2026-08-10, 07:38
Medlem
puterealbas avatar
Jag tänker nu i synnerhet på den rådande situationen i Sverige/Europa/Västvärlden. Den kristna etiken påbjuder oss att lyda överheten och att vända andra kinden till, och jag ser inte en sådan linje som ett rimligt alternativ. Eller så får väl påven ta och förklara heligt krig mot de otrogna och jag får ta och konvertera till katolicismen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Det är

Det är ju ändå en lite originell ståndpunkt. De flesta brukar i huvudsak godta den kristna etiken även om de inte är troende. Har du svårt för att inte dräpa, stjäla eller förtala dina medmänniskor, till exempel? Tycker du att du liksom har varit extra schysst när du har avstått från att dräpa någon? Är det inte din default setting att avstå från dråp, utan ett beslut du fattar i varje enskilt fall?
Citera
2026-08-10, 08:09
Medlem
kyrkstockens avatar
Petrus förnekade Jesus av rädsla för konsekvenserna när Jesus hade gripits av de religiösa ledarna. Han befann sig på gården och kände skräck för att själv bli igenkänd, arresterad och avrättad, vilket ledde till att han tre gånger sa att han inte kände Jesus.
Citera
2026-08-10, 08:42
Medlem
anomaligns avatar
Dumt att tro på något som uppenbart är fiktion
Citera
2026-08-10, 09:32
Medlem
BorgeHs avatar
Nej, jag tycker Hasse och Tages sketch om Robert Lind i Kramfors är bättre. Den rekommenderas för alla som har religiösa funderingar!

https://m.youtube.com/watch?v=9vITmjx3Jm8&pp=0gcJCWgCo7VqN5tD&ra=m

Citera
2026-08-10, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför förnekar folk fortfarande honom? Vad tjänar ni på att göra det?
För egen del handlar det noll och intet om att tjäna eller inte tjäna något på att tro eller inte tro på en gud. Det handlar bara om att det inte finns några gudar.
Citera
2026-08-10, 10:15
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Jag har aldrig fattat vad man tjänar på att förneka honom. Den kärlek som han för med sig – varför vill man inte omfamnas av den? När du ligger på dödsbädden som ateist, är det inte ganska tråkigt att tänka: ”Nu är allt över. Det kommer att vara helt svart när jag dör”?

Era liv blir ju helt meningslösa, men det är ni väl för dumma för att förstå. Ett liv med Herren ger människan stor mening, och era liv kommer att förbättras när ni väl tar emot honom. Ni ateister måste vända er till Herren. Genast!!!

Varför sköter du inte ditt, och struntar i andra.

Din hotfulla och nedsättande ton säger allt om vad du är för människa . Vik hädan Zelot. Fortsätt din fanatiska gärning tills du sitter där på äldre dagar ensam och övergiven för att ingen orkar med religiösa fanatiska idioter
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-10 kl. 10:17.
Citera
2026-08-10, 10:30
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
För egen del handlar det noll och intet om att tjäna eller inte tjäna något på att tro eller inte tro på en gud. Det handlar bara om att det inte finns några gudar.
Hur vet du att det inte finns gudar eller nån form av högre makt?
Det är som att förneka att det finns objekt i universum som vi aldrig har upptäckt eller kommer att göra, bara det vi ser med blotta ögat finns.
Citera
2026-08-10, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Hur vet du att det inte finns gudar eller nån form av högre makt?
Det är som att förneka att det finns objekt i universum som vi aldrig har upptäckt eller kommer att göra, bara det vi ser med blotta ögat finns.
Det har du en poäng i men jag tänker som så att man får utgå från det mest sannolika. Jag kunde ha uttryckt mig annorlunda. Som att min avsaknad på gudstro handlar om att jag föredrar att tro på sådant som kan bevisas på ett vetenskapligt sätt. Att tro på att det finns saker vi inte känner till är logiskt. Vi upptcäker ju t ex nya djurarter hela tiden så det är väl troligt att vi ännu inte upptäckt alla arter.

Men det är inte logiskt att bestämma sig för hur en ev högre makt (eller oupptäckt art) ser ut, fungerar osv. Att vi dessutom har så många olika religioner och att dessa sinsemellan inte är överens är väl ett tecken på just det. Det visar för mig att människan som art har ett behov av att förklara obegripilga eller svårförståeliga saker med högre makter. Men att det sedan blir ett evigt gissande om hur dessa högre makter verkar, vad de har för syfte och om vi kan kommunicera med den/dem.
Citera
2026-08-10, 11:02
Medlem
HBTKuks avatar
Varför tro på något som det finns noll bevis för? Läser man bibeln och andra heliga skrifter märker man direkt att de är skamlösa kopior på varandra.

Folk som inte tror på gud brukar vara mer intelligenta. Det finns en tydlig vetnskaplig koppling mellan låg intelligens och religiositet.
Citera
2026-08-10, 11:06
Medlem
Citat:

Gäller det judar, muslimer m.fl också?
Citera
2026-08-10, 11:10
Medlem
idiamindadas avatar
Mångtusenårig hörsägen som används till att kontrollera folk.
Citera
2026-08-10, 11:14
Medlem
Om det nu finns en gud som skapat allt så finns det rimligen bara EN gud. och det skulle i så fall betyda att väldigt många religioner har fel. Frågan är då, Är det någon religion som har rätt? Så jag fortsätter att vara ateist tills någon gud har bevisat sin existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in