Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Jaha ok du får väl tro vad du vill men du kommer ångra dig när du missar tåget är väl vad jag menar. Ja det är ganska svårt för kristna att förstå hur ateister väljer helvetet istället för himlen när det krävs ingenting alls förutom att säga tack jesus, ganska obegripligt faktiskt.
Det är ju du som tror att jag väljer helvetet, inte jag.
Cirka 71% av jorden befolkning är inte kristna. Tänker du verkligen att ingen av dessa förtjänar att komma himmelen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Huvudsaken är att man gör det man själv tror på och försöker vara en god medmänniska så till vida att man iaf inte skadar andra.
Där håller jag med dig helt och hållet. Men jag har inget behov av att göra det för en gud, eller för att samla på mig poäng för en plats i himmelen. Jag gör det av respekt för mig själv, mina medmänniskor och för livet i sig. Och för att det känns bäst i hjärtat om man gör det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Tror man att någon hamnar i helvetet för att inte ha tackat Jesus i livet känns lite sisådär, då har man nog missat inte bara Jesus budskap utan hela nya testamentets, inte minst Uppenbarelseboken.
Det tror jag oxå. Att om det finns ett efterliv, där vi blir dömda. Kommer vi att bli det efter hur vi levde. Inte utifrån vem vi trodde på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Vad jag kan tycka är lite obegripligt däremot är hur man kan avfärda något så absolut bara för att man inte vet, men det är väl där vi som bär vittnesbörd kommer in i bilden. Jag tror inte man gör rätt genom att hota någon med helvetet. Det tror jag inte du tror heller om du nu inte är förledd av demoner.
Problemet är ju bara att människor inom alla religionen och trosuppfattningar, alla anser sig ha rätt, alla säger sig ha sig ha fakta och vittnesbörder på att just deras religion och deras gudar är den rätta och den samma.
Det där med demoner som du skriver på slutet är intressant. Eftersom jag inte tror på Gud, tror jag inte heller på demoner.
Jag tänker att man alltid är ansvarig för sina handlingar, och att man alltid är ansvarig för hur man behandlar sina medmänniskor. Medan en kristen kan alltid skylla sitt beteende eller sina handlingar på att man själv eller någon annan är besatt av demoner.