Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Introspektion, upplevelse av fritt handlande eller hur systemet representerar sig självt innebär nog föga vägledning gällande frågan om fri vilja.
Frågan är heller inte empiriskt avgörbar eller testbar och är av det skälet filosofisk till sin natur. Men uppfattningar kan vara mer eller mindre kompatibla med empirisk vetenskap.
Striden i frågan, åtminstone inte mellan kombattanter som delar en fysikalistisk bas, står inte mellan olika uppfattningar om hur människan fungerar. Att vissa (normalfungerande) agenter skulle kvalificera sig till fri vilja och andra inte beroende på grad av insikter är ingen ståndpunkt jag känner igen.
Inkompatibilismen är enligt min uppfattning global eller universell, eftersom fri vilja helt enkelt är logiskt omöjlig om ambitionen är att påstå något pregnant om saken och inte bara innehållslösheter likt att fri vilja = vilja. Ett system kan inte vara ansvarigt för sin sammansättning och sina inställningar. Hur dessa än ser ut.
Så hur den ena adekvata individen "använder sin vilja" skiljer sig inte och kan inte skilja sig på något grundläggande eller för saken avgörande sätt från hur någon annan normalfungerande individ gör det. Och ingen av dem har fri vilja i någon enda grad, även om båda såväl upplever det som lever som om de hade det.
Jag respekterar din teoretiska position, men jag vill flytta fokus från vad som är teoretiskt sant till vad som faktiskt fungerar i praktiken. Jag tycker inte att det ger särskilt mycket att jämföra två teorier om fri vilja om vi inte också undersöker vilka konsekvenser de får i verkliga livet. Det är genom resultat jag går framåt i livet, inte genom "teorier".
Så jag blir nyfiken på hur din syn på icke-fri vilja faktiskt hjälper dig. Hur använder du den i ditt liv? Vad gör den för dig? Upplever du att den leder till något positivt, negativt eller kanske inget särskilt alls?
För mig har upplevelsen av fri vilja haft en väldigt konkret betydelse. Som jag varit inne på tidigare så levde jag förr mycket mer på automatik. Mitt undermedvetna styrde många av mina val utan att jag riktigt förstod varför, och jag följde därför gamla mönster som ofta ledde mig till platser i livet där jag egentligen inte ville vara.
Idag kan jag stanna upp, se olika möjliga vägar och medvetet välja vilken riktning jag vill gå. Jag kan välja sådant som leder till mer stress, eller sådant som leder till mer inre frid. Jag kan upptäcka ett gammalt mönster och försöka bryta det istället för att bara följa det.
Det är den praktiska effekten jag är intresserad av.
Jag säger inte att detta i sig bevisar att fri vilja existerar som en metafysisk sanning. Men upplevelsen av att kunna välja har varit ett väldigt användbart verktyg för mig.
Så min fråga till dig är egentligen inte bara om viljan är fri eller inte.
Jag undrar: Vad kan du göra med din icke-fria vilja?
Om du fortfarande kan observera dina mönster, reflektera, ändra beteenden och styra ditt liv i en viss riktning – vad är då den praktiska skillnaden mellan din modell och min?