Citat:
Ursprungligen postat av
To.Ivrig
"vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem.
– Jag skulle väl åka hem, säger han."
Uppfattar alltså inte detta som att MGM avsåg att han 'borde åkt hem', utan att "skulle väl åkt hem" handlar om att det var så
upplägget såg ut, att när BOs närstående skulle komma ut till ön så "skulle" MGM ha åkt hem.
Jag tycker denna del är intressant, och från mitt sätt att se det kanske lite missuppfattad i tråden. Tycker att det finns en intressant underton i den meningen.
Tycker man kan läsa in en hel del i jag skulle
väl åka hem”. I min mening låter det självömkande. Inte som något som varit uppe på bordet, förrän ÅÅ har bett honom att åka hem. Troligen som en konsekvens av att han betett sig illa (vilket han mer eller mindre har medgett i publicerade förhör, ”hårda ord” etc).
Det finns många som spekulerar i att det skulle vara ”för tidigt” att träffa barnen. Det tror inte jag, de har sannolikt träffats även tidigare. Märk även att de har planerat en fest i närtid - här tänker jag att ÅÅ mycket väl kan ha inkluderat sina barn. Jag tror inte ÅÅ hade en intention att hålla isär TN från sin familj. Att vara i skärgården 2 veckor tyder på att de i någon mån hade en seriös relation som utvecklades. Nu blir jag lite väl spekulativ, men jag förutsätter att barnen och TN skulle träffats under festen oavsett hur man väljer att tolka det tidigare jag skrev.
Jag tror TN har betett sig illa, ÅÅ har sedermera tröttnat på detta och låtit TN veta att han är en idiot. Ej osannolikt har hon på måndagskvällen bett TN att lämna med första färjan på tisdagen (helt utom ordinarie plan, därav TNs självömkande ”väl”). Här kan TN eventuellt ha blivit aggressiv, kanske rentav våldsam.
TN är en man som av allt att döma är van att regissera utgången av relationer, och det verkar inte varit oviktigt för honom att ”vinna” dessa strider. Vittnesmål från användare Nostradamus1966 stärker tesen om envishet/kränkthet.
Kanske att TN med detta i beaktning har tänkt att de ska sova på saken och att han ska ”tala vett” i ÅÅ morgonen därpå. ÅÅ står på sig, förmodligen ännu argare efter att ha lagt ihop pusslet kring hans beteende, som sannolikt eskalerat (läs: urartat) under dagarna innan. Det finns ingen återvändo, och TN är ovan vi att någon vågar fullfölja en konflikt med honom. Han känner sig enormt förorättad, inser att ÅÅ ”vinner”. Han får lämna med svansen mellan benen medan han förstår att ÅÅ har sett igenom honom för längesen. Hon ångrar sig inte, och han inser att relationen är över. Här tror jag att en viktig psykologisk aspekt är att ÅÅ rent objektiv är mer lyckad än honom. Han inser att hon lätt kommer kunna hitta en ny, och att han själv kommer vara bortglömd inom kort. Hon bestämmer hur han ska betraktas (kanske har hon redan varslat för anhöriga hur han betett sig), och han får inte möjlighet att styra narrativet kring sin egen fantastiska person. Han känner sig än mer förorättad/kränkt.
Anledningen till att han inte tidigare har mördat kvinnor är sannolikt så enkelt som att han anser sig ha kunnat styra narrativet och svartmåla kvinnorna. Han har ansett sig ha kontrollerat tidigare uppbrott och gått ”vinnande” ur dessa. Här är han bara en loser som ska lunka ner mot båten för att åka hem från den ÅÅ som han skrutit om för sina vänner och inbillat sig att de ska flytta ihop efter sommaren. Och vad ska dom säga om festen? Kommer ännu fler personer då förstå vilken idiot han är? Kommer ÅÅ vara ärlig inför de andra om vad som hänt, och han därmed fullständigt tappa kontrollen över narrativet om sig själv?
Som sagt, Nostradamus1966’s vittnesmål är allt jag behövde för att förstå ungefär hur TN har resonerat och agerat. Har svårt att se alternativa teorier, men har läst hela tråden och det finns några slamkrypare som jag skulle kunna gå med på.
Sorry @to.ivrig, det blev lite längre än jag trodde när jag väl började skriva och inte riktat mot dina teorier eller spekulationer! Men min initiala poäng är att ”väl” i hans citat säger mycket mer för mig än att de bara lite hipp som happ har diskuterat att han ska åka hem för att hennes barn ska komma. Det är ett annat sätt att säga ”ÅÅ bad mig vänligt men bestämt att åka hem och aldrig komma tillbaka” - kontrollförlust.
EDIT/tillägg: för om han skulle ha åkt hem för att ÅÅs barn skulle komma och att relationen var för ny för att de skulle umgås så intimt - då hade det väl inte varit så svårt att berätta det i förhör istället för att kryptisk säga att han ”väl” skulle hem. Det är för mig information som skulle kunna delge polisen utan att det skulle verka misstänksamt. Nu fanns det ju en annan anledning (i min bok), att ÅÅ berättat för honom att hon aldrig mer ville se honom och detta skulle vara betydligt värre att säga givet vad som skedde därefter (min analys). TN är ingen man som ger sig utan kamp, och med detta skulle han ge bort hela sitt motiv. Om han ger upp så är det via suicid. Relativt övertygad om det.