Citat:
Jag har aldrig brutet någon av budorden 4-10. Men vad jag inte förstår är varför en Gud, som är så allsmäktig och allvetande, skapare av himmelen och jorden, har ett behov av att bli så dyrkad. Jesus sade att det var omöjligt om inte Gud först hade dragit människorna till Honom. Det var Gud som utvalde människor till att vara Jesus troende, det var inte dom som valde Jesus.
Den naturliga människan är andligen död i synder och överträdelser, en fiende till Gud, söker Honom inte, kan inte, vill inte, underordna sig Guds lag och mottar inte heller evangeliet, förrän Gud verkat i henne. Annars skulle det inte ske.
Om det sker är det endast pga Guds nåd och ett stort under. Ingen kan alltså berömma sig av att vara smartare än någon annan.
Den naturliga människan är andligen död i synder och överträdelser, en fiende till Gud, söker Honom inte, kan inte, vill inte, underordna sig Guds lag och mottar inte heller evangeliet, förrän Gud verkat i henne. Annars skulle det inte ske.
Om det sker är det endast pga Guds nåd och ett stort under. Ingen kan alltså berömma sig av att vara smartare än någon annan.
I synnerhet inte som att kristendomen förespråkar ett enkelt liv, där människor skall vara ödmjuka.
Borde inte Gud, ha kommit längre i sin personliga utveckling?
Jag tänker att kristna i allmänhet inte är mindre materialistiska än andra. I synnerhet inte inom de karismatiska frikyrkoförsamlingarna. Där framgång mäts utifrån tillgångar. Och där det är vanligt förekommande att anse att Gud älskar mig extra mycket, eftersom jag har så mycket.