2026-08-17, 18:07
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du verkar kunnig. Tänkte fråga en sak. Säg att man har köpt en lägenhet för ett gäng år sedan, men är osäker på om badrummet (och kanske även andra utrymmen) uppfyller de regler som ställs. Vad bör man göra då? Bör man ta in en besiktningsman och få papper på saker och ting?

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Ja, det är lämpligt samtidigt som man för en diskussion med sitt försäkringsbolag.
Du har fått ett svar som inte är korrekt.

När du köper din lägenhet har du undersökningsplikt enligt köplagen. Alltså försvinner eventuellt ansvar från säljaren nästan omgående eftersom det är förväntat att du upptäcker eventuella fel vid köpet.

När du tecknar en försäkring ingår du ett avtal med försäkringsbolaget. Då är det det avtalet som blir aktuellt vid ersättning för skada. Vilket således betyder att du måste ange eventuella avvikelser från deras villkor vid avtalets bindande.
Senast redigerad av Titanicsurvivor 2026-08-17 kl. 18:13.
Citera
2026-08-17, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Du har fått ett svar som inte är korrekt.

När du köper din lägenhet har du undersökningsplikt enligt köplagen. Alltså försvinner eventuellt ansvar från säljaren nästan omgående eftersom det är förväntat att du upptäcker eventuella fel vid köpet.

När du tecknar en försäkring ingår du ett avtal med försäkringsbolaget. Då är det det avtalet som blir aktuellt vid ersättning för skada. Vilket således betyder att du måste ange eventuella avvikelser från deras villkor vid avtalets bindande.
Så vad menar du att jag bör göra?
Citera
2026-08-17, 19:32
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Så vad menar du att jag bör göra?
Om du vill att försäkringsbolaget ska täcka dina eventuella skador bör du se över så att ditt försäkringsobjekt uppfyller avtalsvillkoren.
Citera
2026-08-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Om du vill att försäkringsbolaget ska täcka dina eventuella skador bör du se över så att ditt försäkringsobjekt uppfyller avtalsvillkoren.
Och hur tar jag reda på om min lägenhet för det?
Citera
2026-08-17, 20:51
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Tråden där troligtvis samma hyresgäst efter mycket om och men erkänner att hen fyllesomnat i badrummet och vaknat 8 timmar senare när ~5000 liter vatten runnit ut ur badrummet: (FB) Person jag hyrde lägenhet från försöker kräva mig på 650 000 kr för vattenskador

Jag har läst lite i denna tråden och det kan det mycket väl vara. Det beror ju på om skaparen av denna tråd skickat ett skadeståndsanspråk på 650 000 kr. TS verkar dock ha lämnat tråden, vilket antagligen beror på att han insett att han inte kommer komma undan med att hyra ut en lägenhet med ett felkonstruerat badrum.
Citera
2026-08-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Jag har läst lite i denna tråden och det kan det mycket väl vara. Det beror ju på om skaparen av denna tråd skickat ett skadeståndsanspråk på 650 000 kr. TS verkar dock ha lämnat tråden, vilket antagligen beror på att han insett att han inte kommer komma undan med att hyra ut en lägenhet med ett felkonstruerat badrum.
Som andra har påpekat så gör inte det felkonstruerade badrummet automatiskt att du slipper undan.
Citera
2026-08-18, 01:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Eller han har träffat en klok advokat som har sagt att han inte skall yppa ett ord om saken till någon, under tiden förbereder advokaten målet i tysthet, tex kartlägger motpartens betalningsförmåga och begär eventuellt skingringsföbud på tillgångarna.
Vänta och se.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-18 kl. 01:49.
Citera
2026-08-18, 10:23
Medlem
apperceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Eller han har träffat en klok advokat som har sagt att han inte skall yppa ett ord om saken till någon, under tiden förbereder advokaten målet i tysthet, tex kartlägger motpartens betalningsförmåga och begär eventuellt skingringsföbud på tillgångarna.
Vänta och se.

Exakt detta är den sannolika orsaken till att TS har slutat skriva i tråden.
Citera
2026-08-18, 12:21
Medlem
Citat:
Du är ju skaparen av den andra tråden du har ju dessutom skrivit flertalet ggr att du somnat i duschen och golvbrunnen vart helt blockerad så det är väl bra för din hyresvärd att veta detta nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in