2026-08-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Om man tar del av åklagarens gärningspbeskrivning så har man angett följande: "J.J har själv eller tillsammans och i samförstånd med annan person/er berövat T.Ö/G.V livet genom att med tillhygge utdela flera slag mot hans/hennes huvud".
Det tror jag åklagaren får svårt att bevisa.
I alla fall efter det som har kommit fram hittills.
Citera
2026-08-13, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 13stryket
Kalamarks morden är väl mer eller mindre polisiärt uppklarade om jag inte minns fel. det var väl "vittnet" som pekade ut Kaj linna som bevisligen hade varit på plats som ljugit om Linnas inblandning. har för mig att jag sett dokumentärer där ett flertal utredare säger att man har rätt starka indikationer vem som gjort det. men jag kanske är helt ute och cyklar här.

även Kaj linna har pekat ut denna person.

ser ingen riktig koppling här faktiskt, är väl en 90 mil mellan Kalamark och Katrineholm också

Alltså nu är ju artikeln låst, men jag är insatt i fallen, så jag vet vad artikeln handlar om. Artikeln åsyftar inte att det nödvändigtvis skulle vara just Brattås-mördaren som är gärningsman i Kalamarks-mordet. Det man syftar på är den teorin om att Kalamarks-mordet (2004), Brattås-morden (2005) och Långared-morden (2011) skulle ha samma gärningsman/män eftersom att fallen har så stora likheter.

Exempelvis har likheter mellan dubbelmorden, i Brattås och Långared, nämnts i form av; två par, båda i 70-årsåldern, båda mördade på sina gårdar och båda där mannen ifråga mördats i en ladugård. Detta kan kopplas ihop med Kalamark där också två personer utsattes, varav den ena mördades i ladugården. Man har även observerat flagranta likheter mellan Kalamark-fallet och Långared-fallet då bägge fallen hade ett kassaskåp som potentiellt motiv samt att offren mördades genom ett stort antal slag med tillhygge i huvudet. Men framförallt då offren tejpats på exakt samma sätt - och med exakt samma typ av tejp. I det sistnämnda fallet/likheterna så har t.o.m en expertgrupp granskat detta och uttalat att det är osannolikt att olika personer kan ha begått dessa mord, med tanke på vilka likheter tillvägagångssättet hade - vilket då främst avser det systematiska, "tekniska" och omsorgsfulla sättet att genomföra tejpningen på.

Om jag tror att dessa fall har ett sammanhang? Nej...
Citera
2026-08-13, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Minns faktiskt inte, det var längesen jag läste om Kalamark. Tycker det är bra dock att man rutinmässigt försöker kolla upp eventuella kopplingar då det dyker upp såna här otippade figurer som JJ.

Jag är insatt i fallen, så jag kan berätta vad artikeln handlar om. Artikeln åsyftar inte att det nödvändigtvis skulle vara just Brattås-mördaren som är gärningsman i Kalamarks-mordet. Det man syftar på är den teorin om att Kalamarks-mordet (2004), Brattås-morden (2005) och Långared-morden (2011) skulle ha samma gärningsman/män eftersom att dom har så stora likheter.

Exempelvis har likheter mellan dubbelmorden, i Brattås och Långared, nämnts i form av; två par, båda i 70-årsåldern, båda mördade på sina gårdar och båda där mannen ifråga mördats i en ladugård. Detta kan kopplas ihop med Kalamark där också två personer utsattes, varav den ena mördades i ladugården. Man har även observerat flagranta likheter mellan Kalamark-fallet och Långared-fallet då bägge fallen hade ett kassaskåp som potentiellt motiv samt att offren mördades genom ett stort antal slag med tillhygge i huvudet. Men framförallt då offren tejpats på exakt samma sätt - och med exakt samma typ av tejp. I det sistnämnda fallet/likheterna så har t.o.m en expertgrupp granskat detta och uttalat att det är osannolikt att olika personer kan ha begått dessa mord, med tanke på vilka likheter tillvägagångssättet hade - vilket då främst avser det systematiska, "tekniska" och omsorgsfulla sättet att genomföra tejpningen på.

Citera
2026-08-13, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolplasker
Själv tänker jag på Långared (iofs löst) men framförallt på Kalamark.

Det har ju funnits teorier om att Kalamarks-mordet (2004), Brattås-morden (2005) och Långared-morden (2011) skulle haft samma gärningsman/män eftersom att fallen har så stora likheter. Denna teorin säger visserligen inte att det nödvändigtvis måste vara J.J som var gärningsmannen (finns ju många möjliga kombinationer, eftersom det rör tre olika fall med tre olika potentiella gärningsmän)

Citera
2026-08-13, 18:15
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tycker också som nån skrev i en annan tråd är ett j-a tjat om yxan det har liksom satt sig ivägen för hela fallet!
Ja de blev ihjälslagna av trubbigt föremål PUNKT

Med andra ord ev. baksidan av yxan, så gjorde GW i sin rekonstruktion i alla fall.
Citera
2026-08-13, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60

Det är uppenbart att de blivit ihjälslagna. Eller vad menar du? Behöver inte vara JJ som slagit för att han ändå ska kunna dömas för mord på i vart fall Gärd.
Citera
2026-08-13, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
dödsorsaken är nog redan fastställd av obducent ska du se
Citera
2026-08-13, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminallen
Behöver inte vara JJ som slagit för att han ändå ska kunna dömas för mord på i vart fall Gärd.
Ok, det trodde jag inte.
Citera
2026-08-13, 18:51
Medlem
Det fanns en familj i Solumnshamn som måste ha köpt sin tomt av Tors pappa och som hade sjötomt inom ramen för det som Tor fortfarande ägde, med strandskydd. Kvinnan bor kvar, mannen dog 2023.
De har en dotter som är ett år yngre än GM som bor inne i Härnösand. Hon ser ut att ha kunnat ha Victory-skor 2005. Dessutom, hur många ensamstående mammor har 9 registrerade fordon och bor i en hyreslägenhet?
Citera
2026-08-13, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedorEmelianenko
dödsorsaken är nog redan fastställd av obducent ska du se
Det tror jag också.
Citera
2026-08-13, 19:11
Medlem
Du har såklart helt rätt rent juridiskt och tack för ordentlig utläggning.

Personligen tycker jag dock att de borde dömts för båda morden och utan att ha kollat upp just nu om när Lindomefallets juridiska efterdyningar och förändringar fick genomslag så borde dessa mördare väl här kunnat dömas för att i samförstånd bragt också henne om livet?

Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Detta fallet är ju från 2011 då mordparagrafen och dess praxis såg helt annorlunda ut. Den främsta skillnaden då var att det var betydligt svårare att dömas till livstids fängelse - än vad det är idag. Man kan läsa NJA 2013 s. 376 för att få en bra bild av hur högt ställda kraven för livstids fängelse var vid denna tiden....

De dåvarande mordbestämmelserna angav att det vid bedömningen av brottets straffvärde särskilt skulle beaktas om den tilltalade visat stor hänsynslöshet, om den tilltalade har utnyttjat någon annans skyddslösa ställning eller svårigheter att värja sig samt om brottet varit ägnat att skada tryggheten och tilliten hos ett barn i dess förhållande till en närstående person. Utöver detta skulle det även beaktas den skada, kränkning eller fara som gärningen har inneburit, vad den tilltalade har insett eller borde ha insett om detta samt de avsikter och motiv som funnits.

I frågan när livstidsstraffet skulle tas i anspråk så framgick det i förarbetena att livstidsstraffen skulle vara förbehållna de allvarligaste fallen. Det angavs även att riktlinjen vid de flesta fallen av mord skulle vara att ett tidsbestämt straff var tillräckligt. Som riktlinje angavs att det skulle krävas särskilda skäl för att döma till 18 års fängelse och synnerliga skäl för att döma till livstids fängelse. Som exempel på när livstidsstraffet skulle dömas angav man då gärningsmannen har mördat mer än en person eller då omständigheterna annars är synnerligen försvårande. Man kan alltså konstatera att ribban för att kunna döma till livstids fängelse var högt satt.

Ser man då till Långared-domen, på det kvinnliga offret, som bestämdes till 15 års fängelse så kan man börja med att; den dåvarande straffmätningspraxisen angav att man skulle utgå ifrån 14 års fängelse och sedan gå uppåt/nedåt för försvårande/förmildrande omständigheter (till skillnad från dagens praxis som anger att man skall starta på 16 års fängelse). I praxis klargjordes att kravet för att sedan döma till 16 års fängelse var att de sammantagna omständigheterna tydligt skulle tala för ett högre straff. Beträffande 18 års fängelse så angavs att detta endast skulle tillämpas restriktivt - och då när mycket försvårande omständigheter förelåg.

Med ovan nämnda sagt var livstids fängelse inte möjligt p.g.a dom hårda kraven som då ställdes. Rent konkret hade det krävts ett mer utdraget, och tortyrliknande förlopp, eller mord på flera personer för att detta skulle vara möjligt. Så det föll ju på att man endast kunde döma för ett (1) av morden. Utefter den praxis som fanns så är min åsikt att 16 års fängelse hade varit det mest korrekta. Hovrätten har ju funnit att mordet genomförts under vissa försvårande omständigheter (med all rätt!) men varför man valde 15 år, och inte 16, kan jag inte säga....
Citera
2026-08-13, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bettysage
Det fanns en familj i Solumnshamn som måste ha köpt sin tomt av Tors pappa och som hade sjötomt inom ramen för det som Tor fortfarande ägde, med strandskydd. Kvinnan bor kvar, mannen dog 2023.
De har en dotter som är ett år yngre än GM som bor inne i Härnösand. Hon ser ut att ha kunnat ha Victory-skor 2005. Dessutom, hur många ensamstående mammor har 9 registrerade fordon och bor i en hyreslägenhet?

Hoppas polisen kollat upp det spåret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in