2026-08-19, 06:46
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Så tror jag också att det ligger till:
Ett gäng skvallerkärringar i socialtjänsten, skolan och kanske också nån missunsam grannkärring har
HAFT ONT AV att se snygga Victoria ha tid och möjlighet att vara med sitt barn MER än vad dom själva har kunnat, som "knegar" heltid i kommunens verksamheter.
Victorias sätt att uttrycka sig, resor utomlands, snygga kläder, traditioner och släktkalas mm mm var nog för jobbigt för dom.
Så började det "oroanmälas"...(från "flera håll").
Sataniskt!!
Nu är det ju inte en ”missunnsam grannkärring” som gjorts orosanmälan utan den ena är från en läkare som aldrig ens träffat Elsa och den andra är undertecknad av åtta stycken olika professioner från sjukhuset där Elsa blir behandlad.

Hur tänker du här…? Att grannkärringar har påverkat vården till en orosanmälan?
Citera
2026-08-19, 06:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Det där är ett rent vansinnigt uttalande som bland annat Kurre har spritt.

Jag kan sätta allt jag har på att det inte var fallet.

Tror man på det så har man inget som helst förtroende för människor kvar.

Jag vet att det här är en närmast förbjuden tanke för dig att tänka, men det här sträcker sig långt utanför enbart sjukvården. Det är exakt samma mönster som drabbar föräldrar till barn med NPF-problematik när skolan inte vill ta sitt ansvar.

I sådana lägen blir orosanmälningar det perfekta vapnet för att tysta föräldrar som uppfattas som "jobbiga" eller ställer obekväma krav.

Varför? För att "oro" per definition är en subjektiv känsla. En orosanmälan kräver inga objektiva bevis eller fakta utan det räcker med att någon påstår sig "känna oro". Och det är nästintill omöjligt för en enskild förälder att bevisa att den uppgivna oron i själva verket var svepskäl eller taktisk hämnd.

Men om du nu är så absolut övertygad om att detta var en helt omöjlig mekanism i just Elsas fall: visa mig den exakta dokumentationen som bevisar att orosanmälan från skrivbordsläkaren var genuint motiverad!

Vilka konkreta noteringar och observationer från det behandlande vårdteamet: de som faktiskt undersökte, vårdade och träffade Elsa stöds denna oro av?

En bedömning från en person som INTE träffat barnet är helt enkelt inte en giltig källa när en familjs liv slås i spillror.
Citera
2026-08-19, 06:59
Medlem
PaleontologistKids avatar
Citat:
Jo, en läkare gör det om man får till sig att ett barn inte kan äta.

Det är hela grunden till att vi sitter här och diskuterar idag. Vårdens bild av Elsa stämde inte in med den som vårdnadshavare förmedlade eller den bild som objektiva provsvar och mätningar visade. Det är hela upprinnelsen till att man började misstänka BGFS.

Ingen har någonsin sagt att sjukdomen är påhittad.

Men funktionella symtom är vanligt hos barn. Det är viktigt att normalisera ett barns kroppsliga signaler och att inte skapa oro. Uttrycker man som förälder en stark oro för att barnet ska få ont av att äta, ja, då kommer barnet bli orolig för att försöka äta vilket skapar en negativ spiral och förstärker symtomen. Detta nämns även i domen som en grund till beslutet. Dvs förälder-barn relationem till sjukdomen kan bli patologisk och hämma en positiv utveckling. Detta kan påverka ett barn för livet. Tro mig, jag har träffat fall som detta i vuxen ålder. Det är kanske därför det berör mer.

Man kan bry sig för mycket utifrån att det kan spåra ur. Det är heller ingen vårdnadshavares fel utifrån att det är otroligt svårt att ha ett sjukt barn.

Detta är en potentiell förklaring till varför symtomen avtog i jourhemmet och varför droppet kunde fasas ut. Sjukdomen kvarstår men kan vara av lindrigare grad.
Precis. Med facit i handen hade Elsa högst troligen kunnat placeras med sin pappa eller faster direkt och få samma utfall. Men anledningen till att det inte gick inledningsvis var ju som sagt att beskrivningen var en mycket sjuk flicka med 100% TPN och stomi - vilket kräver en viss medicinsk kunskap/utbildning.

Sen varför hon inte kunde få en närståendeplacering snabbare när hon avvecklat dropp etc - ja, där tänker jag att en stor del av de processuella felen börjar härva ihop sig rejält.
Citera
2026-08-19, 07:30
Medlem
En annan sak jag fortfarande funderar över är assistansen. Och här menar jag faktiskt inte specifikt den här familjen, utan mer generellt hur personlig assistans fungerar i barnfamiljer.

Jag förstår absolut tryggheten i att en förälder är assistent åt sitt eget barn, särskilt vid svår sjukdom, och den är viktig. Jag förstår också verkligen att det kan vara jobbigt att ständigt ha utomstående människor i sitt hem, det hade jag själv tyckt.

Samtidigt blir det ganska sårbart när nästan all assistans finns inom familjen. Förälder, vårdnadshavare och assistent blir samma person och mycket av bilden av barnets vardag och behov riskerar att komma från samma håll.

Särskilt funderar jag på det när föräldrarna är separerade och barnet ska kunna vistas i båda hemmen. Assistansen är ju till för barnet och borde så långt det går kunna följa barnet, inte vara uppbyggd kring bara det ena hemmet. Kanske vore det bättre om åtminstone någon assistent var utomstående och kunde följa barnet mellan hemmen. Då får barnet också tillgång till båda sina föräldrar på ett helt annat sätt och man får fler ögon och en mer gemensam bild av barnets behov.

Sedan finns ytterligare en aspekt. Barn ska ju så småningom frigöra sig från sina föräldrar och bli mer självständiga. Hur fungerar den processen när föräldrarna samtidigt är barnets assistenter? Samtidigt kanske mycket av det kommer naturligt när barnet blir äldre och själv lär sig hantera mer och mer kring sin sjukdom och sin vård. Jag vet faktiskt inte. Det är svåra frågor och jag tycker de är intressanta långt utanför just det här fallet.

Det blir också mindre sårbart om barnets assistansbehov förändras eller minskar. Att det startades en GoFundMe-insamling i det här fallet efter placeringen visar åtminstone hur stora ekonomiska konsekvenser det kan få när föräldrarnas arbete och försörjning samtidigt är knutna till barnets assistans. Jag menar inte att det säger något om motiven i just den här familjen, det är själva konstruktionen jag funderar över.

Och när det gäller att nätverksplaceringen dröjde funderar jag också på om man helt enkelt behövde se att Elsas förbättring var bestående. Om PIPO, som flera här skriver, går i skov kan man kanske inte efter en kort period dra slutsatsen att förändringen kommer att hålla. Det betyder inte att allt gjordes rätt eller att det behövde ta så lång tid som det gjorde, men även det tycker jag är en möjlig förklaring värd att diskutera.
Citera
2026-08-19, 07:31
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaleontologistKid
Precis. Med facit i handen hade Elsa högst troligen kunnat placeras med sin pappa eller faster direkt och få samma utfall. Men anledningen till att det inte gick inledningsvis var ju som sagt att beskrivningen var en mycket sjuk flicka med 100% TPN och stomi - vilket kräver en viss medicinsk kunskap/utbildning.

Sen varför hon inte kunde få en närståendeplacering snabbare när hon avvecklat dropp etc - ja, där tänker jag att en stor del av de processuella felen börjar härva ihop sig rejält.

Men jourhemmet hade som på något magiskt sätt en exakt sådan utbildning? Tror du på det själv eller?

Det är ju helt otroligt vad ni sitter och fantiserar för att så desperat försöka släta över det här helt sinnesrubbade övergreppet som soc utsatte Elsa för.

Skälet att de inte placerade Elsa hos pappan var för att han inte höll med soc om att mamman misshandlade Elsa.

Det har inget med saknad utbildning att göra
Senast redigerad av kurt-sune 2026-08-19 kl. 07:38.
Citera
2026-08-19, 07:38
Medlem
Citat:

Ok ni som sitter här och försvarar hur det absolut inte kan ha gått till för att alla inom vården är 100% seriösa, förklara varför Elsas morfar och mormor som båda är så upprörda att framförallt morfar Anders har svårt att hålla tillbaka gråten när han pratar om hur dom båda skickat massor med mail till både vårdteamet och sjukhus direktören men blivit totalt ghostade inte ett enda svar trots att dessa personer har LAGSTADGADE skyldigheter att besvara dessa mail... total arrogans från inkompenta tjänstemän tror jag att han sa... Återigen mormor har haft chefsposition inom regionen sen 95 tror jag hon sa och morfar Anders har jobbat med juridik hela sitt yrkesliv... Personligen så tror jag att man vet att man begått så många juridiska övertramp att man helt enkelt stoppat huvudet i sanden o hoppas att problemen ska lösa sig själv... Och återigen så är det socialnämndens Vice ordförande som fattar beslut om AKUT omhändertagande trots att Elsas situation var allt annat än akut, baserat på rykten om MBP från mamman
Citera
2026-08-19, 07:40
Medlem
Citat:
Nu är det ju inte en ”missunnsam grannkärring” som gjorts orosanmälan utan den ena är från en läkare som aldrig ens träffat Elsa och den andra är undertecknad av åtta stycken olika professioner från sjukhuset där Elsa blir behandlad.

Hur tänker du här…? Att grannkärringar har påverkat vården till en orosanmälan?
Att både Elsa och Victoria varit en SNACKIS i skolan, skolans elevvård, bland grannar med flera samt inom vården i flera år redan före omhändertagandet.
Jag tänker att socialtjänsten fångat upp Elsas frånvaro från skolan och sedvanligt skvaller om mamman, att Elsa haft personlig assistent i skolan och att uppgifter från skolpersonal hamnat i en socialsekreterares arbetsanteckningar.
När så orosanmälan från VÅRDEN landade hos socialtjänsten så ÖVERREAGERADE socialtjänsten, tror jag.
Senast redigerad av commandaria 2026-08-19 kl. 07:56.
Citera
2026-08-19, 07:46
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
En annan sak jag fortfarande funderar över är assistansen. Och här menar jag faktiskt inte specifikt den här familjen, utan mer generellt hur personlig assistans fungerar i barnfamiljer.

Jag förstår absolut tryggheten i att en förälder är assistent åt sitt eget barn, särskilt vid svår sjukdom, och den är viktig. Jag förstår också verkligen att det kan vara jobbigt att ständigt ha utomstående människor i sitt hem, det hade jag själv tyckt.

Samtidigt blir det ganska sårbart när nästan all assistans finns inom familjen. Förälder, vårdnadshavare och assistent blir samma person och mycket av bilden av barnets vardag och behov riskerar att komma från samma håll.

Särskilt funderar jag på det när föräldrarna är separerade och barnet ska kunna vistas i båda hemmen. Assistansen är ju till för barnet och borde så långt det går kunna följa barnet, inte vara uppbyggd kring bara det ena hemmet. Kanske vore det bättre om åtminstone någon assistent var utomstående och kunde följa barnet mellan hemmen. Då får barnet också tillgång till båda sina föräldrar på ett helt annat sätt och man får fler ögon och en mer gemensam bild av barnets behov.

Sedan finns ytterligare en aspekt. Barn ska ju så småningom frigöra sig från sina föräldrar och bli mer självständiga. Hur fungerar den processen när föräldrarna samtidigt är barnets assistenter? Samtidigt kanske mycket av det kommer naturligt när barnet blir äldre och själv lär sig hantera mer och mer kring sin sjukdom och sin vård. Jag vet faktiskt inte. Det är svåra frågor och jag tycker de är intressanta långt utanför just det här fallet.

Det blir också mindre sårbart om barnets assistansbehov förändras eller minskar. Att det startades en GoFundMe-insamling i det här fallet efter placeringen visar åtminstone hur stora ekonomiska konsekvenser det kan få när föräldrarnas arbete och försörjning samtidigt är knutna till barnets assistans. Jag menar inte att det säger något om motiven i just den här familjen, det är själva konstruktionen jag funderar över.

Och när det gäller att nätverksplaceringen dröjde funderar jag också på om man helt enkelt behövde se att Elsas förbättring var bestående. Om PIPO, som flera här skriver, går i skov kan man kanske inte efter en kort period dra slutsatsen att förändringen kommer att hålla. Det betyder inte att allt gjordes rätt eller att det behövde ta så lång tid som det gjorde, men även det tycker jag är en möjlig förklaring värd att diskutera.
Ett nytt jävla hjärndött resonemang. Nu attackerar du dem över att vara assistenter för sitt sjuka barn. Om de inte hade vart det hade du skrivit om varför de inte är det och hur lite de bryr sig eller nåt.

Det är praxis att göra föräldrar till personliga assistenter. Det är självfallet bättre så.

Juridiska processer kostar mycket pengar, därav go fund me.

Du skyr då inga medel i dina försök med att svartmåla familjen...
Citera
2026-08-19, 07:48
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag vet att det här är en närmast förbjuden tanke för dig att tänka, men det här sträcker sig långt utanför enbart sjukvården. Det är exakt samma mönster som drabbar föräldrar till barn med NPF-problematik när skolan inte vill ta sitt ansvar.

I sådana lägen blir orosanmälningar det perfekta vapnet för att tysta föräldrar som uppfattas som "jobbiga" eller ställer obekväma krav.

Varför? För att "oro" per definition är en subjektiv känsla. En orosanmälan kräver inga objektiva bevis eller fakta utan det räcker med att någon påstår sig "känna oro". Och det är nästintill omöjligt för en enskild förälder att bevisa att den uppgivna oron i själva verket var svepskäl eller taktisk hämnd.

Men om du nu är så absolut övertygad om att detta var en helt omöjlig mekanism i just Elsas fall: visa mig den exakta dokumentationen som bevisar att orosanmälan från skrivbordsläkaren var genuint motiverad!

Vilka konkreta noteringar och observationer från det behandlande vårdteamet: de som faktiskt undersökte, vårdade och träffade Elsa stöds denna oro av?

En bedömning från en person som INTE träffat barnet är helt enkelt inte en giltig källa när en familjs liv slås i spillror.

Du anklagar oss för spekulationer och fantasier men tillåter dig själv att spekulera fritt.

Visa mig istället var i dokumentationen det framkommer att detta var händelseförloppet.

För övrigt så har du redan fått svar avseende orosanmälan från de som träffat barnet.
Citera
2026-08-19, 07:51
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Du anklagar oss för spekulationer och fantasier men tillåter dig själv att spekulera fritt.

Visa mig istället var i dokumentationen det framkommer att detta var händelseförloppet.

För övrigt så har du redan fått svar avseende orosanmälan från de som träffat barnet.
Ja vi har ju visat för dig otaliga gånger att den orosanmälan var grundlös. Vet du vad grundlös innebär?
Citera
2026-08-19, 07:52
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men jourhemmet hade som på något magiskt sätt en exakt sådan utbildning? Tror du på det själv eller?

Det är ju helt otroligt vad ni sitter och fantiserar för att så desperat försöka släta över det här helt sinnesrubbade övergreppet som soc utsatte Elsa för.

Skälet att de inte placerade Elsa hos pappan var för att han inte höll med soc om att mamman misshandlade Elsa.

Det har inget med saknad utbildning att göra

Det antyds i podden att det var svårt att hitta ett jourhem som uppfyllde kraven. Så ja, helt magiskt satt nog nog jourhemmet på föregående kunskap om hur man hanterar en stomi och framförallt en CVK.

Det är inte min tolkning. Min tolkning är att man bedömde att pappan inte klarade att markera en gräns gentemot mamman så man objektivt kunde utvärdera förloppet utan mammans inflytande. Men detta är enbart min tolkning och inget jag vet. Precis som du.
Citera
2026-08-19, 07:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej, jag förfalskar ingen historia. Vården fick inte ihop det och man kände oro för att vårdnadshavare förstärkte symtom.
Det är precis det du gör när du slår ihop "vården" till en unison röst. Men det stämmer inte, eftersom oron från det team som faktiskt träffade mamman och Elsa regelbundet inte alls delade den oro som skrivbordsläkaren I.S lämnade in.

Citat:
Då är steget inte långt till att börja fundera på om vårdnadshavare även inte skapar dem. Triggern var säkerligen att kolektomi lyftes. Ett irreversibelt uttalat ingrepp.
Ja mamman såg att Elsa blev sämre och sämre pga vårdens misstag och var rätt för hennes liv. Då läste hon väl på om hur man brukar göra och ställde en fråga om det? Det är helt begripligt för mig. Det är helt begripligt för polisen och det är helt begripligt för förvaltningsrätten. Men inte för dig. Varför släpper du inte MbP-spåret nu en gång för allla? Det höll inte. Det föll stenhårt.

Citat:
Varför fungerar det bra nu? Nu kan jag bara spekulera utifrån att jag inte vet vad som skett men ska vi ta "patologisk cirkel resonemanget" så skulle det helt enkelt vara att den är bruten. Man vet nu att hon kan äta utan symtom. Man ser att hon mår bättre när hon faktiskt äter adekvat. Klart hon då ska äta?
Det fungerar för att vården gjorde om och gjorde rätt och gjorde om protokollet. Det är inte svårare än så.

Citat:
Din historia om varför kosten fungerade i jourhemmet ter sig ju horribel. Det finns ingen som skulle säga till ett sjukt barn ",ät så får du komma hem". Lite konstigt resonemang utifrån att du själv har etablerat att hon åt lika mycket hemma som i jourhemmet.
Det är inte horribelt. Vad tror du själv att de sa till Elsa? De måste ju rimligtvis gett henne någon förklaring till varför de förde bort henne med våld? Eller tror du att de bara satt tysta alla? Det hade ju varit fruktansvärt i sådana fall. De har väl sagt till henne att de är oroliga för att hon inte äter och uppmanade henne att göra det. Med de överlevnadsinstinkter ett barn har så är det inte en omöjlig tanke att Elsa började äta för att få komma hem igen till sin familj. Vad är det som är så konstigt med det?

Citat:
Det kan ha varit en räddning. Det kan vi aldrig veta. Dock med kvarvarande mentala sår, det är jag helt medveten om. Det hade varit möjligt med en placering inom familljen. Men jag tror att det hade varit svårt att bryta utan någon insats via soc.
Nej man behöver inte blanda in soc i alla lägen. Det brukar ofta sluta i katastrof. Det här skulle vården sköta själv i samråd med föräldrarna och kallat till SIP-möte istället. Nej det här var ingen räddning. Det var att skada ett barn mentalt för livet.

Citat:
Sen det är med helvetet och Jesus. Där borde man även granska jourhemmet.

Om man inte missbrukar placeringar av barn så behöver man inte anlita suspekta jour och familjhem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in