2026-08-19, 14:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VildHasse5
Nej så är det inte socialtjänsten skulle ha utrett och analyserat dom psykiska konsekvenserna både för Elsa och föräldrarna det gjorde man inte, det framgår i kritiken från den externa utredaren.. det är en aspekt som hela tiden faller undan för diskussion om droppet... du bedriver mer en omvänd bevisbörda... vilket ofta sker i våra domstolar men det är ändå inte förenligt med vad lagen säger bara för att domstolarna praktiserar det
Jag pratar om skälen för omhändertagandet. Försök att lösa problemen på annat sätt än omhändertagande skulle givetvis gjorts. Men diskussionen når aldrig dit för kurt-sune och Ajogen låser tråden så att det inte går att komma vidare.
Citera
2026-08-19, 14:45
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
OK, så när jag ber dig motivera det du påstår så menar du att det är nonsens?

Jag har läst allt och jag vet därför att de ”bevis” du pratar om inte finns. Och det är givetvis därför du inte kan visa dem.

Men jag har ju gjort det tusen gånger redan! Och vad du behöver göra är att faktiskt läsa HELA materialet.

Sluta plocka ut enskilda, lösryckta rader och ägna dig åt hårklyverier bara för att rädda din egen konfirmationsbias, exakt samma sak som din vän "doktorn" håller på med.

Om du faktiskt sätter dig ner och läser igenom hela det nya källmaterialet som har tillförts ärendet, så framgår det tydligt att du är fast i en egen cirkelcentrifug som hela tiden leder dig helt fel.

Att medvetet blunda för helheten för att försvara ett underkänt myndighetsbeslut gör dig inte saklig. Det gör dig bara blind för fakta.
Citera
2026-08-19, 14:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag pratar om skälen för omhändertagandet. Försök att lösa problemen på annat sätt än omhändertagande skulle givetvis gjorts. Men diskussionen når aldrig dit för kurt-sune och Ajogen låser tråden så att det inte går att komma vidare.
Skälen var för omhändertagandet var fel har det visat sig. Det fanns ingen grund för LVU givet den nya informationen som kommit fram. Släpp din gamla dom och kom in i matchen nu.

Elsa är hemma. Mamman, pappan och hennes syskon är totalt ofarliga för Elsa, tvärtom behöver hon sin familj och ska inte vara placerad mer.
Citera
2026-08-19, 14:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du härleder inte dina påståenden. Det enda du gör nu är att säga att allt vi säger är fel oavsett.

Bara senast nu sa du att det inte fanns någon anklagelse om barnmisshandel som LVU;ut var baserat på.

Lär dig att gå vidare.
Vi kommer inte vidare för du och kurt-sune har kidnappat tråden som ni stör sönder med gish gallop och personangrepp.

Det finns ingen tvekan om vad det fortsatta omhändertagandet baseras på. Att ni tjafsar mot det i hundratals inlägg är fullständigt vettlöst och förstör tråden totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men jag har ju gjort det tusen gånger redan! Och vad du behöver göra är att faktiskt läsa HELA materialet
Jag har läst hela materialet och jag vet därför att de ”bevis” du pratar om inte finns. Och det är givetvis därför du inte kan visa dem.

Citat:
Skälen var för omhändertagandet var fel har det visat sig. Det fanns ingen grund för LVU givet den nya informationen som kommit fram.
Nej, något sådant har inte framkommit. Du ljuger i tråden i inlägg efter inlägg. Det liknar KFK på steroider.
Citera
2026-08-19, 14:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Från föräldrarnas facebook:

Citat:
Alla avgörande delar saknades. Ingen proportionalitetsbedömning. Ingen prövning av alternativ. Ingen utredningsplan. Ingen anknytningsanalys. Ingen nätverkskartläggning. Ingen objektivitet - ett allvarligt problem.

Socialtjänsten tar ställning till ett brott innan polis/åklagare fastställt brott, det är inte socialtjänsten uppdrag.

Uttalanden som gjorts riskerar att bidra till att människor tappar förtroendet för socialtjänsten, skriver granskaren från Ensolution.

Det här är inte en enskild miss. Det är ett systemfel.
Och det väcker den enda rimliga frågan:

Hur kunde enhetschefer, verksamhetschef, gruppledare och förvaltningsdirektör läsa detta i februari - och ändå inte reagera?

Granskningen var färdig den 3 februari. Bristerna var tydliga. Ändå valde man att ignorera , revidera och gå vidare som om allt var i sin ordning. Samt initiera en ny granskning i mars, som vi fortfarande väntar på.

Det är inte bara anmärkningsvärt.
Det är oförklarligt. Valkampanjandet pågår i allra högsta grad i Örebro - men ingen av de styrande partierna bemöter dessa allvarliga brister och detta haveri. Dom ignorerar. En farlig väg för förtroendet.

Just nu är Moderaterna mest arga på att någon rivit ner deras valskyltar! SD och Centern har ett likande bråk i sociala medier.

KD och ÖP är de enda partier som lyfter och pratar om bristerna.

Håll god ton i kommentarsfältet. #lexelsa #falletelsa #örebro #val2026 #rättssäkerhet

Gjorde en sammanfattning av bilderna de lagt upp.

Citat:
Bilderna visar avsnitt ur en extern utredningsrapport/granskningsrapport (avsnitt 3 och 4) som kritiskt granskar socialtjänstens handläggning och omhändertagande av barnet.

Här är en sammanfattning av innehållet i bilderna, punkt för punkt:

1. Omhändertagandets genomförande (Avsnitt 3.2 & 3.3)
Brister vid själva ingripandet: Omhändertagandet skedde i hemmet med handräckning av polis, utan att barnet eller föräldrarna fått förhandsinformation och utan att barnet fick säga hejdå till sin mamma. Ingen planering fanns för hur barnets reaktioner skulle tas om hand.

Alternativ som borde övervägts: Utredaren påpekar att man enligt god barnavårdspraxis borde ha prövat lindrigare alternativ – som samtal på kontoret, prövat samtycke, klargjort fakta gentemot oro, prövat placering hos pappan/nätverket eller utredningshem.

2. Saknad utredningsplan (Avsnitt 4.1)
Det saknades helt en formell utredningsplan enligt BBIC. Detta ledde till att styrande frågeställningar, metoder och prioriteringar blev otydliga.

Tillägg (260203): Socialtjänstledningen bekräftade vid ett möte att någon utredningsplan faktiskt inte fanns.

3. Föräldraförmågebedömning & Pappans roll (Avsnitt 4.2 & 4.2.2)
Mamman: Utredningen fokuserade nästan enbart på misstankar och beteende under möten, i stället för att ställa fördjupande frågor om hur hon burit ansvaret för ett svårt sjukt barn.

Tillägg gällande mamman (260203): Socialtjänsten uppgav att de upplevde mamman som "fullständigt fokuserad på barnets värden och medicinska status".

Pappan: Pappans föräldraförmåga utreddes extremt begränsat. Det byggde på slutsatsen att han "inte skyddat barnet mot misstänkt barnmisshandling genom sjukvårdande insatser (BGSI)" – en slutsats dragen utan att det fanns någon dom.

Tillägg gällande pappan (260203): Vid möte uppgav socialtjänsten att de inte ansåg pappan lämplig eftersom han "beundrar mamman och hennes familj mycket och agerar inte självständigt i relation till dem".

4. Anknytningsanalys & Nätverksanalys saknas (Avsnitt 4.3 & 4.4)
Begreppet "symbiotisk relation": Användes av socialtjänsten utan definition, förklaring eller klinisk värdering.

Nätverk och morfar: Morfar var närvarande vid samtal men intervjuades aldrig. Barnets relationer och skyddsfaktorer kartlades inte alls, vilket innebar att barnet isolerades onödigt från sitt nätverk.

5. Brott mot objektivitetsprincipen (Avsnitt 4.5)
Slutsatser utan dom: Socialtjänsten skrev i sin utredning vid tre tillfällen att mamman utsatt barnet för "barnmisshandel genom sjukvårdande insatser", trots att polisutredning pågick (ingen dom fanns) och att vården uttryckte osäkerhet.

Systemfel: Utredaren slår fast att det inte är socialtjänstens uppdrag att ta ställning till om ett brott skett innan polis/åklagare fastställt det. Detta innebar ett allvarligt avsteg från objektivitets- och försiktighetsprincipen och förstörde förtroendet.

Kort sagt: Dokumenten utgör en mycket hård sågning av socialtjänstens handläggning. De bekräftar att ingripandet var traumatiserande, att utredningsplan saknades, att pappans och nätverkets förmåga viftades bort, samt att socialtjänsten dömde mamman på förhand utan domstol eller täckning i fakta.
Senast redigerad av kurt-sune 2026-08-19 kl. 15:01.
Citera
2026-08-19, 15:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du plockar fram koncept som inte hör till.

Du kan inte argumentera för din tes så istället gör du så här. Du är den som kör fast tråden. Du projicerar.
OK, låt oss reda ut detta. Visa något eller några inlägg av mig som exempel och motivera varför du tycker så. Jag lovar då att förtydliga och motivera mina argument.
Citera
2026-08-19, 15:02
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
OK, låt oss reda ut detta. Visa något eller några inlägg av mig som exempel och motivera varför du tycker så. Jag lovar då att förtydliga och motivera mina argument.
Ja nu upprepar jag vad jag sa innan. Du hade fel om att LVU gjordes under anklagelse om barnmisshandel. Det har du inte erkänt.
Citera
2026-08-19, 15:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ja nu upprepar jag vad jag sa innan. Du hade fel om att LVU gjordes under anklagelse om barnmisshandel. Det har du inte erkänt.

Det har aldrig funnits någon grund för LVU. Den som hävdar det ljuger och ägnar sig åt cirkelresonemang.

LVU får bara tillämpas om det finns en PÅTAGLIG RISK för att ett barns hälsa och utveckling kan skadas. Det finns absolut noll uppgifter som talar för att så var fallet.

Absolut noll. Det är påhittade uppgifter från skrivbordsläkaren och en socialtjänst som hittade på nya anklagelser när de första föll hårt i domstol.

Det är vad som hänt. Elsa är hemma igen och i ett annat land med ett annat system hade det här aldrig någonsin hänt.

Att det här kan hända beror på att LVU-processen har en djupt rättsosäker konstruktion som centrum för rättvisa lyfte här. Läs och begrunda systemriddare:

Citat:
Är det här fallet unikt, eller handlar det om ett större problem?
Att barn tvångsomhändertas efter anklagelser om ”barnmisshandel via sjukvårdsinsatser” är ovanligt – men det förekommer. Enligt en granskning från Sveriges Radio Ekot har minst 60 barn omhändertagits en kortare eller längre tid efter att vården slagit larm om att föräldrarna kan ha ”Münchhausen by proxy”.

Fallet knyter dock an till ett större systemproblem som gäller domstolarnas hantering av LVU-beslut.

LVU är en viktig skyddslagstiftning för barn i utsatta situationer. Enligt en ny statlig utredning är det dock ”vanligt förekommande” att förvaltningsdomstolarna, som beslutar om tvångsvård enligt LVU, inte gör någon motiverad bedömning av om ett tvångsomhändertagande enligt LVU är nödvändigt, eller om det finns mindre ingripande alternativ tillgängliga för att tillgodose ett barns vårdbehov (SOU 2025:38 s. 151). Samma utredning konstaterar också att domstolarna ytterst sällan gör en motiverad bedömning av huruvida vård utanför hemmet kan anses förenligt med ”barnets bästa”, vilket är ett uttryckligt lagkrav vid beslut om bland annat tvångsvård enligt LVU (SOU 2025:38 s. 169 ff.).

Det innebär en ökad risk för att tvångsomhändertaganden sker i onödan, eller på ett sätt som kan vara till nackdel för redan utsatta barn.
Citera
2026-08-19, 15:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejvardaghej
Jag kanske inte är den typiska Flashback-användaren och ja, jag är ny. Men vad har registreringsdatumet med mina åsikter att göra?

Däremot börjar jag bli genuint nyfiken på dig, Kurt-Sune. Är du jurist, läkare och socionom i en och samma person, eller följer den kompetensen automatiskt med efter 29 000 inlägg? 😉
Det i samband med engagemanget i just endast den här tråden gör att vi vet att du inte är här för att flashbacka.
Citera
2026-08-19, 15:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Det är påhittade uppgifter från skrivbordsläkaren och en socialtjänst som hittade på nya anklagelser när de första föll hårt i domstol.
Nej, den orosanmälan som låg till grund för förvaltningsrättens beslut om fortsatt LVU är inte påhittad av socialtjänsten. Den är inskickad av ansvarige läkaren Lars Ekstav och en rad andra läkare.
Citera
2026-08-19, 15:27
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det har aldrig funnits någon grund för LVU. Den som hävdar det ljuger och ägnar sig åt cirkelresonemang.

LVU får bara tillämpas om det finns en PÅTAGLIG RISK för att ett barns hälsa och utveckling kan skadas. Det finns absolut noll uppgifter som talar för att så var fallet.

Absolut noll. Det är påhittade uppgifter från skrivbordsläkaren och en socialtjänst som hittade på nya anklagelser när de första föll hårt i domstol.

Det är vad som hänt. Elsa är hemma igen och i ett annat land med ett annat system hade det här aldrig någonsin hänt.

Att det här kan hända beror på att LVU-processen har en djupt rättsosäker konstruktion som centrum för rättvisa lyfte här. Läs och begrunda systemriddare:
Precis. Det var en grundlös anklagan.
Citera
2026-08-19, 15:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Av det som blivit känt av dessa uppgifter är det inget som påverkar problemet med behandlande läkares kommunikation med mamman som är den grundläggande orsaken till fortsatt LVU.

Det finns inget LVU. Elsa är hemma .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in