2026-08-10, 13:30
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Varför tro på något som det finns noll bevis för? Läser man bibeln och andra heliga skrifter märker man direkt att de är skamlösa kopior på varandra.

Folk som inte tror på gud brukar vara mer intelligenta. Det finns en tydlig vetnskaplig koppling mellan låg intelligens och religiositet.

Är du smart för att du tror på sagan om Big Bang och den kosmiska evolutionen? Beskriv gärna med egna ord hur universum skapades.
Citera
2026-08-10, 13:31
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Varför förnekar du alla andra religioner?

Den enda vägen till Gud är genom Jesus. Det står i Bibeln och är därför sanning.
Citera
2026-08-10, 14:02
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Nej jag har sett kalle och musse tecknat även gud tecknat

Men inte verkligt antingen finns dessa 3 i verkligheten eller så finns dom inte i verkligheten med andra ord påhittade sago figurer, har du sett dessa tre i verkligheten?

Om Gud är osynlig hur kan du har sett Gud tecknad?
Citera
2026-08-10, 14:33
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Är du smart för att du tror på sagan om Big Bang och den kosmiska evolutionen? Beskriv gärna med egna ord hur universum skapades.
Jag köper den gängse definitionen i brist på andra övertygande fakta/upplevelser.
Citera
2026-08-10, 14:46
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?
... Och jag har aldrig förstått hur man kan tro just på Jesus. Det finns ju så herrans många gudar att välja på. Så varför skulle just kristendomen vara den rätta?

Jag tycker livet blir mera meningsfullt om man tänker att livet är här och nu. Det här är det jag vet att jag har och jag har själv ansvar för mitt liv.

Att tänka att det bästa kommer efter döden skulle för mig göra livet helt meningslöst.

Och om det skulle finnas ett efterliv, där man på något sätt blir tilldelad en plats efter sina handlingar i detta livet. Är jag helt säker på att dessa platser kommer att fördelas, utifrån hur mycket gott man gjorde som människa. Inte utifrån vilken gud man trodde på.
Citera
2026-08-10, 14:50
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Om Gud är osynlig hur kan du har sett Gud tecknad?
Någon som ritat såklart

Men eftersom han verkar inte finnas så vet nog ingen hur han ser ut egentligen utan man gissar
Citera
2026-08-10, 15:00
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanskaRoligt
Den enda vägen till Gud är genom Jesus. Det står i Bibeln och är därför sanning.

Står väll samma sak i alla andra religioners böcker. Svara på frågan istället
Citera
2026-08-10, 15:01
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Någon som ritat såklart

Men eftersom han verkar inte finnas så vet nog ingen hur han ser ut egentligen utan man gissar
Man kan inte gissa hur Gud ser ut om han är osynlig.
Man kan teckna nån symbolisk fadersgestalt av honom men eftersom Gud är verkligt osynlig finns det ingen bild av honom, det är dock inget bevis på att han inte finns.
Citera
2026-08-10, 15:04
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Man kan inte gissa hur Gud ser ut om han är osynlig.
Man kan teckna nån symbolisk fadersgestalt av honom men eftersom Gud är verkligt osynlig finns det ingen bild av honom, det är dock inget bevis på att han inte finns.
Stämmer att det inte finns bevis på att han inte finns, men det finns inte heller bevis på att han finns
Citera
2026-08-10, 15:26
Medlem
GanskaRoligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag köper den gängse definitionen i brist på andra övertygande fakta/upplevelser.

Beskriv isåfall vad du tror på. Ge mig din Big Bang-berättelse!
Citera
2026-08-10, 17:04
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det är ju ändå en lite originell ståndpunkt. De flesta brukar i huvudsak godta den kristna etiken även om de inte är troende. Har du svårt för att inte dräpa, stjäla eller förtala dina medmänniskor, till exempel? Tycker du att du liksom har varit extra schysst när du har avstått från att dräpa någon? Är det inte din default setting att avstå från dråp, utan ett beslut du fattar i varje enskilt fall?
Ahh. Den kristna etiken ja, den som absolut inte finns eller har funnits någon annanstans utanför kristendomen.

Du tycker inte det känns något arrogant att försöka ta patent på något som har funnits genom i princip hela den mänskliga civilisationens historia?
Citera
2026-08-10, 17:49
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?

Du kan ju börja med att belägga hans existens. För att förneka något måste det ju först existera, eller hur.
Det blir så klart inte svart när man dör eftersom ingen finns där för att uppfatta det svarta. Det blir som när man lägger sig och somnar, upplever du svart när du sover?
Ett liv grundat på fantasier ser jag som betydligt mer meningslös än ett liv i ärlig okunskap.
Vi ateister kan ju inte vända oss till din herre eftersom vi inte tror på honom, hur skulle det gå till?

Vad tjänar man på att leva i en fanasivärld? Trygghet? Då föredrar jag otryggheten, den är iaf äkta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in