2026-08-15, 21:05
Medlem
Att med facit i hand tolka radarbilden är ganska lätt. Men att tolka bilden i realtid är ett helt annat hantverk. Ekon kommer och går beroende på clutter och radarns inställningar, puls,gain anticlutter etc som hela tiden behöver optimeras för den optimala bilden. I perfekt radarväder ser du inte skillnad på en svan eller roddbåt.
Vem är då jag att svara, 35 år till sjöss som befälhavare ger mig en viss erfarenhet av just radar och dess möjligheter men också begränsningar.

Oavsett är detta en mycket tragisk olycka!
Citera
2026-08-15, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adaptor
Att med facit i hand tolka radarbilden är ganska lätt. Men att tolka bilden i realtid är ett helt annat hantverk. Ekon kommer och går beroende på clutter och radarns inställningar, puls,gain anticlutter etc som hela tiden behöver optimeras för den optimala bilden. I perfekt radarväder ser du inte skillnad på en svan eller roddbåt.
Vem är då jag att svara, 35 år till sjöss som befälhavare ger mig en viss erfarenhet av just radar och dess möjligheter men också begränsningar.

Tack för att du delar din erfarenhet, klokt inlägg.
Citera
2026-08-15, 21:24
Medlem
Citat:

Jag var a bara till sjöss några år, men jag har fått för mig att lotsen hade ansvar för navigeringen, dvs därför han är där, medans kaptenen har ansvaret för säkerheten och hela fartyget.

ligger det något i det?
är det isåfall tänkt kapten fråntar lotsen sin uppgift, förutsatt att kaptenen upptaäcker en fara?

eller vad är lotsens ansvar?
Citera
2026-08-15, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tohatsu
I tillägg till regel 5 skall ju nämnas att desto högre fart desto större krav på utkik, därav är MV’s ansvar betydligt större som dels upphinnande bakifrån och dels kommande med högre fart.

Skulle inte du sluta sprida dessa lögner!?

Regel 5 gäller lika för alla och det oavsett vilken fart man håller.

Citat:
På fartyg ska man ständigt hålla noggrann utkik med syn, hörsel och alla
andra tillgängliga och under rådande omständigheter och förhållanden
användbara medel så att man kan göra en fullständig bedömning av situationen och risken för kollision.

Snipan var precis lika skyldig att hålla utkik som skeppet.
Citera
2026-08-15, 21:29
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Tack för att du delar din erfarenhet, klokt inlägg.

Har man sådana problem att tolka en radar inomskärs får man givetvis köra därefter.
Tillråga på allt har man haft två på bryggan, oberoende av varandra, att tolka radarbilden. Den ena med extremt god lokalkännedom.
Med det sagt - att påstå ”det kan vara krångligt att tolka radarbilden” är inget skäl för att köra över andra båtar.
Citera
2026-08-15, 21:34
Medlem
9zs avatar
Citat:

Jaha, så både du och kaptenen på Misje Verde kan inte tolka radarn?
Det du skriver är löjeväckande och visar på grava kompetensbrister.

Oavsett så är du en luffare.
Citera
2026-08-15, 21:44
Medlem
Citat:

Ja, helt rätt som du säger. Alltid lätt med facit i hand.
Här har både kapten och lots fått se inspelningen av radarbilden och medgett att man ser snipan, jag utgår ifrån att de då, som de yrkesmän de också är, också har tagit hänsyn till de förhållanden du nämner.

Dock ska nämnas att inspelningen av radarskärmen kanske bara är 1 bild var 15e sekund, så kan ge viss time-lapse effekt med allt vad det innebär.
Citera
2026-08-15, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Menar du alltså att fritidsbåten inte kunde se Misja Verde okulärt?
Menar du då också att reglerna 5, 7, 8 och 9 inte gäller för snipan? I så fall varför?
Tvärtom naturligtvis, ditt klot!

Varför ska fritidsbåten klyva sin uppmärksamhet genom att hålla på att kolla bakåt hela tiden?
Det finns ju lag på att fartyg OCH båtar ska hålla uppsikt framåt.
Om alla gör så behöver man inte splittra uppsikten framåt , bakåt så mycket att olyckor sker.
Citera
2026-08-15, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Åklagare uttalade sig från början att det inte kommer bli aktuellt att utreda huruvida föraren av snipan gjort sig skyldig till brott då han redan fått en så stor personlig förlust. För mig är det underförstått att det finns grunder att kunna åtala även honom men man väljer att inte göra det.

Det finns två stora problem med åklagarens agerande här, det ena är att han säger att det inte finns några misstankar mot snipakaptenen, trots att det här helt uppenbart att det finns skäl för misstankar mot honom precis som emot skeppets kapten. Det andra är att åklagaren förekommer utredningen genom att redan innan det, enligt honom själv ens finns misstankar mot snipakaptenen, säga att det inte finns skäl att åtala snipakaptenen även om några misstankar skulle uppkomma.

Det är riktigt allvarligt ur ett objektivitetsperspektiv såväl som ett rättssäkerhetsperspektiv.
Citera
2026-08-15, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Tvärtom naturligtvis, ditt klot!

Varför ska fritidsbåten klyva sin uppmärksamhet genom att hålla på att kolla bakåt hela tiden?
Det finns ju lag på att fartyg OCH båtar ska hålla uppsikt framåt.
Om alla gör så behöver man inte splittra uppsikten framåt , bakåt så mycket att olyckor sker.

Mitt klot?

Jaha, tvärtom, du menar alltså att reglerna 5, 7, 8 och 9 gäller för snipan. Då är vi i alla fall överens om det. Då undrar väl du också varför snipans kapten inte är misstänkt för de brott mot dessa regler som han begått!?

Men vilken regel är det du vet om som ingen annan i hela världen känner till som säger att man ska ha uppsikt framåt men inte bakåt?
Citera
2026-08-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Du ska nog inte skriva något mer i detta ämne eller prata om det efter det in inlägget.

ROTFL

Där sa du ett sanningens ord

Men bra i alla fall att klotet medger att reglerna 5, 7, 8 och 9 gäller för snipan och att den därmed skulle ha sett skeppet i tid, inte legat ivägen och trots att den nu gjorde det istället ha sett till att undvika kollision. Brott mot samtliga dessa regler av snipan.
Citera
2026-08-15, 22:23
Medlem
Citat:

Du har helt rätt!

Tragiskt som bara den. Jag gråter och känner smärta djupt in i hjärtat.

Har svårt att acceptera, kan inte acceptera hur man kan snåla in på resurser såsom utkik, samt hur man kan slarva med radar och titta bort istället för att ha koll på havet.... pyssla med annat...!!! med andra ord RISKERA andra människors liv, att döda någon eller några.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in