Citat:
Ursprungligen postat av
MossadNews
Min TV är fem år gammal och laggar inte ett dugg, så myten om att allt utom Apple TV skulle vara obrukbart känns rätt trött vid det här laget. Och att en streamingapp laddar på 0,1 i stället för 0,5 sekunder är ärligt talat ett löjligt argument...särskilt i streaming, där det i praktiken inte betyder ett skit eftesom det görs i dedikerad avkodnings hw.
Jag har redan kommit med flera argument, men som vanligt när någon petar hål på Apple-narrativet så blir vissa mer känslomässiga än sakliga. Då är det plötsligt viktigare att försvara varumärket än att faktiskt diskutera prestanda.
Så jag frågar mig...kollade du ens vilken processor och prestanda din TV hade när du köpte den? Har du någon aning om vad andra lösningar faktiskt levererar? Som till exempel Tele2:s nya TV Hub? Eller bygger hela din uppfattning på att Apple automatiskt måste vara bäst, oavsett fakta?
Herregud, om någon är känslig så är det du. Du står och vrålar om fårskock, korkade, "löjliga argument", "incluencer-maffia", "jävla stolpskott" "enbart religion".
Jag har skrivit det här i andra inlägg, men bara för att du är så trevlig tar jag en sammanfattning.
Jag föredrar Apple TV framför andra lösningar för att:
1. Hårdvaran presterar bättre än allt annat lättåtkomligt på marknaden. Då menar jag till stor del UI dvs. hur snabbt apparna öppnar men framför allt respons på events dvs. klick, drags, byta app, börja streama backknapp etc. Fjärrkontrollen är också väldigt mycket mer snappy än allt annat.
Här är det klassskillnad enligt mej. Du kan öven kolla vilken techsajt som helst, dom håller med mej.
2. Kör man med andra applegrejer, som jag gör, har du en integration som är fantastisk och ingen annan plattform kommer i närheten av. Saker som titta på bild- och videobibliotek, spegla skärm, byta hörlurar automatiskt, synka lösenord och profiler, etc etc.
När man ska skriva in saker ploppar det upp en notis på din ipad som automatiskt drar upp en remote och tangentbord när du klickar på den. Du kan använda Find My på telefonen om du tappar bort fjärrkontrollen. Du kan ta telefon- eller videosamtal direkt på tv'n utan att fippla (Miracast... lol. Om jag har hörlurar på och kör ett spel på datorn, så går jag och sätter på en film så byter hörlurarna automatiskt. OM du kollar på nåt på telefonen eller paddan så finns det en knapp för "continuity" som bara flyttar över strömmen till tv'n. (du kan sen stänga av telefonen...)
Det finns massor av sådana här exempel på fantastiskt genomtänkta "quality-of-life" funktioner.
(Jag utvecklar appar och kan deploya och debugga remote direkt från xcode utan att behöva göra nånting alls. Lycka till med det på Android.)
3. TVOS är så otroligt mycket bättre än andra gränssnitt att det är löjligt enligt mej. Titta på Android TV, Tizen, eller valfri annan proprietär sunkplattform. Alla har risiga, ogenomtänkta, fula gränssnitt som ofta hackar och är slöa. Android TV har blivit bättre med de sista uppdateringarna, men det är ju från sån otroligt låg nivå. Du har en app som suger in allt du kolla på i andra tjänster, de filmer du köpt eller hyrt etc. till ett ställe, på ett sätt som funkar väldigt mycket bättre än något annat jag sett.
4. Du har App Store som har ett utbud med specialskrivna, snygga appar som ingen annan plattform är *i närheten* av. Med Apple Arcade får du massor av spel som presterar i princip lika bra som på telefonen. Lycka till med det på din Tele2 tv hub.
5. Utseendet, både pucken och fjärrkontrollen, är i mitt tycke klart bättre än allt annat. Kolla t.ex. fjärrkontrollen till ditt "tips" tele2 hub, lol.
6. Inga annonser.
"Den som köper en vanlig bil kan öppna motorhuven, köpa delar på Mekonomen, skruva själv". Detta är ett så otroligt roligt argument för vilken låda man ska använda för att KOLLA PÅ TV. VEM tror du är intresserad av att byte moderkort på en tv-låda?? Förutom du då.
---
Som jag skrivit, alla tycker olika saker är viktiga. Det här är det jag tycker är viktigt för mitt usecase, som är att titta på tv och kanske spela lite spel.
Nu tror jag inte jag kommer längre i diskussionen. nu vet du vad jag tycker och vill du fortsätta förolämpa folk så kommer jag inte svara.
(ps. ja jag vet vad tele2's lösning är, dom försöker sälja in den rätt hårt... men tack för tipset i guess)