Citat:
Ursprungligen postat av
oyegie
Hur vet du att det inte finns gudar eller nån form av högre makt?
Det är som att förneka att det finns objekt i universum som vi aldrig har upptäckt eller kommer att göra, bara det vi ser med blotta ögat finns.
Det har du en poäng i men jag tänker som så att man får utgå från det mest sannolika. Jag kunde ha uttryckt mig annorlunda. Som att min avsaknad på gudstro handlar om att jag föredrar att tro på sådant som kan bevisas på ett vetenskapligt sätt. Att tro på att det finns saker vi inte känner till är logiskt. Vi upptcäker ju t ex nya djurarter hela tiden så det är väl troligt att vi ännu inte upptäckt alla arter.
Men det är inte logiskt att bestämma sig för hur en ev högre makt (eller oupptäckt art) ser ut, fungerar osv. Att vi dessutom har så många olika religioner och att dessa sinsemellan inte är överens är väl ett tecken på just det. Det visar för mig att människan som art har ett behov av att förklara obegripilga eller svårförståeliga saker med högre makter. Men att det sedan blir ett evigt gissande om hur dessa högre makter verkar, vad de har för syfte och om vi kan kommunicera med den/dem.