2026-08-16, 17:59
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Ser ut som nån slags marxism som använder vetenskap som verktyg.

Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Önsketänkande till skillnad från Carusos marxistiska utopi?
Skulle det inte vara rätt skönt om alla misstag vi oundvikligen gjort i våra liv var otur helt utanför vårt ansvar?

Min fråga kvarstår, upplever du livet så som de hårda deterministerna beskriver den? Är det din empiriska erfarenhet?
Har ett barn samma ansvar som en vuxen?

I år publicerades en artikel som visar att sättet vi mätt hjärnaktivitet är fel.
https://www.nature.com/articles/s41593-025-02132-9

Nej, vi är utelämnade till vårt förnuft ännu.
Och vi skall inte nöja oss med hur saker fungerar, vi måste gräva djupare och förstå vad detta innebär.

Citat:
Ursprungligen postat av SexualCafe
ja det är väl det som är den fundamentala skillnaden mellan tänkande folk som röstar höger eller vänster? Iaf så bygger väl liberalismen på iden om den fria viljan?

Jag är bara intresserad av att veta om vi har fri vilja på riktigt eller om det bara känns så. Och i nuläget så går det ju inte att konstatera att vi har det.
Citera
2026-08-16, 18:23
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Så nu har jag satt mig in i carusos invändningar och debatten mellan dem.
Den skiljer sig en del från debatten mellan Dennett och Harris.

Dennett hamnar här ofta debatten huruvida Carusos definition av ansvar ”basic desert” kan rymmas i kompatibilismen.

Dennetts argument här är ungefär:Ja, du är inte ansvarig för att du från början blev den du blev. Men du kan ändå vara ansvarig för vad du gör med den person du har blivit.

vi är inte ansvariga för att bli ansvariga, men vi är ansvariga för att förbli ansvariga.

Medan Caruso förespråkar ”basic desert” varianten som kräver att vi skall ha skapat oss själva för att ha någon form av ansvar.

De är överens om väldigt mycket men i frågan vi argumenterar om här så lyckas ingen av dem ändra den andras ståndpunkt.

Jag kan faktiskt hålla med dig att i denna debatt är Dennett relativt svag. Kanske har han ändrat sin ståndpunkt på gamla dar, kanske var det faktum att han närmade sig 80 år och gick bort kort efter boken gavs ut.

I hans argumentation mot Harris var han betydligt skarpare, citaten nedan är exempel:

"Absolute responsibility is a red herring, a blessing nobody should hanker for."

"It disqualifies us for 'Ultimate' responsibility, which would require us to be—like God!—causa sui, the original cause of ourselves, as Galen Strawson has observed, but this is nonsense. Our lack of Ultimate responsibility is not a moral blemish... [We can] justifiably be held to be the authors (if not the Authors) of not only our deeds but the character from which our deeds flow"

fri vilja inte en fundamental byggsten i universum, utan en framväxande (emergent) biologisk förmåga. Den är ett verkligt och värdefullt drag hos det mänskliga intellektet som ger oss värdighet och ansvar – det är den enda fria vilja vi behöver och den enda som är värd att vilja ha.

Det är en deriverad egenskap från vårt medvetande och inte endast något instrumentalt.

Lite lustig är att Caruso själv tycks medveten om att han definition av fri vilja är kontroversiell.
Han säger ungefär: Jag definierar inte fri vilja godtyckligt; jag väljer den typ av fri vilja som är central för den traditionella debatten om moraliskt ansvar.

Caruso visar övertygande att människan saknar den metafysiskt ultimata kontroll som krävs för "basic-desert responsibility". Men han måste fortfarande argumentera för varför denna ultimata kontroll är ett nödvändigt villkor för fri vilja och ansvar, snarare än ett särskilt – och extremt – sätt att definiera dessa begrepp. det är just där Caruso ställer fel fråga.

Du har kanske visat att människor saknar din fri vilja. Men varför är din fri vilja den enda som räknas?
Vilket är precis där du inte övertygat, din definition är ingen naturlag ingen konstant.

Det finns ingen uppenbar anledning att kräva ett metafysiskt tröskelvärde där man plötsligt går från:
"inte ansvarig"
till:
"genuint ansvarig".

Det verkar mycket mer rimligt att säga:
Ansvar är en egenskap som människor har i olika grad, eftersom de har förmåga till självkontroll i olika grad. Vilket inte gör den instrumental.

Harris är väl filosofiskt tämligen grund? Caruso peneterar kompatibilistisk fri vilja djupare. Om Dennett var "svag" i debatten med honom vet jag inte, däremot föses hans uppfattning in i en återvändsgränd i vilken han tvingas att motivera ansvaret utilitaristiskt (dvs, instrumentellt) för att undkomma den typ av metafysiska antaganden han, med rätta, skydde.

Observera att Dennetts uppfattning och "min fria vilja" inte skiljer sig åt gällande att kompatibilism måste kunna innebära att handlingar kan rendera ett faktiskt ansvar (jag har inget särskilt krav om självskapande). Det är i förlängningen av detta problemet som leder till hans utilitaristiska motivering av ansvar tornar upp sig.

Detta innebär att jag blir överens med Dennett nästan hela vägen, undantaget är hans inkoherenta bygge av ett absolut ansvar inom det utilitaristiskt motiverade systemet. Men jag är, som sagt helt överens med Dennett och i opposition mot Caruso gällande att i systemet, som är utilitaristiskt motiverat, bör ansvar, och som kommer i grad, utkrävas och straff bör i någon vag mening förtjänas.

Jag upprepar gärna att jag förkastar utopistisk tänkande (vad skulle vara "intellektuellt hederligt" med att förespråka det som förnekare av fri vilja?) och att ingen särskild praktik överhuvudtaget följer av att fri vilja inte finns. Hur tillvaron bör ordnas är istället, uteslutande, en fråga om nytta. Det kan därmed vara av vikt att ta ur folk villfarelsen att individer faktiskt kan förtjäna sin belägenhet (dvs att systemet förtjänar hur det är konstruerat).

Jag undrar fortsatt vad det "extrema" är i att hävda att fri vilja, för att kunna kallas sådan, måste kunna rendera ansvar för handlingar annat än ett instrumentellt sådant. Detta krav bör "räknas" av skälet att utan det blir fri vilja ett ekande tomt begrepp. Vilket jag och Dennett är överens om.

Jag noterar att självskapande återigen aktualiseras här och där och hos Dennett och som något som skulle innebära fri vilja. Hur den oändliga regressen undkoms är fortsatt inte klargjort. Hur fri vilja byggs av att en konfiguration antar en ny konfiguration vid interaktion med en miljö, vilken antar ännu en ny konfiguration vid interaktion med en ny miljö osv osv..
Citera
2026-08-17, 07:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Som vanligt kommenterar du utan att hänga med i vad som skrivs, för annars hade du förstått att jag menade just "ta in" och inte "hålla med".

"Fri vilja finns förstås" är ungefär så så långt som din argumentation för denna egenskap sträcker sig. Jag tänker inte fråga vad du har för belägg för detta påstående för jag vet att du inte har några. För dig räcker det att vilja att saker ska förhålla sig på ett visst sätt för att du ska vara säker på att de förhåller sig på detta sätt. Det är så hela din världsbild är uppbyggd.
Problemet med dig är just precis att du inte förmår att varken ta in eller förstå att andra kan ha en annan uppfattning än du och att den faktiskt kan vara välgrundad. Enbart fantastiska du är "rationell" och "vet" att t ex fri vilja inte finns, och att alla andra har fel. Det är så omoget som hela DIN världsbild är uppbyggd.

Ja, jag menar att fri vilja finns av skäl som jag har angett förr. Men ja, det finns också många kloka människor som har en annan uppfattning, vars argument jag förstår men som jag inte håller med. Ta in och förstå är ju inte samma som att hålla med.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-08-17 kl. 07:53.
Citera
2026-08-17, 10:12
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag är bara intresserad av att veta om vi har fri vilja på riktigt eller om det bara känns så. Och i nuläget så går det ju inte att konstatera att vi har det.
Ah förstår.
Jag skulle nog säga att vi inte har fri vilja. Eller snarare en kraftig begränsad.
Exempel när en skolelev ska välja utbildning så måste man först och främst vara behörig, sen måste utbildningen passa personens talanger m.m, sen leda till jobb och kvar blir kanske en utbildning som man väljer.
Så ja man ställs inför val i livet, men ofta är alternativen få så i slutändan tar man det bästa alternativet som på sätt och vis är det enda.
Citera
2026-08-17, 10:24
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Det hänger ju om om medvetandet bara är en illusion eller inte. Se nedan din all förnekare.

(FB) Vad är medvetandet?
Citera
2026-08-17, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Harris är väl filosofiskt tämligen grund? Caruso peneterar kompatibilistisk fri vilja djupare. Om Dennett var "svag" i debatten med honom vet jag inte, däremot föses hans uppfattning in i en återvändsgränd i vilken han tvingas att motivera ansvaret utilitaristiskt (dvs, instrumentellt) för att undkomma den typ av metafysiska antaganden han, med rätta, skydde.

Observera att Dennetts uppfattning och "min fria vilja" inte skiljer sig åt gällande att kompatibilism måste kunna innebära att handlingar kan rendera ett faktiskt ansvar (jag har inget särskilt krav om självskapande). Det är i förlängningen av detta problemet som leder till hans utilitaristiska motivering av ansvar tornar upp sig.

Detta innebär att jag blir överens med Dennett nästan hela vägen, undantaget är hans inkoherenta bygge av ett absolut ansvar inom det utilitaristiskt motiverade systemet. Men jag är, som sagt helt överens med Dennett och i opposition mot Caruso gällande att i systemet, som är utilitaristiskt motiverat, bör ansvar, och som kommer i grad, utkrävas och straff bör i någon vag mening förtjänas.

Jag upprepar gärna att jag förkastar utopistisk tänkande (vad skulle vara "intellektuellt hederligt" med att förespråka det som förnekare av fri vilja?) och att ingen särskild praktik överhuvudtaget följer av att fri vilja inte finns. Hur tillvaron bör ordnas är istället, uteslutande, en fråga om nytta. Det kan därmed vara av vikt att ta ur folk villfarelsen att individer faktiskt kan förtjäna sin belägenhet (dvs att systemet förtjänar hur det är konstruerat).

Jag undrar fortsatt vad det "extrema" är i att hävda att fri vilja, för att kunna kallas sådan, måste kunna rendera ansvar för handlingar annat än ett instrumentellt sådant. Detta krav bör "räknas" av skälet att utan det blir fri vilja ett ekande tomt begrepp. Vilket jag och Dennett är överens om.

Jag noterar att självskapande återigen aktualiseras här och där och hos Dennett och som något som skulle innebära fri vilja. Hur den oändliga regressen undkoms är fortsatt inte klargjort. Hur fri vilja byggs av att en konfiguration antar en ny konfiguration vid interaktion med en miljö, vilken antar ännu en ny konfiguration vid interaktion med en ny miljö osv osv..
Sam Harris är ingen stor filosof i mina ögon.
Vad jag syftade på är att han är en väldigt duktig debattör, skarp, intelligent och retoriskt skicklig. Mycket av det han skriver är också på många sätt inlägg i debatter.

För ca 20 år sedan så var han tillsammans med sina tre medryttare Christopher Hitchens, Richard Dawkins och Daniel Dennett i ropet och jag läste och såg deras inlägg när jag kom åt.

Med lite distans så anser jag Dawkins och Dennett hållit bäst, men de var alla alltid sevärda och tänkvärda. En parentes särskilt då de främst debatterad ateism på den tiden.

Du, jag Caruso och Harris är överens om nästan allt vilket blev väldigt tydligt i debatten med Caruso. Det jag anser Dennett gjorde sämre än i debatten med Harris är att han inte pressade Caruso hårdare på varför ”basic desert” så som Caruso definierar den måste vara ett krav för fri vilja.

Själva begreppet är filosofiskt omstritt, något Caruso själv medger (inte att den är felaktig men att den är omstridd). Hade jag varit i dennetts skor hade jag tagit fasta på detta och pressat Caruso på hur han kan veta att hans ”basic desert” skall vara måttstocken? Hur han kan bevisa detta?

Något han faktiskt gjorde i Harris debatten jag tagit citat ifrån tidigare.

Så Caruso och Dennett är överens om att kontroll kommer i grader
Följaktligen kommer ansvar i grader.
Nu hävdar han och förmodar jag även du att: Ja, men ingen mängd av denna kontroll ger basic desert.

Men varför ska det finnas ett ytterligare metafysiskt kriterium för att en gradvis verklig egenskap ska få kallas "ansvar"?

Dennetts gradvisa modell beskriver något vi faktiskt kan observera hos människor, medan Carusos basic desert i betydligt högre grad är ett filosofiskt normativt/metafysiskt konstruktionsproblem.

jag hävdar att fri vilja är en emergent egenskap och att ansvar och kontroll kommer i grader.

Precis som inom filosofin egenskaper som logiskt tänkande betraktas som emergent
Trots att olika individers logiska förmåga varierar.

När det gäller självskapande och oändlig regress så finns detta att finna i definitionen av fri vilja och ansvar.
Dennett förnekar att vi behöver en första självskapande akt.

Vid varje steg finns en agent som delvis är resultatet av sin historia men som samtidigt bidrar kausalt till sin framtida historia.

Du frågar kanske: "Var började din kontroll ytterst?"
Jag menar att den korrekta frågan är: "Hur mycket kontroll har du faktiskt lyckats utveckla?"

Din fråga är bakåtriktad: Är jag ytterst ansvarig för att jag blev den person som gjorde detta?
Min (och Dennetts fråga är framåtriktad: Kan jag, utifrån den person jag faktiskt är och den situation jag faktiskt befinner mig i, använda mina förmågor för att påverka vad som händer härnäst?

Att det som format oss kan vara orsakat av vår egen fria vilja förändrar inget, vi kan ju inte gå tillbaka i tiden och ändra något. Vad vi kan är:
förstå vad som hände - dra slutsatser - ändra sitt beteende - påverka vad som händer nästa gång.

Du söker frihet i ett förflutet där jag måste vara yttersta upphovet till den jag är. Jag söker frihet i den pågående förmågan att, utifrån den jag blivit, påverka den jag kommer att bli och vad jag kommer att göra.

Fri vilja är inte något man måste ha fått färdigt vid ett metafysiskt "startögonblick". Den kan växa, försvagas och utvecklas under ett liv.

Det gör den inte instrumental utan till en emergent egenskap likt förmågan att använda logik.
Citera
2026-08-17, 11:22
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexualCafe
Ah förstår.
Jag skulle nog säga att vi inte har fri vilja. Eller snarare en kraftig begränsad.
Exempel när en skolelev ska välja utbildning så måste man först och främst vara behörig, sen måste utbildningen passa personens talanger m.m, sen leda till jobb och kvar blir kanske en utbildning som man väljer.
Så ja man ställs inför val i livet, men ofta är alternativen få så i slutändan tar man det bästa alternativet som på sätt och vis är det enda.

Jag lutar nog lite åt samma synsätt. För mig räcker det med känslan av att ha fri vilja, det är känslan som är det viktiga. Tar man bort alla känslor i hjärnan så hade ingen människa brytt sig om någonting. Det är nog samma med fri vilja tror jag.
Citera
2026-08-17, 11:22
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Det hänger ju om om medvetandet bara är en illusion eller inte. Se nedan din all förnekare.

(FB) Vad är medvetandet?

Haha bra jobbat 👏
Citera
2026-08-17, 15:44
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Haha bra jobbat 👏
Eller inte efter att jag klickade på länken.

Tro inte att ni är så smarta som ni själva tror, eller se ner på de med bättre vetande samtidigt av en ignorans ni inte ens vet själv om att ni äger.

Det finns många begrepp som förklarar denna saken på #flaschbatch
Citera
2026-08-17, 15:48
Medlem
Bilderberg78s avatar
Ska vi dela upp mellan
  1. Seriösa medlemmar
  2. Korkade medlemmar
  3. Idioter

Citera
2026-08-17, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Ska vi dela upp mellan
  1. Seriösa medlemmar
  2. Korkade medlemmar
  3. Idioter

Ett av kännetecken hos verkligt intelligenta människor är att de inte är snabba på att döma andras intelligens.

Ödmjukhet samt förmågan att sätta sig in i andras situation gör att de snarare söker efter förklaringar, skiljer på sak och person samt är medvetna om sina egna brister.

Vad gör dig lämpad att dela upp medlemmarna här?

Jag har läst en del dumheter här men skulle inte våga påstå att avsändaren är korkad.
Kanske är han medvetet provocerande kanske har jag missat något av vikt i hans argument?
Citera
2026-08-17, 16:18
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ett av kännetecken hos verkligt intelligenta människor är att de inte är snabba på att döma andras intelligens.

Ödmjukhet samt förmågan att sätta sig in i andras situation gör att de snarare söker efter förklaringar, skiljer på sak och person samt är medvetna om sina egna brister.

Vad gör dig lämpad att dela upp medlemmarna här?

Jag har läst en del dumheter här men skulle inte våga påstå att avsändaren är korkad.
Kanske är han medvetet provocerande kanske har jag missat något av vikt i hans argument?

Jag ställde en provocerande fråga för att röra runt i grytan.

Kände du dig träffad lilla vännen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in