2026-08-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, även när du var ung så var dråp en uppsåtlig/avsiktlig form av dödande. Så liksom mord är alltså även dråp ett uppsåtligt dödande, men med skillnaden att det varit "mindre grovt", dvs att förmildrande omständigheter funnits. Detta kan t ex vara att gärningen skett plötsligt och inte varit planerad, att gärningsmannen varit starkt pressad, utsatts för stark provokation, haft viss psykisk störning, att gärningsmannen befunnit sig i en nödvärnsliknande situation osv.

När det då kommer till "barmhärtighetsmord" så brukar man döma till dråp när det handlar om "aktiv dödshjälp". Dvs när man vetat, eller där det funnits en klar, uppfattning, om att offrets vilja varit detta. T ex: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/barmhartighetsmordet-hovratten-ger-langre-fangelsestraff

...Om så inte varit fallet, eller att man annars bedömer det som att offret inte varit i stånd att avgöra detta, så dömer man till mord. Det finns framförallt ett fall jag tänker på från Småland där en kvinna hjälpte sin funktionshindrade bror att ta sitt liv, genom att ge honom en dödlig dos medicin. Där dömde Tingsrätten till 6 års fängelse för dråp och Hovrätten till 12 års fängelse för mord. Det är två domar du kan kolla på för att se vilka avvägningar man gör vid sådana fall. FB-tråd: (FB) Man hittad död i Gislaved - person gripen 2021-11-11
Se på fan. Kul iaf att jag inte är ensam om att fått lära mig felaktigheter.

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1560077&fileO Id=1565194

(Se inledning)

Då är det ju iaf i teorin, möjligt att TN döms för dråp.
Citera
2026-08-16, 16:41
Medlem
Anillens avatar
Får man åka till brottsplatser och ”spana” inuti huset?
Citera
2026-08-16, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Känner inte igen det.
Har sökt på X och JE, hittills inte sett det som du refererar till.
Men jag kom in i tråden rätt sent.
Hittar någon det du refererar till
(att ex-mannen var på besök under tiden BO och MGM hade sin semesterkr får hen gärna hänvisa

Det skrevs av KillenArCP 2026-08-09, 23:34.

Ingen aning. Min kontakt(er) kände väl i princip till kvinnan men inte mer.

Exmannen har varit på plats samtidigt som den nya killen dagarna innan. Så det borde inte ha slagit ner som en bomb.
Citera
2026-08-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan

Exmannen har varit på plats samtidigt som den nya killen dagarna innan. Så det borde inte ha slagit ner som en bomb.

Ok tack!
Citera
2026-08-16, 17:02
Medlem
Gonk-Trolls avatar
Citat:

KillenArCP skrev tidigare för att rentvå JE, som tidigt dök upp som misstänkt, att JE inte var på ön vid mordet. Detta kan ha tolkats som om att han inte alls var på ön, men KillenArCP hävdar att han har varit på ön samtidigt med ÅÅ och TN, enligt ovan.

Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
JE är oskyldig. Så mycket kan jag säga, han befann sig inte ens på Sollenkroka Ö när brottet begicks!

Citat:
Som sagt, ni får rota vidare. Hade de velat gripa JE så hade han redan varit gripen. Sanningen kommer fram och då inser ni själva att jag hade rätt.

Citat:
Jag vet när brottet kan ha tidigast inträffats och JE var inte på Sollenkroka Ö då.
Citera
2026-08-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonk-Troll
Han skrev tidigare för att rentvå JE, som tidigt dök upp som misstänkt, att JE inte var på ön vid mordet. Detta kan ha tolkats som omatt han inte alls var på ön, men KillenArCP hävdar att han har varit på ön samtidigt med ÅÅ och TN, enligt ovan.

Ja, samtidigt som de var där (de var ju där i 2 veckor) men han hade lämnat innan mordet begicks. Så tolkar jag det.
Citera
2026-08-16, 17:08
Medlem
Gonk-Trolls avatar
Citat:
Ja, samtidigt som de var där (de var ju där i 2 veckor) men han hade lämnat innan mordet begicks. Så tolkar jag det.

Jag också
Citera
2026-08-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Var där och spanade lite..verkar som hon avled i vardagsrummet
Berätta mer. Var det någon som sa detta (om vardagsrummet) på ön? Eller vad kunde du se?
Citera
2026-08-16, 17:22
Medlem
Ett par gemensamma bekanta har i dagarna berättat att T verkat uppvarvad under de senaste månaderna. Relationen med Å har troligen bringat en känsla av framgång åt honom: Han har varit mån om att presentera henne med titel när han talar om henne. Jag har också tagit del av mer information om domstolsprocessen angående den hyresrätt T anskaffade genom sin före detta sambo. Vem avgör vad som är relevant för tråden, bör jag kontakta en administratör om det före jag skriver?
Citera
2026-08-16, 17:24
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nostradamus1966
Ett par gemensamma bekanta har i dagarna berättat att T verkat uppvarvad under de senaste månaderna. Relationen med Å har troligen bringat en känsla av framgång åt honom: Han har varit mån om att presentera henne med titel när han talar om henne. Jag har också tagit del av mer information om domstolsprocessen angående den hyresrätt T anskaffade genom sin före detta sambo. Vem avgör vad som är relevant för tråden, bör jag kontakta en administratör om det före jag skriver?
Presentera henne med titel? Vilken titel då?
Citera
2026-08-16, 17:25
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Om det inte är relevant för tråden så tas inlägget bara bort, så skriv du.
Citera
2026-08-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ett par gemensamma bekanta har i dagarna berättat att T verkat uppvarvad under de senaste månaderna. Relationen med Å har troligen bringat en känsla av framgång åt honom: Han har varit mån om att presentera henne med titel när han talar om henne.
Intressanta uppgifter. Kanske en vanlig stolthet? Även om det sticker ut lite "titel". Det om "uppvarvat" reagerar jag särskilt på.
Citat:
Jag har också tagit del av mer information om domstolsprocessen angående den hyresrätt T anskaffade genom sin före detta sambo. Vem avgör vad som är relevant för tråden, bör jag kontakta en administratör om det före jag skriver?
Det tror jag inte behövs. Testa skriv.

Kan bara nämna att det är ganska mycket skrivet, utifrån dokumenten från bodelningstvisten. Men gör ju inget tycker jag, om det skrivs från fler håll.
Kan se om jag hittar några av dom tidigare inläggen om det kanske är till någon hjälp.

Men här är i vart fall några:
2026-08-10, 13:36 - slemhinder om "slitit upp dörren.. förlämpat m.m."
2026-08-10, 21:26 - slemhinder, anteckn polisens händelserapport (hot)
2026-08-10, 23.13 - ngr punkter bodelning
2026-08-11, 14:10 - transkribering från ljudupptagning - parterna pratar om muntligt avtal (i spoiler den 11/8)
2026-08-11, 23:22 - igen om polis-patrullen (maj-22)

Sen har slemhinder skrivit en del, om t ex diskmaskinen, suttit utanför X dörr. Ska se om jag hittar.
Edit: hittade.

Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-16 kl. 18:04. Anledning: Länkar + tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in