Vet inte hur det trasiga fönstret beskrivits och var..
Ja han verkar ju pulat med brottsplatsen efteråt.
Fönstret var krossat från insidan, men han - eller hon medan hon levde - verkar ha sopat ihop glasbitar.
TN är pedantisk och van vid ”staging” att bygga upp konstarrangemang. Han borde inte lämnat dörrarna öppna om det inte var avsiktligt.
Två dörrar lämnades öppna, ett stort fönster var krossat. Kanske var möbler omkullvält, lådor utdragna.
Vissa - dagens? - sopor var utburna. Han duschade inte samma dag i huset - varmvattenboiler som måste sättas igång och registrerar det? Eller inte ville sätta avtryck i blod i badrummet?
Det framstår onekligen som TN försökt iscensätta en inbrottsplats. 🤔
För att själv kunna hävda att han lämnade ön - som BO ville - innan hon dödades. Alla spår av att han varit kvar på morddagen kanske han tog bort…..
Tror jag också. Gick ju inte så bra då. Men i stunden, stressad, tänkte nog MGM att det kunde funka
Ja han verkar ju pulat med brottsplatsen efteråt.
Fönstret var krossat från insidan, men han - eller hon medan hon levde - verkar ha sopat ihop glasbitar.
TN är pedantisk och van vid ”staging” att bygga upp konstarrangemang. Han borde inte lämnat dörrarna öppna om det inte var avsiktligt.
Det är svårt att försöka tänka sig in i vad som hänt. Att vissa män inte klarar av upplevt förminskande…. ?
Med krossat fönster är väl att han puttat henne i det och därav en del av skadorna?
Låt honom sitta tills han dör tänker jag. Tänk att ha kunnat maskera sig så länge som han gjort. Helt obegripligt men inte ovanligt.
”Att gå vid första slaget…. ” i det här fallet kanske hon inte hade den möjligheten. Han verkar ha exploderat utan förvarning.
Juridisk är inte hedersmord och mord i nära relation likställt. Även barnmorf skiljs tydligt ifrån begreppet. Arboga 2024 där HD dömde livstid skulle kunna likställas, men det är en tolkningsfråga för domstolen. Tyvärr är det små skillnader som avgör om ett fall kan vara prejudicerande, vilket för allmänheten är obegripligt. Min personliga åsikt håller jag för mig själv, men i juridiken gissar jag på 18 år trots lagändringen
Jo, kan man faställa att det är ett Sk hedersmord så ses ju det annorlunda än andra relationsmord. Orsaken till detta som jag förstått det är väl att man då pratar om mord som är ytterst planerade och där den mördade ofta levt i skräck för sina släktingar under flera år. De fall jag tänkte på har inte riktigt sett ut så utan mer liknat de när en svensk man mördar en partner som gjort slut eller vill göra slut.
Ser också att i flera av de livstidsdomar jag tänker på har barn varit närvarande vid morden. Vilket såklart även det medverkat livstidsdomarna.
Jag killgissar trots allt att det är 50% chans att han får livstid. Under 16 år borde vara en omöjlighet.
Det är svårt att försöka tänka sig in i vad som hänt. Att vissa män inte klarar av upplevt förminskande….?
Med krossat fönster är väl att han puttat henne i det och därav en del av skadorna? Låt honom sitta tills han dör tänker jag. Tänk att ha kunnat maskera sig så länge som han gjort. Helt obegripligt men inte ovanligt.
”Att gå vid första slaget…. ” i det här fallet kanske hon inte hade den möjligheten. Han verkar ha exploderat utan förvarning.
En vacker omvittnat lugn och trevlig kvinna, framgångsrik i yrket, omtänksam mot sina två vuxna barn och goda relationer med sina ex-män.
Och så möter hon en djävul - Devil in Disguise - som dödar henne. ”Tagit bort henne” som han sagt i förhör - så som man säger om hästar och kor som avlivas.
Utan att mena allvar tycker jag att han inte borde få livstid, utan en kula.
En vacker omvittnat lugn och trevlig kvinna, framgångsrik i yrket, omtänksam mot sina två vuxna barn och goda relationer med sina ex-män.
Och så möter hon en djävul - Devil in Disguise - som dödar henne. ”Tagit bort henne” som han sagt i förhör - så som man säger om hästar och kor som avlivas.
Förhoppningsvis ville han distans men kan mycket väl vara precis som du skriver.. Han verkar ju ha tagit sig tid att sopa ihop glas, samla ihop grejer för att slänga mm så det kan mycket väl ha varit väldigt beräknande..
Precis det jag tänkte, verkar vara extremt beräknande och även om han ville ha distans så slogs han nog av tanken att inte ville ha frågor varför han tog en dusch efter att hon dog (finns säkert något sätt som kan mäta typ när han duschade som jag inte är insatt i) och så finns säkert rester av blodet i brunnen som nästa punkt han ville undvika att få frågor om. Obehaglig typ den där TN. Inget förvånar mig
Men de som upptäckte BO i huset från första början var väl där innan polisen kom? Det var väl när polisen kom som polisen konstaterade att dörrarna var öppna? De som hittade BO ville kanske undvika att ta i dörrhandtag och lämnade dörrarna öppna?
Ja, BO's son med väninna måste väl ha larmat när de hittade BO. Sedan blev de troligtvis ombedda av polisen att se om BO fortfarande visade livstecken, ev. försöka med HLR samt efter misslyckade upplivningsförsök blivit ombedda att inte röra någonting mer och invänta polis/ambulans, antagligen utanför.
Det var just denna notis med de öppna dörrarna som fångade mig. Eftersom media rapporterade att dörrarna stod vid vidöppna när polisen anlände, så tyckte jag det var intressant, särskilt då det rörde sig om två dörrar.
Om sonen med väninna hade öppnat dörrarna på vid gavel hade nog inte polisen varit intresserad av detta och media hade nog inte haft något intresse att publicera det heller.
I ett inlägg igår skrev jag ner några saker som jag tyckte stack ut (lite rörigt inlägg från mig tyvärr, råkade få till en del dubbla meningar med samma text).
Och ifall några kanske har missat kvällstipset från Ms Elliot igår så påminner jag. 43 min långt - värt att lyssna på tycker jag.
Lite bakgrund: Jessica har hus ute på ön och kom dit på måndagen med man och sin yngsta son, som hade sin kompis med sig.
Enligt Jessica är det kanske 65 hus på ön, rykten sprids snabbt, folk har koll.
Hon berättar hur händelsen upplevdes av henne och familjen, alla poliser, vaksamheten m.m. och en del uppgifter kom fram.
Här några av mina refletioner om Jessicas uppgifter i podden:
Angående måndagskvällen: Jessica berättar att en person på ön hade sett (på måndagskvällen) när BO och MGM ska ha gått på en väg, där BO (enligt vittnet) noterade att kvinnan gick framför mannen.
Kvinnan (BO) gick framför mannen (MGM) på en väg:
Jessica: "Hon levde ju på måndagskvällen, då det var folk på ön som har sett hur dom två har gått på en väg, hon har gått framför mannen (mördaren)."
Jessica: "Där det var det tydligt att stämningen var spänd."
Vittnet ska ha sagt (om situationen där BO går framför mannen på en väg):
"det där är inte ett par som är sams".
Lite svårt som lyssnare att veta vad som eventuellt är övertolkningar (Jessica) för att facit finns nu. Men uppfattade det ändå som Jessica försöker berätta rakt upp och ner i stora delar.
Bröt sig in i annat hus för att duscha:
Och så uppgiften om att MGM bröt sig in i ett hus för att duscha:
"Sen hade han brutit sig in i ett hus och gått och duschat hos en familj"
"På vår ö. Hos typ våra grannar"
Hundskall vid 01-tiden:
I podden nämnde Jessica också en uppgift som kom från hennes son + sonens kompis som hade följt med ut till Jessicas hus på ön. Sonen och kompisen sov själva i en mindre stuga på deras tomt.
Pojkarna berättade att dom vid 01-tiden natten mot tisdag hade hört hundskall.
Detta berättade Jessica för polisen.
Hundskall alltså. Kan ju ha berott på alla möjliga saker - men ändå intressant.
Förutom lite mer "berätta rakt upp och ner" så fanns det några delar där jag uppfattar att det kanske spekulerades lite (eller om Jessica faktiskt VET mer).
T ex sa Jessica vid något tillfälle:
"mördat natten mot tisdag".
Om det ("natten mot tisdag") är en spekulation från Jessicas sida, eller om Jessica kanske har fått uppgiften någonstans från, framgår inte. Det kanske bara var hennes gissning.
Dom spekulerade även i att eftersom närstående kände sig orolig över att inte få tag i BO på måndagen och sen åkte ut: så menade podd-duon att den närstående ("hen") "visste".
MG: Då måste ju "hen" ha vetat!?
Jessica: Exakt.
Jessica: Hen måste ha vetat att det var något som inte var okej. Om jag inte hade fått tag på min mamma på ett dygn så vet jag inte om jag hade åkt dit, förstår du?
Hen måste ju ha vetat att det var nånting som INTE var okej.
MG: Att hon var orolig eller att hon var rädd?
Jessica: Ja.
- Jag kallar den närstående "hen". Poddarna däremot säger vem det är.
- MG = Malin Gramer.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-16 kl. 11:16.
Jag hade hoppats på ett hårt straff även om BO inte varit en vacker, lugn, trevlig framgångsrik kvinna utan en helt vanlig fröken Svensson utan högskoleutbildning eller särdeles skönhet.
Som tur är lär det finnas ordentligt med bevis i detta fall.
Varför duschade han i ett annat hus?
Tänker: är det inte mer riskabelt att ta sig in i ett annat hus och duscha? (övervakningskamera? eller att husägaren plötsligt dyker upp?)
Varför duschade han inte i BOs hus? Gjordes en riskbedömning där MGM ville undvika (taktiskt) att någon skulle dyka upp i BOs hus?
Eller ville MGM inte, av känslomässiga skäl, befinna sig i huset där han hade begått mordet?
Eller, var duschen/badrummet i BOs hus upptaget? Hade han t ex släpat in kroppen dit? Eller var det där han utövade det mesta våldet?
Eller andra skäl som jag inte kan komma på just nu.
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Han ville distansera sig.
Citat:
Ursprungligen postat av Anillen
Jag tror som någon tidigare skrev, han ville ha distans
Så kan det absolut vara. Men undrar om det inte framförallt handlar om annat?
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Han kanske var blodig av BO (ville bli av med DNA-bevis) och ville inte att detta skulle kunna finnas rester av i duschen i BO’s hus. genom att duscha av sig blod väckte han mindre uppmärksamhet om någon såg honom. Spekulationer
Kan ligga något i det om DNA-spår, även om det väl redan bör finnas DNA-spår i BOs hus. Men MGM kanske ändå hade någon förhoppning om att få bort vissa spår.
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Förhoppningsvis ville han distans men kan mycket väl vara precis som du skriver.. Han verkar ju ha tagit sig tid att sopa ihop glas, samla ihop grejer för att slänga mm så det kan mycket väl ha varit väldigt beräknande..
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Precis det jag tänkte, verkar vara extremt beräknande och även om han ville ha distans så slogs han nog av tanken att inte ville ha frågor varför han tog en dusch efter att hon dog (finns säkert något sätt som kan mäta typ när han duschade som jag inte är insatt i) och så finns säkert rester av blodet i brunnen som nästa punkt han ville undvika att få frågor om. Obehaglig typ den där TN. Inget förvånar mig
Ja. Även om flera saker skulle kunna förklaras med att man under flykttiden ju behöver få tag i vatten, gå på toa och kanske duscha (gömma sig ett tag), så kan också MGM agerande under de 33 timmarna (eller fler timmar?) också handlar om att försöka skapa ett scenario med en alternativ gärningsman?
Otrevligt för familjen vars hus MGM bröt sig in i.
Även om det här mordet kan ses som en isolerad händelse har kanske ändå den trygga lilla ön (där öborna inte låser sina dörrar) fått ett Före och Efter nu.
Podd-Jessica nämnde även att hon och en annan öbo hade diskuterat: om man hade begått ett mord på ön, VAR skulle man välja att gömma sig då för att komma undan. Deras uppfattning var att man antingen hade valt den del av ön där Jessicas hus ligger (= samma del som BOs del) alternativt simmat över till den närliggande grannön -> vilket det ju sen visade sig att MGM hade gjort.
Edit: Huset där MGM bröt sig in och duschade uppges av Jessica ligga ganska nära Jessicas hus. Och BOs hus beskrivs ligga inte så långt från Jessicas. Får alltså en bild av att platserna för mordet och dusch-inbrottet ligger i samma område.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-16 kl. 11:53.
Anledning: om Plats