2026-08-20, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Jag håller fullständigt med dig! Dina ord är kloka men man kan (tyvärr) även vända på det och säga: var det någon som på riktigt trodde att det skulle fungera att integrera iq-befriade muslimer från härjade krigsländer, numera busschafförer vars föräldrar är syskon eller kusiner, folk som kommer ifrån en helt annan kontinent, kultur, värderingar, åsikter?
Jo, vi kan tycka att lite tacksamhet vore på sin plats. Har vi fått det? Nej. Vi får mord, våldtäkter, misshandel, gångvåld och hedersvåld samtidigt som vi öser pengar och möjligheter över dem!
Vore det inte rimligare att tro att detta idiotiska projekt skulle gå åt skogen?

Jag undrar när den dagen kommer
NÄR NOG ÄR NOG?

Rösta MOT invandring!

När människor inte integreras skapar det ett osynligt förakt och en känsla av orättvisa dvs ett vi mot dom. Jag känner många invandrare, dom flesta är förvisso från Europa forna Jugoslavien vissa från Albanien och några från Turkiet och är enligt mig idag nästan lika mycket svensk som mig, dom har familj och arbete sen finns det alltid ett ruttet ägg det går inte att komma ifrån, men dom är inte otacksamma och dom förstör heller inte för andra utan precis som alla normala människor kämpar på för att få ett bättre liv.
Det är snart lika många anstalter som höghus i förorterna.

Men jag vet inte, dom flesta jag känner både svenskar och folk som kom på 90 talet lutar ju mot SD och man kan ju undra varför
Citera
2026-08-20, 10:43
Medlem
bildburgares avatar
Så nu är andelen somalier som arbetar i Göteborg 0%?

Ja, demokrati är svårt att förstå. Och det är skönt att få en ledig sommardag. Hoppas naturligtvis att de inte får ett öre i ersättning.
Senast redigerad av bildburgare 2026-08-20 kl. 11:01.
Citera
2026-08-20, 10:47
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Hade du kört en buss med texten ”gapa svennejävel”?

Nu stod det ju inte ”gapa neg€rjäv€l” på reklamen.
Det är en stor skillnad! Förresten är just ”gapa svennejävel” en anledning till att SD behövs.

Budskapet är att det finns alternativ för de som inte vill stanna. De som lever utanför samhället.
Syftet var att få en uppmärksamhet. Nu har SD fått publicitet värt miljoner.
Citera
2026-08-20, 10:54
Medlem
S.Jorgens avatar
Simona Mohamsson bar en Davidsstjärna i Expressens partiledardebatt. Då svarade en muslimsk statsvetare i Malmö stad, att Mohamsson borde brännas.

Bör Simona gå till jobbet idag?
Citera
2026-08-20, 10:57
Medlem
JeffDaviss avatar
Det konstigaste är att Västtrafik godkände denna reklam från första början. Tänk dig själv om det satt liknande reklam på dörrarna till ditt jobb med uppmaningar att ”flytta hem” om det finns personer på jobbet som är födda utomlands?
Citera
2026-08-20, 10:59
Medlem
Förstår somalierna, grovt kränkande att dom ska behöva köra bussarna fullsmetade med reklam för SD's apartheidpolitik.
Citera
2026-08-20, 11:02
Medlem
bildburgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nessoz
Förstår somalierna, grovt kränkande att dom ska behöva köra bussarna fullsmetade med reklam för SD's apartheidpolitik.

Skicka hem dem.
Citera
2026-08-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bildburgare
Skicka hem dem.

Vem ska köra bussarna? Svenskar är för lata för det.
Senast redigerad av Nessoz 2026-08-20 kl. 11:09.
Citera
2026-08-20, 11:09
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r4ch3lhegarty
Jag började faktiskt gråta när jag läste om detta och Tobias Anderssons kalla svar.
Detta är människor som arbetar och har samma rättigheter som vem som helst. De ska få känna sig trygga på sitt arbete och ska inte behöva mötas av sådana elaka ord.
Var man inte välkommen enligt SD om man jobbade? Så varför inte visa förståelse för dessa människor som gör just det och känner sig ovälkomna?
Nej, de kan ju aldrig göra rätt enligt rassarna.

Hallå? Såklart det inte är så roligt att läsa sådana budskap?? Det fattar väl alla om man verkligen letar därinne någonstans där det eventuellt kan finnas lite empati???

Snacka om missförstånd och känslostorm.

Jo, alla som kommer hit med syftet att bli laglydiga medborgare är välkomna.
De som redan är integrerade och välfungerande med jobb och bostad stannar såklart.
Busschaufförerna verkar tillhöra det senare, alltså integrerade. Därför förstår jag inte deras reaktion.

Vi har människor i landet som lever under oerhörd press. De som inte fått uppehållstillstånd beviljat, tvingas jobba svart i slavliknande miljöer, knappt mat för dagen.
Tänker du ens på dessa?
Hade ett bidrag på 350000kr hjälpt dessa till ett bättre liv i annat land?
Citera
2026-08-20, 11:12
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattbytanick
Om man inte förstår undertexten i budskapet så kanske man inte är lika smart som en somalisk busschaufför.

Om det skulle vara ett politisktbudskap så kanske man ska skriva lite om vad man vill med bidraget, Höja sänka eller ta bort det. Det är väl sånt man informerar om i en valkampanj.

Det är ett relativt nyinfört bidrag som man informerar om att det finns. Inget konstigt med det, helt frivilligt om man vill utnyttja den generösa förmånen.
Jag har bekanta som funderar över möjligheten och absolut inte känner sig illa behandlade för att Sverige nu generöst vill erbjuda denna frivilliga generösa startaupp ersättning om man vill flytta.

Vad är det att bli modeordet "kränkt" av?
Så kränkt att man - sannolik inte korrekt - väljer att utnyttja en annan svensk förmån nämligen sjukskrivning med ersättning.
Citera
2026-08-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
För en gångs skull så är jag faktiskt team Somalia!

Det handlar ju nu faktiskt om Somalier som kör buss, jobbar och betalar skatt, och att de inte tycker det är jätteroligt att köra en buss med ett stort budskap om att de uppmanas flytta tillbaka till Somalia förstår jag fullständigt.
Instämmer till fullo

Man blir fan mörkrädd av alla som påstår att det här är neutral information om ett bidrag. Man undrar är de verkligen så korkade eller förblindade att de verkligen inte fattar att det är ett dra åt helvete, eller ljuger de bara för att de hatar svarta? Eller det kanske handlar om att allt som den store führern säger är gott?
Citera
2026-08-20, 11:26
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det konstigaste är att Västtrafik godkände denna reklam från första början. Tänk dig själv om det satt liknande reklam på dörrarna till ditt jobb med uppmaningar att ”flytta hem” om det finns personer på jobbet som är födda utomlands?

Men det står ju absolut ingen sådan uppmaning på de politiska skyltarna.

Valskyltarna innehåller en information om att det numera finns - ett mycket generöst - bidrag till den som helt frivilligt vill flytta till sitt tidigare hemland och starta upp ett nytt liv. Som kanske inte trivs i Sverige eller lyckats etablera sig på arbetsmarknaden.

Vad i helsike är detta att bli kränkt över???

Om man skulle haft information om att man infört ett glesbyggds-bidrag till den storstadsbo som saknar sin norrländska hembyggd och drömmer om att kunna flytta hem - vore det också kränkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in