Citat:
Ursprungligen postat av
13stryket
Kalamarks morden är väl mer eller mindre polisiärt uppklarade om jag inte minns fel. det var väl "vittnet" som pekade ut Kaj linna som bevisligen hade varit på plats som ljugit om Linnas inblandning. har för mig att jag sett dokumentärer där ett flertal utredare säger att man har rätt starka indikationer vem som gjort det. men jag kanske är helt ute och cyklar här.
även Kaj linna har pekat ut denna person.
ser ingen riktig koppling här faktiskt, är väl en 90 mil mellan Kalamark och Katrineholm också
Alltså nu är ju artikeln låst, men jag är insatt i fallen, så jag vet vad artikeln handlar om. Artikeln åsyftar inte att det nödvändigtvis skulle vara just Brattås-mördaren som är gärningsman i Kalamarks-mordet. Det man syftar på är den teorin om att Kalamarks-mordet (2004), Brattås-morden (2005) och Långared-morden (2011) skulle ha samma gärningsman/män eftersom att fallen har så stora likheter.
Exempelvis har likheter mellan dubbelmorden, i Brattås och Långared, nämnts i form av; två par, båda i 70-årsåldern, båda mördade på sina gårdar och båda där mannen ifråga mördats i en ladugård. Detta kan kopplas ihop med Kalamark där också två personer utsattes, varav den ena mördades i ladugården. Man har även observerat flagranta likheter mellan Kalamark-fallet och Långared-fallet då bägge fallen hade ett kassaskåp som potentiellt motiv samt att offren mördades genom ett stort antal slag med tillhygge i huvudet. Men framförallt då offren tejpats på exakt samma sätt - och med exakt samma typ av tejp. I det sistnämnda fallet/likheterna så har t.o.m en expertgrupp granskat detta och uttalat att det är
osannolikt att olika personer kan ha begått dessa mord, med tanke på vilka likheter tillvägagångssättet hade - vilket då främst avser det systematiska, "tekniska" och omsorgsfulla sättet att genomföra tejpningen på.
Om jag tror att dessa fall har ett sammanhang? Nej...