2026-08-12, 12:37
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Jesus sade att det var omöjligt om inte Gud först hade dragit människorna till Honom. Det var Gud som utvalde människor till att vara Jesus troende, det var inte dom som valde Jesus.

Den naturliga människan är andligen död i synder och överträdelser, en fiende till Gud, söker Honom inte, kan inte, vill inte, underordna sig Guds lag och mottar inte heller evangeliet, förrän Gud verkat i henne. Annars skulle det inte ske.

Om det sker är det endast pga Guds nåd och ett stort under. Ingen kan alltså berömma sig av att vara smartare än någon annan.
Jag har aldrig brutet någon av budorden 4-10. Men vad jag inte förstår är varför en Gud, som är så allsmäktig och allvetande, skapare av himmelen och jorden, har ett behov av att bli så dyrkad.

I synnerhet inte som att kristendomen förespråkar ett enkelt liv, där människor skall vara ödmjuka.

Borde inte Gud, ha kommit längre i sin personliga utveckling?
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Jag levde mina första 40 år på jorden som sekulär och materialistisk ateist. Jag är själv den värsta syndaren jag känner. Förutom att jag aldrig dödat en människa tror jag att jag gjort mig skyldig till i stort sett allt annat åtminstone en gång i livet.
Jag tänker att kristna i allmänhet inte är mindre materialistiska än andra. I synnerhet inte inom de karismatiska frikyrkoförsamlingarna. Där framgång mäts utifrån tillgångar. Och där det är vanligt förekommande att anse att Gud älskar mig extra mycket, eftersom jag har så mycket.
Citera
2026-08-12, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag tänker att kristna i allmänhet inte är mindre materialistiska än andra. I synnerhet inte inom de karismatiska frikyrkoförsamlingarna. Där framgång mäts utifrån tillgångar. Och där det är vanligt förekommande att anse att Gud älskar mig extra mycket, eftersom jag har så mycket.

Min upplevelse är troende kristna generellt är mindre materialistiska än samhället i övrigt.
Sen har jag förvisso aldrig umgåtts i frikyrkliga kretsar så det kan jag inte uttala mig om.

Jag är katolik, och åtminstone i min församling och de globala katolska nätverk jag är medlem av är det väldigt lite fokus på och intresse av materiell status och framgång, snarare tvärtom, även om jag känner otroligt framgångsrika katoliker med mer pengar än jag någonsin själv haft även innan min konvertering.
Citera
2026-08-12, 13:10
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag har aldrig brutet någon av budorden 4-10. Men vad jag inte förstår är varför en Gud, som är så allsmäktig och allvetande, skapare av himmelen och jorden, har ett behov av att bli så dyrkad.
Gud vill inte att människor ska följa dåliga ledare, snarare än att han vill ha beröm och bud 4-10 är nog så viktiga för honom.

Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. Buden känner du: 'Du skall icke dräpa', 'Du skall icke begå äktenskapsbrott', 'Du skall icke stjäla', 'Du skall icke bära falskt vittnesbörd', 'Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer', Hedra din fader och din moder.'» — Markus 10:18-19
Citera
2026-08-12, 13:14
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:

I synnerhet inte som att kristendomen förespråkar ett enkelt liv, där människor skall vara ödmjuka.

Borde inte Gud, ha kommit längre i sin personliga utveckling?
Att du inte skulle ha brutit mot buden 4-10 tror jag inte på. Möjligtvis i sf enligt din egen tolkning. Men det spelar ingen roll. Du är inte utan synd. Sant objektivt sett. Frågan är hur du ser på synden och vad du tänker göra åt ditt syndaproblem.

Gud har vare sig "behov" av vår dyrkan eller något "behov" av att utvecklas.

Citat:
Här har du en poäng. Men varför jämföra med andra? Det är inte en tävling det handlar om.

Rekommenderar att du studerar Bibeln närmare. Lägg gärna ifrån dig den gnostiska villfarelsen också. Lycka till.
Citera
2026-08-12, 14:05
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Kan helt klart personligen relatera till vad du skriver!

Jag levde mina första 40 år på jorden som sekulär och materialistisk ateist. Jag är själv den värsta syndaren jag känner. Förutom att jag aldrig dödat en människa tror jag att jag gjort mig skyldig till i stort sett allt annat åtminstone en gång i livet.
Jag sökte inte Gud. Jag önskade inte Gud i mitt liv. Jag hade inget intresse av någon form av andlighet. Jag var mest upptagen med att med egen styrka bygga det liv jag ansåg var bäst för mig, framförallt genom en desperat och aldrig avstannade jakt pengar. Jag levde i villfarelsen att ju mer pengar jag hade desto större möjlighet att skapa livet själv. Samtidigt såg jag ned på alla som inte hade samma inställning och som inte kunde tjäna samma pengar som jag, jag tyckte helt enkelt de var andra klassens människor. Otroligt tomt, makalöst dumt, vidrig världsåskådning, men det var den jag var.

Men Han ville annorlunda, så en dag från ingenstans uppenbarade Han sig även för en syndare som jag. Så oförnekligt att det bara fanns ett alternativ till buds och det var att följa Hans kall. Och livet har aldrig varit detsamma igen 🙏
Tack! Ett fantastiskt vittnesbörd. Sällan man läser sådana öht och särskilt inte här av alla ställen. Detta visar ju helt klart på vem som tog initativet och hur Hans vilja, inte din, var den som avgjorde utslaget.
Citera
2026-08-12, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schizo11
Jag tror inte på budskapet, berättelsen eller moralen som predikas. Kristendomen säljer hopp och tomma löften till desperata människor, det fostrar inte en livskraftig befolkning.

Att vi ska ta hand om varandra fostrar oss till en livskraftig befolkning
Citera
2026-08-13, 05:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
För det första så får vi utgå ifrån att det som står i bibeln inte är originalet. För länge sedan skrev man på papyrus. När det blir gammalt är det svårt att tyda texten. Det kan dessutom vara svårt att tyda någon annans sätt att skriva. Man kopierade för hand andras texter. Jag såg en föreläsning från ett amerikanskt universitet, där föreläsaren förklarade varför man inte kan vara bokstavstroende. På bordet framför honom hade han fyra versioner av Markus evangeliet. Alla skrivna på gamma grekiska. Alla olika och det förklarade föreläsaren med det jag började med i texten. Bibelns texter måste man tolka efter eget förstånd. Det vill säga, en del saker som står i Bibeln kan inte vara sanna det fungerar inte på det sättet. Jag blir inte frisk från en svår sjukdom genom att tro.
Att tro är för Jesus inte något att bekänna utan ett tveklöst förtroende. Det är inget man kan intala sig eller träna sig till. Den som Gud ser har förtroendet den betror han makt att bota. Den som tvivlar det minsta misslyckas, så som Petrus misslyckades med att gå bredvid Jesus på sjön.

Inom kyrkorna är det i regel bara biskopar som har rätt att tolka Bibeln. Vilket är fel, särskilt som de sällan utövar sin rätt.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2026-08-13 kl. 05:06.
Citera
2026-08-13, 07:15
Avslutad
Citat:
Att vi ska ta hand om varandra fostrar oss till en livskraftig befolkning

Vilket samfund hör du till?
Citera
2026-08-13, 11:55
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Jag såg en föreläsning från ett amerikanskt universitet, där föreläsaren förklarade varför man inte kan vara bokstavstroende. På bordet framför honom hade han fyra versioner av Markus evangeliet. Alla skrivna på gamma grekiska. Alla olika och det förklarade föreläsaren med det jag började med i texten. Bibelns texter måste man tolka efter eget förstånd. Det vill säga, en del saker som står i Bibeln kan inte vara sanna det fungerar inte på det sättet. Jag blir inte frisk från en svår sjukdom genom att tro.
Tolka efter eget förstånd? Nej. Såvida inte det förståndet är under högst påtagligt inflytande via den Helige Ande. Bibeln far inte med någon osanning och den skall läsas kontexuellt. Sedan måste du ta hänsyn till andra skriftställen och framför allt Jesu undervisning. Det går att be om helande. Har du själv inte helandegåvor så bed om att få sådana, eller fråga någon som du vet har sådana, eller bed om att någon med sådana gåvor, att komma till dig.
Citera
2026-08-13, 12:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Tolka efter eget förstånd? Nej. Såvida inte det förståndet är under högst påtagligt inflytande via den Helige Ande. Bibeln far inte med någon osanning och den skall läsas kontexuellt. Sedan måste du ta hänsyn till andra skriftställen och framför allt Jesu undervisning. Det går att be om helande. Har du själv inte helandegåvor så bed om att få sådana, eller fråga någon som du vet har sådana, eller bed om att någon med sådana gåvor, att komma till dig.
Det finns bara den egna tolkningen och den egna relationen med Gud. Organisationerna bidrar bara med problem och splittring. Guds ord är det levande som ska tas emot, uttryckas och ge liv.
Citera
2026-08-15, 23:19
Medlem
För att jag inte har behov att tro på en kosmisk zombiejude som dog för ett par tusen år sedan mer än 300 mil bort.
Citera
2026-08-16, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?

Att påstå att en människa är Gud själv är en oerhört usel och korrupt idé lanserad av judiska charlataner i första hand Paulus

Den kristna etiken där man endimisionellt fokuserar på att maximera huvudlös "godhet" och obegränsad "altruism" är inte ett recept på framgång utan samhällskatastrof. Den kristna egalitarismen där man tror sig veta att alla människor är lika är en falsk och rutten idé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in