2026-08-15, 10:08
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyBatty
Det finns en *klassisk* intervju med Steve Ballmer (VD på Microsoft då) när iPhone kom 2007. Han storskrattade och sa "we have a very capable machine, it will do music, it will do Internet, it will do email".

Han hade rätt i sak, men det han och ni andra som skriver "det din tv redan klarar" och "kör med en telefon och en chromecast" inte verkar bry sig om är HUR dom gör det.

Alla tizen-operativ på alla tv's har underdimensionerad hårdvara, så det tar 2 år att klicka runt och öppna appar. inga kringfunktioner, så man skriver in lösenord med en TV-fjärrkontroll. Kul.
(och då har vi inte ens pratat om vad DOM gör med informationen om vad du gör på tv'n. Finns en anledning till att de flesta apparater säljs break-even)

Men visst, den "gör det".

Vi är alla olika. För mej är det lätt värt en liten peng för att slippa sunkiga användarupplevelser.
Vad fan har du för gammal mög TV som är "seg"?? 10 år gammal???... Ditt argument är gnaska korkat. Har man en modern hyfsad tv idag så är det inget prestanda problem att streama även Apples kanaler, screencasting eller telefon på den..

Men det är som vanligt med Apple-fårskocken.. man jämför dagens dyraste Apple-HW, man överbetalat för, med 5-10 år gammal budget teknik som argument hur jävla topp-notch Apple-skräpet är :-)

Religion enbart. fakta noll.

P.S. Många har idag också redan en extern tv box från Telia, Tele2 etc, som utan problem kan köra Apple TV på de boxarna också som man redan används för std. tv-kanaler, och inte använder TVns processor.
Senast redigerad av MossadNews 2026-08-15 kl. 10:12.
Citera
2026-08-15, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Vad fan har du för gammal mög TV som är "seg"?? 10 år gammal???... Ditt argument är gnaska korkat. Har man en modern hyfsad tv idag så är det inget prestanda problem att streama även Apples kanaler, screencasting eller telefon på den..

Men det är som vanligt med Apple-fårskocken.. man jämför dagens dyraste Apple-HW, man överbetalat för, med 5-10 år gammal budget teknik som argument hur jävla topp-notch Apple-skräpet är :-)

Jag skrev inte att det inte gick att streama, jag skrev att deras UI är dåligt och laggigt. Min TV är tre år gammal, tackar som frågar.

Tja, har man inga andra argument blir det väl invektiv som korkad och fårskock. Skönt för dej att slippa köpa Apple om du tycker att deras hårdvara har dålig prestanda och är skräp. Det håller jag inte med om.
Citera
2026-08-15, 10:52
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Jag skrev inte att det inte gick att streama, jag skrev att deras UI är dåligt och laggigt. Min TV är tre år gammal, tackar som frågar.

Tja, har man inga andra argument blir det väl invektiv som korkad och fårskock. Skönt för dej att slippa köpa Apple om du tycker att deras hårdvara har dålig prestanda och är skräp. Det håller jag inte med om.
Min TV är fem år gammal och laggar inte ett dugg, så myten om att allt utom Apple TV skulle vara obrukbart känns rätt trött vid det här laget. Och att en streamingapp laddar på 0,1 i stället för 0,5 sekunder är ärligt talat ett löjligt argument...särskilt i streaming, där det i praktiken inte betyder ett skit eftesom det görs i dedikerad avkodnings hw.

Jag har redan kommit med flera argument, men som vanligt när någon petar hål på Apple-narrativet så blir vissa mer känslomässiga än sakliga. Då är det plötsligt viktigare att försvara varumärket än att faktiskt diskutera prestanda.

Så jag frågar mig...kollade du ens vilken processor och prestanda din TV hade när du köpte den? Har du någon aning om vad andra lösningar faktiskt levererar? Som till exempel Tele2:s nya TV Hub? Eller bygger hela din uppfattning på att Apple automatiskt måste vara bäst, oavsett fakta?
Citera
2026-08-15, 13:10
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

P.S. Många har idag också redan en extern tv box från Telia, Tele2 etc, som utan problem kan köra Apple TV på de boxarna också som man redan används för std. tv-kanaler, och inte använder TVns processor.

Lycka till att hitta en Tv men hårdvara som matchar A15 Bionic. Det samma med dessa boxar.

Jo jag har en som box som jag fått av Tele2, Jag har även en Tv med inbyggd AndroidTv men inga av dessa går ens att jämföra med AppleTv
Citera
2026-08-15, 13:27
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Lycka till att hitta en Tv men hårdvara som matchar A15 Bionic. Det samma med dessa boxar.

Jo jag har en som box som jag fått av Tele2, Jag har även en Tv med inbyggd AndroidTv men inga av dessa går ens att jämföra med AppleTv
Det är precis det jag jämför ditt j-la stolpskott, så det är klart att det går att jämföra :-) Vi pratar om att strömma video, inte vilken hw/cpu som är bäst för bitcoin mining
Senast redigerad av MossadNews 2026-08-15 kl. 13:33.
Citera
2026-08-15, 14:11
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Det är precis det jag jämför ditt j-la stolpskott, så det är klart att det går att jämföra :-) Vi pratar om att strömma video, inte vilken hw/cpu som är bäst för bitcoin mining

Jo appar kan vara rätt tunga idag, t ex väger Tele2-appen 50Mb. Det tar ca 10 sekunder att starta den på min AndoidTv och under ett par tre sekunder blir Tvn alldeles svart så man tror att Tvn kraschat.

Startar jag samma app på min ATV så är den igång på ca 1 sekund.

Att sitta med ett lagligt gränssnitt och att det tar flera sekunder att starta en app på en AndroidTv eller Tele2-boxen är inget nöje, det slipper man med ATV som har en bra hårdvara.

Dessutom måste man hålla på med Tvns fula, efterblivna fjärrkontroll med 100 knappar.

Såhär ser min Tv-fjärr ut: https://share.google/c0DxwBlv3XlIvkD9m
Såhär ser min ATV-fjärr ut: https://share.google/7NRDUcbnt8kZa3D7K
Citera
2026-08-15, 14:22
Medlem
trickydicks avatar
Dessutom är AppleTv stor som en snusdosa och får plats under Tvn i Tv-bänken.

https://ibb.co/2BJMPyj
Citera
2026-08-15, 15:16
Medlem
Citat:
Min TV är fem år gammal och laggar inte ett dugg, så myten om att allt utom Apple TV skulle vara obrukbart känns rätt trött vid det här laget. Och att en streamingapp laddar på 0,1 i stället för 0,5 sekunder är ärligt talat ett löjligt argument...särskilt i streaming, där det i praktiken inte betyder ett skit eftesom det görs i dedikerad avkodnings hw.

Jag har redan kommit med flera argument, men som vanligt när någon petar hål på Apple-narrativet så blir vissa mer känslomässiga än sakliga. Då är det plötsligt viktigare att försvara varumärket än att faktiskt diskutera prestanda.

Så jag frågar mig...kollade du ens vilken processor och prestanda din TV hade när du köpte den? Har du någon aning om vad andra lösningar faktiskt levererar? Som till exempel Tele2:s nya TV Hub? Eller bygger hela din uppfattning på att Apple automatiskt måste vara bäst, oavsett fakta?

Herregud, om någon är känslig så är det du. Du står och vrålar om fårskock, korkade, "löjliga argument", "incluencer-maffia", "jävla stolpskott" "enbart religion".

Jag har skrivit det här i andra inlägg, men bara för att du är så trevlig tar jag en sammanfattning.

Jag föredrar Apple TV framför andra lösningar för att:

1. Hårdvaran presterar bättre än allt annat lättåtkomligt på marknaden. Då menar jag till stor del UI dvs. hur snabbt apparna öppnar men framför allt respons på events dvs. klick, drags, byta app, börja streama backknapp etc. Fjärrkontrollen är också väldigt mycket mer snappy än allt annat.

Här är det klassskillnad enligt mej. Du kan öven kolla vilken techsajt som helst, dom håller med mej.

2. Kör man med andra applegrejer, som jag gör, har du en integration som är fantastisk och ingen annan plattform kommer i närheten av. Saker som titta på bild- och videobibliotek, spegla skärm, byta hörlurar automatiskt, synka lösenord och profiler, etc etc.
När man ska skriva in saker ploppar det upp en notis på din ipad som automatiskt drar upp en remote och tangentbord när du klickar på den. Du kan använda Find My på telefonen om du tappar bort fjärrkontrollen. Du kan ta telefon- eller videosamtal direkt på tv'n utan att fippla (Miracast... lol. Om jag har hörlurar på och kör ett spel på datorn, så går jag och sätter på en film så byter hörlurarna automatiskt. OM du kollar på nåt på telefonen eller paddan så finns det en knapp för "continuity" som bara flyttar över strömmen till tv'n. (du kan sen stänga av telefonen...)
Det finns massor av sådana här exempel på fantastiskt genomtänkta "quality-of-life" funktioner.
(Jag utvecklar appar och kan deploya och debugga remote direkt från xcode utan att behöva göra nånting alls. Lycka till med det på Android.)

3. TVOS är så otroligt mycket bättre än andra gränssnitt att det är löjligt enligt mej. Titta på Android TV, Tizen, eller valfri annan proprietär sunkplattform. Alla har risiga, ogenomtänkta, fula gränssnitt som ofta hackar och är slöa. Android TV har blivit bättre med de sista uppdateringarna, men det är ju från sån otroligt låg nivå. Du har en app som suger in allt du kolla på i andra tjänster, de filmer du köpt eller hyrt etc. till ett ställe, på ett sätt som funkar väldigt mycket bättre än något annat jag sett.

4. Du har App Store som har ett utbud med specialskrivna, snygga appar som ingen annan plattform är *i närheten* av. Med Apple Arcade får du massor av spel som presterar i princip lika bra som på telefonen. Lycka till med det på din Tele2 tv hub.

5. Utseendet, både pucken och fjärrkontrollen, är i mitt tycke klart bättre än allt annat. Kolla t.ex. fjärrkontrollen till ditt "tips" tele2 hub, lol.

6. Inga annonser.

"Den som köper en vanlig bil kan öppna motorhuven, köpa delar på Mekonomen, skruva själv". Detta är ett så otroligt roligt argument för vilken låda man ska använda för att KOLLA PÅ TV. VEM tror du är intresserad av att byte moderkort på en tv-låda?? Förutom du då.

---

Som jag skrivit, alla tycker olika saker är viktiga. Det här är det jag tycker är viktigt för mitt usecase, som är att titta på tv och kanske spela lite spel.

Nu tror jag inte jag kommer längre i diskussionen. nu vet du vad jag tycker och vill du fortsätta förolämpa folk så kommer jag inte svara.

(ps. ja jag vet vad tele2's lösning är, dom försöker sälja in den rätt hårt... men tack för tipset i guess)
Citera
2026-08-15, 16:44
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Herregud, om någon är känslig så är det du. Du står och vrålar om fårskock, korkade, "löjliga argument", "incluencer-maffia", "jävla stolpskott" "enbart religion".

Jag har skrivit det här i andra inlägg, men bara för att du är så trevlig tar jag en sammanfattning.

Jag föredrar Apple TV framför andra lösningar för att:

1. Hårdvaran presterar bättre än allt annat lättåtkomligt på marknaden. Då menar jag till stor del UI dvs. hur snabbt apparna öppnar men framför allt respons på events dvs. klick, drags, byta app, börja streama backknapp etc. Fjärrkontrollen är också väldigt mycket mer snappy än allt annat.

Här är det klassskillnad enligt mej. Du kan öven kolla vilken techsajt som helst, dom håller med mej.

2. Kör man med andra applegrejer, som jag gör, har du en integration som är fantastisk och ingen annan plattform kommer i närheten av. Saker som titta på bild- och videobibliotek, spegla skärm, byta hörlurar automatiskt, synka lösenord och profiler, etc etc.
När man ska skriva in saker ploppar det upp en notis på din ipad som automatiskt drar upp en remote och tangentbord när du klickar på den. Du kan använda Find My på telefonen om du tappar bort fjärrkontrollen. Du kan ta telefon- eller videosamtal direkt på tv'n utan att fippla (Miracast... lol. Om jag har hörlurar på och kör ett spel på datorn, så går jag och sätter på en film så byter hörlurarna automatiskt. OM du kollar på nåt på telefonen eller paddan så finns det en knapp för "continuity" som bara flyttar över strömmen till tv'n. (du kan sen stänga av telefonen...)
Det finns massor av sådana här exempel på fantastiskt genomtänkta "quality-of-life" funktioner.
(Jag utvecklar appar och kan deploya och debugga remote direkt från xcode utan att behöva göra nånting alls. Lycka till med det på Android.)

3. TVOS är så otroligt mycket bättre än andra gränssnitt att det är löjligt enligt mej. Titta på Android TV, Tizen, eller valfri annan proprietär sunkplattform. Alla har risiga, ogenomtänkta, fula gränssnitt som ofta hackar och är slöa. Android TV har blivit bättre med de sista uppdateringarna, men det är ju från sån otroligt låg nivå. Du har en app som suger in allt du kolla på i andra tjänster, de filmer du köpt eller hyrt etc. till ett ställe, på ett sätt som funkar väldigt mycket bättre än något annat jag sett.

4. Du har App Store som har ett utbud med specialskrivna, snygga appar som ingen annan plattform är *i närheten* av. Med Apple Arcade får du massor av spel som presterar i princip lika bra som på telefonen. Lycka till med det på din Tele2 tv hub.

5. Utseendet, både pucken och fjärrkontrollen, är i mitt tycke klart bättre än allt annat. Kolla t.ex. fjärrkontrollen till ditt "tips" tele2 hub, lol.

6. Inga annonser.

"Den som köper en vanlig bil kan öppna motorhuven, köpa delar på Mekonomen, skruva själv". Detta är ett så otroligt roligt argument för vilken låda man ska använda för att KOLLA PÅ TV. VEM tror du är intresserad av att byte moderkort på en tv-låda?? Förutom du då.

---

Som jag skrivit, alla tycker olika saker är viktiga. Det här är det jag tycker är viktigt för mitt usecase, som är att titta på tv och kanske spela lite spel.

Nu tror jag inte jag kommer längre i diskussionen. nu vet du vad jag tycker och vill du fortsätta förolämpa folk så kommer jag inte svara.

(ps. ja jag vet vad tele2's lösning är, dom försöker sälja in den rätt hårt... men tack för tipset i guess)

Guldstjärna för det inlägget ⭐️

Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Inte ens Apple TV är stor som en snusdosa. Den får plats i TV-bänken.

När jag säger 10 gånger bättre syftar jag på prestanda, CPU etc. Det är klart den är mycket dyrare, men det är inte pengar som är avgörande för mig.

Du har fortfarande inte berättat trots att jag frågat flera gånger vad det är för CPU i din ”Mini-Pc” som är tio gånger bättre än A15 Bionic.
Citera
2026-08-15, 23:29
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:

Bil-exemplet var var svar på Tinitus liknelse om att man inte kan byta delar fritt mellan bilar...
Citat:
Ursprungligen postat av Tinitus
T ex. Du köper en bil, den kan du inte byta alla grejor till andra grejor från vilka andra bilar som helst. En del delar kan bytas i princip fritt ja, vilket det kan även på Apples grejor i de flesta fall.

Citat:
Jag tycker också att du blandar ihop användningsområde med personlig smak. Om syftet bara är att titta på tv och spela lite enklare spel, då behövs inget mer än en mobiltelefon och en bra TV...Det klarar i princip vilken modern tv-plattform som helst det. Då är det inte användningsområdet i sig som talar för Apple TV, utan att du föredrar Apples lösning, deras gränssnitt och hur den passar ihop med deras andra produkter. Det är en fullt rimlig preferens, men det är inte samma sak som "use-case" eller att den objektivt är bäst på någonting. Då är det enbart din högst subjektiva uppfattning.

Citat:
Min avsikt är inte att förolämpa någon, men diskussionen blir ganska meningslös om argumenten mest handlar om tycke och varumärkessympatier i stället för faktiska fördelar och nackdelar. Om man ska jämföra Apple TV med en Mini-PC bör man göra det utifrån vad de kostar och vad de faktiskt kan och inte kan göra.

Citat:
Du har fortfarande inte berättat trots att jag frågat flera gånger vad det är för CPU i din ”Mini-Pc” som är tio gånger bättre än A15 Bionic.

ditt tjat om CPU missar hela poängen. CPU:n är i stort sett irrelevant för en mediabox.

All modern video, H.264, H.265, VP9, AV1, dekodas av dedikerade hårdvarukretsar i GPU:n, inte av CPU-kärnorna. T.om en Intel N100, eller en 300-kronors android-box, har hårdvarudekodning för allt du behöver inklusive 4K HDR. CPU-belastningen vid videouppspelning ligger på 0 till 5 procent.

Det som faktiskt spelar roll är codec-stöd i hårdvara, HDMI-version och HDCP-stöd för 4K DRM-skyddat innehåll, RAM och diskprestanda som påverkar appstart, samt flexibilitet och livslängd som avgör totalvärdet.

Huvudpoängen med en Mini-PC är livslängd flexibilitet och reparerbarhet. Om fem år kan du byta SSD, koppla in extra disk, uppgradera RAM, installera Linux och fortsätta använda den. Apple TV 4K från 2022 kommer tappa OS-stöd runt 2030 till 2032, och då försvinner appar gradvis. En Mini-PC kan dessutom köra RetroArch, Steam, AI-modeller, hemmaserver, adblocker på YouTube och allt annat en mindre nedlåst fullvärdig dator klarar.

Att tjata om A15 Bionic kontra mot t.ex. en billig Intel N100 som vore det en benchmark-tävling missar poängen fullständigt. För mediauppspelning spelar det ingen roll, båda klarar det fint. Skillnaden är vad du kan göra utöver det, och hur länge enheten lever.
Senast redigerad av MossadNews 2026-08-15 kl. 23:32.
Citera
2026-08-15, 23:38
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Jo appar kan vara rätt tunga idag, t ex väger Tele2-appen 50Mb. Det tar ca 10 sekunder att starta den på min AndoidTv och under ett par tre sekunder blir Tvn alldeles svart så man tror att Tvn kraschat.

Startar jag samma app på min ATV så är den igång på ca 1 sekund.

Att sitta med ett lagligt gränssnitt och att det tar flera sekunder att starta en app på en AndroidTv eller Tele2-boxen är inget nöje, det slipper man med ATV som har en bra hårdvara.

Dessutom måste man hålla på med Tvns fula, efterblivna fjärrkontroll med 100 knappar.

Såhär ser min Tv-fjärr ut: https://share.google/c0DxwBlv3XlIvkD9m
Såhär ser min ATV-fjärr ut: https://share.google/7NRDUcbnt8kZa3D7K

Suck.. Vi får ta det pedagogiskt här.

50 MB (antar att du menar megabyte och inte megabit) laddas till RAM på under 0.1 sekunder från vilken modern lagringsmedia som helst. Att en app tar 10 sekunder att starta handlar om att processorn inte hinner rendera, initiera och bygga upp gränssnittet. Och det är inte konstigt med tanke på vad du sitter med.

Din fjärrkontroll (HOF16H303GPD24) hör till Philips 6503-serien som släpptes 2018 på chassis TPM18.6E LA. Det är Philips absolut lägsta budgetsegment det året. Enligt servicemanualens kretsschema sitter det en MediaTek MT5802 som huvudprocessor, det vill säga en Quad Core ARM Cortex-A53 som MediaTek själva kategoriserar som en "cost-effective digital TV" plattform. Det här är samma klass av processor som satt i Raspberry Pi 3 år 2016. TVn kör inte ens Android utan SAPHI, ett hemmakokt Linux-baserat skal med ett webbaserat app-lager som knappt klarar att rita upp Netflix-appen utan att hosta.

din TV köär väl inte ens Google Play? inget öppet app-ekosystem, ingen frihet. Hade du köpt en Philips med Android TV redan 2018, alltså 7000-serien och uppåt som faktiskt existerade parallellt, hade du antagligne fått en bättre upplevelse. Men du valde det billigaste som gick att hitta och jämför nu den upplevelsen med en Apple TV som kostar mer än vad din TV troligen kostade?

När det gäller fjärrkontrollen: ja, den medföljande fjärren till 6503-serien är ful och har för många knappar, det håller jag med om. Men till skillnad från Apple-världen där du MÅSTE använda Siri Remote och inget annat, kan du till vilken Android TV som helst köpa precis vilken Bluetooth-fjärr du vill. Minimalistisk med röststyrning, gaming-pad, vad som helst. Öppet ekosystem innebär valfrihet. Stängt ekosystem innebär att Apple bestämmer åt dig.

Vad tror du själv oddsen är att Apple släpper Apple AI till de som har Apple-TV? och inte pluggar att man ska köpa en helt ny Apple-TV burk igen för att kunna köra Apple AI (läs Google Gemini)?
Senast redigerad av MossadNews 2026-08-15 kl. 23:45.
Citera
2026-08-16, 06:58
Medlem
Citat:
Japp, och det är ju precis ett av de bästa skälen att dumpa Apple helt. De vägrar konsekvent öppna standarder som Miracast bara för att hålla folk inlåsta i sitt ekosystem.

En billig Android-dongel eller Chromecast räcker gott och väl för de allra flesta, och Miracast funkar direkt på Windows, Android, Linux och till och med GNOME Network Displays som är riktigt bra numera. Vill man köra skärmdelning från en iPad eller Mac är det bara att byta till en öppen lösning istället, då slipper man både den dyra lådan och Apples vägran att spela rent.

Annars blir det ju bara samma gamla Apple-visa: betala extra för att bli beroende av just deras grejer för att det ska fungera.

Det verkar vara ett känsligt ämne. Är ju som ingen som tvingar dig att använda Apple

Jag har sju Appleenheter, trivs mycket bra, allt fungerar och flyter perfekt för min del. Att till det köpa en "dyr" till TVn är liksom inget och rakt av bara fungerar.

Att jag skulle sätta mig ner å labba med "öppna lösningar" och allt bara för att spara några småslantar, och samtidigt bli av med allt det smidiga känns inte värt de sparade småslantarna. Vad får jag ut av det liksom? Mer jobb och sämre användarerfarenhet. Jag köper grejer för att använda, inte för att sitta å latja med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in