Jag fattade det som att det var en bekant/vän till TN, som berättade det (enligt tidningarna).
Jag har iallafall, (inte i media) läst något som de som kände henne, ens har kommenterat det.
Jag tror att han inbillade sig saker som inte egentligen fanns, för att hennes åsikter inte passade in i hans världsbild.
Det finns faktiskt kvinnor som, förvisso vill ha relationer i 50+ åldern, men inte vill exempelvis bo ihop eller gifta sig. Man kan faktiskt leva särbos, det går helt utmärkt för de flesta.
Men det kanske inte TN accepterade.
Så har jag uppfattat det också att det var TN som sagt till sin vän, och jag tror som du att det var hans drömmar och fantasier och troligtvis hade TN aldrig diskuterat det i verkligheten med BO?
Jag tror för övrigt att BO insåg när de varit på ön en vecka att TN inte var en särskilt bra match för henne? Han borde åkt hem som hon ville, vilken egoist han måste vara.
Det ska vara en av TN s vänner som sagt det. Tror TN redan såg sig som sambo med Åsa medans Åsa inte alls var på den planeten. Att han säger: "Kanske borde jag åkt hem" betyder ju att det var det som han borde gjort och som Åsa ville men han motsatte sig det. Han bara blev kvar. Som han sa i förhöret, "jag hittar en plats och blir där" Visst bodde han dessutom kvar i ett av sina ex lägenheter även fast det inte var uppgjort så. Usch, som en parasit som biter sig fast!
Han var kanske sån som fantiserade ihop saker som det passade honom? Och när verkligheten inte blev som hans fantasier så accepterade han inte det?
Lysssna på mitt i livet. En podd med Malin gramer o Jessica Lasses. Jessica befann sig på ön.
Paret bråkade redan kvällen innan, hennes son fick inte tag i henne på ett dygn. Hundar har hörts skälla mitt i natten och tydligen gjorde mördaren inbrott på ön och har där duschat innan han snodde en kanot.
Har precis lyssnat på podden.. Om man efteråt gör inbrott i ett hus för att duscha för att sedan stjäla en kajak och försöka undkomma visar ju inte prov på någon som helst ”sinnesförvirring” eller psykos utan är högst ”rationellt” agerat. Allt som kommer fram så här långt visar inte ett spår av ”förmildrande” omständigheter - även om det säkert inte var planerat att mörda henne så har han gjort allt han kunnat för att undkomma ansvar. Inte larmat, säkert dumpat mordvapen när han var ute och paddlade, slängt skräp, duschat i ett hus han gör inbrott i osv osv. Nej, han måste bli åtalad och fälld för mord.
Lysssna på mitt i livet. En podd med Malin gramer o Jessica Lasses. Jessica befann sig på ön. Paret bråkade redan kvällen innan, hennes son fick inte tag i henne på ett dygn. Hundar har hörts skälla mitt i natten och tydligen gjorde mördaren inbrott på ön och har där duschat innan han snodde en kanot.
Lite bakgrund: Jessica har hus ute på ön och kom dit på måndagen med man och sin yngsta son, som hade sin kompis med sig.
Enligt Jessica är det kanske 65 hus på ön, rykten sprids snabbt, folk har koll.
Hon berättar hur händelsen upplevdes av henne och familjen, alla poliser, vaksamheten m.m. och en del uppgifter kom fram.
Precis som du skriver så berättades i podden att MGM ska ha tagit sin in hos någon familj som inte befann sig på ön och där hade mannen duschat.
Angående måndagskvällen: Jessica berättar att en person på ön hade sett (på måndagskvällen) när BO och MGM ska ha gått på en väg, där BO (enligt vittnet) noterade att kvinnan gick framför mannen. Jessica beskrev det som att det skulle varit tydligt att stämningen var spänd (oklart VEM som formulerade den bilden, vittnet eller Jessica som i efterhand tyckte att stämningen kunde beskrivas som 'spänd').
Vittnet ska ha sagt:
"det där är inte ett par som är sams".
Citat:
Ursprungligen postat av Ms Elliot
Lysssna på mitt i livet. En podd med Malin gramer o Jessica Lasses. Jessica befann sig på ön. Paret bråkade redan kvällen innan, hennes son fick inte tag i henne på ett dygn. Hundar har hörts skälla mitt i natten och tydligen gjorde mördaren inbrott på ön och har där duschat innan han snodde en kanot.
Lite bakgrund: Jessica har hus ute på ön och kom dit på måndagen med man och sin yngsta son, som hade sin kompis med sig.
Enligt Jessica är det kanske 65 hus på ön, rykten sprids snabbt, folk har koll.
Hon berättar hur händelsen upplevdes av henne och familjen, alla poliser, vaksamheten m.m. och en del uppgifter kom fram.
Precis som du skriver så berättades i podden att MGM ska ha tagit sin in hos någon familj som inte befann sig på ön och där hade mannen duschat.
Angående måndagskvällen: Jessica berättar att en person på ön hade sett (på måndagskvällen) när BO och MGM ska ha gått på en väg, där BO (enligt vittnet) noterade att kvinnan gick framför mannen.
Jessica: "Hon levde ju på måndagskvällen, då det var folk på ön som har sett hur dom två har gått på en väg, hon har gått framför mannen (mördaren)."
Jessica: "Där det var det tydligt att stämningen var spänd. Vittnet som såg dom sa att det där är inte ett par som är sams.
EDIT (fyller på lite från podden):
Lite svårt som lyssnare att veta vad som eventuellt är övertolkningar (Jessica) för att facit finns nu. Men uppfattade det ändå som Jessica försöker berätta rakt upp och ner i stora delar.
Men förutom lite mer "berätta rakt upp och ner" så fanns det några delar där jag uppfattar att det kanske spekulerades lite (eller om Jessica faktiskt VET mer).
T ex sa Jessica vid något tillfälle:
"mördat natten mot tisdag".
Om det ("natten mot tisdag") är en spekulation från Jessicas sida, eller om Jessica kanske har fått veta det någonstans från, framgår inte. Det kanske bara var hennes gissning.
Dom spekulerade även i att eftersom närstående kände sig orolig över att inte få tag i BO på måndagen och sen åkte ut: så menade podd-duon att den närstående ("hen") "visste".
MG: Då måste ju "hen" ha vetat!?
Jessica: Exakt.
Jessica: Hen måste ha vetat att det var något som inte var okej. Om jag inte hade fått tag på min mamma på ett dygn så vet jag inte om jag hade åkt dit, förstår du?
Hen måste ju ha vetat att det var nånting som INTE var okej.
MG: Att hon var orolig eller att hon var rädd?
Jessica: Ja.
Edit igen: I podden nämnde Jessica en uppgift som kom från hennes son + sonens kompis som hade följt med ut till Jessicas hus på ön. Sonen och kompisen sov själva i en mindre stuga på deras tomt.
Pojkarna berättade att dom vid 01-tiden natten mot tisdag hade hört hundskall.
Detta berättade Jessica för polisen.
- Jag kallar den närstående "hen". Poddarna däremot säger vem det är.
- MG = Malin Gramer.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-16 kl. 00:21.
Har precis lyssnat på podden.. Om man efteråt gör inbrott i ett hus för att duscha för att sedan stjäla en kajak och försöka undkomma visar ju inte prov på någon som helst ”sinnesförvirring” eller psykos utan är högst ”rationellt” agerat. Allt som kommer fram så här långt visar inte ett spår av ”förmildrande” omständigheter - även om det säkert inte var planerat att mörda henne så har han gjort allt han kunnat för att undkomma ansvar. Inte larmat, säkert dumpat mordvapen när han var ute och paddlade, slängt skräp, duschat i ett hus han gör inbrott i osv osv. Nej, han måste bli åtalad och fälld för mord.
Jag håller med m det du skriver, om det som kommit fram hittills.
Han hade tid att larma men gjorde andra saker timme efter timme.
Vad jag förstår av vad som tidigare sagts här i tråden och i media lämnade TN ön först på onsdagen runt lunch. Alltså borde han ha sovit någonstans mellan tisdagen och onsdagen, eller i allafall uppehållit sig. Kanske där han gjorde inbrott och duschade? Håller med om att podden var väl värd att lyssna på!
Han gjorde sig kanske av med även hennes telefon. Fast kan man inte ändå återskapa det via mobilopetatören?
Jo det var hennes mobil jag syftade på men var otydlig
Har läst inlägg med spekulation om att han kanske paddlade ut för o göra sig av med mordvapen o hennes mobil innan han återvände för att slänga sopor osv
” De vidöppna dörrarna känns litet som om paret jagat varandra.”
Snarare istället är väl att MGM har jagat BO som försökt fly för sitt liv!!
Fruktansvärt vilken skräck det måste ha varit för BO.
( tanke från en som varit i den situationen..)
En vacker film kan det iallafall inte bli
MGM har valt att inte stänga när han går ifrån huset för sista gången, är ett intressant agerande. Nonchalans kanske? MGM har gått ut från huset och slängt soppor runt kl 14.
Finns många män som dömts till livstid efter att ha mördat sina fruar/sambos. Oftast är det fråga om hedersmord men inte alltid.
Den kraftiga nedgången av utdömda livstidsdomar för hustrumördare efter den uppmärksammade HD-dom du nämner har inte varit total och efter straffskärpningen 2020 är chansen större att mord i relation leder till vårt strängaste straff.
Juridisk är inte hedersmord och mord i nära relation likställt. Även barnmorf skiljs tydligt ifrån begreppet. Arboga 2024 där HD dömde livstid skulle kunna likställas, men det är en tolkningsfråga för domstolen. Tyvärr är det små skillnader som avgör om ett fall kan vara prejudicerande, vilket för allmänheten är obegripligt. Min personliga åsikt håller jag för mig själv, men i juridiken gissar jag på 18 år trots lagändringen
Lysssna på mitt i livet. En podd med Malin gramer o Jessica Lasses. Jessica befann sig på ön.
Paret bråkade redan kvällen innan, hennes son fick inte tag i henne på ett dygn. Hundar har hörts skälla mitt i natten och tydligen gjorde mördaren inbrott på ön och har där duschat innan han snodde en kanot.
Varför duschade han i ett annat hus?
Tänker: är det inte mer riskabelt att ta sig in i ett annat hus och duscha? (övervakningskamera? eller att husägaren plötsligt dyker upp?)
Varför duschade han inte i BOs hus? Gjordes en riskbedömning där MGM ville undvika (taktiskt) att någon skulle dyka upp i BOs hus?
Eller ville MGM inte, av känslomässiga skäl, befinna sig i huset där han hade begått mordet?
Eller, var duschen/badrummet i BOs hus upptaget? Hade han t ex släpat in kroppen dit? Eller var det där han utövade det mesta våldet?
Eller andra skäl som jag inte kan komma på just nu.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-16 kl. 00:24.
Anledning: felstavning