Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
I grunden äger inte en brf-medlem sin lägenhet heller. Man får via sitt medlemskap i BR-föreningen disponera en viss lägenhet. Men man ansvarar för skador som uppkommer inom lägenheten, därför finns en speciell BRF-försäkring som man bör ha och jag antar att TS hade det?
Som jag ser det bör försäkringen täcka det uppkomna problemet, försäkringsbolaget borde insett att de försäkrade en äldre lägenhet som inte följer dagens byggstandard. Det kan nog löna sig för TS att detaljstudera försäkringsvillkoren, och eventuellt anlita en försäkringsjurist som får titta djupare på detta.
Problemet här verkar vara att badrummet är omgjort, man besiktar alltid efter när regler o år när badrummet är renoverat eller byggt, det är dessa regler som gäller.
Genom att man saknar intyg eller dokument hur badrummer är utfört faller försäkringen, annars kan man fusk göra ett badrum o ringa in att försäkringen renovera om badrummet 1-2 år efter för det läcker. Det är just här TS behöver en kunnig person som gör en skrivelse, en som även håller juridiskt, likt den jag lagt ut ovan, om man läser den frakommer det lite diffust vart själva läckan som orsaka vattenskadan mycket diffust, om läckan har ett annat ursprung? detta är otroligt svårt o fastställa när allt är igenbyggt.
Man ska veta att försäkringsbolag gör det alltid svårt att kunna utnyttja försäkringen, spec på lägenheter, alltid en enormt krig, men kan man sitt jobb som jag visa lite av via skrivelsen jag hjälpte en granne med fick hon rätt, dels för det krävs enorma kunskaper o bevisa motsattsen när man lägger upp pläderingen som jag gjorde, det menas en tvist i rätten kostar mer än vad det kostar för föreningen o fixa till skadan., skriver man den på hög nivå backa även HSB jurister liksom hela styrelsen. Tvisten blir för komplex att driva.