Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det handlar inte om automatik och optimering vs något mer ideellt eller uppbyggligt.
Inte heller om att viljan skulle vara statisk eller att reflektion, det vill säga processande av tillvaron, inte skulle ske. Avsikter och strävanden varierar givetvis med erfarenheter och nya tillstånd hos systemet.
Frågan är om denna vilja i någon rimlig och pregnant mening kan beskrivas som fri.
I viss mån är det en fråga om definition. En vanlig uppfattning är att en viljeyttring som i inte alltför hög grad hindras av yttre eller inre tvång per definition innebär fri vilja.
Jag menar att ett sådant synsätt är innehållslöst och ignorerar faktiska förhållanden.
När det kommer ner till tolkning och definition så återstår verkliga resultat, det är det som avgör om ens teori fungerar i verkligheten eller om det bara är just, en teori.
Det är enkelt att göra "ingen fri vilja" till verklighet genom att inte skapa egen förändring och följa gamla mönster och när resultatet blir som tidigare så blir det en självuppfyllande profetia.
Jag har gått den vägen i början av mitt liv, jag var ateist, oempatisk, egoistisk och gick på automatik som en förprogrammerad robot. Nu menar jag inte att alla börjar eller befinner sig så lågt som jag var men det var min programmering ledde mig till.
Jag insåg att detta inte var hållbart, jag kände detta och började ifrågasätta mina val och se min egen del i dom. Jag började sakta gå en annan väg, en väg som hjärtat visade mig. Jag kunde hela tiden välja, programmet där jag kortsiktigt tjänade något eller en känsla av empati där mitt ego fick betala. Jag var tvungen att börja välja mina val, att omgivning fortfarande gick på programmet gjorde valen jobbiga. Jag gick fram och tillbaka i några år då jag var osäker på hur jag egentligen kände då detta var helt nytt för mig.
Nu, över tjugo år senare har jag genom att själv välja mina val skapat en helt annan verklighet än om jag gått kvar på min programmering. Nu ser jag två tydliga vägar, den ena ser jag större delen av befolkningen gå på och dom har ingen aning om vad jag gått igenom, dom tror fortfarande att jag gör helt ologiska val. Jag ser dock att dom saknar en stor del av inre utveckling och jag kallar detta infantiliserade vuxna, kroppen har vuxit men inte utveckling har stannat i väldigt låg ålder.
Detta har bara kunnat ske i ett samhälle som är ekonomiskt inriktat där vi med hjälp av ekonomi kan klara oss utan varandra i allt större utsträckning och därför även klara oss utan inre utveckling. Ett samhälle där inre utveckling tvärtom blir ett problem då en utvecklad människa inte kan leva i denna sortens samhälle utan att må dåligt och protestera. Dagens samhälle lever på infantiliserade människor och hade inte funnits utan dom.
I detta infantiliserade samhälle så kan man med sin begränsade utveckling komma fram till helt vansinniga slutsatser eftersom visa väsentliga egenskaper helt eller delvis saknas. Jag anser att vi inte har möjlighet att utveckla en egen vilja är en av dom.
Så det står det enligt mig två världar emot varandra, en säger en sak och en säger något annat. Därför är det inte upp till oss att diskutera fram vad som är rätt eller fel, när vi presenterat våra perspektiv för varandra kommer verkliga resultat in i bilden, hur implementerar vi våra filosofier i verkligheten och hur svarar omgivningen på dom, utvecklas vi eller stagnerar vi eller vilka resultat får vi?
Att mäta missuppfattningar mot varandra löser man inget på, testet blir hur man kan växa med hjälp av sin filosofi. Hjälper den inte en i verkligheten så är den inte av värde för sig själv eller sin omgivning.
Jag lever det jag lär och har gjort det länge. Jag lyssnar inte på infantiliserade vuxnas åsikter, det lärde jag mig snabbt att filtrera bort. Jag lyssnar på hur barn, djur och natur reagerar på mitt agerande och bemötande, det är det som visar mig resultatet av mina val.
Så nästa steg är att fråga dig, hur använder du din icke fria vilja? Finns det något du kan göra eller du bara följer med din omgivning? Hur fungerar det i verkligheten?