Citat:
Länkade till en utmärkt artikel om varför ditt bostadshus som du bor i inte borde räknas med i din tillgångsmassa.
Om det är nettoförmögenhet man pratar om så ska bostad ingå i den siffran,
Likvida medel är något annat, och håller med om att det är skillnad, men beror på vilken typ av förmögenhet man pratar om.
Att ha 3 miljoner i aktier är lika riskfyllt som i ett hus. Om alla vill sälja samtidigt störtdyker värdet, precis som i ditt exempel med att sälja hus
Sitter de på banken är de säkra, men urholkas av inflationen.
Likvida medel är något annat, och håller med om att det är skillnad, men beror på vilken typ av förmögenhet man pratar om.
Att ha 3 miljoner i aktier är lika riskfyllt som i ett hus. Om alla vill sälja samtidigt störtdyker värdet, precis som i ditt exempel med att sälja hus
Sitter de på banken är de säkra, men urholkas av inflationen.
Vill man räkna med det så får man göra det, självklart men man vilseleder endast sig själv.
Om målet är att ha en årslön i sparande för nödfall så blir det endast du som drabbas ifall du har det i en tillgång du inte kan nyttja när du väl behöver det.
Citat:
Du och jag har diskuterat detta i en annan tråd och jag vet vem du är och hur du tänker.
Detta är en gammal okunnig myt, har du en betalad bostad har du mycket låga boendekostnader, genom att du får extremt låga boendekostnader kan man även spara ur pension. Vet inte hur många ensamstående pensionärer jag har bytt tak åt som byggare, samtliga har berättat samma sak, en lägenhet är dyr i månaden, samt man vill inte heller tappa sin uteplats eller sina utrymmen för alla saker.
Även min mamma berätta det samma, jag sparar ännu ur pension, det är för jag bor så billigt, även mamma ger i sin tur bort pengar till oss barn, detta är just för hon bor så extremt billigt i hus o får över från pension varje månad hon anser hon kommer klara sig vad än som händer.
Dessa som gnäller över pension är dessa som valt att bo i hyreslägenheter.
Även min mamma berätta det samma, jag sparar ännu ur pension, det är för jag bor så billigt, även mamma ger i sin tur bort pengar till oss barn, detta är just för hon bor så extremt billigt i hus o får över från pension varje månad hon anser hon kommer klara sig vad än som händer.
Dessa som gnäller över pension är dessa som valt att bo i hyreslägenheter.
Ditt tankesätt är utdaterat och gäller endast för de äldre som kunde köpa en billig bostad.
Ytterst få som är 25-45 har ett helt avbetalt boende
Citat:
Om det vore vanligt att låna till pensionärer hade vi inte haft så många artiklar som denna:
Idag finns det banker som tillåter pensionärer att långsamt belåna upp sina lågbelånade hus. Ex 60+Banken, NorthMill bank, Svensk Hypotekspension m.fl. Vet inte vad det kostar men förmodar mer än ett vanligt huslån. Dock ger det möjlighet att ha sitt hus som bankomat även när man blir pensionär.
I grunden håller jag dock med er. Man bör inte amortera för mycket på sitt hus. Bättre att investera de pengarna istället. Nu vet jag dock att många äldre inte gillar det. De vill amortera och de litar inte på börsen och då blir det som det blir.
// CC
I grunden håller jag dock med er. Man bör inte amortera för mycket på sitt hus. Bättre att investera de pengarna istället. Nu vet jag dock att många äldre inte gillar det. De vill amortera och de litar inte på börsen och då blir det som det blir.
// CC
"För den som vill bo kvar kan ett lån verka som en lösning. Pengarna kan användas till renovering, energieffektivisering eller för att anpassa bostaden inför åldrandet.
Men banker tittar inte bara på bostadens värde. De räknar på inkomst, räntor, amorteringar och marginaler. När lönen ersätts av pension kan kalkylen bli svårare, även om säkerheten i bostaden är god.
Det gör att många äldre hamnar mellan två system. De har för stora tillgångar för att uppleva sig som ekonomiskt utsatta, men för låg löpande inkomst för att enkelt kunna låna, flytta eller rusta upp."
Finns det aktörer som lånar till pensionärer? Säkert, men det finns också aktörer som lånar ut till folk med betalningsanmärkningar.
Att det finns betyder inte att det är bra eller fördelaktigt, oftast tvärtom genom hög ränta och dyra avgifter.
Hur kul är det som pensionär att tampas med ett kreditbolag och få bostaden utmätt för att du var tvungen att låna för dina boendekostnader? Troligtvis inte särskilt.
Därför är det som jag sade tidigare, du lurar endast dig själv om du räknar med en tillgång i ditt sparande du inte kan använda som sparande är tänkt.