Citat:
Nu var det du som tog upp just höginkomsttagare. Och då gav jag ett exempel på hur det kan bli om man inte har något eller lite sparat.
Sparande kommer naturligt för de allra flesta höginkomsttagare så jag tycker inte att den gruppen är relevant alls i diskussionen. Men om personen i fråga av någon anledning är så korkad att denna inte sparar någonting, tror du en artikel kommer få denna person att ändra sig?
Citat:
Artikeln handlar helt klart inte om svenska förhållanden. Men en del i tråden menar att man behöver inte ha något sparat. Självklart är det bra för alla att spara, men behövs det verkligen att ha flera årslöner sparat som en höginkomsttagare? Jag tror man har råd med det du beskrev oavsett. Det är min poäng, det går inte att generalisera så extremt som artikeln gör, situationen är olika för varje person.
Citat:
Vilket är jättesorgligt. Sedan kanske just den artikeln är den bästa.
Citat:
Självklart finns det de som just samma dag de blir pensionärer, så slutar de med allt som kostar pengar och börjar tigga torrt bröd på Ica så att de kan mata änderna.
Jag kan ta min farmor t.ex. som är över 90år, hon har förvisso pengar sparat som hon fick när hon sålde sitt hus och flyttade till lägenhet. Men alla dessa pengar ligger fortfarande på sparkontot, hon klarar sig på sin pension. Så i hennes fall så hade hon inte behövt spara en krona.