2026-08-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag ställde en provocerande fråga för att röra runt i grytan.

Kände du dig träffad lilla vännen?

jag är en gammal gubbe tillräckligt trygg i mig själv för att inte bry mig om vad random människor på internetforum tycker om mig.

Men jag erkänner att jag föredrar konstruktiva inlägg med det ärliga målet att driva diskussionen framåt
Citera
2026-08-17, 16:45
Medlem
Bilderberg78s avatar
Att tro att allting är statiskt reglerat, är som när en hobbymusiker ( likt mig själv en gång i tiden) uppfattar att allting kan bli gratis att sampla, och inget är stöld om någon har tidigare sagt att de får kopiera ägandet av en produkt, vara, märke eller som en ide.

Det vi har lärt oss är stöld av systemet, behöver inte vara en stöld om ägaren säger att det inte är en stöld.

Men vi är vana vid att tro att vi begår en stöld, fast det inte är det, då de flesta påstår att de kan äga "metafysiska ting".

Det senaste är en medveten planta så att ni nu ska bli förvirrade.

Exempellänk som trovärdig källa.

https://mobygratis.com/
Citera
2026-08-17, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Problemet med dig är just precis att du inte förmår att varken ta in eller förstå att andra kan ha en annan uppfattning än du och att den faktiskt kan vara välgrundad. Enbart fantastiska du är "rationell" och "vet" att t ex fri vilja inte finns, och att alla andra har fel. Det är så omoget som hela DIN världsbild är uppbyggd.

Ja, jag menar att fri vilja finns av skäl som jag har angett förr. Men ja, det finns också många kloka människor som har en annan uppfattning, vars argument jag förstår men som jag inte håller med. Ta in och förstå är ju inte samma som att hålla med.
Alla som påstår att fri vilja finns, inklusive du, anger skäl som är fullständigt värdelösa. Det råder inte minsta tvekan om att tron på fri vilja bara bygger på rent önsketänkande, och bara kan försvaras med desperat greppande efter halmstrån.

Jag förstår mycket väl att andra kan ha en annan uppfattning än jag. Men i den här frågan finns det helt enkelt ingen annan uppfattning som är vare sig klok eller välgrundad.
Citera
2026-08-17, 17:08
Medlem
Bilderberg78s avatar
Jag är av åsikten av att alla kan kunna förstå, men vi alla har våra egna subjektiva referenspunkter som triggar fram en förstående av något, som egentligen är väldigt ENKELT.

Dvs att acceptera naturlagarna som det de är.
Citera
2026-08-17, 17:21
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Eller inte efter att jag klickade på länken.

Tro inte att ni är så smarta som ni själva tror, eller se ner på de med bättre vetande samtidigt av en ignorans ni inte ens vet själv om att ni äger.

Det finns många begrepp som förklarar denna saken på #flaschbatch

Vad säger du om det här, tror du att vi har fri vilja?
Citera
2026-08-17, 17:22
Medlem
Bilderberg78s avatar
Läs gärna resonemangen jag har. Ett inlägg är inte ett enda svar på svåra frågor som filosofi.
Citera
2026-08-17, 17:29
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vad säger du om det här, tror du att vi har fri vilja?
Vad är din bedömning? Jag har inte färdiga svar som kanske du själv tror. (Dig kan ha.)

Som utbildad akademiker i Lund så varken vet eller tror jag något. Jag kan ha en hypotes eller en teori som vill få bli prövad. Men en bevisbörda ingår inte inom en i världsuppfattning från forskare som är akademiskt skolade.

Killgissa får ni andra på Flashback syssla med.

Vetenskap kan alltid förbättras till det bättre. Det är ingen "statisk" sanning. Tror man det så vet man inte vad man talar om. PUNKT
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-08-17 kl. 17:42.
Citera
2026-08-17, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Alla som påstår att fri vilja finns, inklusive du, anger skäl som är fullständigt värdelösa. Det råder inte minsta tvekan om att tron på fri vilja bara bygger på rent önsketänkande, och bara kan försvaras med desperat greppande efter halmstrån.

Jag förstår mycket väl att andra kan ha en annan uppfattning än jag. Men i den här frågan finns det helt enkelt ingen annan uppfattning som är vare sig klok eller välgrundad.

Genom människans historia har han trott på att krafter större än han själv kontrollerar valen han gör.
Ödet och gudarna har redan skrivit vår historia.
Vissa kallar detta för önsketänkande och fantasier.

Tanken att varje misstag och att våra olyckliga omständigheter är helt utanför vårt ansvar är en trygg och skön snuttefilt.
Inte helt oväntat omfamnar marxisten Caruso idén.

Nej dina känslomässiga utbrott mot våra argument är givetvis inte några giltiga motargument.
Men de är talande…
Citera
2026-08-17, 17:56
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Introspektion, upplevelse av fritt handlande eller hur systemet representerar sig självt innebär nog föga vägledning gällande frågan om fri vilja.

Frågan är heller inte empiriskt avgörbar eller testbar och är av det skälet filosofisk till sin natur. Men uppfattningar kan vara mer eller mindre kompatibla med empirisk vetenskap.

Striden i frågan, åtminstone inte mellan kombattanter som delar en fysikalistisk bas, står inte mellan olika uppfattningar om hur människan fungerar. Att vissa (normalfungerande) agenter skulle kvalificera sig till fri vilja och andra inte beroende på grad av insikter är ingen ståndpunkt jag känner igen.

Inkompatibilismen är enligt min uppfattning global eller universell, eftersom fri vilja helt enkelt är logiskt omöjlig om ambitionen är att påstå något pregnant om saken och inte bara innehållslösheter likt att fri vilja = vilja. Ett system kan inte vara ansvarigt för sin sammansättning och sina inställningar. Hur dessa än ser ut.

Så hur den ena adekvata individen "använder sin vilja" skiljer sig inte och kan inte skilja sig på något grundläggande eller för saken avgörande sätt från hur någon annan normalfungerande individ gör det. Och ingen av dem har fri vilja i någon enda grad, även om båda såväl upplever det som lever som om de hade det.
Jag respekterar din teoretiska position, men jag vill flytta fokus från vad som är teoretiskt sant till vad som faktiskt fungerar i praktiken. Jag tycker inte att det ger särskilt mycket att jämföra två teorier om fri vilja om vi inte också undersöker vilka konsekvenser de får i verkliga livet. Det är genom resultat jag går framåt i livet, inte genom "teorier".

Så jag blir nyfiken på hur din syn på icke-fri vilja faktiskt hjälper dig. Hur använder du den i ditt liv? Vad gör den för dig? Upplever du att den leder till något positivt, negativt eller kanske inget särskilt alls?

För mig har upplevelsen av fri vilja haft en väldigt konkret betydelse. Som jag varit inne på tidigare så levde jag förr mycket mer på automatik. Mitt undermedvetna styrde många av mina val utan att jag riktigt förstod varför, och jag följde därför gamla mönster som ofta ledde mig till platser i livet där jag egentligen inte ville vara.

Idag kan jag stanna upp, se olika möjliga vägar och medvetet välja vilken riktning jag vill gå. Jag kan välja sådant som leder till mer stress, eller sådant som leder till mer inre frid. Jag kan upptäcka ett gammalt mönster och försöka bryta det istället för att bara följa det.

Det är den praktiska effekten jag är intresserad av.

Jag säger inte att detta i sig bevisar att fri vilja existerar som en metafysisk sanning. Men upplevelsen av att kunna välja har varit ett väldigt användbart verktyg för mig.

Så min fråga till dig är egentligen inte bara om viljan är fri eller inte.
Jag undrar: Vad kan du göra med din icke-fria vilja?

Om du fortfarande kan observera dina mönster, reflektera, ändra beteenden och styra ditt liv i en viss riktning – vad är då den praktiska skillnaden mellan din modell och min?
Citera
2026-08-17, 18:01
Medlem
Bilderberg78s avatar
Det går inte att fejka en akademisk utbildning. Vi ser er rakt genom som en glasskiva med era citat samt använda "svåra ord".

Antingen kan man eller ej forska akademiskt. Det finns ingen "autodidakt lekman" i mitten. Även om då ni gärna vill känna er som "denna metafysiska figuren. 🫪
Citera
2026-08-17, 18:04
Avslutad
Citat:
Det går inte att fejka en akademisk utbildning. Vi ser er rakt genom som en glasskiva med era citat samt använda "svåra ord".

Antingen kan man eller ej forska akademiskt. Det finns ingen "autodidakt lekman" i mitten. Även om då ni gärna vill känna er som "denna metafysiska figuren. 🫪

Kvaliteten kan ju variera på den akademiska forskningen, eller räknas det som "ej"?
Citera
2026-08-17, 18:06
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehabilitator
Kvaliteten kan ju variera på den akademiska forskningen, eller räknas det som "ej"?
Negern som tog livet av sig i går i London är av sämre kvalitet, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in