2026-07-16, 19:54
Medlem
TS: Läs speciellt det fetade!

Din HG kan ju inte ha duschat normalt om ditt avloppsrör bedömdes ha varit bra och fungerande.

Mycket vatten rinner inte heller ut ur kranar och duschmunstycken, det är ett lättare tryck vi har i kranar (inget vattentyck brandmännen använder vid brand i sina slangar tex) detta är beviset att duschen stått på länge.

Testa själv att sätta på duschen och sitt där med duschen på max och se OM det ens blir tendens till att bli översvämmning. Sitt och vänta och spela in framförandet som bevis att din HG varit mycket oaktsam och orsakat de enorma vattenskadorna.
Senast redigerad av Singoallaa 2026-07-16 kl. 19:58.
Citera
2026-07-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om.det inte nybyggt de senaste åren så har man i regel inte IMD på vatten.
Det finns alltid vattenmätare. Även om den så är gemensam syns avvikelser från det normala.
Citera
2026-07-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Det finns alltid vattenmätare. Även om den så är gemensam syns avvikelser från det normala.

Jo, men då ska man få föreningen att utreda det och kan ju vara sällan de läser av och många lägenheter så då syns antagligen inte en mindre läcka (det var ju bara 2kvm stort badrum som översvämmats)
Citera
2026-07-16, 20:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
För att en hyresgäst har bara ansvar vid olyckshändelse om denne varit försumlig.

Det är klart hyresgästen varit försumlig här. Orsaka stopp i golvbrunn genom att somna på den eller montera ett vattenlås fel är klara försumligheter.
Citera
2026-07-16, 20:27
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är klart hyresgästen varit försumlig här. Orsaka stopp i golvbrunn genom att somna på den eller montera ett vattenlås fel är klara försumligheter.
Det ska förstås bevisas också.
Citera
2026-07-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Nu hände detta på morgonen. Min gissning är att hyresgästen har flyttstädat och fipplat med golvbrunnen och satt tillbaka den på fel sätt, duschat lite förströdd och inte märkt att det inte rinner av rätt.

Jag förstår verkligen inte att så mycket i själva händelsen är oklart. "Din gissning"? Har inte hyresgästen gett dig en detaljerad förklaring? Och din gissning är inte ens sannolik... man kan väl inte fippla så pass med tillbakasättandet av en golvbrunn att den helt blockeras? Och hur rekordlång var den efterföljande förströdda duschen?

Oavsett – jag tror, liksom flera andra skrivit, att du får välja mellan att försöka skydda din hyresgästs ekonomi eller din egen. Lycka till!
Citera
2026-07-16, 23:55
Moderator
Tystnads avatar
De första branschreglerna om tätskikt i våtrum kom år 1988

Som jag ser det kommer det inte bli någon ersättning från försäkringsbolaget då orsaken är försummelse av hyresgästen att tillse att golv avloppet är fullt fungerande, ett stopp skall åtgärdas av hyresgästen om det inte ligger i stammen vilket inte är fallet här (om det hade varit i stammen hade det varit totalstopp i WC stol också eftersom dom avloppen delar på samma stamrör ner)

Att badrummet är så gammalt att inget fungerande tätskikt existerade är naturligtvis en i högsta grad bidragande orsak till att ingen försäkring täcker vattenskador, varit delvis inblandad i flera olika vattenskador från badrum/golvbrunnar i fastigheter byggda under 1968-1975 (miljonprogrammet )
I Ingen av dessa utgick ersättning för vattenskadorna från försäkringsbolagen.

Möjligen kan hyresgästernas ansvarsförsäkringen gälla i viss mån men det får försäkringsjuristerna bedöma
Citera
2026-08-10, 20:22
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Förstår även inte på vilken grund FB tagit detta beslut när varken jag eller de vet när badrummet renoverades. Vet någon hur länge kravet på uppvikt tröskel har funnits?

Blev även förvånad att föreningen inte har något arkiv med kvalitetsdokument. Jag kan väl inte gå och renovera mitt badrum utan deras tillåtelse.

De senaste branschreglerna för våtrum började gälla 1 januari i år, innan dess har de ändrat kraven flera gånger sen år 2000. Vissa Bostadsrättsföreningar brukar hjälpa till med just tätskikt så att det inte ska bli sådana här problem om det händer nåt.
Citera
2026-08-11, 08:13
Medlem
Judicares avatar
Nu finns det ju en annan tråd här på FB där din hyresgäst förklarar att hon duschade på kvällen, men glömde duschen på. Detta är ju helt uppenbart slarv av henne, och inget uppvikt tätskikt i världen hade skyddat mot det.
Citera
2026-08-15, 16:27
Medlem
Emma18s avatar
Tråden där troligtvis samma hyresgäst efter mycket om och men erkänner att hen fyllesomnat i badrummet och vaknat 8 timmar senare när ~5000 liter vatten runnit ut ur badrummet: (FB) Person jag hyrde lägenhet från försöker kräva mig på 650 000 kr för vattenskador
Citera
2026-08-16, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Här finns det flera möjliga utfall. Jag ska lista jag tänker mig möjliga.

Det mest troliga enligt mig är att försäkringsbolaget bedömer att tätskiktet inte uppfyller branschstandard och ansvaret ligger på bostadsrättshavaren. Skulle du till exempel ha kvalitetsintyg hade man riktat ansvaret mot firman som utfört arbetet eller tillverkaren.

Håller du inte med om detta bör du överklaga och be om försäkringsprotokollet.

Nästa steg kan bli att du anser att hyresgästen duschat oaktsamt och på så vis orsakat skada. Då gäller hyresgästens ansvarsförsäkring. Om försäkringsbolaget gör bedömningen att tätskiktet inte uppfyller standarden så spelar det ingen roll, du faller på det ändå. Likt en bil som är belagd med både körförbud och är avställd för trafik.

Det sista och enda möjliga är att få det till att hyresgästen varit grovt oaktsam eller orsakat skada med uppsåt. Det här är extremt svårt att bevisa och knappt värt det sett till din utsaga. Isåfall är det hyresgästen som är personligt ansvarig och inte dess försäkringsbolag. Det finns till exempel fall där man glömt låsa dörren och haft inbrott. Det anses endast vara oaktsamt.

Nästa gång ska du låta försäkringsbolaget göra sin utredning först och inte lyssna på vad alla andra tycker och säger. Du ser bara här i denna tråden. Olika bud, de flesta knasigare än de andra.
Du verkar kunnig. Tänkte fråga en sak. Säg att man har köpt en lägenhet för ett gäng år sedan, men är osäker på om badrummet (och kanske även andra utrymmen) uppfyller de regler som ställs. Vad bör man göra då? Bör man ta in en besiktningsman och få papper på saker och ting?
Citera
2026-08-17, 11:14
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du verkar kunnig. Tänkte fråga en sak. Säg att man har köpt en lägenhet för ett gäng år sedan, men är osäker på om badrummet (och kanske även andra utrymmen) uppfyller de regler som ställs. Vad bör man göra då? Bör man ta in en besiktningsman och få papper på saker och ting?

Ja, det är lämpligt samtidigt som man för en diskussion med sitt försäkringsbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in