2026-08-14, 13:17
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tveNNeting23
Vad menas med normal påföljd vid mord (om man jämför med tidigare formulerad lagtext?) Förstår inte riktigt.

Ny formulering i lagen gällande påföljd vid mord kom 2020

”Riksdagen har tillkännagett att det är viktigt att regeringen, efter sedvanlig beredning, skyndsamt återkommer till riksdagen med ett nytt lagförslag som uppfyller och säkerställer att riksdagens vilja – att mord i betydligt större utsträckning bör leda till fängelse på livstid och vara normalstraffet i den bemärkelsen att det förutses dömas ut i en majoritet av fallen – får ett tydligare genomslag i rättstillämpningen (bet. 2016/17:JuU16 punkt 3, rskr. 2016/17:211)”.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/proposition/straffet-for-mord_h603138/
Citera
2026-08-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Finns även ytterligare en lagskärpning (förutom för villkorlig frigivning) och den gäller 2020 års lagändring som syftar till att livstidsstraff vid mord ska bli mer av en normal påföljd.
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Du har helt rätt.
Just det sista stycket om att lagtexten numera formuleras så att livstidsstraff ska utdömas som normal påföljd vid mord gör att det är mycket troligt att TNs får en livstidsdom.
Citat:
Ursprungligen postat av tveNNeting23
Vad menas med normal påföljd vid mord (om man jämför med tidigare formulerad lagtext?) Förstår inte riktigt.

Det finns, vad jag förstår, lite olika resonemang kring vad begreppet normal kan innebära vad gäller 'normal påföljd vid mord'.

Det beskrivs mer i förarbeten (t ex prop. 2021/22:17) till lagändringen som trädde i kraft 2020-01-01.

I BRÅs (2026) utvärdering av lagändringen beskrivs begreppet bland annat så här:
"I förarbetena till den studerade lagändringen, men även i samband med tidigare försök att skärpa straffen för mord i riktning mot ökad användning av livstidsstraff, används ofta begreppet ”normalstraffet”. Vad som menas med det har skiftat (se även Martinsson 2021) mellan att ibland ange att fängelse på livstid ska utgöra normalstraffet genom att dömas ut i majoriteten av fallen, och ibland beskriva ambitionerna snarare med att fängelse på livstid ska användas i betydligt större utsträckning. Intentionen har dock sannolikt varit densamma oavsett formuleringen."
Citera
2026-08-14, 13:22
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
Med tanke på att han redan erkänt i förhör att han mördat henne så är det ett mysterium att han inte har blivit sparkad än.
Redan när han erkände mordet borde det resulterat i att han blev avskedad.

Skriver du i rätt tråd?

Den misstänkte har inte gjort ett rent erkännande men har i polisförhör gjort vissa medgivanden och uppgett att det är ”uppenbart vad som har hänt”. Han säger i förhör att han tänker på kvinnan och ”hennes liv som jag tog bort”, men har i övrigt varken uttryckligen erkänt eller förnekat mordet

Citat:
Ursprungligen postat av Johan201
M*g*sin 3 kanske gillar att ha kvinnomördare på sin lönelista?

Tror du inte att hans arbetsgivare avvaktar en kommande dom?
Citera
2026-08-14, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finastina2
Åtal ska väckas senast 4 september.
Kan man vänta sig en FUP vid samma datum eller hur funkar det?
kommer dröja några månader.
Citera
2026-08-14, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
P7 lär räcka och redan gjord. De skulle inte läcka såhär om han hade
Så snabbt går det inte!
Citera
2026-08-14, 13:27
Avstängd
Johan201s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Skriver du i rätt tråd?

Den misstänkte har inte gjort ett rent erkännande men har i polisförhör gjort vissa medgivanden och uppgett att det är ”uppenbart vad som har hänt”. Han säger i förhör att han tänker på kvinnan och ”hennes liv som jag tog bort”, men har i övrigt varken uttryckligen erkänt eller förnekat mordet

Vad finns det att avvakta? Han har erkänt sig skyldig till mord?

Han har bokstavligen erkänt att han mördade kvinnan.
Oavsett utfallsdom.

Går det ihop med magasin 3 värderingar? Att ha en mördare på deras lönelista? Så vad väntar de på?

De borde ha avskedat han direkt när han gjorde sig skyldig till mord?
Om de har någon som helst heder.

Folk har blivit avskedade bums på direkten för mindre brott än att mörda oskyldiga kvinnor.
Så varför tar de inte avstånd ifrån brottet som har begåtts?

Förväntar de sig att han ska jobba för dem ifrån fängelset eller när/om han kommer ut? Han är en mördare.

Vill magasin 3 smutsa ner deras rykte så varsågoda.
Senast redigerad av Johan201 2026-08-14 kl. 13:51.
Citera
2026-08-14, 13:29
Avstängd
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Så snabbt går det inte!

Jo
Citera
2026-08-14, 13:37
Avstängd
Johan201s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Skriver du i rätt tråd?

Att han säger han ”tog bort” går bara att tolka på ett sätt.

Hon hittades knivskuren, det är inte så att det är en olycka som inträffat utan det är uppenbart kallblodigt mord. Kan man sy ihop 1+1 så förstår man vad som har hänt.

Tog bort hennes liv= ”jag mördade henne”. Det krävs inte en raketforskare för att inse det.

En oskyldig människa hade inte uttryckt sig att ”de tog bort” någons liv.
Det är ett erkännande om du läser mellan raderna.

Det hade hetat ”försökte rädda”, om han var oskyldig inte att han ”tog bort hennes liv”.

Det faktum att han inte blivit avskedad efter hans erkännande förblir ett mysterium.

Det finns ingen återvändo när polisen bokstavligen gick ut med ”jag är säker på att vi har rätt person” för att sedan den MGM erkänner i förhör att han ”tog bort” BOs liv.
Det MGM förmedlar i förhör är ”ja, ni har rätt person”.

Hade han nekat brott så förstår jag att de hade avvaktat fram tills bevisen klarlagts men i detta fall så har han bokstavligen erkänt att han mördade henne bara att han uttryckte det på ett udda vis.

Det är liksom case closed. Oavsett utfallsdom bör han ha blivit avskedad samtidigt som medgivandet gavs.

Snattar du ifrån din arbetsgivare, blir du sparkad på direkten.
Erkänner du i förhör att du har mördat kvinnan, då ska de avvaktas med avsked till domen är satt.
Så jävla skevt system så man blir less.
Senast redigerad av Johan201 2026-08-14 kl. 14:05.
Citera
2026-08-14, 13:40
Avstängd
vichy6s avatar
Tappar fan tron på dejting.

Alla deras eventuella mess kommer granskas.

Att det blir såhär
Citera
2026-08-14, 13:49
Medlem
Jag tänker att det har skavt hos honom att hon fortfarande ägde huset med sin exman. Det är vanligt att sådana saker kan bli ett rött skynke hos en ny partner (även hos kvinnor)
Det förflutna och särskilt ett ex vill man inte ska fortsätta existera i det nuvarande livet. Addera sen att hennes barn skulle komma dit och hon ville tillbringa tiden med dem själv, då är det ytterligare en sak som stör honom. Att han "tvingas" åka hem. För i hans hjärna hör han bara att att inte är önskvärd och inte att hon helt enkelt bara vill ha egen tid med sina barn. En normal person förstår det men han har ju uppenbarligen en historik ang att inte kunna hantera liknande saker i relationer och så slutar det på det värsta tänkbara sättet....Han har förstört mångas liv nu. Inkl sitt eget.
Citera
2026-08-14, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsKali
det scenariot resonerar. får även känslan att MGM lever i stor omfattning i sitt huvud i kärleksrelationer och när verkligheten kolliderar vill han korrigera verkligheten istället för att anpassa sig eller vara konsekvent. lite som ett dockhus med pappfigurer som han arrangerar för den ideala relationen och när dockan agerar självständigt måste den korrigeras…

BO:s uppfattning av deras relation kan ha varit en annan än MGM:s, hon kanske ville avvakta med att flytta ihop eller kanske hade denna diskussion inte ens tagits upp utan endast funnits i MGM:s idévärld där han gjort antaganden oförankrade i verkligheten. Om BO ville ta relationen långsammare framåt eller t o m kände viss tveksamhet inför detta är det naturligt att inte umgås tillsammans med barnen. även om så inte skulle ha varit fallet är det inte heller märkligt att vilja umgås med sitt barn och dennes partner på egen hand och BO och MGM hade ju haft (enligt MGM) fina dryga två veckor på tu man hand.

MGM kan ha envisats med att han ville träffa hennes familj och ifrågasatte hennes skäl och när hon vidhöll blev han otrevlig verbalt och började kasta föremål vilket krossade en ruta. Där och då fick BO nog och avslutade relationen. MGM:s bild av relationen kraschade följt av Narcissistic Rage.

Jag kan knappt föreställa mig den rädsla och skräck som BO hann uppleva innan han dödade henne. Svårt att se att det kan dömas till annat än mord beaktat definitionen av likgiltighetsuppsåt.

Verkligen stort ”red flag” att han ville gå så fort fram
Citera
2026-08-14, 13:54
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Han var till fullo focuserad på att flytta in och fördjupa relationen, hon lika bestämd på att avsluta relationen vilket han inte förvärvat psykosocial förmåga att hantera hans kvinnliga offers viljestyrka, vilket får mig att associera med hans 3 flera år äldre systrar (?) från vilka MGM,s mentala bomb i unga år laddats till gärningens styrka. Något sådant trivialt misstänker jag skiljer en mördare från oss som inte går över gränsen. Att BO inledde övningarna eller slog tillbaka är väl inte helt osannolikt och oacceptabelt för den med starka kvinnor uppväxta MGM

Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
AI här?

Helt obegripligt!

Men som
Din svar på din fråga det var inte ok.

( fattar om du försöker lära dig svenska &#128077
Hahaha inte AI - Taggad överstressad. 😇
Du får gå en begripandekurs med mig. 😘
---------------------------
Vad som skiljer den misstänkta mördaren från oss som (ännu?) inte mördat anar jag har någonting att göra med mgm,s tillkortakommande med 3 st äldre sytrar. Vad tror Sherlock?
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Uppvuxen i Lidköping. Tre äldre systrar födda 1958, 1962 och 1964. TN är född 1969, så lite av ett sladdbarn.

Föräldrarna skiljer sig 1982 när TN är 13 år. Han flyttar senare till Jönköping med sin mamma. Ingen av föräldrarna är i livet idag.

Källa: Uppgifter från myndigheter
Senast redigerad av Taggad 2026-08-14 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in