2026-08-14, 08:38
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
I det fingerade förordet, riktat till "Herr Minister", sägs boken behandla

Emellertid sägs en "viss medlem av kommisionen", betecknad som "X", ha lyckats infoga subjektiva avsnitt, vilka i rapporten är kursiverade (så även i citaten). Boken slutar med ett mystiskt-extatiskt, om än fragmentariskt sådant:

Tror jag kom på det nu, Percival!
Citera
2026-08-14, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von-der-Wettet
Tror jag kom på det nu, Percival!
stämmer inte med detta:

"Nej, förf. var drygt 20 år äldre och hann inte uppleva det nya millenniet."
Citera
2026-08-14, 12:11
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
stämmer inte med detta:

"Nej, förf. var drygt 20 år äldre och hann inte uppleva det nya millenniet."

Nej, det har rätt i! Gåtan kvarstår olöst!
Citera
2026-08-16, 23:59
Medlem
Kenpos avatar
Tja... vill ju ogärna sitta här som jätteproppen Orvar och blockera tråden med citat från en svensk roman som ingen nu levande längre tycks känna till. Ändå var den på sin tid inte oomtalad. Förlaget (Tiden) kallade den "en mångfasetterad, ironiskt dubbelbottnad, lidelsefull och på många sätt skrämmande bok." - Måhända har dess dystopiska syn i längden verkat avskräckande, eftersom Sverige under alla omständigheter förutsätts ha en ljus och superdemokratisk framtid.

Därest inga nya gissningar inkommer ger jag upp och överlåter till någon hågad. Här ännu ett fantasifullt citat:
Citat:
Vi måste först ägna några ord åt kommunikationerna.

Sedan antigravitationskraften upptäcktes och togs i bruk sker praktiskt taget alla förflyttningar på större avstånd (...) medelst "exaw-drivna" rymdfarkoster, eller kort och gott "exawer" Dessa uppnår som - med överstigande av tidsdimensionerna alfa, beta, gamma och xylon - kan betecknas som dubbla, tredubbla eller fyrdurbbla ljushastigheten, etc. (eftersom tidsdimensionerna "skjuter in i" varandra blir resonemanget om "hastigheter" här egentligen "symboliskt": ett försök att översätta vissa avancerade operationsanalytiska formler till för oss begripligt språk

Förf. hade även en yrkeskarriär inom pedagogiken som läroverksadjunkt.
Senast redigerad av Kenpo 2026-08-17 kl. 00:19.
Citera
2026-08-17, 01:16
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Tja... vill ju ogärna sitta här som jätteproppen Orvar och blockera tråden med citat från en svensk roman som ingen nu levande längre tycks känna till. Ändå var den på sin tid inte oomtalad. Förlaget (Tiden) kallade den "en mångfasetterad, ironiskt dubbelbottnad, lidelsefull och på många sätt skrämmande bok." - Måhända har dess dystopiska syn i längden verkat avskräckande, eftersom Sverige under alla omständigheter förutsätts ha en ljus och superdemokratisk framtid.

Därest inga nya gissningar inkommer ger jag upp och överlåter till någon hågad. Här ännu ett fantasifullt citat:

Fortfarande helt ställd, men en ovanligt intressant gåta. förtröttas inte.
Citera
2026-08-17, 08:27
Medlem
Citat:

Bengt V Wall ?? Men inte så jämnårig med Parland. "Rapport från Zenotien" passar bra.
Senast redigerad av IngridBe 2026-08-17 kl. 08:38.
Citera
2026-08-17, 10:27
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Bengt V Wall ?? Men inte så jämnårig med Parland. "Rapport från Zenotien" passar bra.
Rätt så! Wall levde 1916-1998, Parland 1914-1995, så det skilde bara ett par år i bägge ändor.

IngridBe fortsätter med en ny gåta!
Senast redigerad av Kenpo 2026-08-17 kl. 11:10.
Citera
2026-08-17, 11:53
Medlem
Citat:
Rätt så! Wall levde 1916-1998, Parland 1914-1995, så det skilde bara ett par år i bägge ändor.

IngridBe fortsätter med en ny gåta!
Förlåt! Tittade kanske på fel Parland nyss. Men letade bara på ett års skillnad. förut
Tack annars till Wikipedia för jag har inte läst boken. Blir nog något lättare nu.
Citera
2026-08-17, 12:39
Medlem
1974 25 februari
R ringer. Han har det fint med sin nya flickvän, trivs förträffligt med att bo ihop. Jag ber att få tillbaka mina brev, och då han undrar varför förklarar jag att jag tänker skriva en bok om oss. Hans första svar är att jovisst, det har han ju länge efterlyst. Eller hur, säjer jag, det har du ju. Några ögonblicks eftertanke säger honom att det kanske inte vore så bra. Men han gör inga invändningar.
Vi ska ses nästa vecka för att återlämna ägodelar till varandra.
Citera
2026-08-17, 15:13
Medlem
Citat:
1974 25 februari
R ringer. Han har det fint med sin nya flickvän, trivs förträffligt med att bo ihop. Jag ber att få tillbaka mina brev, och då han undrar varför förklarar jag att jag tänker skriva en bok om oss. Hans första svar är att jovisst, det har han ju länge efterlyst. Eller hur, säjer jag, det har du ju. Några ögonblicks eftertanke säger honom att det kanske inte vore så bra. Men han gör inga invändningar.
Vi ska ses nästa vecka för att återlämna ägodelar till varandra.
Det låter som Maken, Gun Britt Sundström
Citera
2026-08-17, 15:46
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Tänkte också på henne
Men det liknar inte hennes romanspråk.
I så fall Skivliv.
Citera
2026-08-17, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Sundström, men inte Maken. Utan handlar om att hon tänker skriva Maken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in