2026-08-17, 03:11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast så mycket skiljer sig inte en lägenhet mot en avbetalad kåk. Säg 5000 kronor/månad för huset (uppvärmning, sophämtning, slamtömning, vatten, reparationer, snöskottning, internet, målning, trasiga vitvaror etc etc) och 12 000 kronor för lägenheten. Fick de ut en miljon i handen då de sålde huset och det ger i medel 6 procents avkastning kan de varje månad pytsa in 5000 kronor från fondsparandet till hyran. Skillnaden i slutändan blir alltså bara 2000 kronor. Och det finns hus värda betydligt mer än 1 miljon och lägenheter betydligt billigare än 12 000 kronor. Där jag bor får man ut minst 2 miljoner för ett centralt beläget hus närmast oavsett skick. Samtidigt kan man hitta en fräsch hyrestrea i det centralt belägna miljonprogrammet för kanske 7000 kronor per månad. För ett sådant par skulle det alltså bli billigare att flytta till lägenhet om nu inte börsen fullständigt kraschar.

Vad jag säger är dessutom 100 procent logiskt om vi vänder på resonemanget, dvs om det var billigare att bo i ett centralt beläget hus än i en tre i miljonprogrammet skulle betydligt fler av de som bor i miljonprogrammet välja att köpa hus eftersom de skulle få större boende och lägre månadskostnad. Men vi vet allihopa att eget hus för många är en dröm som tyvärr hindras av just ekonomin.
De flesta som bor i miljonprogrammet har antingen lån upp till näsan, är arbetslösa/långlönemänniskor som lever från hand till mun månad efter månad. Knappas många som kan casha ett hus kontant av dem, rätt få av övriga medelklassen heller.

Mina föräldrar fick ut just lite mer än en miljon efter skatt för huset de sålde för 20 år sedan och de pengarna åkte inte in på börsen, de åkte in på ett sparkonto med 0,2% ränta (eller så) för de litade inte på börsen.
Lägenheten de flyttade till kan man säga jag hjälpte till att ordna 25 år innan genom att ställa dem i bostadskö då, så de kunde välja en relativt central hyresrätt, seniorboende så de slapp miljonprogrammen med allt vad de innebär.

Själv skulle jag tro jag bor för under 3000 i månaden, det är el och sophämtning och en vägförening som kostar. som kostar. Skulle jag välja att bli sambo så kan du halvera de kostnaderna.

Står själv i bostadskö sedan 40 år tillbaka, det kommer en dag när jag inte heller orkar med gården, och vill inte hamna i något miljonprogram.
Citera
2026-08-17, 03:33
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Mina päron förde över allt kapital till mig. Så dem var Nollade. Sen ansökte dem om alla möjliga bidrag för gamlingar och fick till det hyfsat. Sen var ju pengar bara ett samtal bort för dem.
Bra man man kan göra så. försökte få mamma att skriva över sommarstugan på mig när pappa dog. Då skulle hon kunnat få bostadstillägg. Men det blev tvärt nej. Då hade hon inte varit upp dit senaste tre åren ens. Istället betalade hon en hyra på 10 500 med sin fattigpension. Visst, hon kunde flyttat till billigare boende men har en känsla av att hon inte skulle orkat med en sådan flytt, hennes skick försämrades efter pappa gått bort. Hon hade aldrig levt på bidrag och ville sluta så också.
Citera
2026-08-17, 06:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad är grejen med den här artikeln i Dagens PS? Enligt kapitalförvaltaren Fidelity bör människor som fyllt 60 ha sex årslöner undansparade. Varför då?

https://www.dagensps.se/privatekonomi/sa-mycket-pengar-bor-du-ha-sparat-vid-30-40-50-och-60/

Är det före eller efter skatt dom menar 6 årslöner?
Citera
2026-08-17, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
Vi fick fiffla lite. Kom undan hyfsat.

Låter inte troligt, de brukar väl kräva in historik?
Låter konstigt att bara kunna från en dag till en annan föra över allt.

Men hade varit intressant om det gick med trustfund eller annat sätt?
Citera
2026-08-17, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Felaktigt.
Att ha 3 miljoner på banken gör dig betydligt rikare än att äga en bostad som värderas till 3 miljoner.
Detta beror på att pengar är pengar medan en bostad är en bostad och bostaden bidrar inte till din förmögenhet som du kan spendera:
" A house provides "housing services" (shelter). If a home's fundamental value goes up, the cost of consuming that shelter also goes up by the same amount"
Att inkludera bostaden i "förmögenheten" är bara en tröst för människor är dåliga med pengar och inte har kunnat bli rika på det normala sättet.
Undantaget är såklart om du äger en bostad som du hyr ut men många gör misstaget att räkna med bostaden de bor i, vilket bara är dumt.
Detta är en gammal okunnig myt, har du en betalad bostad har du mycket låga boendekostnader, genom att du får extremt låga boendekostnader kan man även spara ur pension. Vet inte hur många ensamstående pensionärer jag har bytt tak åt som byggare, samtliga har berättat samma sak, en lägenhet är dyr i månaden, samt man vill inte heller tappa sin uteplats eller sina utrymmen för alla saker.

Även min mamma berätta det samma, jag sparar ännu ur pension, det är för jag bor så billigt, även mamma ger i sin tur bort pengar till oss barn, detta är just för hon bor så extremt billigt i hus o får över från pension varje månad hon anser hon kommer klara sig vad än som händer.

Dessa som gnäller över pension är dessa som valt att bo i hyreslägenheter.
Citera
2026-08-17, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Så om personen har haft en svensk medellön så bör vederbörande ha cirka 3 miljoner sparade.

Det är betydligt mer än vad jag tror den vanliga 60 åringen har sparat upp.

Tre miljoner är inte mycket men en helt ok buffert. Jag känner mig lite stressad som 48-åring med 4 miljoner sparat, det gör mig knappast till krösus sork.
Citera
2026-08-17, 07:32
Medlem
Anledningen är till att de rekommenderar ett så högt sparande är för att siffrorna kommer från US och liknande länder och för att Fidelity sysslar med sånt sparande och tar en avgift varje år på det du sparat.

Vi i Sverige har ju ett relativt fungerande pensionssystem med både allmän pension och tjänstepension. Logga in på minpension.se och kolla hur mycket pengar du har.
Citera
2026-08-17, 07:35
Medlem
Har man haft ett bra jobb i Sverige har man också en bra pension, för i princip samtliga såna jobb kommer med tjänstepension. Då behöver man inte ha några årslöner på banken. Förmodligen har man dessutom betalat av lånen och har extremt låga boendekostnader.

Har man inte jobbat eller haft ett sämre betalande jobb är det viktigare med det egna sparandet - men då har man troligen så små marginaler att det blir klurigt att få till.
Citera
2026-08-17, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Detta är en gammal okunnig myt, har du en betalad bostad har du mycket låga boendekostnader, genom att du får extremt låga boendekostnader kan man även spara ur pension. Vet inte hur många ensamstående pensionärer jag har bytt tak åt som byggare, samtliga har berättat samma sak, en lägenhet är dyr i månaden, samt man vill inte heller tappa sin uteplats eller sina utrymmen för alla saker.

Även min mamma berätta det samma, jag sparar ännu ur pension, det är för jag bor så billigt, även mamma ger i sin tur bort pengar till oss barn, detta är just för hon bor så extremt billigt i hus o får över från pension varje månad hon anser hon kommer klara sig vad än som händer.

Dessa som gnäller över pension är dessa som valt att bo i hyreslägenheter.

Det handlar om att ha ett välskött och avbetalt hus. Sedan är ett hus dyrare i drift än en lägenhet hur man än vänder på det.

Sälja huset och låta avkastningen betala hyran fungerar också.

3MSEK vid 60 är nog minimum sparande om man inte vill jobba till riktåldern.

Vissa har tjpension men 5 årslöner skall täcka nästan allt till 67 eller 68. Sedan vill man också ha lite mer än allmän pension efter riktåldern.

Folk har inte förstått att riktåldern ökar hela tiden och för 70-talister är det 68 år. Man får ut allmän pension från 65 då.

Många tjänstepensioner ändrar också i villkoren och ökar åldern när man kan börja ta ut den.

Det är nog många som fortfarande tror att man kan gå när man vill efter 62
Citera
2026-08-17, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Vad man behöver i sparande vid 60 beror på många olika faktorer. I Sverige behövs i regel inget sparande alls.
När du är sextio har du sju-åtta år kvar till din pension. Och pensionen brukar hamna på 60-80% av ens tidigare lön, om det är brutto eller netto vet jag inte. Hoppas det är brutto.

Hur som helst så sjunker inkomsten ganska drastiskt, samtidigt som fritiden ökar till typ alltid ledig.

Så vill man fortsätta leva som man gjort, och kanske leva ännu mer nu när man har tid, så behöver man absolut ha ett sparkapital. Dock knappast sex årslöner.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-17 kl. 08:16.
Citera
2026-08-17, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Clintan ovan nämnde just att alla tillgångar var inräknade. Bostadsrätt och hus räknas som en tillgång, och ja det behöver i många fall säljas när gamlingen inte orkar med det. Köpa nytt eller hyresrätt? Seniorboende, äldreboende. De två senare kan vara relativt dyra jämfört med ett avbetalat hus.
Troligen högre månadskostnad med en hyresrätt eller liknande, men man får inte glömma bort alternativkostnaden för sitt slutamorterade hus eller bostadsrätt.
Citera
2026-08-17, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Problemet är att du inte borde räkna in bostaden i ditt sparande.
Postade tidigare i denna tråd om pensionärer som har allt sitt "sparande" i bostaden och nu när de väl behöver få ut pengar så finns det inga att få eftersom de inte får låna.
Precis.

Och om man har slutamorterat sin bostad och har precis så man klarar varje månad i dag, så kommer det inte räcka när man enbart har pensionen att leva på. Då spelar det ingen roll om bostaden är en hyresrätt eller en Östermalsvåning värd femton miljoner.

Pengarna kommer inte längre räcka. Sedan kan man såklart sälja lägenheten och flytta till Örkelljunga, då kommer de där femton miljonerna att räcka till många hyror, resor, bilar, kläder, middagar med mera.

Min erfarenhet (näe, jag har ingen källa) är dock att de flesta vill bo kvar så länge det fungerar.

Så... Slutamortera aldrig bostaden om man inte samtidigt har ett sparkapital som kan förstärka pensionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in