2026-08-19, 11:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Vi ska inte satsa på någon religiös lära. Alla religiösa läror orsakar differentiering och osämja mellan oss. Alla dessa läror är i grunden uttryck för ofullständighet.

Vi måste kasta bort dem för att kunna frigöra oss. Fortsätter vi att hålla fast vid dem kommer vi fortsätta att splittras, skapa meningsskiljaktigheter och orsaka konflikter och krig mellan oss.

Den här skiten fungerar inte. Historien visar det för oss, svart på vitt.

Att vi ens har denna differentiering överhuvudtaget är ett misstag.

Att vi har utvecklat dessa metafysiska teknologier, kristendom, islam, judendom och alla de andra, är ett uttryck för vårt försök att frigöra oss.

Men samtidigt är det just dessa uppdelningar som hindrar oss från att faktiskt göra det.

Vi försöker frigöra oss genom system som samtidigt fortsätter att splittra oss.

Det fungerar inte.
Jag håller inte med. Katolicism är det rätta.
Citera
2026-08-19, 11:48
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Du skrämmer mig lite grand. Vad har någonting som Jesus sa eller gjorde gemensamt med "en strikt analytisk teologisk korrekthet"? På vilket sätt skulle människors analyser kunna förbättra Guds ord?

Katolicismen kan vara en frisk fläkt bland enkla människor i ekonomiskt obetydliga byar men är totalt ur spår bland de lärda och de styrande.

https://en.lasicilia.it/video/home/3059853/saint-agatha-leaves-silver-and-returns-gold-the-surprising-restoration-of-the-reliquary-bust-the-vei l-and-the-jewels.html

https://www.reddit.com/r/Christianity/s/YZDh3IYQ74
Jag är inte ens katolik, jag tillhör inte någon inriktning och går inte ens till någon kyrka regelbundet. Jag har inget att göra med katolicism överhuvudtaget, men jag bara påpekar att tekniskt sett så är katolicism det rätta, om man nu vill vara petig.
Citera
2026-08-19, 11:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vi ska inte satsa på någon religiös lära. Alla religiösa läror orsakar differentiering och osämja mellan oss. Alla dessa läror är i grunden uttryck för ofullständighet.

Vi måste kasta bort dem för att kunna frigöra oss. Fortsätter vi att hålla fast vid dem kommer vi fortsätta att splittras, skapa meningsskiljaktigheter och orsaka konflikter och krig mellan oss.

Den här skiten fungerar inte. Historien visar det för oss, svart på vitt.

Att vi ens har denna differentiering överhuvudtaget är ett misstag.

Att vi har utvecklat dessa metafysiska teknologier, kristendom, islam, judendom och alla de andra, är ett uttryck för vårt försök att frigöra oss.

Men samtidigt är det just dessa uppdelningar som hindrar oss från att faktiskt göra det.

Vi försöker frigöra oss genom system som samtidigt fortsätter att splittra oss.

Det fungerar inte.
https://xkcd.com/927/

Denna beskriver ateismens "lösning" ganska bra.
Citera
2026-08-19, 11:56
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag håller inte med. Katolicism är det rätta.

Om den var den ”rätta” skulle du inte stöta på motstånd, inlägg efter inlägg. Du har en hel tråd till ditt förfogande som visar på misslyckandet.

Och bespara mig skitsnacket om att alla andra bara inte är redo, förutom du.
Citera
2026-08-19, 11:57
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om den var den ”rätta” skulle du inte stöta på motstånd, inlägg efter inlägg. Du har en hel tråd till ditt förfogande som visar på misslyckandet.

Och bespara mig skitsnacket om att alla andra bara inte är redo, förutom du.
Du anser ju att ateism är det rätta, och får mothugg.
Citera
2026-08-19, 11:57
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Du anser ju att ateism är det rätta, och får mothugg.

Och vad fick du det ifrån?
Citera
2026-08-19, 11:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och vad fick du det ifrån?
Men så är det ju. Eller om du inte är ateist så vad du nu är. Du får mothugg i vilket fall så vad är skillnaden?
Citera
2026-08-19, 12:03
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Men så är det ju. Eller om du inte är ateist så vad du nu är. Du får mothugg i vilket fall så vad är skillnaden?

Ah, så bara för att jag ifrågasätter dina antaganden klassificerar du mig som ateist? Det är ju precis den problematik jag beskriver, det som skapar splittring.

Här skriver jag bokstavligen om gnostiska tankesätt, om en skapare som är ignorant, och ändå placerar du mig i ett ateistiskt fack i ditt huvud?

Jag bokstavligen argumenterar för existensen av en skapare.

Nu får du vakna till lite och faktiskt läsa vad jag skriver. På riktigt.
Citera
2026-08-19, 12:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag är inte ens katolik, jag tillhör inte någon inriktning och går inte ens till någon kyrka regelbundet. Jag har inget att göra med katolicism överhuvudtaget, men jag bara påpekar att tekniskt sett så är katolicism det rätta, om man nu vill vara petig.
Vilken "teknik" och "rätt" enligt vilken auktoritet? Vad överhuvudtaget är rätt med katolicismen?
Citera
2026-08-19, 12:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ah, så bara för att jag ifrågasätter dina antaganden klassificerar du mig som ateist? Det är ju precis den problematik jag beskriver, det som skapar splittring.

Här skriver jag bokstavligen om gnostiska tankesätt, om en skapare som är ignorant, och ändå placerar du mig i ett ateistiskt fack i ditt huvud?

Jag bokstavligen argumenterar för existensen av en skapare.

Nu får du vakna till lite och faktiskt läsa vad jag skriver. På riktigt.
Aha, just det du skrev om gnosticism förut. Okej då men... vad var det vi skrev om?
Citera
2026-08-19, 12:07
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Vilken "teknik" och "rätt" enligt vilken auktoritet? Vad överhuvudtaget är rätt med katolicismen?
Det finns många mirakel som sker i katolska miljöer som verkar stödja dens sanning. Dessutom så var den katolska kyrkan den första.
Citera
2026-08-19, 12:08
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Aha, just det du skrev om gnosticism förut. Okej då men... vad var det vi skrev om?
Vad är du någonstans ens? Läser du ens trådarna du skriver i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in