2026-08-20, 15:28
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Folk som kommit till Sverige och inte trivs, inte vill integreras, inte lyckats hitta en egen försörjning - mår naturligtvis inte bra.
Inte heller Sverige mår bra av att de inte blir en skattebetalande del av samhället utan lever uteslutande på bidrag och lever i utanförskapsområden utan kontaktytor med andra än sina forna landsmän.
Sannolikt längtar många tillbaka till sina hemländer.

Att öppna upp en helt frivillig möjlighet att få ett stort uppstartarbidrag på ett fem-siffrigt belopp kan ju ge en sådan person en möjlighet som denne inte hade haft annars.
Samtidigt mår det svenska samhället bättre av att befolkas av folk som vill bo här, vill och kan jobba här och vill integreas.

Detta är en möjlighet och kan kanske hjälpa folk att må bättre. Och samhället att må bättre och lägga pengar där de behövs på lång sikt.

HUR kan detta vara kränkande???

Nu handlar dock tråden om välintegrerade busschaufförer.
Citera
2026-08-20, 15:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Mitt svar på detta är detsamma som tidigare. Att SD förstod detta är uppenbart, och det förstår man om man inte är autist.

Men jag är helt övertygad om att du faktiskt förstår det och bara sitter och fånar dig med flit.

Gjorde det i början, men eftersom att han själv också bara några timmar efter mig, sa samma sak i Riks:
https://www.youtube.com/watch?v=XDcYimgoEcc

Så räknar jag med att det är lite båda som det är..
Citera
2026-08-20, 15:30
Medlem
Citat:
Det är inte ett kränkande ord. Det var bara ren fakta, och eftersom jag är så oerhört snäll så bestämde jag mig för att anpassa mig till ditt handikapp och förklara lite tydligare. Hur kan det vara kränkande?

Ja hur kan det vara kränkande att kalla folk förståndshandikappade eller att fråga om man vill åka hem
Svara på frågan, du som är en sån övermäktigt smart människa - stannar ni kvar eller går ni vidare om du känner dig kränkt på ett ställe
Citera
2026-08-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Den avkastningen har vi fått + på idag. Alla serber jag har känt sedan 1999 bedriver företag och ger jobb åt sina barn.

Håller med dig , Juggarna har varit en relativ enkel assimilering in i landet, där många idag jobbat industri och har villa vovve och Volvo. Medan invandring som är ej från Europa är mycket mer problemfylld
Citera
2026-08-20, 15:33
Medlem
Jajo...
Men du förstår min poäng. Jävligt svårt att få människor att återvandra till Mogadishu eller Kabul etc.
Människor flyr väl främst från krig och diktaturer.
Dom må ha jobb ja, men det finns alltför många svenskar som står utan arbete.
Citera
2026-08-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonen56
Gjorde det i början, men eftersom att han själv också bara några timmar efter mig, sa samma sak i Riks:
https://www.youtube.com/watch?v=XDcYimgoEcc

Så räknar jag med att det är lite båda som det är..
Ah, Tobias säger att de inte menar något illa så då måste det vara så? För det kan ju inte vara så att han ljuger?
Citera
2026-08-20, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HSHH
Håller med dig , Juggarna har varit en relativ enkel assimilering in i landet, där många idag jobbat industri och har villa vovve och Volvo. Medan invandring som är ej från Europa är mycket mer problemfylld

Ja mycket bra folk, sunda värderingar och en vilja att bygga upp något
Citera
2026-08-20, 15:37
Medlem
Citat:
Huruvida det var rätt att sjukskriva sig eller inte tycker jag är en jävligt liten detalj i sammanhanget.

Det är absolut inte en liten detalj. SD vill inte ha människor i Sverige som inte vill bli en del av vår samhällsgemenskap och göra rätt för sig (därav återvandringsbidraget). I det ingår naturligtvis att sjukskriva sig när man är sjuk och inte för att man av olika skäl inte vill jobba. Hela vårt välfärdssamhälle bygger på tillit och att folk inte utnyttjar systemet. Dessa busschaufförer ger ju SD rätt.
Citera
2026-08-20, 15:42
Medlem
Sunimods avatar
Sjukskriva sig i protest?

Det är bara att begära läkarintyg.

Arbetsvägran eller vild strejk.
Är väl upp till Vägtrafiks ledning att bestämma vilken reklam man godkänner.
Citera
2026-08-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

En somalier är inte per definition välintegrerad bara för att han är busschaufför! Herregud.

Tror du den skatt han betalar in på lönen som busschaufför täcker upp för alla bidrag som han, hans fru och hans många barn fått genom åren och fortfarande får?

Visst är det bättre att han kör buss än om han bara sitter hemma och slöar. Men han är fortfarande en enorm förlustaffär för Sverige. Bara barnbidrag + flerbarnstillägg varje månad kommer nog upp i högre summor än vad han betalar in i skatt.

Och att man kör buss ibland är ingen garanti för att man inte sysslar med bidragsfusk eller kriminalitet eller har extrema åsikter.
Citera
2026-08-20, 15:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

Nej, tråden handlar om arbetande busschaufförer med ursprung i Somalia - som trots att budskapet om frivilligt återvandringsbidrag främst INTE är riktat mot dem som ju tydligen verkar vilja stanna och trivs, jobbar och har lyckats hitta sin plats i det svenska samhället - dvs inte dessa busschaufförer - ändå genom hot kräver att SD-valaffischer ska tas bort.

Annars vägrar de jobba. Men under arbetsvägran vill de inte leva på sina sparpengar utan istället få sjukersättning. Uppenbarligen utan att lida av någon sjukdom.

DET är inte förenligt med svensk demokrati eller ett integrerat vandelfritt beteende. Det är utpressning och rent fusk.
Citera
2026-08-20, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Sjukskriva sig i protest?

Det är bara att begära läkarintyg.

Arbetsvägran eller vild strejk.
Är väl upp till Vägtrafiks ledning att bestämma vilken reklam man godkänner.

Ja, vid misstänkt fusk med sjukskrivningar så har arbetsgivaren rätt att begära läkarintyg från dag 1.

I det här fallet däremot där somalierna öppet går ut med att det handlar om en falsksjukskrivning så är dock det momentet lite överflödigt.

Men tyvärr så kommer Västtrafik nog inte att gå vidare med det här. Ytterst styrs de av politikerna i Västra Götaland och de har nog fått signaler därifrån om att inte gripa in mot fusket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in