2026-07-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snirv
Självklart är det hyresgästens fel, alltihopa.
TS bör sluta vara så godtrogen.

Oavsett måste då TS stämma sin hyresgäst, det är ju TS som ansvarar gentemot föreningen och andra medlemmar.
Citera
2026-07-16, 14:27
Medlem
Kaerringbenzos avatar
Hur många kronor kommer detta kosta dig?
Citera
2026-07-16, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I grunden äger inte en brf-medlem sin lägenhet heller. Man får via sitt medlemskap i BR-föreningen disponera en viss lägenhet. Men man ansvarar för skador som uppkommer inom lägenheten, därför finns en speciell BRF-försäkring som man bör ha och jag antar att TS hade det?

Som jag ser det bör försäkringen täcka det uppkomna problemet, försäkringsbolaget borde insett att de försäkrade en äldre lägenhet som inte följer dagens byggstandard. Det kan nog löna sig för TS att detaljstudera försäkringsvillkoren, och eventuellt anlita en försäkringsjurist som får titta djupare på detta.
Problemet här verkar vara att badrummet är omgjort, man besiktar alltid efter när regler o år när badrummet är renoverat eller byggt, det är dessa regler som gäller.

Genom att man saknar intyg eller dokument hur badrummer är utfört faller försäkringen, annars kan man fusk göra ett badrum o ringa in att försäkringen renovera om badrummet 1-2 år efter för det läcker. Det är just här TS behöver en kunnig person som gör en skrivelse, en som även håller juridiskt, likt den jag lagt ut ovan, om man läser den frakommer det lite diffust vart själva läckan som orsaka vattenskadan mycket diffust, om läckan har ett annat ursprung? detta är otroligt svårt o fastställa när allt är igenbyggt.

Man ska veta att försäkringsbolag gör det alltid svårt att kunna utnyttja försäkringen, spec på lägenheter, alltid en enormt krig, men kan man sitt jobb som jag visa lite av via skrivelsen jag hjälpte en granne med fick hon rätt, dels för det krävs enorma kunskaper o bevisa motsattsen när man lägger upp pläderingen som jag gjorde, det menas en tvist i rätten kostar mer än vad det kostar för föreningen o fixa till skadan., skriver man den på hög nivå backa även HSB jurister liksom hela styrelsen. Tvisten blir för komplex att driva.
Citera
2026-07-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Problemet här verkar vara att badrummet är omgjort, man besiktar alltid efter när regler o år när badrummet är renoverat eller byggt, det är dessa regler som gäller.

Nja, samtidigt har ju badrummet en teknisk livslängd. Har man inte rört vid något på säg 75år kan man inte bara luta sig mot att badrummet uppfyller alla krav från 50-talet.
Citera
2026-07-16, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Nja, samtidigt har ju badrummet en teknisk livslängd. Har man inte rört vid något på säg 75år kan man inte bara luta sig mot att badrummet uppfyller alla krav från 50-talet.
Visst teknisklivslängd har sin betydelse, vad jag hjälpte grannen med var en konsekvens av styrelse vårdslöshet att skjuta upp renovering just för den tekinska livslängden sedan länge är passerad.

Beloppet föreningen krävde via åldersavdrag kontrades mot skadestånd från lägenhetsinehavaren.

Just att man kan kräva skadeskadestånd via sin förening hänvisar man faktiskt har ett ägarskap i sin bostad, skulle det handa om en hyres lägenhet kan man inte kräva skadestånd för en vattenskada som påverka själva fastigheten, som i detta fall. Damen fick sin renovering betalad genom skrivelsen jag la ihop.

Det är det enda jag lärt mig av juridik o några vändor i rätten inget är vad det faktiskt är, all handlar om att lägga fram sin "åsikt" om vad som hänt, den andra parten ska då bevisa sin åsikt.
Citera
2026-07-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det är det enda jag lärt mig av juridik o några vändor i rätten inget är vad det faktiskt är, all handlar om att lägga fram sin "åsikt" om vad som hänt, den andra parten ska då bevisa sin åsikt.

Ja, och det gör att dina inlägg blir väldigt anekdotiska och sällan relevanta i juridik-forumet.
Citera
2026-07-16, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DerImperator
Nu hände detta på morgonen. Min gissning är att hyresgästen har flyttstädat och fipplat med golvbrunnen och satt tillbaka den på fel sätt, duschat lite förströdd och inte märkt att det inte rinner av rätt.

Hur vet du att det hände på morgonen och inte tex 00.00-04.00 tex?
Citera
2026-07-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Det är skaderegleraren som bestämmer det. Ingen annan.

Jämför det med att köra din bil avställd och obesiktigad. Isåfall täcker inte din trafikförsäkring eventuell skada som du orsakar i den. Även om det skulle hänt ändå.

Vad orsakade stoppet då?
Citera
2026-07-16, 19:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Nu hände detta på morgonen. Min gissning är att hyresgästen har flyttstädat och fipplat med golvbrunnen och satt tillbaka den på fel sätt, duschat lite förströdd och inte märkt att det inte rinner av rätt.

Då är det ingen olyckshändelse som du säger.

(Varför nu olyckshändelse skulle innebära att du inte kan kräva hyresgästen på ersättningen? Ser inte problemet där.)
Citera
2026-07-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
(Varför nu olyckshändelse skulle innebära att du inte kan kräva hyresgästen på ersättningen? Ser inte problemet där.)

För att en hyresgäst har bara ansvar vid olyckshändelse om denne varit försumlig.
Citera
2026-07-16, 19:40
Medlem
Citat:
HG har erkänt att hen duschade när det hände. Att det rann dåligt och kom lite vatten ut i hallen ("men inget märkvärdigt"). Enligt grannen under som sprang upp så var det mer vatten i hallen som HG höll på torka upp. Så förloppet är samstämmigt, sen kommer vi aldrig veta omfattningen på översvämningen.
Jag har inte märkt av tendenser till dålig avrinning. Däremot är det litet badrum, kort avstånd till dörren så har haft i åtanke att vara försiktig när jag duschar.
Det har konstaterats att det var inget fel med stamrören.

Du har väl en vattenmätare? Jämför dagar/månader mot den aktuella tiden.
Citera
2026-07-16, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Du har väl en vattenmätare? Jämför dagar/månader mot den aktuella tiden.

Om.det inte nybyggt de senaste åren så har man i regel inte IMD på vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in