2026-08-15, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
Det här med att vara ensam kanske inte är så farligt ändå? Tok på många förhållande som möts utav samma öde som detta?

Chris Watts mfl. Man gör bäst att vara för sig själv. Där man känner sig som mest trygg.

Du är inte alls fel ute i den tanken.
Citera
2026-08-15, 20:10
Medlem
slemhinders avatar
Samtidigt som den här utredningen precis börjat dör Örjan Ramberg och det påminner mig om att vi som samhälle har någon slags kollektiv, destruktiv förmåga att alltid se genom fingrarna när det gäller ”manliga genier” som beter sig som skit. Vi ska nog se att M3 går ut med någon form av uttalande där de ber allmänheten att ”skilja på sak och person” när det gäller hans insatser för konsten. Men, för den som kan tjäna pengar på ett psykfall så spelar det sällan roll vem som faktiskt drabbas av psykfallet.

Det kommer nog krypa fram i utredningen att folk omkring honom vetat långt mer än de vill säga utåt när Expressen ringer och de låtsas vara chockade.
Citera
2026-08-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
” De vidöppna dörrarna känns litet som om paret jagat varandra.”

Snarare istället är väl att MGM har jagat BO som försökt fly för sitt liv!!

Fruktansvärt vilken skräck det måste ha varit för BO.
( tanke från en som varit i den situationen..)

En vacker film kan det iallafall inte bli

Ja, jag var nog först här i tråden med att diskutera detta med de öppna dörrarna, direkt efter jag snappat upp detta från media. Och då skrev jag att
jag anade att offret blivit jagat, så ursprungligen kom även den tesen nog från mig.

Sedan kan ju sonen med väninna ha rusat ut genom ytterdörren i skräck över upptäckten av BO.

Men eftersom altandörren också var öppen antog jag att det hade pågått jakt. Möjligt att BO förgäves försökt låsa MGM ute. Även möjligt att MGM redan befann sig inne i huset när BO låst husdörren eller att han kommit in genom altandörren som hon trott vara låst (?)

Undrar också om hon blev skadad med yxan hon högg vet med. MGM kan ju ha använt den.

Nej, någon vacker film blir det naturligtvis inte.
Citera
2026-08-15, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Han kommer sitta inne minst 10år
Citat:
Ursprungligen postat av Rikskrim08
Låter alldeles för lite, 14 år måste det väl bli
Om han döms för mord bör det bli minst 16 år nu efter lagändringen 2020.
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag är för strängare straff men visst finns det skillnad i grymhet.
Om denna man får livstid vad är då Dalaröpappan värd för straff som brände inne sina barn levandes?
Grannen hörde hur barnen skrek i lågorna.
Det är en viktig diskussion. Risken med lagändringen, där man vill se längre straff (16 år som norm vid tidsbestämda straff + fler livstidsstraff) är att det blir svårare att nyansera.
Men precis som Dalaröfallet (livstid för mord 2014) - där mordet var grymt och mycket plågsamt - finns det också tidigare fall som fått mycket kritik för att straffen blivit för lindriga -> lagändring.

Nu är det i alla fall nya längre straff som gäller, och därmed är det nya förutsättningar för brott begångna fr o m 2020-01-01.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-15 kl. 20:53.
Citera
2026-08-15, 21:14
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder

Det kommer nog krypa fram i utredningen att folk omkring honom vetat långt mer än de vill säga utåt när Expressen ringer och de låtsas vara chockade.
Det är ett ganska magstarkt påstående, att MGMs vänner och bekanta ”låtsas vara chockade”.

Halva tråden har handlat om hur skickliga den här sortens män är, på att dölja de sidor i personligheten som endast kommer fram i känslomässiga relationer, för omvärlden.

TN har uppenbarligen grava psykiska problem i sina mest intima relationer, dessa problem tar han inte med sig i umgänget med vänner och kollegor eftersom de inte utgör samma hot mot hans ego, som en partner gör.

Så nej, jag tror inte att folk låtsas vara chockade.
Senast redigerad av allegrageller 2026-08-15 kl. 21:34.
Citera
2026-08-15, 21:50
Medlem
Faxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det är ett ganska magstarkt påstående, att MGMs vänner och bekanta ”låtsas vara chockade”.

Halva tråden har handlat om hur skickliga den här sortens män är, på att dölja de sidor i personligheten som endast kommer fram i känslomässiga relationer, för omvärlden.

TN har uppenbarligen grava psykiska problem i sina mest intima relationer, dessa problem tar han inte med sig i umgänget med vänner och kollegor eftersom de inte utgör samma hot mot hans ego, som en partner gör.

Så nej, jag tror inte att folk låtsas vara chockade.

Måste hålla med dig i din analys. Han visar inte sina dåliga sidor inför vänner och kollegor. Förhållandet var ganska nytt, 8 månader så Å#a hade säkert inte heller sett dom värsta sidorna förrän på ön.
Citera
2026-08-15, 22:11
Medlem
Lysssna på mitt i livet. En podd med Malin gramer o Jessica Lasses. Jessica befann sig på ön.
Paret bråkade redan kvällen innan, hennes son fick inte tag i henne på ett dygn. Hundar har hörts skälla mitt i natten och tydligen gjorde mördaren inbrott på ön och har där duschat innan han snodde en kanot.
Citera
2026-08-15, 22:14
Medlem
Faxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms Elliot
Lysssna på mitt i livet. En podd med Malin gramer o Jessica Lasses. Jessica befann sig på ön.
Paret bråkade redan kvällen innan, hennes son fick inte tag i henne på ett dygn. Hundar har hörts skälla mitt i natten och tydligen gjorde mördaren inbrott på ön och har där duschat innan han snodde en kanot.

En länk kanske till podden.
Citera
2026-08-15, 22:16
Medlem
https://podcasts.apple.com/se/podcast/mitt-i-livet/id1206542970?i=1000783231397
Citera
2026-08-15, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Ja det är ofattbart att man kan välja att förstöra för sig själv på det här sättet. Tänk bara vilken möda han lagt ner på att få den större lägenheten, och nu slänger han bort allt. Om man nu ska tänka från hans egoistiska perspektiv. Att han berövat Åsa sitt liv och förstört livet för Åsas anhöriga är ju så klart utifrån vårt sätt att se den huvudsakliga tragedin. Men om han nu blev så upprörd och sårad över att Åsa ville att han skulle åka hem, så är det obegripligt att han tar till sånt övervåld !! Det hade väl räckt med en knuff och sen hade han kunnat skrika elaka ord hur mkt han velat! Men varför dödligt våld ?? Helt obegripligt! Jag funderar på om det var tänkt att han skulle varit en vecka på ön med Åsa, sen kanske Åsa tänkt att hon ville ha några dagar för sig själv innan barnen kom, men han dröjde sig kvar och stannade? Ja nu har han ju pensionen räddad iaf!

Ja, fullständigt obegripligt.
Citera
2026-08-15, 22:57
Medlem
En fråga utifrån okunskap
I vilket intresse kan det vara att (om d nu är så) att dumpa en mobil i havet i ett fall som detta
(Vissa spekulerat i)
OM det finns konversioner att dölja så finns de väl även i respondentens mobil ?

Såvida de inte suttit i samma stuga o messat varandra ock mgm mobil med är förverkad
Citera
2026-08-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
En fråga utifrån okunskap
I vilket intresse kan det vara att (om d nu är så) att dumpa en mobil i havet i ett fall som detta
(Vissa spekulerat i)
OM det finns konversioner att dölja så finns de väl även i respondentens mobil ?

Såvida de inte suttit i samma stuga o messat varandra ock mgm mobil med är förverkad
Han gjorde sig kanske av med även hennes telefon. Fast kan man inte ändå återskapa det via mobilopetatören?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in