2026-08-10, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Finns även socioekonomiska gränser…
Inte så stora i det här fallet skulle jag säga.

Visst, hon tjänar betydligt bättre än vad han gör men han är ju ingen fattiglapp.
Citera
2026-08-10, 09:20
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
De kontaktade nog Waxholmsbolaget på direkten för att kontrollera saken. Samt att för komma vidare från Sollenkroka så måste man ta en buss om man inte vill vänta på en taxi väldigt länge.

Är faktiskt väldigt imponerad av honom att han kunde hålla sig gömd i 33 timmar. Det är faktiskt en bedrift om man inte har tillgång till båt där ute.

Utgår också från att de kontaktade Waxholmsbolaget tidigt men då måste det samtidigt varit mycket enkelt för dem att avfärda att han klivit ombord på en båt den dagen. Det kanske inte var så många som gick ombord på någon av avgångarna från Sollenkroka ö den dagen. Brukar det vara många människor som går ombord på avgångarna?

Jag tänker att det bör finnas vittnesuppgifter där någon sett honom i anslutning till att ambulans och polis kom till platsen. Antagligen så tätt inpå att man förstår att han inte kan ha hunnit så långt. Om polisen bara har uppgiften om att han paddlade någon gång mellan 12 och 13 att gå på så skulle han ju kunna ha hunnit jävligt långt larmsamtalet kom.

Även om man måste vänta på en taxi väldigt länge så hade han ju kunnat leka kurragömma men på fastlandet istället. Där är åtminstone ytorna större. Ett ganska märkligt val att stanna i skärgården men han har väl haft sina anledningar, vad de nu än är.

Förstår om du inte vill spekulera men du som ändå har viss kännedom om ön och det som hänt, är din bild att det här varit planerat?
Citera
2026-08-10, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det stämmer inte.

RMV
"Män bakom dödligt partnervåld ofta ostraffade":

"I Shilan Camans avhandling blir det tydligt att missbruket bland gärningspersoner skyldiga till dödligt partnervåld på senare år har minskat, likaså polisanmälningarna om våld i relationen. Dessutom är en stor andel av gärningspersonerna aldrig tidigare dömda för brott, och endast en minoritet har någon gång varit lagförda för våldsbrott. Det utesluter visserligen inte att våld kan ha förekommit men aldrig blivit föremål för en rättsprocess.

https://www.rmv.se/aktuellt/man-bakom-dodligt-partnervald-ofta-ostraffade/

I hela 40 % av fallen sker det dödliga våldet i samband med uppbrottsfasen.

Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Ja, att man plötsligt vid 57 års ålder inte kan hantera en besvikelse utan att bli helt galen är ovanligt. Det är helt otänkbart att vilja mörda någon. Det måste verkligen har slagit helt slint i huvudet på honom. Att mörda är bland det äckligaste och vidrigaste en människa kan göra. Endast rent självförsvar för sitt egna liv är det enda försvarbara. Men det verkar väl inte så troligt i det här fallet ..... eller? Otroligt märkligt alltihop. Ja, man undrar vad som hänt.
Nej, det är ju tvärtom relativt vanligt speciellt i den åldern, enligt forskning.
Citera
2026-08-10, 09:40
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
När vi nu har grävt i allt som skulle kunna ge en bild av Balsams personlighet, även smeknamnet skulle kunna ge en fingervisning, är det en sak jag tycker skulle läggas till, hans barndom och uppväxt!
Vilken typ av familj kommer Balsam ifrån? Arbetarklass eller medelklass? Lägehet eller villa? Kärnfamilj eller med skilda föräldrar? Mellanbarn i syskonskara eller ensambarn? Vad arbetade föräldrarna med? Hur var Balsam i skolan? Och sist men inte minst, hur fick han det här fåniga smeknamnet???
Alla dom här faktorerna kan spela roll. Observera att jag inte på något sätt är ute efter att hänga ut hans föräldrar. Om dom är i livet har dom nog inte så roligt just nu. Lider med familjen! Men när man försöker teckna en bild av en person är det här saker som spelar stor roll.

Uppvuxen i Lidköping. Tre äldre systrar födda 1958, 1962 och 1964. TN är född 1969, så lite av ett sladdbarn.

Föräldrarna skiljer sig 1982 när TN är 13 år. Han flyttar senare till Jönköping med sin mamma. Ingen av föräldrarna är i livet idag.

Källa: Uppgifter från myndigheter
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-10 kl. 10:01.
Citera
2026-08-10, 09:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
När vi nu har grävt i allt som skulle kunna ge en bild av Balsams personlighet, även smeknamnet skulle kunna ge en fingervisning, är det en sak jag tycker skulle läggas till, hans barndom och uppväxt!
Vilken typ av familj kommer Balsam ifrån? Arbetarklass eller medelklass? Lägehet eller villa? Kärnfamilj eller med skilda föräldrar? Mellanbarn i syskonskara eller ensambarn? Vad arbetade föräldrarna med? Hur var Balsam i skolan? Och sist men inte minst, hur fick han det här fåniga smeknamnet???
Alla dom här faktorerna kan spela roll.
Observera att jag inte på något sätt är ute efter att hänga ut hans föräldrar. Om dom är i livet har dom nog inte så roligt just nu. Lider med familjen! Men när man försöker teckna en bild av en person är det här saker som spelar stor roll.

Vad kan det fetmarkerade spela för roll och för vad?

Kan mosvarande uppgifter om BO också spela roll för något?
Citera
2026-08-10, 10:00
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sesamsmaland1986
Kärlek över gränser?
Det är inte första eller sista gången?
Arbetare och tjänstemän.
Chefer och medarbetare.
Söder- och Östermalmstorg.
Svarta och vita.
Lantisar och storstadsbor.
Osv…
Som sagt kärlek är både härligt och gränslöst

Har läst på lite om detta och att det skulle handla om klassklyftor verkar inte sannolikt. Men har förstått att han i sitt jobb varit ansedd och att man i den ”miljön” har andra mått på framgång än vad man har i mer traditionella branscher. En museitekniker i en konsthall spikar inte bara upp tavlor utan ska få konstverken att leva upp till en upplevelse. Förmodligen har han kommit nära många konstnärer, blivit lyft av dem som någon med ”ett öga för konsten" och klättrat i anseende hos personerna som tjänar pengar på det arbetet han gör. Han har trots allt haft en hög lön.

Har man jobbat med konst så länge som han verkar ha gjort så har man byggt ett ”kulturellt kapital” och har ett nätverk som består av väldigt rika människor och han vet nog hur han ska föra sig i såna rum. Möjligen kan han haft en inre konflikt om det och ett mindervärdeskomplex själv men utåt sett så har han inte ”bara” varit en arbetare.

Helt apropå kulturellt kapital så hade han dessutom ett starkt ekonomiskt kapital från en tidigare husförsäljning. Det minsta han kan ha fått ut från försäljningen om man räknar snabbt är fortfarande över 1,5 miljon. Spekulerar man lite har han nog en del originalkonst som tillgångar också. Sen lyckades han dribbla fram ett förstahandskontrakt i Stockholm från relationen med den tidigare sambon. Det är möjligt att han känt att han vill att det ska synas för andra hur framgångsrik han är och att det är därför förstahandskontraktet på en fyra blev så viktigt för honom. För det säger något om hans betalningsförmåga och status att han bor på en adress (Södermalm) som man kan förvänta sig av högt uppsatta kulturpersoner.
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-10 kl. 10:33.
Citera
2026-08-10, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Nej, det är ju tvärtom relativt vanligt speciellt i den åldern, enligt forskning.

Intressant, vad säger forskningen om orsaker? Begynnande demens?
Citera
2026-08-10, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Arresten Västberga.

https://image-api.sr.se/v1/static/AA/103/1a0cc788-ff43-4350-b48c-377755fb77a7.jpg?w=1024&h=576&q=75
Häktet Sollentuna.
Citera
2026-08-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Undrar om det hände måndag kväll eller tisdag morgon.

Tror mer på måndagskväll/natt

Jag tror att det hände då, något jag skrivit i ett av mina tidigare inlägg, ska bli intressant av se vad obduktionen säger.
Citera
2026-08-10, 10:12
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Jag lyssnade på en rättegång för ett tag sedan som fick mig att verkligen öppna ögonen för detta med akut psykisk sjukdom, som psykos exempelvis. Tidigare har jag avfärdat sådant, mer eller mindre.

Rättegången jag lyssnade på var en man som hade attackerat både sin flickvän och sin exfru med kniv. En av dem dog, minns inte vem.

Detta var i Västerås. Det blev tydligt för mig att killen (som jag ville hata på) själv var ett lika stort offer, han var i totalt grepp av vanföreställningar/psykos när dåden skedde. Och totalt förstörd efteråt när det gick upp för honom vad han hade gjort.

Man kan nästan säga att det inte var "han" som gjorde det, då hans identitet var så "ersatt" med denna akutpsykos. Någon som vet vilket fall jag refererar till?

Jag funderar om samma/liknande sak kan ha hänt med TN och detta fall? Med tanke på hur förvirrat han uppträdde efteråt.

Det finns ju inget rationellt med hans agerande efteråt - En kajak-tur till grannön och en förvirrad simtur till ytterligare en grann-ö.

Hade han varit vid sina sinnens bruk, så förstår han ju direkt att han kommer att kopplas till händelseförloppet, och då hjälper taffliga flyktförsök i skärgården föga..

..istället skulle han ha stannat kvar och försökt fundera/arrangera så hans situation hamnade i mer gynnsam dager - exempelvis genom att hävda att båda gemensamt blev attackerade av utomstående okända på ön (kanske fixat lite mer skador på sig själv), eller åtminstone optimera för att få det att se ut som ett dråp, dvs att ÅÅ har attackerat honom först.

Alternativt (om han inte vill leka listig och iskallt kalkylerande), bara ringa 112, erkänna vad som hänt och eventuellt be om hjälp.

Därför tror jag att TN själv kan vara ett offer i detta tragiska skärgårdsmord..

Som sagt, jag har aldrig riktigt trott på det här med psykoser och akuta psykiska tillstånd, jag har tänkt att innerst inne är man alltid sig själv och har någon form av kontroll/vetskap om händelseförloppet, men med denna rättegång som jag refererar till ovan så blev jag varse om att så faktiskt inte är fallet.
Senast redigerad av TupolevTu-144 2026-08-10 kl. 10:19.
Citera
2026-08-10, 10:13
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Häktet Sollentuna.

Okey i häktningsframställan så stod det, den anhållne förvaras i arresten Västberga.Men sen har de fört honom till häktet i Sollentuna..
Citera
2026-08-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag lyssnade på en rättegång för ett tag sedan som fick mig att verkligen öppna ögonen för detta med akut psykisk sjukdom, som psykos exempelvis. Tidigare har jag avfärdat sådant, mer eller mindre.

Rättegången jag lyssnade på var en man som hade attackerat både sin flickvän och sin exfru med kniv. En av dem dog, minns inte vem.

Detta var i Västerås. Det blev tydligt för mig att killen (som jag ville hata på) själv var ett lika stort offer, han var i totalt grepp av vanföreställningar/psykos när dåden skedde. Och totalt förstörd efteråt när det gick upp för honom vad han hade gjort.

Man kan nästan säga att det inte var "han" som gjorde det, då hans identitet var så "ersatt" med denna akutpsykos. Någon som vet vilket fall jag refererar till?

Jag funderar om samma/liknande sak kan ha hänt med TN och detta fall? Med tanke på hur förvirrat han uppträdde efteråt.

Det finns ju inget rationellt med hans agerande efteråt - En kajak-tur till grannön och en förvirrad simtur till ytterligare en grann-ö.

Hade han varit vid sina sinnens bruk, så förstår han ju direkt att han kommer att kopplas till händelseförloppet, och då hjälper taffliga flyktförsök föga, istället skulle han ha stannat kvar och försökt fundera/arrangera så hans situation hamnade i mer gynnsam dager - exempelvis genom att hävda att båda gemensamt blev attackerade av utomstående okända på ön (kanske fixat lite mer skador på sig själv), eller åtminstone optimera för att få det att se ut som ett dråp, dvs att ÅÅ har attackerat honom först.

Alternativt (om han inte vill leka listig och iskallt kalkylerande), bara ringa 112, erkänna vad som hänt och eventuellt be om hjälp.

Därför tror jag att TN själv kan vara ett offer i detta tragiska skärgårdsmord..

Som sagt, jag har aldrig riktigt trott på det här med psykoser och akuta psykiska tillstånd, jag har tänkt att innerst inne är man alltid sig själv och har någon form av kontroll/vetskap om händelseförloppet, men med denna rättegång som jag refererar till ovan så blev jag varse om att så faktiskt inte är fallet.

Ja killen i Tillberga syftar du väl på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in