2026-08-20, 06:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Jag får det.

Trodde alla fick så mycket?

AF utbetalar inga bidrag.
Citera
2026-08-20, 06:26
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Folk här verkar vara dumma i huvudet.

Jag är inte intresserad av att debattera hur mycket pengar jag får utan jag vill höra i från andra slackers. Så vi kan götta oss lite.

Alltså utbyta erfarenheter. Typ hur skönt det är att inte jobba, inte ha nån vidrig chef som talar om för dig vad du ska göra och bara leva på bidrag.

Sova till 10, käka en god frukost, se nån film, sen dra ut och köra lite bil/mc, kanske handla något gött? Jag gillar att motionera en hel del. Spenderar oftast minst en timma i skogen varje dag. Oftast blir det prommenad men ibland jogging.

Så kom igen nu slackers. Hur många är vi egentligen som bara softar oss igenom livet? Sverige är fan underbart! Har svårt att tänka mig att såna här upplägg fungerar någon annanstans på jorden?
I din ålder som ev anställningsbar etnisk svensk och om du vill diskutera med jämnåriga får du nog rikta in dig på att börja använda google translate, dessutom får du nog söka dig till andra forum som kurdiska föreningen eller Palestinska riksförbundet för att hitta folk med liknande intresse, 😃😃😃😃.
Lycka till i sökandet efter zlackers.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2026-08-20 kl. 06:29.
Citera
2026-08-20, 06:34
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Han ljuger mammaa. Han är duum!! Wää wää.

Ni är ju fan dumma i huvudet allihopa. Vad skulle jag tjäna på att ljuga om att jag har gått på bidrag hela livet and love it.

Tror ni inte på att man får 15k i månaden på att gå hos AF? Sen om det betalas ut via FK är skitsamma. Jag har aldrig haft något med dom att göra. Jag är bara inskriven hos AF fast jag har aldrig behövt göra någon motprestation alls. Inga kurser, inga möten, inga mupputbildningar. Allt handlar om att ha lite munläder och vara jobbig. Att ha utbildning skadar inte heller, då kan man bara typ köra med att -du jag letar jobb just nu men det är tufft vetu.. och han fattar ingenting.

Arbetsförmedlaren vågar inte säga något då jag står över honom i utbildningshierarkin. Allt är ett spel.

Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
AF utbetalar inga bidrag.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Fast du har ju inte det.
TS har helt rätt i sin beskrivning av systemet. Först A-kassa sen AF och FK.
Jag fick ett avgångsvederlag samtigt som jag fick ärva. Hade ingen lust att hoppa på ett arbete direkt , utan jag reste runt i världen.
Blev riktigt förvånad att det bara fortsatte med aktivitetsstöd efter A-kassa.

Jag körde på i fem år. Sista åren skickade jag bara in rapporten till AF utan att ens söka några jobb.

Det TS skriver om utbetalningar stämmer också. Man behöver inte ifrågasätta allt bara för man inte har kunskap om hur saker och ting fungerar.
Citera
2026-08-20, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Man behöver inte ifrågasätta allt bara för man inte har kunskap om hur saker och ting fungerar.
Det är ett friskhetstecken att ifrågasätta när man inte vet eller förstår.

För övrigt tror jag dig inte.
Citera
2026-08-20, 06:45
Medlem
Citat:
Aha, så du arbetar ibland alltså. Du har aldrig funderat på att gå med i A-kassan och på så sätt få ut mer när du inte arbetar?

Tror inte man får mer i akassa?
Citera
2026-08-20, 06:46
Medlem
Lägger inga starka moraliska tillrättavisningar kring det TS gör egentligen med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut och vilket håll den går åt. Det låter dock som en småtråkig vardag och hur får hen ut aktivitetsersättning, försörjningstöd etc med en halv miljon på banken? Trodde gränsen var 100k och att man ofta inte ens får ut det ens då pga individuell behovsprövning.
Citera
2026-08-20, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Tror inte man får mer i akassa?
Ts får ut femtontusen netto per månad, med högsta a-kassa får man ut ungefär tjugotvå tusen.
Citera
2026-08-20, 06:53
Medlem
Adolf.Shitlers avatar
Man får som arbetslös först akassa på 80% av sin grundlön och skatt på det och sedan sänks det till 70% och sedan till 65% förutsatt att man kvalificerat sig för akassa

Tidigare om man haft akassa blev man låst på 65% i aktivitetsstöd och kunde gå på det i evigheter med motprestationen att man var inskriven på af och AKTIVT deltog i något av deras åtgärdsprogram, du kan inte få aktivitetsstöd utan att deltaga i någon aktivitet.

Detta resulterade i att man skulle söka X-antal jobb samt delta på tex rusta och matcha eller gå nån arbetsnarknadsutbildning eller om man hade funktionsnedsättning så vara inskriven hos sius på af eller så kunde man tex även ha praktik/arbetsträna.

Aktivitetsrapportera gjorde man till af och utbetalning av aktivitetsstöd fick man från fk

Numera tack vare tidö så sjunker även aktivitetsstödet var 100:e dag och ist för att på lägsta nivån bli låst på 65% av sin tidigare lön så blir man numera låst på 365 kronor om dagen och då räknas endast måndag till fredag varje månad så i en månad med 23 dagar som genererar pengar får man numera 8395 och det är det högsta beloppet man kan få på lägsta nivån av aktivitetsstöd.

Man har på aktivitetsstöd heller inte rätt till bostadsbidrag eller bostadstillägg och vissa andra bidrag

Jag är ganska insatt i hur det funkar då jag har en barndomsvän som jobbar på fk.

Vill man ha fullt bidrag igen så gäller det att kvalificera sig för en ny akasseperiod som kommer sjunka var 100:e dag tills den når 65% av tidigare lön och går då över till aktivitetsstöd vilket även det sjunker var 100:e dag tills man är nere på 365 kronor dagen.
Citera
2026-08-20, 06:55
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Det är ett friskhetstecken att ifrågasätta när man inte vet eller förstår.

För övrigt tror jag dig inte.
Men du ifrågasätter inte utan du utgår från att TS ljuger. Det gör han inte.

Nu gör du samma sak med mig. Fast du varken har en aning eller egen erfarenhet av vad jag eller TS beskriver i sin trådstart.

Varför tror du att jag och några andra här, skulle stödja TS och ljuga i en så trivial fråga.
Citera
2026-08-20, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Men du ifrågasätter inte utan du utgår från att TS ljuger. Det gör han inte.

Nu gör du samma sak med mig. Fast du varken har en aning eller egen erfarenhet av vad jag eller TS beskriver i sin trådstart.

Varför tror du att jag och några andra här, skulle stödja TS och ljuga i en så trivial fråga.
Tycker det låter osannolikt att man kan gå år efter år och få ut femton tusen i månaden. Kan förstå om ni har någon sjukdom som gör att ni inte kan utföra ett arbete.
Citera
2026-08-20, 07:01
Medlem
Citat:
Ts får ut femtontusen netto per månad, med högsta a-kassa får man ut ungefär tjugotvå tusen.

22000 rent??
Enl google är det 27200.

33% skatt och det är nere på 18

Men då måste han ha jobbat i 1 år mer 34000 i lön..
Senast redigerad av ettanporta 2026-08-20 kl. 07:04.
Citera
2026-08-20, 07:03
Medlem
Jag tror flera miljoner blåser skattebetalarna varje dag, år efter år.

Gäller även diverse låtsasjobb och bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in