2026-08-07, 21:13
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Thomas Ligotti?

Nej, författarens språk är svenska. Ellipserna i detta verk är många och ofta långa (..............................), vilket kanske representerar förlorad text.

En egenartat formad höjd eller kulle nedanför fjällväggen. På avstånd liknar den en skalle, med två grottliknande fördjupningar som tomma ögonhålor och en bred klyfta som en grinande mun... Bakom kullen fjällsidan, tvärbrant, skrovlig, svartbrun av alg och lavar. Stormen far tjutande ut över fjälltoppen men snön som en vit man. Det är bitande kallt i blåsten, kanske en eller två minusgrader... En oöverskådlig mängd! Från alla byar, alla dalgångar har de strömmat samman. Kullens nedre hälft är packad med tält av råa djurhudar, likaså dalen, fjällsluttningarna, eldarna glimmar, trummorna dånar mellan fjällbranterna och mängden tjuter, skriker, mässar med hesa nästoner, kastar sig på knä, sliter upp kläderna, sargar sig med gissel... Trummorna! Som ett hav i storm, unga och gamla om varandra, en böljande mängd, vrål, tjut, visslingar, gälla pipor som stiger i falsett, stiger och faller, rytmiskt, trummornas dunkande, dånet och extasen, en gungande, vanvettig massa, medan extasen och förvirringen stiger och stiger...
Senast redigerad av Kenpo 2026-08-07 kl. 21:58.
Citera
2026-08-07, 23:19
Medlem
Kenpos avatar
Ursäkta - "men snön" skulle förstås varit "med snön".
Citera
2026-08-07, 23:24
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Nej, författarens språk är svenska. Ellipserna i detta verk är många och ofta långa (..............................), vilket kanske representerar förlorad text.

En egenartat formad höjd eller kulle nedanför fjällväggen. På avstånd liknar den en skalle, med två grottliknande fördjupningar som tomma ögonhålor och en bred klyfta som en grinande mun... Bakom kullen fjällsidan, tvärbrant, skrovlig, svartbrun av alg och lavar. Stormen far tjutande ut över fjälltoppen men snön som en vit man. Det är bitande kallt i blåsten, kanske en eller två minusgrader... En oöverskådlig mängd! Från alla byar, alla dalgångar har de strömmat samman. Kullens nedre hälft är packad med tält av råa djurhudar, likaså dalen, fjällsluttningarna, eldarna glimmar, trummorna dånar mellan fjällbranterna och mängden tjuter, skriker, mässar med hesa nästoner, kastar sig på knä, sliter upp kläderna, sargar sig med gissel... Trummorna! Som ett hav i storm, unga och gamla om varandra, en böljande mängd, vrål, tjut, visslingar, gälla pipor som stiger i falsett, stiger och faller, rytmiskt, trummornas dunkande, dånet och extasen, en gungande, vanvettig massa, medan extasen och förvirringen stiger och stiger...

Mikael Niemi?
Citera
2026-08-07, 23:52
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att
Mikael Niemi?

Förf. var något av en produktiv mångsysslare, och publicerade denna hundraårsprognos på 70-talet Den är skriven som två samlöpande texter, den ena som ganska torrt beskrivande/konstaterande med obegripliga diagram, den andra som etiskt/poetiskt reagerande och satt i kursiv.

Ord viskade i nattens mörker, tätt mot mitt öra, brännande av smärta, ord om skam och förnedring och plåga, ofattbara ord om en dressyr utan gräns... Och ändå har du förblivit en människa! Jag lägger armen om din nacke, kysser dina tårar, drar dig tätt intill mig, ger dig värme, trygghet- så långt jag kan i min vanmakt...
Senast redigerad av Kenpo 2026-08-08 kl. 00:38.
Citera
2026-08-08, 12:49
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Förf. var något av en produktiv mångsysslare, och publicerade denna hundraårsprognos på 70-talet Den är skriven som två samlöpande texter, den ena som ganska torrt beskrivande/konstaterande med obegripliga diagram, den andra som etiskt/poetiskt reagerande och satt i kursiv.

Ord viskade i nattens mörker, tätt mot mitt öra, brännande av smärta, ord om skam och förnedring och plåga, ofattbara ord om en dressyr utan gräns... Och ändå har du förblivit en människa! Jag lägger armen om din nacke, kysser dina tårar, drar dig tätt intill mig, ger dig värme, trygghet- så långt jag kan i min vanmakt...

Kanske Dr. Gormander.
Er
Citera
2026-08-08, 17:42
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Kanske Dr. Gormander.
Er

Nej, förf. var drygt 20 år äldre och hann inte uppleva det nya millenniet. Hans namn är utelämnat både framtill på pärmen och på titelbladet; i texten identifierar han sig som "utgivaren". Boken skildrar i detalj ett framtida totalitärt samhälle med strikta klassgränser, närmast ett kastväsen. Somliga partier är ren satir:
Citat:
(Deras) sociala rang kan helt avläsas genom de "bilar" de äger. Någon annan social värdemätare existerar inte i landet. Alla lägger sin inkomst på skilda "bilar" och "bilmodeller". När man utanför en eländig jordkula finner två eller tre körbara fordon, då vet man att man funnit en av de högst ansedda familjerna (...)

Utom genom detta helt vansinniga samlande av "bilar" utmärks (kulturen) av en social avund, som torde sakna motsvarighet någon annanstans. Våldsamma gräl, dråp, misshandel och annan blodsutgjutelse blir regelbundet resultatet av de jämförelser mellan "bilarna", som folket anställer. Människor sliter ihjäl sig för att kunna skaffa sig en något större och "skönare" bilmodell och slår ihjäl sina grannar av bittraste avund, när dessa lyckats förvärva ett ännu "bättre" fordon.

Hur en kultur har kunnat spåra in på en så vansinnig utvecklingslinje är för vetenskapen helt oförklarligt. Det har rent av gått så långt att vissa kollektiva hallucinationer har uppkommit: från skilda delar av området berättas allt oftare "iakttagelser" av f l y g a n d e "bilar", styrda av blonda "gudar", som påstås ha varit folkets förfäder på den tid det ännu ägde universitet och civiliserade lagar .................................................. .................................................. ..........................................
Senast redigerad av Kenpo 2026-08-08 kl. 17:50.
Citera
2026-08-09, 13:49
Medlem
Kenpos avatar
Romanens ramkoncept förutsätter ett mått av science fiction, men greppet är lyriskt, lite i Aniara-stil:

Den iskalla rymden, mörkret genomborrat av stjärnor, någonstans långt under oss ett grått töcken, böljande, skiftande, med ens illuminerat inifrån som auran kring en osynlig stad, signalen som blixtrade fram ur raketens noskorn [sic], och så den obeskrivliga upplevelsen när vi gled ner i landningstunneln, reflektorernas skarpa, roterande ögon, plexiväggarnas metalliska spegling, bruset, dånet, aerodromen...

Den automatiska rulltrappan fälldes och jag lät mig föras ner, ännu med rymdens iskalla smärta inom mig, trots solljuset, trots de glänsande landningsbanornas röda skratt som lyste festligt emot mig...
Citera
2026-08-10, 15:49
Medlem
Zwerchstands avatar
Detta verkar kunna ha fortspunnits ur Santsche-pis utmark. I själv bör det inte vara, jag minns det inte därur, ej heller hymnerna – men ramen tycks stammad ur samma björk, och då finns väl bara Regnbågens död att gissa på (mig oläst); Ralf Parland alltså?

Redigerat: Ser nu att Regnbågens död är inte en roman men titeln på en samling fristående kortisar. Jaha, sätter en joker i anskaffningslistan dårå.
Senast redigerad av Zwerchstand 2026-08-10 kl. 16:08.
Citera
2026-08-10, 17:32
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Detta verkar kunna ha fortspunnits ur Santsche-pis utmark. I själv bör det inte vara, jag minns det inte därur, ej heller hymnerna – men ramen tycks stammad ur samma björk, och då finns väl bara Regnbågens död att gissa på (mig oläst); Ralf Parland alltså?

Redigerat: Ser nu att Regnbågens död är inte en roman men titeln på en samling fristående kortisar. Jaha, sätter en joker i anskaffningslistan dårå.

Det var en intressant gissning - inte rätt, men vår författare var nästan jämnårig med R.P. Han skrev förutom ett flertal skildringar av olika moraliska konflikter - bland dem en svit med självbiografiskt stoff - även skådespel, dikter och konstnärsbiografier. Dessutom blev han själv en habil målare och medverkade i flera utställningar.

...men om du då älskar mig, om världen bara för ett ögonblick stod stilla, om alla vintergator och stjärnhopar bara blir sand och grus i vår kärleks andning...

...ur intet, tillbaka till intet, och detta intet är allt, men "allt" är bara ett namn för dig och du känner varken födelse eller död, varken förändring eller upphörande, varken tillblivelse eller förintelse...

...andning... och solarna föds och slocknar... och vintergatorna närmar sig och fjärmar sig åter... en evig puls... ett återvändande... och månens söndersprängda ansikte...

...stigande... åter fallande... kretslopp återvändande... återskapande... återfödande... en kärlek... om bara för ett ögonblick... och stjärnhopar stupande ner i natt av ljus av ljus...

...och den mänskliga kärleken: som imman du andas mot en spegel... som fördunklar bilden... som förenar bilderna... som blandar dem samman intill förblandelse och vanvett... medan allt är ett... som glaset... speglingen... i allt detta din puls... sin evighet... allt...
Citera
2026-08-10, 22:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Det var en intressant gissning - inte rätt, men vår författare var nästan jämnårig med R.P. Han skrev förutom ett flertal skildringar av olika moraliska konflikter - bland dem en svit med självbiografiskt stoff - även skådespel, dikter och konstnärsbiografier. Dessutom blev han själv en habil målare och medverkade i flera utställningar.

...men om du då älskar mig, om världen bara för ett ögonblick stod stilla, om alla vintergator och stjärnhopar bara blir sand och grus i vår kärleks andning...

...ur intet, tillbaka till intet, och detta intet är allt, men "allt" är bara ett namn för dig och du känner varken födelse eller död, varken förändring eller upphörande, varken tillblivelse eller förintelse...

...andning... och solarna föds och slocknar... och vintergatorna närmar sig och fjärmar sig åter... en evig puls... ett återvändande... och månens söndersprängda ansikte...

...stigande... åter fallande... kretslopp återvändande... återskapande... återfödande... en kärlek... om bara för ett ögonblick... och stjärnhopar stupande ner i natt av ljus av ljus...

...och den mänskliga kärleken: som imman du andas mot en spegel... som fördunklar bilden... som förenar bilderna... som blandar dem samman intill förblandelse och vanvett... medan allt är ett... som glaset... speglingen... i allt detta din puls... sin evighet... allt...

Givet bredden i hans produktion, inklusive måleriet, så kommer jag väl inte ifrån att gissa på Öyvind Fahlström och jag tror det i alla fall i stora drag kan stämma med min uppfattning om hur hans prosa ter sig, i alla fall vad gäller tematik?
Citera
2026-08-11, 01:40
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Givet bredden i hans produktion, inklusive måleriet, så kommer jag väl inte ifrån att gissa på Öyvind Fahlström och jag tror det i alla fall i stora drag kan stämma med min uppfattning om hur hans prosa ter sig, i alla fall vad gäller tematik?

Tyvärr, inte heller Fahlström satisfierar ekvationen. Vår förf. (från början norrbottning) var i sin prosa på det hela taget väl mer moralist än modernist eller konkretist - även om just denna roman, som utkom 1971, är hållen i ett experimentellt format.

Boken är inte så lång, under 200 sidor, men ambitionen är ingenting mindre än att, som förläggaren skriver, "i symbolisk form skildra än mänsklighetens uppkomst, utveckling och sannolika undergång." Textens kontraster är djärva; förf. rör sig abrupt mellan torr sakprosa, kosmiska visioner, finstämd intimitet och brutala groteskerier:

Hoalla! Hoalla! Hoalla! Varningsropet skallar och alla vänder sig mot oss med ett fruktansvärt tjut, far upp, skriar, viftar med armarna, svänger sina skarptandade benknivar... En av deras ohyggliga måltider: på marken en "fånge" fastbunden mellan låga pålar - en stackars sate ur någon annan flock - ännu levande, vridande sig i kval med ögonen rullande i smärta och dödsångest, medan knivarna hugger stora stycken ur lår och sidor...

Hoalla! Med ens lyfter en gammal vidrig gubbe sin benkniv och med ett blixtsnabbt hugg skiljer han huvudet från bålen... Ett vrål! Alla skränar som galningar, medan gubben trycker huvudet mot bröstet till tecken på att han betraktar det som sitt - och blodet rinner över buken på honom, över könsorganet som spretar i luften, över låren, fötterna som är svårt missbildade...

Och nu ser jag: i bakgrunden en stapel av skallar, somliga ännu kletiga av kött i alla stadier av förruttnelse...

Gubben öppnar skallen från nackhålet och suger i sig hjärnsubstansen, märg och blod...
Citera
2026-08-14, 00:34
Medlem
Kenpos avatar
I det fingerade förordet, riktat till "Herr Minister", sägs boken behandla
Citat:
såvitt vi har kunnat finna, den första statsbildning, som ordnats helt efter förnuftets principer och med ett klart erkännande av den avmytologiserade människans natur.

Emellertid sägs en "viss medlem av kommisionen", betecknad som "X", ha lyckats infoga subjektiva avsnitt, vilka i rapporten är kursiverade (så även i citaten). Boken slutar med ett mystiskt-extatiskt, om än fragmentariskt sådant:
Citat:
... och vad kan jag i min cell skriva till dig? Frihet - det är ett ord som når djupt ner i oss, om vi förstår det. Jag är så i djupet av min varelse plågad, kränkt, utan hopp, utan mål, utan mening, så fullständigt utan ära - och dock lever din makt i mig...

... ty den äkta smärtan gör oss rika. Den som utan hopp reser sig ur sitt elände, stiger högre, och det är det härliga - att vi först i lidandet förstår vår frihets grund...

... ja! En strålande sol är människan, och ett med ljuset, när hon älskar - när hon ser, förstår och älskar - och om hon icke älskar, vad kunde då befria henne?

...a somma luce...

...du makt... som för i kretslopp sol och andra stjärnor
... a luce eterna...

... du som är örats öra, själens själ och språkets språk, förgänglig, oförstörbar, till dig som ouppnådd, che dietro la memoria non può ire...

...o kärlek som i kretslopp sol och andra stjärnor...

...och evighetens ljus som bor i dig blott av dig blott känt som fattande och fattat emot din egen kärlek ler med kärlek...

...l'amor che move il sole e l'altre stelle
Senast redigerad av Kenpo 2026-08-14 kl. 01:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in