Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Fast det där är vad du har tillskrivit mig, inte vad jag har sagt.
Jag har aldrig sagt att LVU var den bästa lösningen. Tvärtom tror jag i grunden att det bästa för barn är att få vara med sina föräldrar. I just det här fallet vet jag alldeles för lite om allt som hänt bakom sekretessen för att kunna säga att ett LVU var rätt eller fel.
Ja, och anledningen till att du faktiskt inte vet är ju att du helt vägrar ta in helhetsbilden. Du har uppenbarligen inte matat in vad visselblåsaren har avslöjat, vad som står i JO- och Lex Sarah-anmälningarna eller vad den mörkade externa utredningen svart på vitt slår fast!
Väger man samman allt detta underlag i stället för att bara plocka ut enskilda meningar som passar din tes så VET man att LVU var ett totalt haveri från första stund.
Det handlar inte bara om att beslutet var felaktigt från början. Det var ett grovt myndighetsfel som pågick och upprätthölls genomgående under exakt hela placeringsperioden. Att sitta och försvara ett sådant underkänt beslutsunderlag när fakta väl ligger på bordet visar bara att du helt blundar för vad rättssäkerhet faktiskt innebär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Det jag har sagt är att jag ser förändringar efteråt som jag tror kan ha varit positiva för Elsa och faktiskt även för hennes pappa och mamma. Elsa verkar ha fått ett friare liv och en närmare relation till båda sina biologiska föräldrar. Det tycker jag är positivt utan att för den skull säga att vägen dit var rätt.
Nej, vad du i själva verket gör är att du på ett "vänligt" sätt försöker släta över ett av de grövsta övergrepp som socialtjänsten någonsin kan utsätta ett barn och en familj för.
Du försöker desperat avleda uppmärksamheten från själva övergreppet genom att prata om att blicka framåt men det lyckas du inte särskilt bra med. Skadan är redan skedd. Elsa har blivit mentalt söndertrasad med livslånga ärr på grund av detta myndighetshaveri.
Och övergreppet stannade inte vid det initiala beslutet:
Socialtjänsten visste bevisligen att placeringen var helt felaktig. Trots att de satt på informationen från den externa utredningen vägrade de att släppa LVU-beslutet och behöll barnet omhändertaget i flera månader till.
Att medvetet fördröja ett återförenande när man vet att underlaget är felaktigt är inget mindre än ett aktivt och pågående myndighetsövergrepp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hejvardaghej
Och att ha ett barn som inte mår bra är oerhört tungt för en hel familj. Det vet jag av egen erfarenhet. Därför hoppas jag framför allt att hela familjen får möjlighet att landa i något som blir bra och hållbart framåt.
Ja fast skadan går inte att göra ogjord. Det påverkar en hel familj ett sådant här trauma. Det får inte hända. Totalt oacceptabelt att vi har en socialtjänst som gör så här mot en familj med ett svårt sjukt barn. Det är totalt oförsvarbart.