2026-08-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej, tråden handlar om arbetande busschaufförer med ursprung i Somalia - som trots att budskapet om frivilligt återvandringsbidrag främst INTE är riktat mot dem som ju tydligen verkar vilja stanna och trivs, jobbar och har lyckats hitta sin plats i det svenska samhället - dvs inte dessa busschaufförer - ändå genom hot kräver att SD-valaffischer ska tas bort.

Annars vägrar de jobba. Men under arbetsvägran vill de inte leva på sina sparpengar utan istället få sjukersättning. Uppenbarligen utan att lida av någon sjukdom.

DET är inte förenligt med svensk demokrati eller ett integrerat vandelfritt beteende. Det är utpressning och rent fusk.

Sanning och det går inte att diskutera bort
Citera
2026-08-20, 15:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KentDement
Så du tycker att ett fungerande samhälle är att så fort man känner sig kränkt ska man inte gå till jobbet, hur hade det sett ut? Och som jag skrev tidigare kan man inte anpassa sig till något får man ju söka sig till en plats där man inte känner så. Det är inget konstigt med det, man måste ju förfan vara realistisk! Varken du eller jag kan ju bestämma vad man ska tycka och tänka heller, det här är en ganska viktig fråga att ta upp och faktiskt ett problem, hela Sverige kan ju inte vika sig för att någon blir ledsen för att få medhåll det fungerar inte det tror jag du också förstår, sen vet jag inte vart det står vi vill inte ha dig här. Så vänd inte på det på det sättet det fungerar inte heller

Man ska självklart sätta gränser för vad man accepterar på sin arbetsplats och sätta ner foten om det behövs.

Busschaufförer är inte en lättkränkt yrkesgrupp. De tar jävligt mycket skit hela dagarna utan att klaga. Men nånstans går allas gräns.
Citera
2026-08-20, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Man ska självklart sätta gränser för vad man accepterar på sin arbetsplats och sätta ner foten om det behövs.

Busschaufförer är inte en lättkränkt yrkesgrupp. De tar jävligt mycket skit hela dagarna utan att klaga. Men nånstans går allas gräns.

Då har det inte med etnicitet att göra, utan att arbetet inte passar dig. Poliser får också ta mycket skit. Man kan inte dalta med folk nånstans finns en gräns
Citera
2026-08-20, 15:57
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Sjukskriva sig i protest?

Det är bara att begära läkarintyg.

Arbetsvägran eller vild strejk.
Är väl upp till Vägtrafiks ledning att bestämma vilken reklam man godkänner.

Försäkringskassan får begära förstadagsintyg.
Annars gäller normat att intyg behövs från den åttonde sjukdagen.

Arbetsgivaren kan begära förstadagsintyg eller tidigare läkarintyg, men måste då tillhandahålla och kunna hänvisa till en Företagsläkare.
Den offentliga sjukvården ska inte belastas för att arbetsgivaren vill ha ett extra intyg. Det får göras via Företagsläkaren.

Rimligen har Skaraborgstrafiken som stor arbetgivare Företagshälsovård. Det vore därför naturligtvis helt korrekt om dessa tjugo plötsligt sjukskrivna busschaufören med somaliskt ursprunglig, också uppmanades att söka Skaraborgstrafikens Företagshälsovård för att verifiera och utreda deras nypåkomna sjukdom.

Har de ingen sådan sjukdomsåkomma ska ingen sjukersättning utbetalas av arbetsgivaren de 14 dagarna som regelverket stipulerar.
Då är det rent fusk och arbetsvägran som bör få arbetsrättsliga följder.
Senast redigerad av coli 2026-08-20 kl. 15:59.
Citera
2026-08-20, 15:59
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Då tar man sina fötter och säger upp sig. Man sjukskriver sig INTE utan att vara sjuk!
Citera
2026-08-20, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Det är absolut inte en liten detalj. SD vill inte ha människor i Sverige som inte vill bli en del av vår samhällsgemenskap och göra rätt för sig (därav återvandringsbidraget). I det ingår naturligtvis att sjukskriva sig när man är sjuk och inte för att man av olika skäl inte vill jobba. Hela vårt välfärdssamhälle bygger på tillit och att folk inte utnyttjar systemet. Dessa busschaufförer ger ju SD rätt.
Jo, jag tycker det är en väldigt liten detalj. Den stora grejen här är att Västtrafik verkar tycka att det är ok att smälla upp den här reklamen på bussarna och förvänta sig att busschaufförerna ska vara ok med det.

Sen om sjukskrivning eller strejk ska anses vara rätt metod tycker jag är en väldigt oviktig fråga i sammanhanget. Lojalitetsplikten i arbetslivet går åt båda hållen, och det här anser jag vara ett rejält jävla övertramp av Västtrafik.
Citera
2026-08-20, 16:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Ja, vid misstänkt fusk med sjukskrivningar så har arbetsgivaren rätt att begära läkarintyg från dag 1.

I det här fallet däremot där somalierna öppet går ut med att det handlar om en falsksjukskrivning så är dock det momentet lite överflödigt.

Men tyvärr så kommer Västtrafik nog inte att gå vidare med det här. Ytterst styrs de av politikerna i Västra Götaland och de har nog fått signaler därifrån om att inte gripa in mot fusket.
Alltså om Svensk Kyrkan haft reklam på bussarna hade det väl blivit motsvarande protester.
Detta är Sverige.
Citera
2026-08-20, 16:10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Försäkringskassan får begära förstadagsintyg.
Annars gäller normat att intyg behövs från den åttonde sjukdagen.

Arbetsgivaren kan begära förstadagsintyg eller tidigare läkarintyg, men måste då tillhandahålla och kunna hänvisa till en Företagsläkare.
Den offentliga sjukvården ska inte belastas för att arbetsgivaren vill ha ett extra intyg. Det får göras via Företagsläkaren.

Rimligen har Skaraborgstrafiken som stor arbetgivare Företagshälsovård. Det vore därför naturligtvis helt korrekt om dessa tjugo plötsligt sjukskrivna busschaufören med somaliskt ursprunglig, också uppmanades att söka Skaraborgstrafikens Företagshälsovård för att verifiera och utreda deras nypåkomna sjukdom.

Har de ingen sådan sjukdomsåkomma ska ingen sjukersättning utbetalas av arbetsgivaren de 14 dagarna som regelverket stipulerar.
Då är det rent fusk och arbetsvägran som bör få arbetsrättsliga följder.
Som jag skrev i ett svar nyss.
Tänk om Svenska Kyrkan haft reklam på bussarna, hade det troligen blivit liknande.
Eller HBTQ reklam. ojoj
En Svensk Lucia på bild, ja jäklar vilket liv.

Västtrafik borde prata med sina anställda om att detta är Sverige.
Citera
2026-08-20, 16:10
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jo, jag tycker det är en väldigt liten detalj. Den stora grejen här är att Västtrafik verkar tycka att det är ok att smälla upp den här reklamen på bussarna och förvänta sig att busschaufförerna ska vara ok med det.

Sen om sjukskrivning eller strejk ska anses vara rätt metod tycker jag är en väldigt oviktig fråga i sammanhanget. Lojalitetsplikten i arbetslivet går åt båda hållen, och det här anser jag vara ett rejält jävla övertramp av Västtrafik.

Det är rena dumheter att påstå sig bli kränkt av en valaffisch som inte innehåller en enda negativ eller kränkande formulering!
Det måste man lära sig att man måste acceptera när man lever i en demokrati.

Hade det, som tidigare påpekats, stått att den som längtar hem till Norrlands glesbyggd kan får återvändarbidrag hade det inte heller varit kränkande.
Citera
2026-08-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Självklart är det okej. Det är valår och det kommer att finnas mängder med politiska yttranden i det offentliga rummet. Vissa kommer vara osmakliga, osakliga eller otrevliga. Du står med andra ord inte bakom svensk yttrandefrihet.
Citera
2026-08-20, 16:14
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Som jag skrev i ett svar nyss.
Tänk om Svenska Kyrkan haft reklam på bussarna, hade det troligen blivit liknande.
Eller HBTQ reklam. ojoj
En Svensk Lucia på bild, ja jäklar vilket liv.

Västtrafik borde prata med sina anställda om att detta är Sverige.

Definitivt.

Man lär inte heller någon hur det fungerar i en demokrati genom att vika sig för hot och krav på att ett demokratiskt riksdagspartis valaffischer ska tas ner före valet.
Det är ett mycket stor hot mot svensk demokrati att Västtrafik, som tidigare godkänt och tagit betalt för affischeringen, nu känner sig utpressade och tvingade att ta bort dem.
Citera
2026-08-20, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Självklart är det okej. Det är valår och det kommer att finnas mängder med politiska yttranden i det offentliga rummet. Vissa kommer vara osmakliga, osakliga eller otrevliga. Du står med andra ord inte bakom svensk yttrandefrihet.

Ännu en väldigt sann kommentar som inte går att göra en löfven utav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in