Igår, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Om det är nettoförmögenhet man pratar om så ska bostad ingå i den siffran,

Likvida medel är något annat, och håller med om att det är skillnad, men beror på vilken typ av förmögenhet man pratar om.

Att ha 3 miljoner i aktier är lika riskfyllt som i ett hus. Om alla vill sälja samtidigt störtdyker värdet, precis som i ditt exempel med att sälja hus

Sitter de på banken är de säkra, men urholkas av inflationen.

Länkade till en utmärkt artikel om varför ditt bostadshus som du bor i inte borde räknas med i din tillgångsmassa.
Vill man räkna med det så får man göra det, självklart men man vilseleder endast sig själv.

Om målet är att ha en årslön i sparande för nödfall så blir det endast du som drabbas ifall du har det i en tillgång du inte kan nyttja när du väl behöver det.

Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Detta är en gammal okunnig myt, har du en betalad bostad har du mycket låga boendekostnader, genom att du får extremt låga boendekostnader kan man även spara ur pension. Vet inte hur många ensamstående pensionärer jag har bytt tak åt som byggare, samtliga har berättat samma sak, en lägenhet är dyr i månaden, samt man vill inte heller tappa sin uteplats eller sina utrymmen för alla saker.

Även min mamma berätta det samma, jag sparar ännu ur pension, det är för jag bor så billigt, även mamma ger i sin tur bort pengar till oss barn, detta är just för hon bor så extremt billigt i hus o får över från pension varje månad hon anser hon kommer klara sig vad än som händer.

Dessa som gnäller över pension är dessa som valt att bo i hyreslägenheter.
Du och jag har diskuterat detta i en annan tråd och jag vet vem du är och hur du tänker.
Ditt tankesätt är utdaterat och gäller endast för de äldre som kunde köpa en billig bostad.
Ytterst få som är 25-45 har ett helt avbetalt boende

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Idag finns det banker som tillåter pensionärer att långsamt belåna upp sina lågbelånade hus. Ex 60+Banken, NorthMill bank, Svensk Hypotekspension m.fl. Vet inte vad det kostar men förmodar mer än ett vanligt huslån. Dock ger det möjlighet att ha sitt hus som bankomat även när man blir pensionär.

I grunden håller jag dock med er. Man bör inte amortera för mycket på sitt hus. Bättre att investera de pengarna istället. Nu vet jag dock att många äldre inte gillar det. De vill amortera och de litar inte på börsen och då blir det som det blir.

// CC
Om det vore vanligt att låna till pensionärer hade vi inte haft så många artiklar som denna:
"För den som vill bo kvar kan ett lån verka som en lösning. Pengarna kan användas till renovering, energieffektivisering eller för att anpassa bostaden inför åldrandet.

Men banker tittar inte bara på bostadens värde. De räknar på inkomst, räntor, amorteringar och marginaler. När lönen ersätts av pension kan kalkylen bli svårare, även om säkerheten i bostaden är god.

Det gör att många äldre hamnar mellan två system. De har för stora tillgångar för att uppleva sig som ekonomiskt utsatta, men för låg löpande inkomst för att enkelt kunna låna, flytta eller rusta upp."

Finns det aktörer som lånar till pensionärer? Säkert, men det finns också aktörer som lånar ut till folk med betalningsanmärkningar.
Att det finns betyder inte att det är bra eller fördelaktigt, oftast tvärtom genom hög ränta och dyra avgifter.
Hur kul är det som pensionär att tampas med ett kreditbolag och få bostaden utmätt för att du var tvungen att låna för dina boendekostnader? Troligtvis inte särskilt.

Därför är det som jag sade tidigare, du lurar endast dig själv om du räknar med en tillgång i ditt sparande du inte kan använda som sparande är tänkt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaJavlaTragist123
Min poäng är enbart att det är olika för alla, det går inte att generalisera som artikeln gör.
Klart att det är olika. En del här i tråden väljer ju att inte ha en krona sparat dagen de går i pension.

Själv har jag ett sparande som kommer att täcka skillnaden mellan pension och lön, har dock inte räknad riktigt så enkelt. Men i femton år i alla fall. Det motsvarar 3-4 årslöner.

Gör jag inte av med pengarna så har jag arvingar.
Senast redigerad av Stiffinger Igår kl. 08:01.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
En vanlig missuppfattning, din hyra/avgift är din drift för lägenheten/fastigheten, den är många gånger det dubbla vad en som bor i ett avbetalt hus har.

Hus håller rätt länge innan underhåll, mycket drar lätt över 20år, titta på min kyl/frys, den var från 2004, reflektera ismaskinen gick sönder i sommras, men kylfrys fortsätter ticka på något år till.

Ja, om man köper huset precis i rätt tid och flyttar i rätt tid ksn man strunta i renoveringar under en 15-20 år vilket kommer avspegla sig i försäljningspriset, om det går att sälja.
Citera
Igår, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Jag är 60+ och har kanske 6 årslöner undansparade. Eller mer.
Inte fan känner jag mig säker för det.
Det mesta är låst på börsen.
Det behövs bara att galningar som Trump eller Musk hostar så får siffrorna spelet.
Är du 60+ så ska du inte ha allt för mycket på börsen, speciellt inte om du är orolig för att Trump ska hosta.

Och vad menar du med att det är låst?
Citera
Igår, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrandmasterE
Ja, om man köper huset precis i rätt tid och flyttar i rätt tid ksn man strunta i renoveringar under en 15-20 år vilket kommer avspegla sig i försäljningspriset, om det går att sälja.
Även detta är en missuppfattning, man ser fler föräldra köp av barnens första lägenhet., dvs föräldrar går aktivt in och hjälper barn att köpa sin första bostad, föräldrar har inget vinst intresse utan barnet får vinsten när lägenheten sedan sälj o byt till en större eller annan.

Man måsta vara ktiv inom bostadsmarknaden liksom på börsen, det går inte o ligga på samma aktie o tro man kommer vinna i långa loppet, bra titta på gamla folk aktier som Electrolux, nibe osv, det är dom sanna förlorarna som legat kvar.

Linknade med bostad, jag har lagt ut min bostad jag köpte 2020, visa den stigit med nästan 1 milj under dessa 6år., bostäder är likt fonder o börsen, det gäller o köpa en bostad som har potential att stig som jag själv uppvisat, under tiden har jag även bott mycket billigt, haft 4900kr i månads avgift för en 3a mycket centralt. likande sparande kan alltså en ung person göra, vinna flera hundra tusen bara genom att bo några år med låg avgift.
Citera
Igår, 12:29
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag har ingen direkt märkvärdig lön jämfört med många andra här i Stockholm men den har legat en bra bit över medianlönen under otaliga år.

Trots det så är min förväntade pension tämligen usel.

Det fick mig tidigt att inse att spara mycket själv kommer bli avgörande för huruvida ålderdomen blir bekväm eller om jag kommer få äta Eldorados nudlar.
Citera
Igår, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad är grejen med den här artikeln i Dagens PS? Enligt kapitalförvaltaren Fidelity bör människor som fyllt 60 ha sex årslöner undansparade. Varför då?

https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-mycket-pengar-bor-du-ha-sparat-vid-30-40-50-och-60/

Det är en idiotartikel. Hur många har förutsättningar för att spara 6 årslöner

Om alla har 6 årslöner vid 60 vad blir inflationen då?

Nu tar vi en person som tjänar 500,000 kr/år

Ska ha 3,000,000 i besparingar vid 60 - låt oss säga att sparandet av värde börjar vid 25.
Då finns 35 år att spara.

Om vi håller oss med 35 år a 500,000 kr år 10% sparande AV BRUTTOLÖNEN vilket inte är
så lätt o 2% ränta på ränta blir besparingen bara 2,500,000 kr efter 35 år med start 0.

De som har största chansen att spara 6 årslöner är de som har pissinkomster o ärver.
Citera
Igår, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Jag skulle nog säga slutlönen,dvs den vid 60.
Naturligtvis är det svårare spara höga belopp som ung,men mellan 50-60 desto lättare.

Visst kräver det uppoffringar.
Det gör allt som ger resultat längre fram oavsett om det är sparande träning eller studier.
Vore det lätt skulle det vara en ickefråga

Dock anser ju många att det i princip inte påverkar ens ekonomi att spara ihop den summan, att det tom är obegripligt att inte alla löser det....
Citera
Igår, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det är en idiotartikel. Hur många har förutsättningar för att spara 6 årslöner

Om alla har 6 årslöner vid 60 vad blir inflationen då?

Nu tar vi en person som tjänar 500,000 kr/år

Ska ha 3,000,000 i besparingar vid 60 - låt oss säga att sparandet av värde börjar vid 25.
Då finns 35 år att spara.

Om vi håller oss med 35 år a 500,000 kr år 10% sparande AV BRUTTOLÖNEN vilket inte är
så lätt o 2% ränta på ränta blir besparingen bara 2,500,000 kr efter 35 år med start 0.

De som har största chansen att spara 6 årslöner är de som har pissinkomster o ärver.

2% ?? Börsen går i genomsnitt 5-7% per år efter att inflationen är borträknad. Då hamnar du på 5-7 mille vid 50,000 kr sparande per år.
Citera
Igår, 15:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad är grejen med den här artikeln i Dagens PS? Enligt kapitalförvaltaren Fidelity bör människor som fyllt 60 ha sex årslöner undansparade. Varför då?

https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-mycket-pengar-bor-du-ha-sparat-vid-30-40-50-och-60/

För att det som det påpekats redan behövs om du inte vill få en märlbart sämre ekonomi när du slutar arbeta.
Citera
Igår, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag har ingen direkt märkvärdig lön jämfört med många andra här i Stockholm men den har legat en bra bit över medianlönen under otaliga år.

Trots det så är min förväntade pension tämligen usel.
Hur mycket är usel?

Om du jobbar någorlunda länge och har över median. (över medel?). Så borde det inte bli så illa. Då förutsätter jag att du har tjänstepension.

Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Det fick mig tidigt att inse att spara mycket själv kommer bli avgörande för huruvida ålderdomen blir bekväm eller om jag kommer få äta Eldorados nudlar.
Kan vara vettigt att ha ett sparande.

Sedan är det nog så för de flesta att de har lägre konsumtion när de är pensionärer. Man har köpt det mesta och är trött på resande. Det är inte spännande längre.
Citera
Igår, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Dock anser ju många att det i princip inte påverkar ens ekonomi att spara ihop den summan, att det tom är obegripligt att inte alla löser det....

Helt individuellt om sparandet påverkar eller ej.
Precis som hela FIRE debatten om hur många miljoner någon annan behöver för att leva som jag vill....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in