2026-08-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Jag kommer inte att argumentera emot dig angående TS intentioner, och du kan mycket väl ha rätt i att TS fabulerar. Jag har ingen aning om det är så.

Vad jag kan säga baserat på mina egna erfarenheter, är att när jag blev frivilligt arbetslös för ett antal år sen. Fick jag ut ca 14K netto som gradvis reducerades till 11K. Både från A-kassa som sen gick över i aktivitetsstöd. Det fanns ingen gräns hur länge man kunde gå på aktivitetsstöd.

Jag själv utnyttjade systemet i fem år innan jag återgick i arbete. Jag fick under den tiden inte ett enda jobbförslag av AF. AF är ett skämt och jag är säker på att det är lika illa i de andra bidragsmyndigheterna.

Jag blir nyfiken på hur du fixade ett jobb efter 5 år, kände du någon på arbetsplats?
Citera
2026-08-20, 22:08
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Nu tror jag att jag fattar hur du gör. Men din taktik är ju sen gammalt. Man arbetar ihop ett nytt arbetsvillkor (om man har akassa) sen blir man av med jobbet och maxar dagarna. Vidare när ekonomin eventuellt blir för tight så tar man ett nytt jobb.

Denna taktik har jag hört om sen jag var grabb, dock var ersättningen på den tiden mer generös.

Är en slacker i själ och hjärta och har nyligen sagt upp mig. Ska snart börja ticka pengar från akassan. Ska se hur länge jag kan glida innan det blir för tight.

Räknar med att ta det lugnt i minst två år i alla fall.

Var det inte kring 2 mån du fick som straffperiod för att du självmant sa upp dig!?

Då har du alltså levt på besparingar under denna period?
Innan Akassan trillar in då
beskriv för förstår inte allt detta
Citera
2026-08-20, 22:17
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
När du säger upp dig från dessa jobben du haft, vad händer direkt efter?

Får du inte oxå ngn form av straffperiod pga av att du sagt upp dig eller fått kicken?

Eller får du alltid detta Aktivitetsstöd/bidrag direkt?

Om inte, lever du på besparingar under tiden då?
Citera
2026-08-20, 22:38
Medlem
.
Senast redigerad av errorerrorerrror 2026-08-20 kl. 22:48.
Citera
2026-08-21, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RarPonny
Vet inte vad jobb har med saken att göra? Nu har jag ju jobbat förvisso, men kan inte tänka mig att AFs utbetalningar har att göra med om man jobbat eller inte. Du blandar inte ihop det med akassa?

Du känner alltså inte till det regelverk du påstår dig leva under? Du får inte 15 k av någon, utifrån dina förutsättningar och definitivt inte av af. Troll.
Citera
2026-08-21, 01:16
Medlem
Symptms avatar
Akta så inte AF läser tråden och tar reda på vem du är
Citera
2026-08-21, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Socialbidrag finns väl inte ens kvar?
De finns kvar, med den nya finare benämningen "försörjningsstöd".

Om det inte hade funnits kvar skulle många svenska barnfamiljer svultit och bott på gatan och i kåkstäder.
Citera
2026-08-21, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Akta så inte AF läser tråden och tar reda på vem du är
Forumets policy är anonymitet och att ingen ens ska tillåtas aktivt försöka efterforska vem någon är.

Tror nog flashback är ganska säkert, bortsett från de som själv outar sig, medvetet eller ej.
Citera
2026-08-21, 01:48
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det har genom åren gått att...

Hej. Jag har sagt upp mig och en vän sa att jag har rätt till A-kassa. Lät ju bra, hade jag inte ens tänkt på.
- Var hittar jag akassan? Är det akassapunktse? Vad är det för organisation?
- Anmäl dig på Arbetsförmedlingen idag, du behöver bara söka 6 jobb i månaden.
- Öh...

Är det nån vits med A-kassa om jag vägrar AF-tid-möten och kommer få det första jobb jag söker?
Citera
2026-08-21, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Hej. Jag har sagt upp mig och en vän sa att jag har rätt till A-kassa. Lät ju bra, hade jag inte ens tänkt på.
- Var hittar jag akassan? Är det akassapunktse? Vad är det för organisation?
- Anmäl dig på Arbetsförmedlingen idag, du behöver bara söka 6 jobb i månaden.
- Öh...

Är det nån vits med A-kassa om jag vägrar AF-tid-möten och kommer få det första jobb jag söker?
Det är försent, man måste ha varit med i en A-kassa 6 månader innan man slutade jobba för att få rätt till pengarna. Det som händer nu är att du får aktivitetsstöd istället men det är mindre pengar än A-kassa.
Citera
2026-08-21, 02:20
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 444LIMITLESS
Det är försent, man måste ha varit med i en A-kassa 6 månader innan man slutade jobba för att få rätt till pengarna. Det som händer nu är att du får aktivitetsstöd istället men det är mindre pengar än A-kassa.
Jag har betalat till A-kassan i alla år men har så låg avgift att jag inte ens noterar det. Det slog mig bara häromdagen att det var en ersättning med karens på 6 veckor efter egen uppsägning. Men. Då måste jag inkludera Arbetsförmedlingen och det har jag noll lust med. Jag citerade godboy för att han och jag har samma yrke (men olika specialiteter men får båda det första jobb vi söker).

Vad händer på AF, för att väga in saken?
Citera
2026-08-21, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusmag
Tja, vi får se. Som sagt, inte olagligt att "ge bort" pengar, vi har ju ingen gåvoskatt i Sverige längre.
Det har kommit nya hårdare regler och rutiner för att förhindra fiffel med rutiner nu i sommar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in