ström dygnet runt. Jag räknade ut den extra förbrukningen och lade på 450 kr/månad på hennes del av elräkningen.

3. Förbrukningsartiklar: 150 kr/vecka i schablon för toalettpapper, diskmedel, tvättmedel och allmänt slitage på möbler.

Nu har sambon börjat sura ihop totalt och kallar mig för ”känslokall” och ”sjukligt snål”. Hon menar att det skapar dålig stämning att grabben inte får ta frukt eller en macka från min hylla och att "man måste dela när man är en familj". Hennes morsa har till och med ringt och lagt sig i.

Från mitt perspektiv handlar det bara om grundläggande principer och sunt förnuft. Varför ska mina surt förvärvade pengar gå till att föda och husera någon annans avkomma bara för att jag råkar dela säng med mamman?

Hur hanterar ni andra det här i bonusfamiljer? Är det verkligen jag som är "orimlig" för att jag inte vill betala för andras ungar, eller har min sambo bara en skev bild av ekonomi?

Du har rätt tycker jag.

Om hon hade bott ensam hade alla kostnader varit hennes.
Det är dessutom hennes jobb att se till att sonen har frukt, smörgås, juice mm när hon har honom.

Du gjorde klart innan att du inte tänkte vara bonuspappa eller försörja sonen.

Ni delar på hyran så det kan hon ju vara tacksam för.

Det som skapar dålig stämning är att hon inte har planerat sina inköp så att sonen har det han behöver.

Bli särbo om det fortsätter.

Är nog många som känner som du men inte alla som vågar säga ifrån!
Citera
2026-08-20, 23:27
Medlem
Citat:
En 20-minuters varmvattendusch drar runt 8–10 kWh. Gångra det med 14 dagar så är du uppe i 120–140 kWh enbart på att grabben står och slösurfar under rinnande hett vatten. Lägg på en stationär speldator med skärmar som drar 400–500W och står på åtta timmar om dagen så har du ytterligare 50 kWh där.

Räkna ihop elhandelspris, elnätsavgift, energiskatt och moms per kilowattimme så landar den extra förbrukningen busenkelt på 400–500 spänn under två veckor.

Varför ska jag köpa hem extra proteinpuddingar för mina egna pengar? Om ungen vill ha dyra mellanmål är det väl för fan hans mamma (eller pappa) som ska köpa hem det på sin egen budget?

Det handlar inte om att jag är "obehaglig", det handlar om att man planerar sitt kostintag och vill slippa komma hem från ett tungt arbetspass och inse att ens mellanmål är borta för att en 12-åring inte lärt sig skilja på mitt och ditt.

Att lära en unge att man frågar innan man tar andras saker och att resurser kostar pengar är inte att göra honom till en "börda" – det kallas grundläggande uppfostran och respekt. Hade han bott i en studentkorridor eller delat lägenhet med en polare i framtiden hade han åkt ut med huvudet före om han dammsugit andras hyllor.

Att ni i tråden tycker det är "känslokallt" att ställa krav på en 12-åring visar bara hur sjukt curlat samhället har blivit. Klara gränser skapar trygghet, daltande skapar bara bortskämda ungar.

Jag har valt att dela bostad med hans mamma under tydliga premisser som vi var helt överens om innan flyttlasset gick. Att framställa grabben som något slags offer som "får stå ut med mig" är ju bara fånigt – han har tak över huvudet, ett eget rum och två föräldrar som ansvarar för hans försörjning.

Att "bete sig som en vuxen" handlar om att ta ansvar för sina egna handlingar och kostnader, inte att snällt agera dörrmatta och betala för andras vanor bara för att hålla god min.

Jag är en vuxen i hans närvaro som visar att resurser kostar pengar, att man inte tar andras saker utan att fråga och att regler gäller alla i ett hushåll. Det är en betydligt nyttigare lärdom för livet än att växa upp i tron att man har frikort till andras resurser.

Att grabben "kommer på köpet" innebär att man accepterar hans närvaro i hemmet – inte att man automatiskt signar upp för att sponsra hans mat, el och slitage. Det är två helt skilda saker som folk i den här tråden verkar ha enormt svårt att skilja på.

Men du har helt rätt i slutsatsen. Kan vi inte enas om ett fungerande schablonsystem som täcker de faktiska merkostnaderna så är två separata boenden tveklöst den bästa vägen framåt.

Då får hon sköta sin och sonens ekonomi exakt hur hon vill, och jag slipper lägga energi på att agera revisor i mitt eget hem. Total frihet slår dålig stämning alla dagar i veckan.

Ni bor inte i en studentkorridor eller ett kollektiv. Ni bor ihop som en familj.
Är det första gången du är sambo och första gången där det finns barn med i bilden?
Det är en omställning för er alla.
Det större ekonomiska ansvaret låter inte orimligt att hans föräldrar tar. Men nu är ni en ”utökad” familj och utspridda.
Grabben tål säkert att det är lite olika husregler för var han bor så länge det är rimligt, i välmening och så att alla inblandade mår bra.
Kom överens med din partner om era regler och samla sen alla tre för att se över så att ni alla möts nånstans. Ni kanske tom får bjuda in hans pappa för att se över husreglerna så att alla vet vad som gäller och är överens.
Din sambos son har kanske egna tankar och idéer om praktiska lösningar som exempelvis strukturen med kylskåpet. Han är ju 12. Och om du vill att han ska ta ansvar så får du också låta honom bli en del i att ta ansvar.

Är det möjligt att hans föräldrar haft regeln att man får ta vilken mat man vill, när som helst och utan att fråga?
Hos er kan exempelvis regeln vara att båda du och grabben få ta vars två pudding/vecka iom att dom är dyra. När er vecka kommer så köper ni hem fyra stycken. Krångla inte till det.

Sen tycker jag att det är extremt konstigt att du inte vill se din sambos son som en del av din familj.
Relationer byggs inte på kalkyler.
Såklart ska du inte gå minus till den grad att din ekonomi rasar men nu låter det inte som att det är där skon klämmer va?
Citera
2026-08-20, 23:50
Medlem
IdunLos avatar
Varför valde du att flytta ihop med henne? Att hon gjorde det är fullständigt obegripligt men du behövde ju inte flytta ihop med henne om det nu är så otroligt betingande för dig att hon har ett barn.

Stackars grabb som måste tillbringa halva tiden i ett hem där han inte är välkommen och måste bo på nåder.

Om hon har något vett i skallen så lämnar hon dig snart vilket vore det bästa för alla parter.

I fortsättningen får du ge fan i att dejta ensamståande mammor och förpesta tillvaron för fler barn.
Citera
2026-08-20, 23:53
Medlem
Varför är du ens i ett förhållande? Vore det inte enklare att bara bo själv?

Hur är det förresten med preventivmedlen? Delar ni exakta kostnader för dem också eller är det i vanlig ordning kvinnan som får stå för dess kostnader?

Man får i alla fall ge dig en guldstjärna för att du står för dina egna matkostnader. Den brukar ju annars åläggas kvinnan att betala.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2026-08-21 kl. 00:01.
Citera
2026-08-20, 23:55
Medlem
Citat:

Seriöst, vad är du för cuck. Som väljer en kvinna med barn. När du inte har några själv.

Uppenbarligen gillar du inte barn) ungar heller. Så varför detta nedköp? Finns kvinnor utan barn med. Även om dom är ovanligare än män som inte vill ha barn.och därför är mer eftertraktade av oss män som inte heller vill ha barn. Du hade kunnat undvika detta drama och huvudvärk, om du valt en kvinna utan barn. Detta är kunskapsnivå som kan likställas med lågstadiet.

Gå vidare, det här är inget liv.
Citera
2026-08-20, 23:58
Medlem
Citat:
Tack för allt engagemang och alla inlägg – har försökt beta av så mycket jag hinner, men fortsätter svara på resten imorgon.

Jag har kokat ner läget till en tydlig plan inför morgondagen:

* Släpper miniräknaren: Att sitta och bråka om enstaka proteinpuddingar eller toarullar i efterhand lägger jag ner helt. Det skapar bara onödig irritation i vardagen.

* Fast månadsschablon: Jag sätter mig ner med sambon imorgon och presenterar en rak och rättvis modell. Vi delar våra gemensamma kostnader 50/50 via ett gemensamt konto, och hon skjuter till en fast månadsschablon (1 500 kr) som täcker sonens mat, el och slitage under hans veckor.

* Tydliga gränser: Hon får ta det faktiska föräldraansvaret och sätta ner foten mot grabben gällande 20-minutersduschar och allmänt slöseri.

Köper hon den lösningen är problemet ur världen och vi kan gå vidare. Börjar hon däremot dra offerkortet, blanda in svärmor eller kräva att jag ska agera gratis sponsor – då åker flyttkartongerna fram och vi blir särbos. Bollen ligger helt på hennes planhalva.

Nu stänger jag ner för idag. Återkommer med svar på resten av inläggen samt en uppdatering imorgon när samtalet är avklarat.
Äter du mer mat än henne? Du bör också ta till ekvationen att du troligen äter 20% större portioner. Kan du göra någon sorts kontrakt? Delge oss gärna här.
Citera
2026-08-21, 00:10
Medlem
Vilken sjuk jävel du är TS
Hoppas du dör ensam och bitter!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in