2026-08-16, 00:16
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Varför duschade han i ett annat hus?
Tänker: är det inte mer riskabelt att ta sig in i ett annat hus och duscha? (övervakningskamera? eller att husägaren plötsligt dyker upp?)
Varför duschade han inte i BOs hus? Gjordes en riskbedömning där GMG ville undvika (taktiskt) att någon skulle dyka upp i BOs hus?
Eller ville MGM inte, av känslomässiga skäl, befinna sig i huset där han hade begått mordet?
Eller, var duschen/badrummet i BOs hus upptaget? Hade han t ex släpat in kroppen dit? Eller var det där han utövade det mesta våldet?
Eller andra skäl som jag inte kan komma på just nu.

Han ville distansera sig.
Citera
2026-08-16, 00:36
Avstängd
vichy6s avatar
Om!!! T bestämmer sig för att berätta så kommer ingredienser om att han blev förminskad och det blev svart. Orsak lär inte nämnas.

Orsaken var att han blev nummer två tänker jag.
Citera
2026-08-16, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
MGM har valt att inte stänga när han går ifrån huset för sista gången, är ett intressant agerande. Nonchalans kanske? MGM har gått ut från huset och slängt soppor runt kl 14.
MGM.kanske är blodig om händerna när han går ut (tror då altandörren) och lämnar den öppen. Huvuddörren står även den vidöppen. Ovanligt när det ligger en person.som man tagit livet av i huset
Citera
2026-08-16, 06:11
Medlem
Citat:
Tänker: är det inte mer riskabelt att ta sig in i ett annat hus och duscha? (övervakningskamera? eller att husägaren plötsligt dyker upp?)
Varför duschade han inte i BOs hus? Gjordes en riskbedömning där MGM ville undvika (taktiskt) att någon skulle dyka upp i BOs hus?
Eller ville MGM inte, av känslomässiga skäl, befinna sig i huset där han hade begått mordet?
Eller, var duschen/badrummet i BOs hus upptaget? Hade han t ex släpat in kroppen dit? Eller var det där han utövade det mesta våldet?

Han kanske var blodig av BO (ville bli av med DNA-bevis) och ville inte att detta skulle kunna finnas rester av i duschen i BO’s hus. genom att duscha av sig blod väckte han mindre uppmärksamhet om någon såg honom. Spekulationer
Citera
2026-08-16, 08:38
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Han kanske var blodig av BO (ville bli av med DNA-bevis) och ville inte att detta skulle kunna finnas rester av i duschen i BO’s hus. genom att duscha av sig blod väckte han mindre uppmärksamhet om någon såg honom. Spekulationer
Jag tror som någon tidigare skrev, han ville ha distans
Citera
2026-08-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Ja, jag var nog först här i tråden med att diskutera detta med de öppna dörrarna, direkt efter jag snappat upp detta från media. Och då skrev jag att
jag anade att offret blivit jagat, så ursprungligen kom även den tesen nog från mig.

Sedan kan ju sonen med väninna ha rusat ut genom ytterdörren i skräck över upptäckten av BO.

Men eftersom altandörren också var öppen antog jag att det hade pågått jakt. Möjligt att BO förgäves försökt låsa MGM ute. Även möjligt att MGM redan befann sig inne i huset när BO låst husdörren eller att han kommit in genom altandörren som hon trott vara låst (?)

Undrar också om hon blev skadad med yxan hon högg vet med. MGM kan ju ha använt den.

Nej, någon vacker film blir det naturligtvis inte.

Ja, frågan är om dörrarna var öppna när polisen kom till platsen, eller när anhöriga kom dit.
Citera
2026-08-16, 08:48
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Samtidigt som den här utredningen precis börjat dör Örjan Ramberg och det påminner mig om att vi som samhälle har någon slags kollektiv, destruktiv förmåga att alltid se genom fingrarna när det gäller ”manliga genier” som beter sig som skit. Vi ska nog se att M3 går ut med någon form av uttalande där de ber allmänheten att ”skilja på sak och person” när det gäller hans insatser för konsten. Men, för den som kan tjäna pengar på ett psykfall så spelar det sällan roll vem som faktiskt drabbas av psykfallet.

Det kommer nog krypa fram i utredningen att folk omkring honom vetat långt mer än de vill säga utåt när Expressen ringer och de låtsas vara chockade.
Ja det får fasen vara slut på försvarandet av och ursäktandet av grisar och skitstövlar!
Sett det sedan skoltiden och inte sällan är det kvinnor som försvarar manliga svins beteenden. Men även motsatsen.
Vore på sin plats om "kollektivet", andra runt i kring sa ifrån och slutade att låtsas som ingenting.
Citera
2026-08-16, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
MGM.kanske är blodig om händerna när han går ut (tror då altandörren) och lämnar den öppen. Huvuddörren står även den vidöppen. Ovanligt när det ligger en person.som man tagit livet av i huset
Men de som upptäckte BO i huset från första början var väl där innan polisen kom? Det var väl när polisen kom som polisen konstaterade att dörrarna var öppna? De som hittade BO ville kanske undvika att ta i dörrhandtag och lämnade dörrarna öppna?
Citera
2026-08-16, 08:51
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Förhoppningsvis ville han distans men kan mycket väl vara precis som du skriver.. Han verkar ju ha tagit sig tid att sopa ihop glas, samla ihop grejer för att slänga mm så det kan mycket väl ha varit väldigt beräknande..
Citera
2026-08-16, 09:25
Medlem
Citat:
Varför duschade han inte i BOs hus? Gjordes en riskbedömning där MGM ville undvika (taktiskt) att någon skulle dyka upp i BOs hus?

Jag tror så här, efter att ha lyssnat på podden: På något sätt visste eller anade han att han inte kunde vara kvar i BOs hus, han visste att någon skulle komma dit ganska snart. Men han visste inte hur han skulle ta sig från ön. Så han gömde sig i någon buske, uthus eller liknande. Kanske under kajaken som låg uppdragen. Kanske kände han någon lite flyktigt och visste att deras hus var tomt. Han tänker, irrar runt, hör polis och ambulans som kommit. Spenderar natten gömd på ön men kan inte sova. Blir törstig, har inget eller för lite vatten med sig. Gör inbrott någon gång natten mellan tisdag och onsdag för att få lite skydd + duscha/dricka vatten.
På onsdagen bestämmer han sig för att paddla iväg med kajaken och gömmer sig på den andra ön. Sen hittas han natten mot torsdagen i vattnet.
Citera
2026-08-16, 09:32
Medlem
colis avatar
Två dörrar lämnades öppna, ett stort fönster var krossat. Kanske var möbler omkullvält, lådor utdragna.
Vissa - dagens? - sopor var utburna. Han duschade inte samma dag i huset - varmvattenboiler som måste sättas igång och registrerar det? Eller inte ville sätta avtryck i blod i badrummet?

Det framstår onekligen som TN försökt iscensätta en inbrottsplats. 🤔
För att själv kunna hävda att han lämnade ön - som BO ville - innan hon dödades. Alla spår av att han varit kvar på morddagen kanske han tog bort…..
Senast redigerad av coli 2026-08-16 kl. 09:34.
Citera
2026-08-16, 09:39
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Två dörrar lämnades öppna, ett stort fönster var krossat. Kanske var möbler omkullvält, lådor utdragna.
Vissa - dagens? - sopor var utburna. Han duschade inte samma dag i huset - varmvattenboiler som måste sättas igång och registrerar det? Eller inte ville sätta avtryck i blod i badrummet?

Det framstår onekligen som TN försökt iscensätta en inbrottsplats. 🤔
För att själv kunna hävda att han lämnade ön - som BO ville - innan hon dödades. Alla spår av att han varit kvar på morddagen kanske han tog bort…..

Du tänker att han stökade till brottsplatsen?

Vet inte hur det trasiga fönstret beskrivits och var..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in