2026-08-08, 15:49
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att mordet är motivet är för mig det mest troliga. Likt Mantorp eller Linköping, eller de lite mindre kända morden på Elsie Persson, Lena Wänergrip och i Sundsvall 2015. Finns fler exempel. Inte helt ovanligt.

Rätt ovanligt ändå, men visst kan det vara så.
Citera
2026-08-08, 15:49
Medlem
Bra point, tror det framskymtat vid ett flertal tillfällen att mordvapnet (klyvyxa) som använts är ett och samma på/mot mordoffren. Våld mot främst huvudet. Jag tror också att då JJ springer efter Gerd då hon flyr från ladugårdsdörren mot boningshuset är det naturligt slå henne i huvudet bakifrån och sedan släpa henne i just anklarna in mot ladugården. Skulle han kommit från sidan och blivit uppmanad av "de okända" att dra in henne i ladan kanske han eventuellt hade tagit tag i hennes händer och dragit in henne. Detta eftersom hon troligen faller framåt då yxan träffar henne. Obs ingen klockren analys, men ett eventuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
En fråga till dig, men även till alla andra som ev. har svar: Har man utvecklat/analyserat skadorna och dödssättet på offren någonstans? Jag tänker att om skadorna/dödssätet är någorlunda överensstämmande så kan ju det tyda på att det varit EN och samma gärningsmän. Men om det skiljer sig ordentligt kan det ju i någon mån tala för att det varit olika gärningsmän som begått respektive gärning...
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-08 kl. 15:59.
Citera
2026-08-08, 15:56
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskheter
Om bara GrevenFB hade gett credd:et till Angeliqa för hens upplagda stämningsansökan först här i tråden, istället för till upplysa, så hade nog FUP:en redan lagts ut. Gör som Angelica; hämta FUP:en i Härnösand i tingsrättens reception. Tack Angeliqa för att du lägger ner tid och arbete på att ta fram dokument.

Ja Angelica var faktiskt först ut med att lägga upp stämningsansökan. Rätt ska vara rätt.
Men det är flera goda flashbackare, bla Upplysa, som troget brukar förse oss med handlingar.
Tack till er ALLA!
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-08 kl. 16:20.
Citera
2026-08-08, 16:07
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Någon yxa har tydligen aldrig hittats.

Så, ponera att JJ går långa promenader en del stigar ligger väldigt nära brottsplatsen (BP).

Med tanke på att fynden av tygpåsen och väskan ligger c:a 300 från BP.

Där går en stig, ganska brant backe.
Den stigen går direkt till Solumshamnen.

Fyndet:
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=651560&n=6942914&z=10&mapprofile=karta&name=Fyn det&category=Stig%20till%20hamnen&layers=%5B%5B%22 3%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D

Jag tror att yxan ligger närheten, kanske myren eller i vattnet nära hamnen.

Myren:
https://minkarta.lantmateriet.se/plats/3006/v2.0/?e=651670&n=6942521&z=11&mapprofile=karta&name=Myr en&layers=%5B%5B%223%22%5D%2C%5B%221%22%5D%5D

Tack! Alltid bra med översiktsbilder.

ps du är också en av de på Flashback som alltid brukar bidra med intressant och matnyttig information
Citera
2026-08-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademiker12
En sak som talar för att ingen bil använts. Tillhörigheterna Gerd Wiklunds handväska (eller väska), plånbok och en tygkasse, hittades i skogen runt gården. Hade man kommit i bil hade det kanske varit naturligt ta med dom i bilen ihop med yxan. Ännu var ju risken för polisavspärrningar etc obefintlig. Spridda i skogen talar också för en "vandrare". Så mkt i detta som talar för ensam gärningsman, inga läckor etc, som kommer på vandringsstigar.

Instämmer.

Men flera vittnesuppgifter om att en röd bil setts vid gården både tidigt på morgonen och kring lunchtid.

Jag tror definitivt att en röd bil var på plats vid gården. Vem var det?
Citera
2026-08-08, 16:16
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ska de "valla" honom på gården

Vet inte om de ev kanske redan gjort det? Svårt att tolka.

”Mannen medger att han släpat in Gerd i ladan, innan han stängde igen dörren och vände tillbaka hem.
Han har även visat hur det gick till ”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/43xd79/misstankte-brattasmordaren-medger-slapade-in-kvinnan-i-ladan
Citera
2026-08-08, 16:19
Medlem
Detta med olika bilar, stulet arkiv, vissa handlingar, skogsaffärer, missnöjda köpare, tomtaffärer etc etc etc. Har i alla år fått in utredningen på olika villospår. Men jag anklagar inte polisen för det. Hade varit omöjligt komma fram till den ensamma isolerade gärningsmannen JJ, utan släktdatabas sökning. Så polisen gjorde bara sitt jobb och följde alla spår. Men självklart borde avspärrningen inledningsvis varit mkt större, som tex GW påpekat. Syns ju på bilderna hur liten den var, bara runt boningshuset och ladugården i stort sett. Hade den varit större hade Gerds tillhörigheter hittats tidigare och man kunde börjat fundera på åtminstone, att en bil kanske inte var inblandad. Om inte en bil är inblandad så är det ev en cyklist eller en gående. Är det en gående, så är det kanske en vandrare längst lederna. Just ja flera leder möts just vid Tors gård. Kan en konflikt ha uppstått om att gena över gården ? Hur var 2 meter Tors personlighet, troligt han gillar om folk genar över gården ? Vem går på leder en vardag, ja ofta inte en person med jobb etc etc Har man inte ett jobb, då är man lite annorlunda etc etc
Senast redigerad av Akademiker12 2026-08-08 kl. 16:36.
Citera
2026-08-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ja Angelica var faktiskt först ut med att lägga upp stämningsansökan. Rätt ska vara rätt.
Men det är flera goda flashbckare, bla Upplysa, som troget brukar förse oss med handlingar.
Tack till er ALLA!

Angelica lade upp stämningsansökan på en sida. Jag länkade den och creddade Angelica.
Upplysa lade upp stämningsansökan på en sida. Jag länkade den och creddade upplysa.

Jag creddar alltid samtliga som laddar upp.

Angelica har ingen anledning att sura. Angelica creddades precis som sig bör, på samtliga sidor där hens dokument länkades.

Jag har nu, emellertid, tagit bort samtliga länkar till Angelicas dokument. Så att vi slipper mer desinformation från den användaren framöver.
Senast redigerad av GrevenFB 2026-08-08 kl. 16:25.
Citera
2026-08-08, 16:26
Medlem
Lever JJ's pappa (fd polis)? Han kan väl omöjligt köpa sonens förklaring.
Citera
2026-08-08, 16:26
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Angelica lade upp stämningsansökan på en sida. Jag länkade den och creddade Angelica.
Upplysa lade upp stämningsansökan på en sida. Jag länkade den och creddade upplysa.

Jag creddar alltid samtliga som laddar upp.

Angelica har ingen anledning att sura. Angelica creddades precis som sig bör. på samtliga sidor där hens dokument länkades.

Ni bidrar samtliga: Du, Angelica, Upplysa, K.Blomkvist med mycket och bra information till tråden.
Stort tack till er alla för att ni hjälper till att föra tråden framåt.
Senast redigerad av T34Panzer 2026-08-08 kl. 16:29.
Citera
2026-08-08, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av betsida
Lever JJ's pappa (fd polis)? Han kan väl omöjligt köpa sonens förklaring.

Nej han dog 2008.
Senast redigerad av GrevenFB 2026-08-08 kl. 16:32.
Citera
2026-08-08, 16:35
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmHolmes
Media har självklart FUP, det märks ju på rapporteringen där det hänvisas till vad JJ sagt i förhören.

Sägs också rakt ut i detta avsnitt: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/atal-efter-dubbelmordet-i-brattas-det-ar-bara-att-hoppas-det-ar-tillrackliga-bevis
Tack, den hade jag missat!
Då kan vi bara konstatera att FUP inte verkar innehålla något okänt eller spektakulärt alls eftersom media är i det närmaste helt tysta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in