Citat:
Ursprungligen postat av
User100
Jag har tagit tag i det här med kosten och jag väger väldigt mycket (150) och är 185cm. När jag ska räkna ut kaloribehovet så får jag ett värde på mellan 3200-3700 kcal, vilket låter helt absurt.
Jag äter nu 1300 kalorier/dag, vilket fungerar mentalt för nuläget. Läste någonstans att det inte är smart att ligga lägre än så.
Är jag helt ute och cyklar?
Eftersom du har så hög övervikt finns det för stora felmarginaler att utgå från en kalkylator och det finns veriabler som inte tas i betraktning.
Det hade varit bra för dig att veta på ett ungefär hur mycket kalorier du åt innan och I fall du var viktstabil runt 150kg. Då hade det varit enklare att reglera energi intaget.
1 300kcal täcker inte ens dina organs energibehov så det kommer att bli ett problem längre fram. Dels att du riskerar att tappa muskelmassa som kommer i de flesta tillfällen resultera i att du går upp snabbt igen och med högre bf% om du verkligen inte klarar att hålla en stenhård strikt rutin efter. Andra problemet är att du kommer troligen tappa för mycket vikt snabbt och riskera onödig slapp hud. En annan viktig sak är att du kommer inte få i dig tillräckligt näringsämnen som kommer påverka hälsan.
Det som gör det ohållbart är att när du hamnar i en platå, vad ska du göra då?
Det handlar inte om disciplin men din kropp kommer vara i ett dåligt skick och det ända som återstår för att tappa mer vikt är att röra dig mer och eventuellt sänka kalorierna ytterligare. Du kommer bränna ut dig fysiskt och psykiskt till slut.
Mitt råd är ha inte ett så stort underskott. Ät riktig mat, man blir väldigt mätt av högt protein, grönsaker och måttligt fett intag, och var inte rädd för kolhydrater så länge det är något som är skräpmat.
Styrketräna, behöver inte vara något extremt. Fokusera på styrka och prestation för att bygga muskelmassa. Låt inte vågen skrämma dig om vikten står lite stilla, gå hellre på mått runt Ben, mage och bröstkorgen.
Öka steg gradvis i långsam takt. Cardio är bra men just nu skulle jag anta att du inte är i skick för att hålla på med det utan mer rörelse är det första steget. Även när du är så tung och förmodligen inte hållit på med cardio så finns det större risker än vinster, menar då intensiv cardio.
Detta har förmodligen varit ett långvarigt problem för dig, så realistiskt kommer det ta nästan lika lång tid komma i mål. Vägen kommer vara krokig, ha en del motgångar. Men du kommer få så mycket tillbaka för den tiden du investerar i dig själv om du verkligen tar tag i detta. Du har redan tagit ett första steg och det är riktigt bra gjort. Men det är inte en sprint utan ett maraton och du ska njuta av vinsterna under vägen. Det gäller verkligen att kunna vara uppmärksam på sina förbättringar för att det ska vara hållbart. Inte låta det blir ett osunt förhållande där man bara straffar sig själv.