2026-08-15, 22:33
Medlem
laban112s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
ROTFL

Där sa du ett sanningens ord

Men bra i alla fall att klotet medger att reglerna 5, 7, 8 och 9 gäller för snipan och att den därmed skulle ha sett skeppet i tid, inte legat ivägen och trots att den nu gjorde det istället ha sett till att undvika kollision. Brott mot samtliga dessa regler av snipan.
Du är en sån som tycker att World trade center också bär ett ansvar för 9/11 också eller? Om dom inte hade ställt tornen där så hade ju inte dom rasat ju. Kom igen det är ju ganska tydligt här att ansvaret för olyckan i juridisk mening starkt ligger på upphinnande fartyg. Tycker det har klargjorts rätt tydligt i denna tråd.
Citera
2026-08-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
Jag var a bara till sjöss några år, men jag har fått för mig att lotsen hade ansvar för navigeringen, dvs därför han är där, medans kaptenen har ansvaret för säkerheten och hela fartyget.

ligger det något i det?
är det isåfall tänkt kapten fråntar lotsen sin uppgift, förutsatt att kaptenen upptaäcker en fara?

eller vad är lotsens ansvar?

Lotsen är ombord som rådgivare och expert på det lokala farvattnet. Lotsen har enbart en rådgivande roll och ombord för att försäkringen ska gälla samt krav från hamnen, men lotsen har inget ansvar för fartygets framförande. Ansvaret är alltid befälhavarens vare sig han är på bryggan, ligger i kojen eller rent av befinner sig iland på en pub.

Under mina år har jag nog aldrig hört att en befälhavare inte skulle agera i linje med lotsens order. I samma ögonblick som befälhavaren inte följer lotsens råd blir det problem med försäkringsbolaget om nu olyckan skulle vara framme.
Citera
2026-08-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Du förstår fortfarande inte. Är du lågbegåvad?

Det är fullt möjligt för flera inblandade i en sjöolycka att bryta mot regler. Och så är det i princip alltid just på grund av att sjölagarna är skrivna just på det viset.

Jag har försökt att förklara vikten av man som fritidsbåtförare är försiktig när man rör sig runt omkring handelsfartyg. Har man möjligthet att i god tid undvika en närsituation så bör man göra det, för sin egna hälsas skull, istället för att lita på ett handelsfartyg fullt av överarbetade ryssar.

Det jag skrivit om Misje Verde har inte haft som syfte att frånta dem ansvaret utan för att tjommar som du ska fatta att det bara är en tidsfråga innan olyckor sker. Då vill man inte vara den som råkar illa ut. Stort fartyg hårt och tungt, liten snipa lätt och mjuk. Det är lätt att räkna ut vem som får ont och de flesta i tråden förstår resonemanget.

Det har dessutom visat sig att jag hade rätt. Båten har haft anmärkningar med både vilotider och matriell utrustning ombore. Detta fråntar inte Misje Verdes ansvar, snarare tvärtom, men man är en komplett idiot om man inte då inser att man bör hålla undan från såna fartyg.

En av de första sakerna man får lära sig på körskolan är att man ska räkna med att alla andra i trafiken kör som idioter och agera därefter. Det är liknande på sjön... är du på sjön så är du garanterat en av de idioterna

Herregud, ska du prata lågbegåvad, du förstår inte skillnaden.

Jag har Iq 125, det är min logik som jag försörjer mig på, men du, har inte hög Iq, det kan jag lova dig.

Du argumentetar hit och dit, allt för att du ska vinna debatten...

Det jag skrivit om Misje Verde har inte haft som syfte att frånta dem ansvaret...

Joo, i alla dina inlägg till mig har du haft den agendan.
Varför tror du jag sitter och käftar med en 5, 5a som dig annars?

En av de första sakerna man får lära sig på körskolan är att man ska räkna med att alla andra i trafiken kör som idioter och agera därefter. Det är liknande på sjön...

Tycker du att fartygskaptenen levt upp till detta?

Det är fullt möjligt för flera inblandade i en sjöolycka att bryta mot regler. Och så är det i princip alltid just på grund av att sjölagarna är skrivna just på det viset...

Det är klart att man ska kunna göra så, i en nödsituation.
Men tycker du detta var en sådan eller är det så att kaptenen skapade en nödsituasion pga sin ouppmärksamhet och i att strunta att kolla radarn?

Man måste naturligtvis i sin vanliga rutinfärd följa reglerna annars skapar man ju nödsituationer och missförstånd.

Är du verkligen såå jäkla korkad att du inte förstår det, detta är fan skrattretande dumt.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-08-15 kl. 22:37.
Citera
2026-08-15, 22:39
Medlem
Citat:
ROTFL

Där sa du ett sanningens ord

Men bra i alla fall att klotet medger att reglerna 5, 7, 8 och 9 gäller för snipan och att den därmed skulle ha sett skeppet i tid, inte legat ivägen och trots att den nu gjorde det istället ha sett till att undvika kollision. Brott mot samtliga dessa regler av snipan.

Du glömde regel 2 kommer bli väldigt intressant att lyssna på vad försvaret lägger fram efter att åklagaren sagt sitt.

Rule 2 – Responsibility. This rule allows Master mariners and other persons in charge of vessels to depart from the rules to "avoid immediate danger", provided there are special circumstances for doing so.
Citera
2026-08-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adaptor
Lotsen är ombord som rådgivare och expert på det lokala farvattnet. Lotsen har enbart en rådgivande roll och ombord för att försäkringen ska gälla samt krav från hamnen, men lotsen har inget ansvar för fartygets framförande. Ansvaret är alltid befälhavarens vare sig han är på bryggan, ligger i kojen eller rent av befinner sig iland på en pub.

Under mina år har jag nog aldrig hört att en befälhavare inte skulle agera i linje med lotsens order. I samma ögonblick som befälhavaren inte följer lotsens råd blir det problem med försäkringsbolaget om nu olyckan skulle vara framme.

Just precis så!

Och då blir slutsatsen att om lotsen ska kunna åtalas och fällas för vållande till annans död, så måste lotsen i praktiken ha underlåtit att ge sådana råd som han borde ha gjort, och att underlåtelsen att ge dessa råd har orsakat dödsfallen.

Nu vet vi dock att skeppet brustit i regel 5 om utkik och att detta är det som lett till olyckan, och det betyder då i praktiken att åklagaren håller lotsen ansvarig för den bristen, gemensamt med kapten, vilket förefaller helt absurt.
Citera
2026-08-15, 22:53
Medlem
Citat:
Mitt klot?

Jaha, tvärtom, du menar alltså att reglerna 5, 7, 8 och 9 gäller för snipan. Då är vi i alla fall överens om det. Då undrar väl du också varför snipans kapten inte är misstänkt för de brott mot dessa regler som han begått!?

Men vilken regel är det du vet om som ingen annan i hela världen känner till som säger att man ska ha uppsikt framåt men inte bakåt?
Den huvudsakliga uppsikten har man väl framåt, hur gör du när du kör bil, båt?

Om kaptenen på fartyget koncentrerst sig på uppsikten framåt, då hade ju inte olyckan skett.

Den lilla båten hade då inte behövt splittra sin uppmärksamhet genom att kolla bakåt lika mycket som framåt, och därigenom själv riskera att köra på någon/något.

Som sagt, regler är till för att följas, annars behövs de inte.

Ditt klot!
För det är så du argumenterar...
Citera
2026-08-15, 22:55
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Just precis så!

Och då blir slutsatsen att om lotsen ska kunna åtalas och fällas för vållande till annans död, så måste lotsen i praktiken ha underlåtit att ge sådana råd som han borde ha gjort, och att underlåtelsen att ge dessa råd har orsakat dödsfallen.

Nu vet vi dock att skeppet brustit i regel 5 om utkik och att detta är det som lett till olyckan, och det betyder då i praktiken att åklagaren håller lotsen ansvarig för den bristen, gemensamt med kapten, vilket förefaller helt absurt.
Ja, det är väl ganska konstigt? Lotsen är väl liksom bara ansvarig för vad han gör, inte vad kapten skall göra?
Senast redigerad av Mr.Woods 2026-08-15 kl. 22:57.
Citera
2026-08-15, 23:00
Medlem
Citat:
Just precis så!

Varför är det absurt?
Citera
2026-08-15, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du glömde regel 2 kommer bli väldigt intressant att lyssna på vad försvaret lägger fram efter att åklagaren sagt sitt.

Jag har faktiskt inte glömt regel 2, jag har bara valt att inte nämna den, även om det var på vippen i ett inlägg tidigare Men du har helt rätt i den regeln, och den kommer med största sannolikhet att nämnas i detta fall när det kommer upp i domstol, precis som det gjorde i det mål som avgjordes i HD som jag refererade till tidigare

Observera att den text du anger här inte är COLREGs rule 2, det där är någons tolkning som har blivit väldigt missvisande, se nedan för det andra stycket av den svenska regel 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Rule 2 – Responsibility. This rule allows Master mariners and other persons in charge of vessels to depart from the rules to "avoid immediate danger", provided there are special circumstances for doing so.

Citat:
När dessa regler tolkas eller tillämpas ska tillbörlig hänsyn tas till alla
navigationsfaror och kollisionsrisker samt till alla särskilda omständligheter, inbegripet begränsningar hos berörda fartyg, som kan kräva att
man avviker från dessa regler för att undgå överhängande fara.
Citera
2026-08-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Den huvudsakliga uppsikten har man väl framåt, hur gör du när du kör bil, båt?

Tja, inte fan vet jag hur du bär dig åt när du kör bil, men de bilar jag kör brukar ha inte mindre än tre backspeglar, och på dem har jag en jävla koll, utöver att jag också vrider på huvudet och kollar döda vinkeln.

Hur gör du? Blundar, tutar och kör?

Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Om kaptenen på fartyget koncentrerst sig på uppsikten framåt, då hade ju inte olyckan skett.

Hur vet du det?
Det är ju precis det som är risken, att han bara hade uppsikten framåt, istället för att också hålla koll på allt annat han också borde haft koll på, som radarn t.ex.!

Inte en chans i världen att du har IQ 125. Snarare IQ 12.5
Citera
2026-08-15, 23:05
Medlem
Venators avatar
Citat:
Just precis så!

Jag har ingen uppfattning i sakfrågan och vill inte gå i polemik med någon, men är det absurt om åklagaren kan hävda att lotsen inte påtalat bristen och därmed inte sett till att han har rätt förutsättningar för att lotsa säkert och korrekt? Kan det inte vara rimligt att åklagaren vill få prövat lotsens ansvar ifall denne inte påtalat att det saknas adekvat utkik?

Sedan vet jag ju inte vad som är praxis för lotsar i ett sådant läge. Förväntas de säga till befälhavaren att "nu får du se till att ta upp en gubbe till på bryggan för här är trångt och mycket båtar och vi behöver bättre koll", ifall de känner sig oroliga? Är det deras plikt att säga det? Är det vanligt att det sker?
Citera
2026-08-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, det är väl ganska konstigt? Lotsen är väl liksom bara ansvarig för vad han gör, inte vad kapten skall göra?

Precis, det ska bli mycket intressant att få höra vad som sagts på brygga, och på vilka grunder åklagaren menar att både kaptenen och lotsen bär gemensamt ansvar för dödsfallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in