Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Intressant, med all respekt, ditt svar för mig att bli ännu mer skeptiskt till Bibelns Gud.
En gud som inte kan lösa konflikter på ett annat sätt än genom massmord, svält eller pesten ger jag inte mycket för.
Våld är aldrig en lösning i en konflikt. Det är min sanna övertygelse och det skulle vara svårt för mig att bekänna mig till en gud som inte delade den uppfattningen.
Jag vill dock säga, att bara för att man inte tror på Bibelns Gud. Behöver det ju inte betyda att man inte tror på det något gudomligt med universum.
Så du vet hur man löser världens problem? Förklara.
Om du har en människa som vägrar att t.ex. slåss och misshandla andra människor, hur ska Gud göra?
Hur ska omvärlden hantera Putin t.ex.? konflikthantera och prata med honom? Det har ju Trump försökt med, och många andra, men han fortsätter att mörda små barn kvinnor och äldre i Ukraina, och förstör för andra i världen.
Men du har alltså en lösning på detta problemet?
Och tror du verkligen att det hade gått att sätta sig ner och prata med Hitler och resonera med honom, och han hade slutat? Britterna trodde det från början, och gav honom bitar från andra länder, men sedan invaderade Hitler Polen. Så den konflikthanteringen fungerade inte så bra, menar du att du hade kunnat prata vett med Hitler och han hade blivit god?
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Våld är aldrig en lösning i en konflikt. Det är min sanna övertygelse och det skulle vara svårt för mig att bekänna mig till en gud som inte delade den uppfattningen.
Är du pacifist och vägrar gå med i Svenska militären och försvara Sverige om ryssarna invaderar Sverige?