2026-08-19, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
TN kanske helt enkelt har problem med att foga sig när kvinnor bestämmer och lägger upp planen?
Därför blev det kanske problem med en kvinnlig försvarare och han bytte till en manlig?

Han ville tidigare inte byta en fyra mot två två-or som hon ville, ville inte lämna den större lägenheten på helgerna så exet kunde vara ifred som överenskommet, arg över att en flickvän bestämde att prioritera en AW-träff före umgänge med honom och ville inte acceptera att kvinnan gjorde slut och inte ville träffas mer - han ville ”prata ut”.

Denna gång villa han inte att kvinnan Åsa skulle bestämma att han skulle åka hem…..

Min gode herre, Coli, jag tror att ni här har funnit en synnerligen tunn teori och därefter beslutat att verkligheten bör rätta sig efter den. Ni har med stor uppfinningsrikedom lyckats draga en slutsats ur nästan ingenting, såsom att förnuftet hava tagit sig en ledig afton. Att TN har haft svårt att foga sig efter kvinnors beslut är möjligen en pusselbit; att därifrån göra försvararens kön till den saknade nyckeln är däremot att smida låset efter nyckeln.

Vi hava några lösa trådar, men ni har redan vävt dem till en hel gobeläng. Att den ena försvararen var kvinna och den andre man är ett faktum. Varför TN begärt bytet vet vi däremot ännu icke.

Kanske hade han synpunkter på strategin, kanske på samarbetet, kanske fanns något helt annat bakom. Där står dörren ännu stängd, och vi har för närvarande ingen anledning att sparka in den. Där skulle Djävulen själv lyfta på ögonbrynen.

Så låt oss, med all vördnad för eder uppfinningsrikedom, icke forcera den. En hypotes blir icke ett vittnesmål bara för att den passar vackert i ramen.

Jag ber eder därför återkomma när ni funnit en faktisk uppgift. Till dess får denna teori stå på tillväxt.

Härtill är jag nödd och tvungen.
Senast redigerad av BiskopHansBrask 2026-08-19 kl. 22:20.
Citera
2026-08-19, 22:28
Medlem
colis avatar
När många vittnesmål ger exempel på ett misogynt dåligt beteende mot kvinnor i TNs historik och denne nu också brutalt handgripligen mördat en kvinna med trubbigt och vasst våld - uppstår ju lätt misstanken att vederbörande byter till en manlig försvarare för att han just inte vill ha en kvinnlig.

Trots att många andra skulle anse det strategiskt fördelaktigt att just ha en kvinnlig advokat vid denna typ av mord på en kvinna i nära relation.

TNs historiska beteende mot kvinnor gör honom misstänkt lik en misogyn mardrömsman från helvetet.

Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Min gode herre, Coli, jag tror att ni här har funnit en synnerligen tunn teori och därefter beslutat att verkligheten bör rätta sig efter den. Att TN har haft svårt att foga sig efter kvinnors beslut är möjligen en pusselbit; att därifrån göra försvararens kön till den saknade nyckeln är däremot att smida låset efter nyckeln.

Vi hava några lösa trådar, men ni har redan vävt dem till en hel gobeläng. Att den ena försvararen var kvinna och den andre man är ett faktum. Varför TN begärt bytet vet vi däremot ännu icke.

Kanske hade han synpunkter på strategin, kanske på samarbetet, kanske fanns något helt annat bakom. Där står dörren ännu stängd, och vi har för närvarande ingen anledning att sparka in den. Där skulle Djävulen själv lyfta på ögonbrynen.

Så låt oss, med all vördnad för eder uppfinningsrikedom, icke forcera den. En hypotes blir icke ett vittnesmål bara för att den passar vackert i ramen.

Jag ber eder därför återkomma när ni funnit en faktisk uppgift. Till dess får denna teori stå på tillväxt.

Härtill är jag nödd och tvungen.
Citera
2026-08-19, 22:41
Medlem
Citat:
När många vittnesmål ger exempel på ett misogynt dåligt beteende mot kvinnor i TNs historik och denne nu också brutalt handgripligen mördat en kvinna med trubbigt och vasst våld - uppstår ju lätt misstanken att vederbörande byter till en manlig försvarare för att han just inte vill ha en kvinnlig.

Trots att många andra skulle anse det strategiskt fördelaktigt att just ha en kvinnlig advokat vid denna typ av mord på en kvinna i nära relation.

TNs historiska beteende mot kvinnor gör honom misstänkt lik en misogyn mardrömsman från helvetet.

Min gode vän och du nådige herre, här synes ni hava tagit tre ganska lösa trådar och vävt dem till en tapet av sanning.

Att TN uppvisat ett klandervärt beteende gentemot kvinnor må vara relevant. Att han nu är misstänkt för ett synnerligen grovt våldsbrott mot en kvinna är likaledes ett faktum. Och jag säger detta med särskild tyngd, då jag själv ägnat en icke obetydlig del av mitt yrkesverksamma liv åt kvinnors rättigheter och värdighet. Just därför bör vi också vara varsamma med att göra könet på hans försvarare till bevis för misogyni.

Ni menar alltså: misogyna drag + kvinnligt offer + manlig försvarare = han ville slippa en kvinnlig advokat?

Nåväl. Då får jag nog be er lägga fram den del av bevisningen som saknas mellan första och sista ledet. Ty där synes förnuftets bro ännu icke vara byggt.

Att andra möjligen skulle anse en kvinnlig försvarare strategiskt fördelaktig säger dessutom ingenting om vad TN själv vill eller varför han begärt byte. Ni har helt enkelt låtit en möjlig förklaring kliva in på scenen och sedan presenterat henne som huvudrollsinnehavare.

Det är icke en sluttsats värd namnet, min gode vän. Det är en gissning iklädd domarrock.

I all välmening.
Citera
2026-08-19, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Eller erkänt brott för försvararen som han inte vill erkänna i rätten eller vägrat acceptera försvararens strategi eller inledningsvis accepterat den som rätten förordnat i brist på kunskap om vilka som är bra eller helt enkelt inte sett fördelarna med en kvinnlig försvarare när han är misstänkt för ett partnermord eller...
Citat:
TN kanske helt enkelt har problem med att foga sig när kvinnor bestämmer och lägger upp planen?
Därför blev det kanske problem med en kvinnlig försvarare och han bytte till en manlig?
När det blev känt vilken advokat som hade utsetts till offentlig försvarare skrev en användare (kanske omkring 7-9 augusti?) att den advokaten inte var någon som h*n skulle välja. Underförstått att Zanetta-Raitso (eller om användaren avsåg den substituerande Hyltén-Cavallius), inte hade visat sig vass i allvarligare brottmål som nu: mord. Hittar inte inlägget.

Och enligt TNs egen framställan om att få byta offentlig försvarare så ska TNs arbetsgivare ha rekommenderat* den nya: Tomas Nilsson.

* Hur ni det har gått till, rent praktiskt, har jag ingen kunskap om.

Men det kan finnas flera orsaker än (om det nu är fallet) att önska en riktigt skicklig (eller i vart fall skickligare än nr 1?) brottmålsadvokat. Kön kan vara ett skäl, fiktivt. Eventuella erkännanden kanske man inte ska utesluta. Fast av någon anledning tvivlar jag på att TN skulle råkat "försäga" sig till ombudet. Han verkar i och för sig inte ha stått bakom skranket tidigare, vad vi vet, så helt strategisk är det då kanske svårt att vara när man sitter häktad på sannolika skäl misstänkt för mord.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-19 kl. 23:06. Anledning: fel
Citera
2026-08-19, 22:56
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilian86
Det var lättare att köpa ett hyreskontrakt svart 1994 än vad det är idag. På Södermalm -94 var priset c:a 120-150.000 per rum.
Nedre delen av Bondegatan var ganska risig då…
Skitsnack! Jag betalade 40 tusen för en tvåa på söder 1994.
Citera
2026-08-19, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Om han ens gjort värnplikten. Han ser dock ut som en sån som kanske vapenvägrat eller nåt liknande.

Tycker han ser ut som vem.som helst.
Hur får du det till att MGM "ser ut som en sån som kanske vapenvägrat eller nåt liknande?"
Citera
2026-08-19, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Bra att du hittade en källa!

Ur artikeln (13 aug):
"Den misstänkte mannen berättar själv i förhör att paret tidigare under veckan hade varit ute och paddlat kajak ihop.

– Vi har varit där ute och gjort saker tillsammans som man gör. Vi har paddlat och badat och tränat. (...) Det är väl det jag kan berätta, säger mannen i ett polisförhör som Aftonbladet har tagit del av.

Paret hade åkt till ön för att tillbringa veckan ihop."
Märkligt ändå hur Aftonbladet skriver "veckan ihop" (13 aug) när dom två dagar tidigare refererar till mannens uppgifter i förhör, där reporten har tagit del av t ex TV4s publicering.

Aftonbladet länkar alltså, den 11 aug, till TVs publicering om förhörsuppgifterna, där mannen säger "två veckor". Men sen skriver deras reporter (som följer fallet): "tillbringa veckan ihop".

TV4 11 aug:
"Berättar i förhör: ”Allt är bara fruktansvärt”
Pojkvännen berättar att han har haft en relation, som han beskriver som kärleksfull, med kvinnan i omkring åtta månader och att de firat semestern på ön tillsammans.
Jag har varit där i dryga två veckor."
Tre olika medier - tre exempel på slarv i mord-rapporteringen:
1.
Omni (som oftast skriver notiser utifrån andra mediers rapporteringar):
Omni refererar till Expressen och skriver i sin notis att den gemensamma festen skulle ske på ön. På vanligt Omni-vis länkas till original-artikeln (Expressen den 6 aug) - men Expressen har inte skrivit något alls om VAR den gemensamma festen skulle anordnas. (vi skrev om detta igår, t ex här)

2.
Expressen
Expressen slarvade ganska ordentligt (tycker jag) i en artikel den 11 aug. Man skrev t ex om "exfrun" i bodelningstviste, trots att det handlade om exsambon. Sen påstods att bodelningstvisten slutade med att domstol ska ha bedömt att kvinnan skulle få lägenheten - när parterna i själva verket förlikades och man bytte till två lägenheter. Jag skrev om det här.

3.
Aftonbladet
Har tidigare refererat till förhören, där mannen uppger att han vistats på ön i drygt två veckor, men bara någon dag senare skriver Aftonbladet 13 aug "veckan ihop" (om vistelsen med BO på ön).
Jag vet, det är kanske inte jätteallvariga fel/slarv. Men man kan inte riktigt lita på deras rapportering. och det kan vara bra att ha i åtanke om man ser t ex att uppgifterna skiljer sig åt mellan olika redaktioner.

Nu vet vi inte hur länge BO' ex. skulle kunna ha stannat på ön innan han for hem. Paret kanske bara fick en vecka ensamma på ön utav två stycken.
Citera
2026-08-19, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Tycker han ser ut som vem.som helst.
Hur får du det till att MGM "ser ut som en sån som kanske vapenvägrat eller nåt liknande?"
Jag tänker att han ser klen ut rent fysiskt. Och att han kanske är vänster /konstnärstyp. Han verkar fyrkantig i sitt sätt att vara och gör mkt för egen vinning. För mig inte förenligt med militärtjänstgöring. Men jag kan såklart ha helt fel! Har han gjort militärtjänsten eller inte ?
Citera
2026-08-19, 23:53
Medlem
apperceptions avatar
Om arbetsgivaren varit inblandad i bytet av advokat så beror det kanske på att de har avtal med advokatbyråer – snarare än att de plötsligt bara anlitar en advokatbyrå för just detta enda ändamål. Som företag är det inte alls konstigt att ha avtal med advokatbyråer för att sköta juridiska ärenden.

Att en brottmålsadvokat blir inblandad är sannolikt mindre vanligt. Det vanligaste är såklart att företaget behöver hjälp med avtalsrätt, tvistemål, affärsjuridik etc.

Men alltså inte osannolikt att arbetsgivaren redan har avtal med diverse advokatbyråer och att dessa kopplas in även när det gäller anställda.

Att MGM inte redan från början nämnde den nuvarande advokatbyrån/advokaten kan bero på att han inte ens kände till arbetsgivarens eventuella avtal med advokatbyrån. MGM har inte levt ett kriminellt liv och kunde förmodligen aldrig ha föreställt sig att han en dag skulle bli misstänkt för mord.

Människor med ”välstädade liv” har ingen mental förberedelse för polisförhör och åtal för mord.

Jag gissar såklart eftersom jag inte har någon kunskap om arbetsgivarens avtal och eventuella förmåner för de anställda.
Citera
2026-08-20, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
han kanske hade hjälpt till. Med allt möjligt.bla högg han ved..sen var hon nöjd och tyckte han kunde åka hem
Spelar ingen roll hur mkt han hjälpt till om Åsa börjat känna att han var obehaglig att ha nära! Tror hon hade kunnat vara utan hans hjälp faktiskt om hon vetat från början vilket monster hon tagit in.
Citera
2026-08-20, 00:05
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apperception
Om arbetsgivaren varit inblandad i bytet av advokat så beror det kanske på att de har avtal med advokatbyråer – snarare än att de plötsligt bara anlitar en advokatbyrå för just detta enda ändamål. Som företag är det inte alls konstigt att ha avtal med advokatbyråer för att sköta juridiska ärenden.

Att en brottmålsadvokat blir inblandad är sannolikt mindre vanligt. Det vanligaste är såklart att företaget behöver hjälp med avtalsrätt, tvistemål, affärsjuridik etc.

Men alltså inte osannolikt att arbetsgivaren redan har avtal med diverse advokatbyråer och att dessa kopplas in även när det gäller anställda.

Att MGM inte redan från början nämnde den nuvarande advokatbyrån/advokaten kan bero på att han inte ens kände till arbetsgivarens eventuella avtal med advokatbyrån. MGM har inte levt ett kriminellt liv och kunde förmodligen aldrig ha föreställt sig att han en dag skulle bli misstänkt för mord.

Människor med ”välstädade liv” har ingen mental förberedelse för polisförhör och åtal för mord.

Jag gissar såklart eftersom jag inte har någon kunskap om arbetsgivarens avtal och eventuella förmåner för de anställda.
Jag tror inte att Sju advokater sysslar med bolagsjuridik utan är primärt fokuserade på brottmål. Skulle gissa på att arbetsgivaren bistått pga av att de, även om de givetvis inte står bakom handlingen, vill hjälpa en medarbetare de har en bra (och kanske lång) relation till att få ett bra försvar. Det är ju dessutom ett byte av offentlig försvarare han begärt så ingenting som arbetsgivaren står kostnaden för. Då MGM angivit att bytet till just Tomas Nilsson är rekommendation från arbetsgivaren tror jag att på något sätt vill visa att han har stöd och att det inte har att göra med tidigare försvarares kön.
Citera
2026-08-20, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Ur artikeln (13 aug):
"Den misstänkte mannen berättar själv i förhör att paret tidigare under veckan hade varit ute och paddlat kajak ihop.

– Vi har varit där ute och gjort saker tillsammans som man gör. Vi har paddlat och badat och tränat. (...) Det är väl det jag kan berätta, säger mannen i ett polisförhör som Aftonbladet har tagit del av.

Paret hade åkt till ön för att tillbringa veckan ihop."
Märkligt ändå hur Aftonbladet skriver "veckan ihop" (13 aug) när dom två dagar tidigare refererar till mannens uppgifter i förhör, där reporten har tagit del av t ex TV4s publicering.

..
TV4 11 aug:
"Berättar i förhör: ”Allt är bara fruktansvärt”
Pojkvännen berättar att han har haft en relation, som han beskriver som kärleksfull, med kvinnan i omkring åtta månader och att de firat semestern på ön tillsammans.
Jag har varit där i dryga två veckor."
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Nu vet vi inte hur länge BO' ex. skulle kunna ha stannat på ön innan han for hem. Paret kanske bara fick en vecka ensamma på ön utav två stycken.
Jag tolkar det som att TV4, som vid sin rapportering 2026-08-11, hade tillgång till del av förhöret, refererar mer bokstavligt (drygt två veckor) medan Aftonbladet .. tolkar, försöker hitta andra formuleringar. (Aftonbladet kanske inte hade lyckats få ut Häktnings-PM:et än, eller så slarvar dom bara lite, spekulerar jag).
Litar i alla fall på att TV4 återgav förhörsuppgiften om "Jag har varit där i dryga två veckor" korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in