2026-08-17, 13:00
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Välkommen! Intressanta spekulationer du bidrar med. Kommenterar lite. Några av mina kommentarer handlar om små detaljer bara, men för att motverka eventuelal trådsanningar så.

Byteslägenheten till Hagagatan var inte en 5a utan en 4a.

Har inte sett uppgift om att den planerade vistelsetiden för MGM på ön skulle varit just 1 vecka men om du kan hitta uppgiften så länka gärna.
Min spekulation: Medierna rapporterade tidigt om en kalenderanteckning man hittat i MGMs lägenhet, där det stod något om "landet". Kanske diskuterades i tråden (minne ej detaljerna), utifrån vad som var aktuellt just den veckan (mordet). Uppgifterna om "två veckor" på ön blev ju inte kända förrän en vecka efter mordet. Men om du sett en uppgift om att planen skulle varit " 1 vecka" så länka gärna, jag kanske har missat något?

Kanske en tokningsfråga angående "borde ha åkt hem", men jag uppfattar inte förhörsuppgiften precis så. Enligt Expressen (2026-08-13) ska det i förhör ha framkommit att upprinnelsen till bråket är en diskussion om MGMs
"vistelse på ön och om han skulle vara kvar eller åka hem.
– Jag skulle väl åka hem, säger han."
Uppfattar alltså inte detta som att MGM avsåg att han 'borde åkt hem', utan att "skulle väl åkt hem" handlar om att det var så upplägget såg ut, att när BOs närstående skulle komma ut till ön så "skulle" MGM ha åkt hem.

Ja, spekulerar gör vi. Hur MGM agerade efter mordet är mycket intressant.
Och innan mordet (mina spekulationer): Det verkar ju vara så att någon del av bråket som ska ha varit upprinnelse till mordet handlade om huruvida MGM skulle åka hem - eller inte. Gissningsvis tyckte inte MGM att han skulle åka hem när BOs närstående kom. Kanske ingår det i en eventuell kontrollerande personlighet när det gäller nära relationer, att vara närvarande. Eller att MGM såg samvaro med BOs närstående som ett slags "kvitto" på att relationen var djup/seriös? Och/eller att MGM såg "åka hem" som ett möjligt tecken på att BO hade börjat distansera sig?

Tack för att du kommenterar just små detaljer och bidrar till att motverka trådsanningar!

Det är många lösa spekulationer i den här tråden och därför extra viktigt att särskilja spekulationerna från det som faktiskt är styrkt.

Dina bidrag i tråden är väldigt värdefulla!
Citera
2026-08-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Samtidigt som den här utredningen precis börjat dör Örjan Ramberg och det påminner mig om att vi som samhälle har någon slags kollektiv, destruktiv förmåga att alltid se genom fingrarna när det gäller ”manliga genier” som beter sig som skit. Vi ska nog se att M3 går ut med någon form av uttalande där de ber allmänheten att ”skilja på sak och person” när det gäller hans insatser för konsten.
Jag tror inte att arbetsgivaren skulle gå ut med något uttalande. Det är sällan så det brukar gå till, men det är väl skillnad på typ av arbetsplats vid ev uttalanden.
Citat:
Men, för den som kan tjäna pengar på ett psykfall så spelar det sällan roll vem som faktiskt drabbas av psykfallet.

Det kommer nog krypa fram i utredningen att folk omkring honom vetat långt mer än de vill säga utåt när Expressen ringer och de låtsas vara chockade.
Ja, det kan mycket väl komma fram uppgifter om MGMs tidigare betenden, särskilt från de som varit nära privatpersonen TN.
Citat:
Ja, den sortens män är skickliga på att dölja beteenden för andra men han har samtidigt haft samma jobb under lång tid och egenskaperna som gjort honom framgångsrik på jobbet har väl folk sett och fattat inte är så trevliga att handskas med i en relation?
Vet inte hur vanligt det är att människor på jobbet spekulerar om kollegornas privatliv. Att vara en petig yrkesman behöver inte nödvändigtvis innebära några stora problem utanför arbetsplatsen. Så där håller jag inte riktigt med dig, om jag nu förstått rätt det du vill förmedla.
Citat:
Dessutom har en annan person som känt/varit bekant med honom genom jobbet beskrivit honom som någon som tolkat in kritik i folks småprat. Det är en sak att bli chockad av brottet och brutaliteten, en annan sak att vara chockad över att just han blev någon som tappade greppet. Så att folk nog förstått och vetat mer än de vill säga är för mig helt självklart.
Vet inte om jag förstår helt hur du menar.
Menar du att t ex kollegor inte kan (eller bör) uttala stor förvåning eller "chock" (över mordet) för att man borde ha lagt ett bättre pussel tidigare? Dvs borde ha kunnat se (genom sin jobb-kontakt) att den TN (chef) som på arbetsplatsen är angelägen om att ha kontroll över kanske värdefull konst (samt i samtal på jobbet kan ha gått lite i "svaromål" trots att det kanske inte alls var ett sånt samtal) helt kan tappa det, och därmed begå våldshandlingar i nära relationer?
Nu kanske jag hårddrog det.
Citat:
Människor gillar att blunda för människors problematiska sidor så länge de själva gynnas av beteendet. Som i fallet med Ramberg. Folk visste under lång tid hur han betedde sig i relationer, även före dokumentären om Josefin Nilsson.

Jag tycker inte att man kan konstatera att han har grava psykiska problem. Att vara gränslös och ha svårt att hantera motgångar eller avvisning är inte samma sak som att ha psykiska problem.
Kan ligga något i det. Kan vara grader också. Blunda. Kompromissa.

När det gäller just Ramberg anser jag att det är problematiskt. Däremot är det väl svårt för oss (i alla fall för mig) att ha koll på hur privatpersonen TN kan agera, då TN för mig inte är en publik omskriven person där det fanns många exempel på problem med otrevligt bemötande och till och med våld.

Framförallt blundas det väl i familjer eftersom det finns ett annat kitt, ett annat "kontrakt" mellan medlemmar, när det är en i familjen som har ett dåligt beteende (missbruk, psykiskt eller fysiskt våld).
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja du, jag vet inte.

Har själv skrivit i tråden att TN är en person som man absolut inte kunnat förknippa med våld, snarare motsatsen - vilket gör att hans beteende, mycket riktigt, för mig är chockerande.(Jag är bekant/kollega och har aldrig varit intresserad av att blunda för någon bekant/kollegas ”problematiska sidor”)

De personer som media fått tag på och som har uttalat sig, tror jag inte är särskilt närstående, vem f-n vill uttala sig i media om en _närstående_ som precis har mördat en kvinna han var i en relation med?

Ser inte poängen med att raljera kring att folk ”låtsas vara chockade”, hur ska det föra diskussionen vidare? Det bidrar ju bara till att man inte vill dela med sig i tråden om saker man fått reda på, nu i efterhand.
Jag tycker att flera av de som skrivit i tråden om TN har formulerat sig nyanserat och jag uppskattar verkligen att ta del av flera beskrivningar. Hoppas verkligen det kan delges mer reflektioner. Föreställer mig att det kan vara en process, leta i minnet mm.
Som nostradamus skrivit, en strävan efter att inte övertolka i efterhand.

Tror som slemhinder att det kan komma fram mer uppgifter längre fram och kanske även uppgifter om reella problem för MGM när det gäller vissa delar av privatlivet.

Mycket tacksam för många bidrag i tråden, slemhinder som har koll på detaljer och bidrar med många intressanta inlägg - såväl som den som mött TN i jobb eller privat - och många andra som bidrar.

Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-17 kl. 13:28. Anledning: förtydligande
Citera
2026-08-17, 13:38
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Jag tycker denna del är intressant, och från mitt sätt att se det kanske lite missuppfattad i tråden. Tycker att det finns en intressant underton i den meningen.

Tycker man kan läsa in en hel del i jag skulle väl åka hem”. I min mening låter det självömkande. Inte som något som varit uppe på bordet, förrän ÅÅ har bett honom att åka hem. Troligen som en konsekvens av att han betett sig illa (vilket han mer eller mindre har medgett i publicerade förhör, ”hårda ord” etc).

Det finns många som spekulerar i att det skulle vara ”för tidigt” att träffa barnen. Det tror inte jag, de har sannolikt träffats även tidigare. Märk även att de har planerat en fest i närtid - här tänker jag att ÅÅ mycket väl kan ha inkluderat sina barn. Jag tror inte ÅÅ hade en intention att hålla isär TN från sin familj. Att vara i skärgården 2 veckor tyder på att de i någon mån hade en seriös relation som utvecklades. Nu blir jag lite väl spekulativ, men jag förutsätter att barnen och TN skulle träffats under festen oavsett hur man väljer att tolka det tidigare jag skrev.

Jag tror TN har betett sig illa, ÅÅ har sedermera tröttnat på detta och låtit TN veta att han är en idiot. Ej osannolikt har hon på måndagskvällen bett TN att lämna med första färjan på tisdagen (helt utom ordinarie plan, därav TNs självömkande ”väl”). Här kan TN eventuellt ha blivit aggressiv, kanske rentav våldsam.

TN är en man som av allt att döma är van att regissera utgången av relationer, och det verkar inte varit oviktigt för honom att ”vinna” dessa strider. Vittnesmål från användare Nostradamus1966 stärker tesen om envishet/kränkthet.

Kanske att TN med detta i beaktning har tänkt att de ska sova på saken och att han ska ”tala vett” i ÅÅ morgonen därpå. ÅÅ står på sig, förmodligen ännu argare efter att ha lagt ihop pusslet kring hans beteende, som sannolikt eskalerat (läs: urartat) under dagarna innan. Det finns ingen återvändo, och TN är ovan vi att någon vågar fullfölja en konflikt med honom. Han känner sig enormt förorättad, inser att ÅÅ ”vinner”. Han får lämna med svansen mellan benen medan han förstår att ÅÅ har sett igenom honom för längesen. Hon ångrar sig inte, och han inser att relationen är över. Här tror jag att en viktig psykologisk aspekt är att ÅÅ rent objektiv är mer lyckad än honom. Han inser att hon lätt kommer kunna hitta en ny, och att han själv kommer vara bortglömd inom kort. Hon bestämmer hur han ska betraktas (kanske har hon redan varslat för anhöriga hur han betett sig), och han får inte möjlighet att styra narrativet kring sin egen fantastiska person. Han känner sig än mer förorättad/kränkt.

Anledningen till att han inte tidigare har mördat kvinnor är sannolikt så enkelt som att han anser sig ha kunnat styra narrativet och svartmåla kvinnorna. Han har ansett sig ha kontrollerat tidigare uppbrott och gått ”vinnande” ur dessa. Här är han bara en loser som ska lunka ner mot båten för att åka hem från den ÅÅ som han skrutit om för sina vänner och inbillat sig att de ska flytta ihop efter sommaren. Och vad ska dom säga om festen? Kommer ännu fler personer då förstå vilken idiot han är? Kommer ÅÅ vara ärlig inför de andra om vad som hänt, och han därmed fullständigt tappa kontrollen över narrativet om sig själv?

Som sagt, Nostradamus1966’s vittnesmål är allt jag behövde för att förstå ungefär hur TN har resonerat och agerat. Har svårt att se alternativa teorier, men har läst hela tråden och det finns några slamkrypare som jag skulle kunna gå med på.

Sorry @to.ivrig, det blev lite längre än jag trodde när jag väl började skriva och inte riktat mot dina teorier eller spekulationer! Men min initiala poäng är att ”väl” i hans citat säger mycket mer för mig än att de bara lite hipp som happ har diskuterat att han ska åka hem för att hennes barn ska komma. Det är ett annat sätt att säga ”ÅÅ bad mig vänligt men bestämt att åka hem och aldrig komma tillbaka” - kontrollförlust.

EDIT/tillägg: för om han skulle ha åkt hem för att ÅÅs barn skulle komma och att relationen var för ny för att de skulle umgås så intimt - då hade det väl inte varit så svårt att berätta det i förhör istället för att kryptisk säga att han ”väl” skulle hem. Det är för mig information som skulle kunna delge polisen utan att det skulle verka misstänksamt. Nu fanns det ju en annan anledning (i min bok), att ÅÅ berättat för honom att hon aldrig mer ville se honom och detta skulle vara betydligt värre att säga givet vad som skedde därefter (min analys). TN är ingen man som ger sig utan kamp, och med detta skulle han ge bort hela sitt motiv. Om han ger upp så är det via suicid. Relativt övertygad om det.

Jag reagerar också på ”jag skulle väl åka hem”.
Låter helt klart som en person som inte riktigt ville acceptera att det var dags att åka hem.
Det var hennes önskemål – inte hans.
Citera
2026-08-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Exakt så. Du är inte ute och cyklar.

Vill man ha den bästa informationen, läs denna källa (KillenArCP) + lyssna på podden och läs förhöret med TNs egna ord. Nu lämnar jag tråden och inväntar FUP som väl kommer i sinom tid.
Citera
2026-08-17, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Lättast är att gå till lagtexten

3 kap. Brottsbalken:

1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös.

2 § Är brott som i 1 § sägs med hänsyn till de omständigheter som föranlett gärningen eller eljest att anse som mindre grovt, dömes för dråp till fängelse, lägst sex och högst tio år.
......

7 § Den som av oaktsamhet orsakar annans död, döms för vållande till annans död till fängelse i högst tre år eller, om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt, döms till fängelse i lägst två och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om
1. gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag, eller
2. gärningsmannen, när det krävts särskild uppmärksamhet eller skicklighet, har varit påverkad av alkohol eller något annat medel eller annars gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag.

Vållande till annans död borde kunna uteslutas även om vi inte har all info om hur BO dog.

Dråp är ju dock inte helt uteslutet tänker jag. Men kan det bevisas att döden inte inträffade direkt utan som en följd av längre våld en längre tid, borde det landa i mord tänker jag.
Citera
2026-08-17, 15:15
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja du, jag vet inte.

Har själv skrivit i tråden att TN är en person som man absolut inte kunnat förknippa med våld, snarare motsatsen - vilket gör att hans beteende, mycket riktigt, för mig är chockerande.(Jag är bekant/kollega och har aldrig varit intresserad av att blunda för någon bekant/kollegas ”problematiska sidor”)

De personer som media fått tag på och som har uttalat sig, tror jag inte är särskilt närstående, vem f-n vill uttala sig i media om en _närstående_ som precis har mördat en kvinna han var i en relation med?

Ser inte poängen med att raljera kring att folk ”låtsas vara chockade”, hur ska det föra diskussionen vidare? Det bidrar ju bara till att man inte vill dela med sig i tråden om saker man fått reda på, nu i efterhand.

Tråkigt om du känner så, jag tänker att det driver diskussionen vidare på samma sätt som allt annat som skrivs här. Det jag menar är alltså att jag gör skillnad på chock och chock: Jag tycker det är enkelt att förstå en chock som handlar om att någon plötsligt är våldsam och mördar någon. Jag har svårare att förstå att människor omkring honom efter många, många år inte skulle ha sett ett enda osympatiskt drag hos honom.

Citat:
Vet inte hur vanligt det är att människor på jobbet spekulerar om kollegornas privatliv. Att vara en petig yrkesman behöver inte nödvändigtvis innebära några stora problem utanför arbetsplatsen. Så där håller jag inte riktigt med dig, om jag nu förstått rätt det du vill förmedla.

Vet inte om jag förstår helt hur du menar.
Menar du att t ex kollegor inte kan (eller bör) uttala stor förvåning eller "chock" (över mordet) för att man borde ha lagt ett bättre pussel tidigare? Dvs borde ha kunnat se (genom sin jobb-kontakt) att den TN (chef) som på arbetsplatsen är angelägen om att ha kontroll över kanske värdefull konst (samt i samtal på jobbet kan ha gått lite i "svaromål" trots att det kanske inte alls var ett sånt samtal) helt kan tappa det, och därmed begå våldshandlingar i nära relationer?
Nu kanske jag hårddrog det.

Kan ligga något i det. Kan vara grader också. Blunda. Kompromissa.

När det gäller just Ramberg anser jag att det är problematiskt. Däremot är det väl svårt för oss (i alla fall för mig) att ha koll på hur privatpersonen TN kan agera, då TN för mig inte är en publik omskriven person där det fanns många exempel på problem med otrevligt bemötande och till och med våld.

Framförallt blundas det väl i familjer eftersom det finns ett annat kitt, ett annat "kontrakt" mellan medlemmar, när det är en i familjen som har ett dåligt beteende (missbruk, psykiskt eller fysiskt våld).

Kortade ner ditt citat! Det jag menar är inte att någon borde förstått tidigare att just den här personen skulle bli en mördare utan att jag tror att det finns många där ute som sett osympatiska sidor hos TN genom åren, som t.ex. nostradamus, och tänkt ”oj, det här känns inte sunt”. Det är inte olagligt att ha sämre drag så i sådana situationer gör man som betraktare sällan något med tanken (vilket jag alltså inte klandrar någon för att inte ha gjort).

Jag hade en kollega som åtalades för våldtäkt. Vi hade jobbat tillsammans i många år och även om han var duktig på sitt jobb så var vi flera på arbetsplatsen som långt före han över huvud taget begick något brott hade reagerat på att han var som en ångvält, ville får vara den som bestämde och sällan respekterade någons nej (i arbetet) utan drev frågor tills han fick som han ville. Det var dock aldrig några ”öppna konflikter” omkring honom. Han var aldrig högljudd eller elak mot någon. Han var bara inte så trevlig att jobba med. Enkelt sammanfattat: Han var ingens favoritkollega men hans resultat på jobbet var väldigt bra. Självklart var det ingen som satt och tänkte att han är någon som kommer våldta, men när han väl åtalades var det lätt att se att det handlade om personlighetsdrag och inte om ”hur man är på jobbet”.

Även om man visar olika mycket av sig själv på jobbet och hemma så är de grundläggande personlighetsdragen ofta samma överallt. Jag tycker därför det är skönt att se personer som exempelvis nostradamus som reflekterar över de personlighetsdrag han uppvisat genom åren utan att fastna i den chock det innebär att någon mördat. Det fattar jag som sagt att man är väldigt chockad över.

Tillägg - det är framför allt män som kan uppvisa tvivelaktigt beteende på arbetet utan att någon kopplar detta till personlighetsdrag. Är en kvinna otrevlig i arbetet börjar folk direkt fundera på om hon är sådan även hemma.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-17 kl. 15:35.
Citera
2026-08-17, 15:16
Medlem
notknapparens avatar
[quote=Gonk-Troll|95699268]
Jag ber om ursäkt om jag inte lyckats citera på rätt sätt och alla som bör, tidpunkterna är tagen från slemhinders sammanfattning som moderatorn har lagt ut i början av tråden.

[quote=To.Ivrig|95692588]
Tipsar igen om poddavsnittet som Ms Elliot tipsade om igår kväll:

Podd: Ursprungligen postat av Ms Elliot
https://podcasts.apple.com/se/podcast/mitt-i-livet/id1206542970?i=1000783231397

• De sista vittnena som såg paret tillsammans har sett dem bada dagtid och ta en promenad kvällstid måndagen den 3:e augusti.

Citat:
Kvinnan (BO) gick framför mannen (MGM) på en väg:
Jessica: "Hon levde ju på måndagskvällen, då det var folk på ön som har sett hur dom två har gått på en väg, hon har gått framför mannen (mördaren)."
Jessica: "Där det var det tydligt att stämningen var spänd."

Vittnet ska ha sagt (om situationen där BO går framför mannen på en väg):
"det där är inte ett par som är sams".
Från här och fram till den mystiska kajakmannen paddlar förbi familjen på klippan finns inga vittnesuppgifter om BO och MGM.
Troligtvis är det under denna tid BO dödas.

Bröt sig in i annat hus för att duscha:
Och så uppgiften om att MGM bröt sig in i ett hus för att duscha:
"Sen hade han brutit sig in i ett hus och gått och duschat hos en familj"
"På vår ö. Hos typ våra grannar"
Kan han ha gjort det innan han paddlar iväg första gången och kanske försöker göra sig av med mobiltelefoner och eventuellt annat?

• 11:55, tisdagen den 4:e augusti, stängs MGMs telefon av på Sollenkroka ö. Detta enligt polisens pejlning av telfonen.
Detta sammanfaller med när familjen på klippan ser den mystiska kajakmannen

• Användare i tråden uppger att de sett MGM paddla kajak runt 12-13:00 vid lunch samma dag som mordet ägde rum, ungefär 3 km från ön.
Expressen https://www.expressen.se/nyheter/pa-flykt-i-33-timmar-mystisk-man-i-kajak/
"– Vi satt på en klippa på vår ö och käkade, hela familjen. Då paddlade det förbi en kille väldigt nära, vi fick ögonkontakt. Alla är så trevliga här ute i skärgården, när man paddlar förbi säger man hej. Men han gjorde inte det, säger mannen på grannön."

Om han hade haft blodiga kläder, så hade de som satt på klippan noterat det, efter som han "paddlade väldigt nära", så nära att men enkelt skulle kunna prata med varandra.
Det skulle kunna tyda på att MGM duschat och bytt kläder innan han paddlar iväg.

• Runt 14:00 uppger en person sig ha sett en man med liknande signalement gå ut med sopor från brottsplatsen, och ned till en sopstation.
MGM måste ha paddlat tillbaka och gått tillbaka till huset för att städa mer.

• 16:21 tillkallas polis efter att en anhörig anmält händelsen. Enligt podden ska det vara sonen och hans vän som hittar BO

När det gäller kajaken så omnämns den som stulen, men MGM säger i förhör enligt TV4 https://www.tv4.se/artikel/0AEd4RyxNUuQhGn2NAODU/pojkvaennens-egna-ord-taenker-pa-hennes-liv-som-jag-tog-bort
"– Jag har varit där i dryga två veckor. Vi har varit där ute och gjort saker tillsammans som man gör. Vi har paddlat och badat och tränat. Och gjort liksom... fina saker. Lagat mat, njutit av sommaren, säger han i utredningen."

Kan det vara BOs kajak han använder?

Det verkar som han efter det att han städat och gått till sopstationen ger sig ut och paddlar igen för att fly.

Det verkar som att mgm kan ha kört två vändor med kajak, om nu inte familjen på klippan och/eller vittnen som sett mgm vid 14- tiden vid sopstationen tagit fel på tid/person? För sopstationen ligger väl på Sollenkroka Ö? Vittnesuppgifter kan vara knepiga, då vittnen i efterhand ska försöka minnas detaljer.

Jag kan tänka mig att mgm i en första vända vill göra sig av med mordvapen, kanske mobiler och annat som han anser kan avlöja honom? Mgm kan ha påbörjat städning inför flykten, och har förmodligen som du säger, duschat och bytt käder innan han visar sig ute. Vill sedan koncentrera sig påflykten?

• 11:55 stänger av sin mobil. Kanske vill han nu börja röra sig utomhus och inte bli avslöjad ?
  • 12:30- tiden ser en boende på en grannö en mystisk man i kajak som ger ett skumt intryck. Inte undra på om mgm, om det nu är han, ger ett konstigt intryck. Han kanske inte trodde att någon skulle se honom dumpa bevis i vattnet.
  • 14-tiden sista vittnesuppgiften om att en man med liknande signalement gått ut med sopsäck från brottsplatsen till sopstation.

På något ställe läste jag att han stulit en kajak. Vet inte vad som stämmer?

Det är förvirrande så här i början när uppgifter från media kan vara felaktiga och ofullständiga, och så här skriver Expressen:

"Men pojkvännen, en 57-årig man från Stockholm, har stängt av sin mobiltelefon, packat förnödenheter, paddel och flytväst och gått 300 meter till den mördade kvinnans kajak och paddlat över till ön Marholmen.

– Jag bär med mig det jag behöver. Och sen så åker jag i väg, berättar han senare i förhör.

På Marholmen gömmer han kajaken i skogen och simmar vidare ut till en liten båt som ligger förtöjd en bit ut.
"

https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mordaren-om-braket-innan-skargardsmordet-egna-orden-/

Där uppfattar jag det som att allt sker i en och samma tur. I kvinnans kajak...

Tänkte först "städa upp lite" i ditt inlägg, då citeringen är lite konstig, men är lite osäker på vad som är "ditt" och vad som är @To.Ivrigs inlägg.
Citera
2026-08-17, 15:50
Medlem
Citat:
Han har inte kravlat runt i en kajak i 33 timmar. Det kan jag avfärda på direkten. Jag vet på ett ungefär när han har lämnat ön.

Citat:
Nej då. Det var inte meningen, som tidigare nämnt avfärdar jag bara spekulationer.

Vet på ett ungefär var han hittades och det är runt Arbodaön. Däremot har han inte gömt sig där så lång tid.

Citat:
Vet bara att det var innan 15.30 i tisdags. Det kan vem som helst luska ut. Troligtvis ännu tidigare.

Nämner inte exakt men någon gång på onsdagen efter lunch.

Utifrån tidsaspekter som diskuteras är detta intressant. Lätt att glömma information som kom fram tidigt, men tycker detta är värt att plocka med framåt.

Utifrån denna användare/insider som jag anser pålitlig i sin rapportering så har TN varit på Sollenkroka ö fram till onsdag efter lunch (det är det sista citatet, jag är kass på citat-funktionen så lyckades inte få med allt jag ville).

Tidslinje/händelseförlopp kort om detta stämmer:
- Mord på tisdag fm
- Mobil stängs av 11.55
- Ses ca 12.30 ungefär 30 min kajakfärd från platsen (dumpa grejer/leta lägerplats)
- Återvänder 13/14, städar och kastar sopor
- Hittar ett hus som är tomt och där han på något sätt vet att ingen kommer vara över natten (bekant/vän till ÅÅ som han vet lämnat ön?)
- Duschar, sover (tisdag till onsdag), förbereder sig för avfärd i kajaken på onsdagen.

Den mest intressanta (och inte så mycket omdiskuterad) uppgiften här är att han ska ha lämnat Sollenkroka ö onsdag efter lunch. Det vore väl osannolikt att han gömt sig utomhus hela natten utan att ha blivit röjd? Sannolikt hänger detta ihop med att han hittat ett hus att duscha i. Personen som pratade om detta i sin podd kanske inte visste omfattningen av TNs home invasion, utan hade fastnat på att någon granne sagt att denne hört att vattenberedaren hade varit igång eller vad som helst.

Notera också att användaren nämner att han inte har kravlat i sin kanot i 33 timmar. Undertonen är att han hittat andra gömställen. Vet inte om polisen kollade alla hus på ön redan på tisdagen, men sannolikt inte. Poddaren nämner inget om detta, och hon hade sannolikt nämnt det. Slutsats: inte omöjligt att TN kan ha sovit i samma hus som han duschade och lämnat Sollenkroka ö för andra gången (efter ”dumpa bevis”-turen på tisdagen) först onsdag efter lunch.

Samma användare har sagt att bevisbilden är extremt bra.

Om jag skulle spekulera i hur användaren ev kan ha tillskansat sig liknande information, så skulle någon ha kunnat viskat om att huset TN befann sig i var övervakat med kamera. Den bevisningen vore extremt bra, och jag har svårt att hitta extremt bra bevisning på nåt annat sätt än via just kameraövervakning, på ett eller annat sätt. Ö-skvaller, vittnesmål och hundskall klassas ju inte så, i alla fall.

EDIT: spekulerar inte i hur just denna användare skulle kunna ha fått information, utan snarare som ett exempel på hur en privatperson med ”känningar” på ön skulle kunna få information (och vilken typ av information som förväntas ha mycket högt bevisvärde).
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-17 kl. 15:56.
Citera
2026-08-17, 16:17
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Utifrån tidsaspekter som diskuteras är detta intressant. Lätt att glömma information som kom fram tidigt, men tycker detta är värt att plocka med framåt.

Utifrån denna användare/insider som jag anser pålitlig i sin rapportering så har TN varit på Sollenkroka ö fram till onsdag efter lunch (det är det sista citatet, jag är kass på citat-funktionen så lyckades inte få med allt jag ville).

Tidslinje/händelseförlopp kort om detta stämmer:
- Mord på tisdag fm
- Mobil stängs av 11.55
- Ses ca 12.30 ungefär 30 min kajakfärd från platsen (dumpa grejer/leta lägerplats)
- Återvänder 13/14, städar och kastar sopor
- Hittar ett hus som är tomt och där han på något sätt vet att ingen kommer vara över natten (bekant/vän till ÅÅ som han vet lämnat ön?)
- Duschar, sover (tisdag till onsdag), förbereder sig för avfärd i kajaken på onsdagen.

Den mest intressanta (och inte så mycket omdiskuterad) uppgiften här är att han ska ha lämnat Sollenkroka ö onsdag efter lunch. Det vore väl osannolikt att han gömt sig utomhus hela natten utan att ha blivit röjd? Sannolikt hänger detta ihop med att han hittat ett hus att duscha i. Personen som pratade om detta i sin podd kanske inte visste omfattningen av TNs home invasion, utan hade fastnat på att någon granne sagt att denne hört att vattenberedaren hade varit igång eller vad som helst.

Notera också att användaren nämner att han inte har kravlat i sin kanot i 33 timmar. Undertonen är att han hittat andra gömställen. Vet inte om polisen kollade alla hus på ön redan på tisdagen, men sannolikt inte. Poddaren nämner inget om detta, och hon hade sannolikt nämnt det. Slutsats: inte omöjligt att TN kan ha sovit i samma hus som han duschade och lämnat Sollenkroka ö för andra gången (efter ”dumpa bevis”-turen på tisdagen) först onsdag efter lunch.

Samma användare har sagt att bevisbilden är extremt bra.

Om jag skulle spekulera i hur användaren ev kan ha tillskansat sig liknande information, så skulle någon ha kunnat viskat om att huset TN befann sig i var övervakat med kamera. Den bevisningen vore extremt bra, och jag har svårt att hitta extremt bra bevisning på nåt annat sätt än via just kameraövervakning, på ett eller annat sätt. Ö-skvaller, vittnesmål och hundskall klassas ju inte så, i alla fall.

EDIT: spekulerar inte i hur just denna användare skulle kunna ha fått information, utan snarare som ett exempel på hur en privatperson med ”känningar” på ön skulle kunna få information (och vilken typ av information som förväntas ha mycket högt bevisvärde).
Händelser

Måndag fram till lunch kan jag garantera att hon levde

Tisdag förmiddag/lunch här verkar det som brottet har begåtts

Tisdag eftermiddag
Hittades av anhöriga och inte anhörig som media rapporterat om. Här får du ni inte mer information av mig. Ja, jag vilka som har hittat BO.

16.20? Larm kommer in om att hon är död
Ambulanshelikoptern kommer snabbt till platsen
Polisen kommer typ en halvtimme senare sjövägen
Tisdag kväll
Polisen vet i princip redan vem GM är
De går runt och samlar in viktig information från grannar

Onsdag
Fortfarande inte hittad
Onsdag eftermiddag, de går runt till stugorna med hund och letar efter spår

Drönare åker upp på kvällen vid Flågsundet och söker

Tips kommer in om en grön kajak har hittats som han har stulit är nu på Arbodaön

Sen kväll/natt när mörkret har lagt sig skickar man upp en helikopter, GM hittas
Sopskaftet försöker simma ifrån polisen.

——
Det är mest äldre som bor på ön så vette tusan hur gott det är med övervakningskameror. Finns säkerligen i vissa hem men är nog inte så vanligt. Går att gömma sig under träd, fortfarande varmt ute.
——
Varför bevismaterialet är väldigt bra behåller jag hemlig också. Men han kommer åka dit!
Senast redigerad av KillenArCP 2026-08-17 kl. 16:20.
Citera
2026-08-17, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonk-Troll
Jag ber om ursäkt om jag inte lyckats citera på rätt sätt och alla som bör, tidpunkterna är tagen från slemhinders sammanfattning som moderatorn har lagt ut i början av tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Tänkte först "städa upp lite" i ditt inlägg, då citeringen är lite konstig, men är lite osäker på vad som är "ditt" och vad som är @To.Ivrigs inlägg.
Gjort ett försök, lägger i spoiler 1:
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-17 kl. 16:24.
Citera
2026-08-17, 16:38
Medlem
Citat:
Händelser

Ok.

Och enligt poddaren Jessica så har en person på ön uppgett att hon ska ha sett paret gå på en väg på måndagskvällen. Tror det även beskrivits i medier att paret sågs på måndagskvällen. Så man får ju anta att när det kommit uppgifter från flera håll, inklusive från dig, att BO levde på måndagen.
Citat:
Utesluter du att brottet begicks på natten mot tisdag/tidig tisdag morgon?
Citat:
Tisdag eftermiddag
Hittades av anhöriga och inte anhörig som media rapporterat om. Här får du ni inte mer information av mig. Ja, jag vilka som har hittat BO.

. .
Citat:
Det är mest äldre som bor på ön så vette tusan hur gott det är med övervakningskameror. Finns säkerligen i vissa hem men är nog inte så vanligt. Går att gömma sig under träd, fortfarande varmt ute.
——
Varför bevismaterialet är väldigt bra behåller jag hemlig också. Men han kommer åka dit!

Feststilade: Vi är några som har spekulerat i alternativen: övervakningskamera/ljudupptagning.

Om ljudupptagning gjord av från BO där ljudet i så fall sparades direkt i moln så skulle en sån ljudupptagning utgöra mycket stark bevisning.

Förstår att du inte vill uppge detaljer om bevisningen och det är bra gjort av dig. Förunderskningen kan få fortgå utan läckor om vissa väsentliga detaljer.

Edit: PS: Även om det är många (äldre) därute som kanske inte har övervakningskameror så kanske BO/delägare JE hade en.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-17 kl. 16:46.
Citera
2026-08-17, 16:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Händelser

Tisdag eftermiddag

Tisdag kväll
Polisen vet i princip redan vem GM är
De går runt och samlar in viktig information från grannar

Onsdag
Fortfarande inte hittad
Onsdag eftermiddag, de går runt till stugorna med hund och letar efter spår

Drönare åker upp på kvällen vid Flågsundet och söker

Tips kommer in om en grön kajak har hittats som han har stulit är nu på Arbodaön

Sen kväll/natt när mörkret har lagt sig skickar man upp en helikopter, GM hittas
Sopskaftet försöker simma ifrån polisen.

——
——

Intressant.

Du skriver: "Tisdag förmiddag/lunch här verkar det som brottet har begåtts".

Vad är det som gör tt du tror det?

Om jag fattat det rätt fick ahöriga inte kontakt med henne vare sig på måndag 3/8 kvällen och inte heller på morgon den 4/8 morgon, vilket ska ha varit ovanligt.

På måndag verkar det finnas vittesuppgifter om nattbad.

Märkligt att hon inte svarar på morgonen heller om mordet skulle skett mer på fm/lunch. De kan ha bråkat förstås redan här, han kan ha varit hotfull? Kanske ville hon inte prata med anhöriga så, när stämningen var dålig? Eller var han hotfull, tagit hennes mobil i beslag? Har han mekat med hennes mobil så hon inte ska se att andra söker henne?

Om hon kände sig hotad, bode hon sökt hjälp på ön kan man tycka.

Och när krossades fönstret? Ingen hört något? Är det så att någon sett att rutan varit hel på morgonen?

Jag har hela tiden tänkt att brottet skett nattetid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in