2026-08-17, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaJavlaTragist123
Sparande kommer naturligt för de allra flesta höginkomsttagare så jag tycker inte att den gruppen är relevant alls i diskussionen. Men om personen i fråga av någon anledning är så korkad att denna inte sparar någonting, tror du en artikel kommer få denna person att ändra sig?
Nu var det du som tog upp just höginkomsttagare. Och då gav jag ett exempel på hur det kan bli om man inte har något eller lite sparat.

Citat:
Självklart är det bra för alla att spara, men behövs det verkligen att ha flera årslöner sparat som en höginkomsttagare? Jag tror man har råd med det du beskrev oavsett. Det är min poäng, det går inte att generalisera så extremt som artikeln gör, situationen är olika för varje person.
Artikeln handlar helt klart inte om svenska förhållanden. Men en del i tråden menar att man behöver inte ha något sparat.

Citat:
Dom personer som skulle behöva spara flera årslöner mest är dom som tjänar minst, och för dessa hjälper inte floskel artikeln speciellt mycket.
Vilket är jättesorgligt. Sedan kanske just den artikeln är den bästa.

Citat:
Jag kan ta min farmor t.ex. som är över 90år, hon har förvisso pengar sparat som hon fick när hon sålde sitt hus och flyttade till lägenhet. Men alla dessa pengar ligger fortfarande på sparkontot, hon klarar sig på sin pension. Så i hennes fall så hade hon inte behövt spara en krona.
Självklart finns det de som just samma dag de blir pensionärer, så slutar de med allt som kostar pengar och börjar tigga torrt bröd på Ica så att de kan mata änderna.
Citera
2026-08-17, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu var det du som tog upp just höginkomsttagare. Och då gav jag ett exempel på hur det kan bli om man inte har något eller lite sparat.

Artikeln handlar helt klart inte om svenska förhållanden. Men en del i tråden menar att man behöver inte ha något sparat.

Självklart finns det de som just samma dag de blir pensionärer, så slutar de med allt som kostar pengar och börjar tigga torrt bröd på Ica så att de kan mata änderna.

Min poäng är enbart att det är olika för alla, det går inte att generalisera som artikeln gör.
Citera
2026-08-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger

Eller så lever hon på som tidigare bara. Ett hus kostar en del i drift, amortering, räntor mm, så när hon flyttade till billigare boende kunde hon leva på som vanligt på sin pension

När jag blir pensionär och får ut 70% kan jag leva på som vanligt jag gör idag, för 30% av min inkomst lägger jag på sparande och amortering, och de utgifterna försvinner lagom till jag går i pension.

Det jag sparar behövs inte för min vardag, men bra att ha en reserv.

Men är medveten om att alla inte planerar sin ekonomi på det viset. Min mor tex insåg ca 3 månader innan hon gick i pension att hennes ekonomi inte skulle gå runt, pga onödiga lån (som sträckte sig år in i pensionen), förtida uttag av tjänstepension mm.
Citera
2026-08-17, 21:44
Medlem
LA8PVs avatar
Jag är 60+ och har kanske 6 årslöner undansparade. Eller mer.
Inte fan känner jag mig säker för det.
Det mesta är låst på börsen.
Det behövs bara att galningar som Trump eller Musk hostar så får siffrorna spelet.

Min pension blev 102% av slutlön.
Tack vare 40 år av privat pensionssparande.
Något att tänka på för dom som läser det orangea kuvertet.
Statlig bluff.
Senast redigerad av LA8PV 2026-08-17 kl. 22:00.
Citera
2026-08-17, 21:44
Medlem
feemaxxxs avatar
Artikeln handlar ju om Tyskland. Där är man betydligt mer konservativ med pengar än i Sverige, man är mer sparsam och lånar mindre. "Amorteringsfritt", "Ränteavdrag" finns inte för lånades av eget hem.

Statliga pensionen är lägre i Tyskland:
Sverige: cirka 55–65 %
Tyskland: cirka 40–50 %.

Eftersom Sverige även de fattar att man inte kan hålla hundratusentals pensionärer som aldrig betalat in en pfennig in kassan, kommer pensionerna antaglig att bli sämre även i Sverige. Då måste man ut och ge pöbeln besked att nu är det bäst att spara för att överleva ålderdomen.
Citera
2026-08-17, 22:07
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Fast när man är 80-90 år har man i princip inget behov av pengar. Sjukvård är gratis och har du inte råd med hyran får du bostadsbidrag. Ingen pallar ut och resa heller.
Så sant så sant.
Men det kan finnas arvingar som vill krama ur det sista.
Bråk om arv är väl snarare regel än undantag.
Citera
2026-08-17, 22:39
Medlem
Jag tycker 6mil är lite vid 60 även om man inte räknar pension och bostad. Det säger jag som har inga arv av betydelse att vänta och är löneslav likt de flesta av er andra. I nuläget siktar jag på 15m räknat på 5% avkastning per år men börsen kan ju svänga snett ibland också.

Jag fattar ärligt talat inte hur folk kan ha bilar för 600k+, tre ungar och åka på semestrar när de inte fan kan klara en månad utan lön.

"Lev livet när du kan", jaja, men inte fan är det att leva livet att köpa och köpa.
Citera
2026-08-17, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork
Jag tycker 6mil är lite vid 60 även om man inte räknar pension och bostad. Det säger jag som har inga arv av betydelse att vänta och är löneslav likt de flesta av er andra. I nuläget siktar jag på 15m räknat på 5% avkastning per år men börsen kan ju svänga snett ibland också.

Jag fattar ärligt talat inte hur folk kan ha bilar för 600k+, tre ungar och åka på semestrar när de inte fan kan klara en månad utan lön.

"Lev livet när du kan", jaja, men inte fan är det att leva livet att köpa och köpa.

Folk kör järnet när barnen bor hemma, vilket är vettigt , när ungar har flyttat har de låga kostnader och förmodligen arv på ingång.
Citera
2026-08-17, 23:29
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blorkadork

Ekorrhjulet i ett nötskal.
15M ena dagen och kraschar AI så är det 0.
Psykbryt kommer på köpet.
Citera
2026-08-17, 23:32
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Enligt kapitalförvaltaren Fidelity bör människor som fyllt 60 ha sex årslöner undansparade. Varför då?
För att det är så Fidelity tjänar pengar. "Artikeln" är reklam.
Citera
2026-08-18, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vilken årslön pratar vi om? Den när man är 20 eller den när man är 60?

För det blir rätt saftig sparkvot när man är 20 om man ska få ihop 6 årslöner motsvarande den lönen man har vid 60, som enbart om den följt inflationen kommer att vara 3 ggr så stor typ, och lite lagom karriär kanske 5-6 ggr så stor

Även med avkastning.

Men möjligt absolut, men kommer att kräva en del uppoffringar för en.

Jag skulle nog säga slutlönen,dvs den vid 60.
Naturligtvis är det svårare spara höga belopp som ung,men mellan 50-60 desto lättare.

Visst kräver det uppoffringar.
Det gör allt som ger resultat längre fram oavsett om det är sparande träning eller studier.
Vore det lätt skulle det vara en ickefråga
Citera
2026-08-18, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Tror inte alls på det. Ju äldre man blir, desto svagare och sjukare blir man. Man har inte tid, ork eller intresse för att åka på lyxsemester m.m.
Man kanske vill köpa en husbil? Enligt Gemini är åldersgruppen 60-80 år vanligast bland de som åker på jorden-runt-kryssning. Kanske man vill ha råd att ha kvar sommarstugan? En pensionerad granne berättade att han beställt en ny batteri-Volvo, har inte en aning om modell.

Livet är långt ifrån slut bara för att man fyllt 67.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in