2026-08-17, 01:46
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
En annan suspekt grej hos urkristendomen är deras propagerade för hur bra det var att vara fattig.

Varför var det bra att vara fattig har jag funderat på? Jo det var bra att att vara fattig för då skulle olika icke-fattiga personer sälja sina tillgångar och skicka alla pengar till den jude-kristna centralen i Jerusalem. De kristna skulle vara fattiga men personer som Paulus styrde den kristna verksamheten skulle vara allt annat än fattiga.

Det finns en berättelse i Apostlagärningarna om en man som sålde sin åker men gav inte alla pengar till den jude-kristna kyrkan utan behöll något. Gud straffade honom med att han dog.
Varför är du så anti kristendom. Det är fräckt.
Citera
2026-08-17, 02:13
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
En annan suspekt grej hos urkristendomen är deras propagerade för hur bra det var att vara fattig.

Varför var det bra att vara fattig har jag funderat på? Jo det var bra att att vara fattig för då skulle olika icke-fattiga personer sälja sina tillgångar och skicka alla pengar till den jude-kristna centralen i Jerusalem. De kristna skulle vara fattiga men personer som Paulus styrde den kristna verksamheten skulle vara allt annat än fattiga.

Det finns en berättelse i Apostlagärningarna om en man som sålde sin åker men gav inte alla pengar till den jude-kristna kyrkan utan behöll något. Gud straffade honom med att han dog.

Det är för att det var och fortfarande är en mycket förekommande lära inom spirituellt eller andligt utövande att icke-befästande till materiella tillgångar leder till insikter.

Det finns en relevans i det, men utnyttjas klandervärt utav ledare/makthavare och dessutom inte förstås utav den ärliga utövaren eller praktikern i tillräcklig grad, vilket gör att den lätt blir utnyttjad och vilseledd.
Citera
2026-08-17, 02:27
Medlem
Citat:

Jag känner igen den där berättelsen, och sensmoralen är att man ska vara ärlig och inte ljuga. Strängt taget är det ju inte moraliskt fel att behålla en liten del av sin egendom i st f att göra sig själv helt utblottad.
Men ja urkristendomen var asketisk. Detta fr a för att man trodde på Jesu snara återkomst, och då skulle man inte engagera sig i denna värld.
Citera
2026-08-17, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag känner igen den där berättelsen, och sensmoralen är att man ska vara ärlig och inte ljuga. Strängt taget är det ju inte moraliskt fel att behålla en liten del av sin egendom i st f att göra sig själv helt utblottad.
Men ja urkristendomen var asketisk. Detta fr a för att man trodde på Jesu snara återkomst, och då skulle man inte engagera sig i denna värld.

Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Det är för att det var och fortfarande är en mycket förekommande lära inom spirituellt eller andligt utövande att icke-befästande till materiella tillgångar leder till insikter.

Det finns en relevans i det, men utnyttjas klandervärt utav ledare/makthavare och dessutom inte förstås utav den ärliga utövaren eller praktikern i tillräcklig grad, vilket gör att den lätt blir utnyttjad och vilseledd.

Jag tror inte det är någon ny företeelse att ledarna inom kristendomen berikar sig på församlingsmedlemmarnas bekostnad medan de intalar dem att det är fint att vara fattig och att de ska ge bort sina tillgångar. Det är rent av troligt att det var så från allra första början.
Citera
2026-08-17, 12:11
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tror inte det är någon ny företeelse att ledarna inom kristendomen berikar sig på församlingsmedlemmarnas bekostnad medan de intalar dem att det är fint att vara fattig och att de ska ge bort sina tillgångar. Det är rent av troligt att det var så från allra första början.
Så kristendomen är en gigantisk pyramid scheme?
Citera
2026-08-17, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Så kristendomen är en gigantisk pyramid scheme?

Nä det påstår jag inte, men det är en aspekt av saken.

Man kan jämföra det med judaismen där det poängteras att det är fint att vara rik och den som är mest rik är gynnad av gud och liknande.
Senast redigerad av larsjohansson 2026-08-17 kl. 12:20.
Citera
2026-08-17, 12:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nä det påstår jag inte, men det är en aspekt av saken.

Man kan jämföra det med judaismen där det poängteras att det är fint att vara rik och den som är mest rik är gynnad av gud och liknande.
Menar du alltså då att påven och många biskopar och högt uppsatta inte tror på kristendom utan bara låtsas tro för stålar?
Citera
2026-08-17, 12:35
Medlem
Citat:
Menar du alltså då att påven och många biskopar och högt uppsatta inte tror på kristendom utan bara låtsas tro för stålar?

Jag skrev hur det såg ut i antiken och hur kristendomens till synes irrationella vurmande för att vara fattig och egendomslös uppstod.

Men det finns nog ingen brist på exempel med exempel från medeltiden att påve och biskopar sysslade med detta för makt och pengar. Amerikanska TV-pastorer är ett annat exempel.
Citera
2026-08-17, 12:40
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag skrev hur det såg ut i antiken och hur kristendomens till synes irrationella vurmande för att vara fattig och egendomslös uppstod.

Men det finns nog ingen brist på exempel med exempel från medeltiden att påve och biskopar sysslade med detta för makt och pengar. Amerikanska TV-pastorer är ett annat exempel.
Gud är dock verklig även om TV-pastorer finns.
Citera
2026-08-17, 12:49
Medlem
Citat:
Gud är dock verklig även om TV-pastorer finns.

Jag tycker inte kristendomen presenterar Guds egenskaper på ett rimligt sätt.
Citera
2026-08-17, 12:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tycker inte kristendomen presenterar Guds egenskaper på ett rimligt sätt.
Det är en personlig åsikt som inte förändrar de faktum som gör att vi kan veta att gud finns. När du läser om någon som du tycker har agerat fel på nyheterna tror du att den inte finns?
Citera
2026-08-17, 13:02
Medlem
Citat:
När du läser om någon som du tycker har agerat fel på nyheterna tror du att den inte finns?

Jag har inte påstått att Gud inte finns, däremot så är Gud inte såsom kristendomen beskriver honom som en oändligt god kycklingmamma som kommer se efter alla sina kycklingar obegräsnat mycket. Inte allsmäktig utan begränsningar och förmodligen inte allvetenande.

Gud har definitivt inte sprungit runt på jorden på två ben i form av Jesus och druckit vin och ätit mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in