2026-08-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Du kan hinna ikapp. Tror AuAg Silver Bullet A stiger till himlen mot 2029.
Ska kolla upp detta.

Jo, jag jar fått ner mina fasta kostnader till 25% av lönen, så det ska nog gå bra
Citera
2026-08-16, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Definierar du onödig shopping som att "leva" ?
Det är de här jag menar.
Folk ser bara sitt sparande och allt annat är onödigt.
Jag vill gärna ha minnen och dela detta med vänner och familj. Att ha massa nollor på ett konto kanske är bekvämt, men samtidigt rätt tråkigt...

Måste minnen kosta massa pengar då?
Citera
2026-08-16, 21:11
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Äger man sitt boende och har hög soliditet så har du ju en hög kapitalkostnad på boendekapital men låga månadskostnader, hyr du har du istället ingen kapitalkostnad på boendekapital men höga månadskostnader så det är två sidor av samma mynt.
Ja, visst, men det finns alltid kostnader att äga (även om de är mindre än vid hyra). Och detta kapital kan du inte nagga på då det är låst, alltså måste du fortsätta förvärvsarbeta även om kåken är värd 20 mkr och man vägrar sälja.
Citera
2026-08-16, 21:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Rekar inte å spara så mycket när du är ung. Fixa istället hög lön m mycket tjänstepension.
Man ska leva också! Har drygt 7 mille i pension nu med ca 10 år kvar. Inte sparat en krona privat. Blir jädra många missade trevliga utlandsresor å missade förhållanden med den den sparfilosofin!
Om du orkar resa när du går i pension.
Citera
2026-08-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Måste minnen kosta massa pengar då?

Det är en bra poäng.
Beror nog lite på hur man är som person och vilka intressen man har.
Personligen har jag ett stort foto-intresse.
Det innebär dyr utrustning, långa resor och annat.
Men det är riktigt mäktigt att blicka tillbaka på alla ställen man varit med familj och vänner.
Hade lätt kunnat spara 300-400 tkr istället men då hade albument varit ganska tomt.
Citera
2026-08-16, 21:13
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Om du orkar resa när du går i pension.

Jag antar att han menar att han reser för sina pengar idag och att han därför inte har något privat sparande utöver sin pension. Men jag kanske läser hans inlägg fel.
Citera
2026-08-16, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Det är väl snarare erbarmligt dåligt att under säg 35-40 yrkesverksamma år inte klarat av att inkl avkastning spara ihop 15% av din lön under dessa år?

Vilken årslön pratar vi om? Den när man är 20 eller den när man är 60?

För det blir rätt saftig sparkvot när man är 20 om man ska få ihop 6 årslöner motsvarande den lönen man har vid 60, som enbart om den följt inflationen kommer att vara 3 ggr så stor typ, och lite lagom karriär kanske 5-6 ggr så stor

Även med avkastning.

Men möjligt absolut, men kommer att kräva en del uppoffringar för en.
Citera
2026-08-16, 21:15
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Jag antar att han menar att han reser för sina pengar idag och att han därför inte har något privat sparande utöver sin pension. Men jag kanske läser hans inlägg fel.
Svårt att tyda hans inlägg pga undermålig svenska. Oavsett är det en korkad idé att inte spara privat och satsa på att gå i pension när man är 70 år. Slösat bort hela sitt liv på arbete och sedan trilla av pinn några år efter pensionen.
Citera
2026-08-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Självklart spelar det roll. Har du 3 mkr på börsen kan du ta ut 10 000 kr/mån resten av livet enligt 4-procentsregeln. Är kapitalet däremot låst i bostaden är det naturligtvis inte möjligt att leva på kapitalet på samma sätt. Du kan ju inte äta väggarna och taket på huset.
Nej där är vi överens. Men varför räknas inte en obelånad bostadsrätt som en del av förmögenheten?
Citera
2026-08-16, 21:21
Medlem
Det handlar inte om vad man orkar och kan göra när man går i pension. Det handlar om att ha möjlighet att överhuvud taget ha råd att gå i pension när man vill göra det. Min dröm är att kunna dra mig tillbaka vid 60. Men då får börsen prestera grymt bra kommande 20 åren.
Citera
2026-08-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Det är en bra poäng.
Beror nog lite på hur man är som person och vilka intressen man har.
Personligen har jag ett stort foto-intresse.
Det innebär dyr utrustning, långa resor och annat.
Men det är riktigt mäktigt att blicka tillbaka på alla ställen man varit med familj och vänner.
Hade lätt kunnat spara 300-400 tkr istället men då hade albument varit ganska tomt.

Det är klart man ska göra vad man vill också, men man behöver ju inte go bananas.
Har själv bränt säkert 100 000 på en sport jag gillar de senaste åren, med resor m.m.
Även vart utomlands några ggr. Dock med mobilkameran..

Kan va skönt att snåla/ vara ekonomisk för att man vill det i perioder också tycker jag. Dock inte överdrivet.
Citera
2026-08-16, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Felaktigt.
Att ha 3 miljoner på banken gör dig betydligt rikare än att äga en bostad som värderas till 3 miljoner.
Detta beror på att pengar är pengar medan en bostad är en bostad och bostaden bidrar inte till din förmögenhet som du kan spendera:
" A house provides "housing services" (shelter). If a home's fundamental value goes up, the cost of consuming that shelter also goes up by the same amount"
Att inkludera bostaden i "förmögenheten" är bara en tröst för människor är dåliga med pengar och inte har kunnat bli rika på det normala sättet.
Undantaget är såklart om du äger en bostad som du hyr ut men många gör misstaget att räkna med bostaden de bor i, vilket bara är dumt.

Om det är nettoförmögenhet man pratar om så ska bostad ingå i den siffran,

Likvida medel är något annat, och håller med om att det är skillnad, men beror på vilken typ av förmögenhet man pratar om.

Att ha 3 miljoner i aktier är lika riskfyllt som i ett hus. Om alla vill sälja samtidigt störtdyker värdet, precis som i ditt exempel med att sälja hus

Sitter de på banken är de säkra, men urholkas av inflationen.

Angående trådstarten så 6 årslöner är givetvis nice att ha vid pension, men inget måste. Räknar med att ha 2 nettoårslöner sparat ungefär, kommer att räcka fint.

(Kommer att ha 2-3 i huset också, men de räknar jag normalt inte med, men nån gång kommer man ju förmodligen att vilja bo lite enklare, och då faller de ju ut)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in